Fundusz Inicjatyw Obywatelskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Kryteria wyboru projektów
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
BUDOWANIE SILNEGO PARTNERSTWA WOJSKA ZE SPOŁECZEŃSTWEM na podstawie decyzji nr 187/MON z dnia 9 czerwca 2009 r., znowelizowanej przez decyzję nr 146/MON.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
FINANSOWANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH Z BUDŻETÓW SAMORZĄDOWYCH
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
ZASADY WNIOSKOWANIA O DOTACJĘ NA REALIZACJĘ ZADAŃ PUBLICZNYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Z DZIEDZINY POMOCY SPOŁECZNEJ ORAZ WSPIERANIA SYSTEMU PIECZY.
Bytów, 7 grudnia 2011 r. SZKOLENIE DLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Odpłatna działalność NGO Tomasz Liniewicz
2 Obszary wsparcia: Fundusz ma na celu wspieranie realizacji działań organizacji pozarządowych i grup nieformalnych w obszarach uznanych wspólnie przez.
1 SPOTKANIE PROGRAM FIO 2014 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Lokalna działalność społeczna Konferencja 18 września 2014 Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim’’ współfinansowany jest ze.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
PROCEDURA WYBORU OFERT W GMINIE MIASTA SOPOTU SPOTKANIE KONSULTACYJNE 16 LUTY 2015 R.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Źródła finansowania działań statutowych organizacji pozarządowych.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2017 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
GRANTY Maj 2017 v.1.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Spotkanie informacyjne
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
w zakresie pomocy społecznej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wsparcie aktywności gospodarczej
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Priorytety Ministerstwa Sportu i Turystyki SPORT POWSZECHNY
Kryteria wyboru operacji w zakresie formalnym i merytorycznym
Zapis prezentacji:

Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 1 Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1

Ogłoszenie terminu naboru ofert - Priorytet 2 Departament Pożytku Publicznego przy M RPiPS informuje, iż w okresie od 01.12.2015 do 07.01.2016r do godz. 16:15 trwa nabór ofert o dofinansowanie zadań w ramach Krajowego Programu FIO 2014-2020. Priorytet 2. Aktywne społeczeństwo. Oferenci , którzy złożyli ofertę w naborze wrześniowym w ramach Priorytetu 3 i 4 – nie mogą składać ofert w Priorytecie 2. * Organizacja posiadająca oddziały terenowe bez osobowości prawnej.

Podmiotami nieuprawnionymi do składania ofert w konkursie FIO 2016 są podmioty, które uzyskały dofinansowanie na realizację projektu 2-letniego w konkursie FIO 2015, a także te, które w ciągu 2 miesięcy od rozstrzygnięcia konkursu FIO 2015 nie wywiązały się z obowiązku przesłania do Instytucji Zarządzającej (IZ) umowy lub pisemnej informacji o rezygnacji z realizacji zadania. ja posiadająca oddziały terenowe bez osobowości prawnej. 3

Program FIO 2014-2020 Cel główny Zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne. Realizacja Programu FIO ma umożliwić obywatelom angażowanie się w różnorodne działania na rzecz innych, swoich wspólnot oraz w tworzenie, realizację i monitoring polityk publicznych. 4

Zwiększenie ilości inicjatyw oddolnych Program FIO 2014-2020 Cele szczegółowe Zwiększenie ilości inicjatyw oddolnych Wzrost liczby obywateli angażujących się w działania organizacji pozarządowych i inicjatywy lokalne. Wzrost partycypacji obywateli w sprawach publicznych. Wzmocnienie potencjału III sektora. 5

Kierunki działań Priorytetu 2 Konkurs FIO 2016 Kierunki działań Priorytetu 2 Priorytet 2. Aktywne społeczeństwo Kierunki działania: Aktywizacja obywateli w sprawach wspólnotowych Animowanie działań samopomocowych Rozwijanie wolontariatu Poprawa zdolności organizacji pozarządowych do mobilizowania zasobów Aktywizacja współpracy wspólnot lokalnych i instytucji publicznych Wspieranie aktywnych form integracji społecznej Rozwój przedsiębiorczości społecznej Tworzenie warunków rozwoju bezpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego 6

Podmioty uprawnione do składania ofert Konkurs FIO 2016 Podmioty uprawnione do składania ofert Podmiotami uprawnionymi do składania ofert o dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu FIO są: organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 UoDPPioW, m.in. stowarzyszenia oraz jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną, związki stowarzyszeń, fundacje, kółka rolnicze, cechy rzemieślnicze, izby rzemieślnicze, izby gospodarcze, samorządy gospodarcze i wspólnoty mieszkaniowe; osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego; spółdzielnie socjalne; spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Te podmioty są zobowiązane do załączenia w generatorze ofert wersji elektronicznej statutu / umowy spółki.   7

Sfery zadań publicznych Konkurs FIO 2016 Sfery zadań publicznych Art. 4. 1. Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie: 1)   pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; 1a)  wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; 2)   działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; 3)   działalności charytatywnej; 4)   podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; 5)   działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego; 6)   ochrony i promocji zdrowia; 7)   działalności na rzecz osób niepełnosprawnych; 8)   promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; 9)   działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn; 10)  działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym; 11)  działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; 12)  działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej; 13)  działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; 14)  nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; 15)  wypoczynku dzieci i młodzieży; 16)  kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

Sfery zadań publicznych – d.c. 17)  wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; 18)  ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego; 19)  turystyki i krajoznawstwa; 20)  porządku i bezpieczeństwa publicznego; 21)  obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 22)  upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji; 23)  ratownictwa i ochrony ludności; 24)  pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą; 25)  upowszechniania i ochrony praw konsumentów; 26)  działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; 27)  promocji i organizacji wolontariatu; 28)  pomocy Polonii i Polakom za granicą; 29)  działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych; 30)  promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą; 31)  działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka; 32)  przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym; 33)  działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32.

Konkurs FIO 2016 Czas realizacji zaplanowanych zadań W przypadku Priorytetu 2 najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia zadania to: 1 maja 2016 r. Nieprzekraczalny termin zakończenia zadania: dla projektów „jednorocznych”: 31 grudnia 2016 r., (do 8 miesięcy) dla projektów „dwuletnich”: 30 listopada 2017 r. (do 19 miesięcy) Okresy realizacji zadań mogą być krótsze jak wskazane powyżej , ale mieszczące się w tych terminach.   10

Koszty kwalifikowane są uznane wtedy, gdy są : Konkurs FIO 2016 Koszty kwalifikowane Koszty kwalifikowane są uznane wtedy, gdy są : - niezbędne dla realizacji projektu; - racjonalne i efektywne; - zostały faktycznie poniesione; - zostały udokumentowane; - przewidziane w budżecie projektu ; - zgodne ze szczegółowymi wytycznymi określonymi w Regulaminie Konkursu; - są zgodne z innymi aktami prawnymi np. finansowymi, kadrowymi, K 11

Konkurs FIO 2016 c.d. koszty kwalifikowane : Mamy III kategorie wydatków w ramach P FIO 2016 I koszty merytoryczne – bez limitu – zakaz przesunięć kosztów na koszty obsługi zadania publicznego. Mogą to tyć następujące koszty: wynagrodzenie trenerów , ekspertów, koszty związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów zadania / np. mat. szkoleniowe, wynajem sal, zakup sprzętu i pomocy, żywności, zakwaterowania , przejazdy beneficjentów, nagrody w konkursach, koszty wyjazdu trenerów itp.. II koszty obsługi zadania publicznego- limit 30 % dopuszczalność przesunięć kosztów z dotacji na koszty merytoryczne i na promocję. Mogą tu być uwzględnione: koszty koordynatora projektu, obsługi finansowej, administracyjnej, opłaty biura w części dot. projektu, zakup materiałów biurowych, koszty remontów, wyposażenia o cenie jednostk. do 3500 zł itp. III Inne koszty (promocja) – limit 5% dopuszczalność przesunięć na kategorie kosztów merytorycznych np. ulotki, plakaty, audycje radiowe itp.. 12

Konkurs FIO 2016 c.d. Koszty kwalifikowane W kosztach kwalifikowanych można uwzględnić zaplanowane wynagrodzenie personelu do obsługi projektu na pełny etat wraz ze wszystkimi kosztami; umowy zlecenia; umowy o dzieło. Procentowy limit dotacji dla kat. II i III liczony jest od łącznej wartości dotacji przekazanej na realizację zadania i w przypadku projektów 2 letnich może ona zostać wykorzystana w dowolnym roku realizacji projektu. 13

Wysokość wnioskowanej dotacji : 14 Wysokość wnioskowanej dotacji : dla projektów jednorocznych od 10 do 100 tys.zł ; Dla projektów dwuletnich od 20 do 200 tys. zł / ale minimalna dotacja w danym roku musi wynosić 10 tys. zł / 14 14

Udział środków własnych – odnosi się do dotacji, a nie do projektu! Konkurs FIO 2016 Wkład własny finansowy/ osobowy 15 Udział środków własnych – odnosi się do dotacji, a nie do projektu! wartość dotacji wkład własny 10 tys. zł do 40 tys. zł włącznie Co najmniej 10% wartości dotacji środki własne niefinansowe lub finansowe ponad 40 tys. zł do 200 tys. zł włącznie finansowe, w tym nie mniej niż 5% wartości dotacji wkład własny finansowy 15 15

Konkurs FIO 2016 d.c. Wkład własny finansowy/osobowy Wkładem własnym niefinansowym/ osobowym/ może być świadczenie wolontariatu lub praca społeczna członków organizacji (wkład rzeczowy nie jest wliczany do wkładu własnego). Stawki wolontariuszy/ specjalistów - określone są następująco : - w przypadku prac administracyjnych i pomocniczych godzina pracy wyceniona jest na 30 zł. - w przypadku prac ekspertów i specjalistów godzina pracy wyceniona jest na 100 zł.

Konkurs FIO 2016 Oferta wspólna 17 Ofertę wspólną  może złożyć kilka (co najmniej 2) organizacji pozarządowych lub podmiotów z nimi zrównanych. Oferta wspólna powinna zawierać dodatkowe w stosunku do oferty składanej przez 1 podmiot informacje: podział zadań i sposób reprezentacji podmiotów wobec administracji publicznej. Powinna wskazywać, jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego wykonywać będą poszczególne podmioty. Do oferty należy dołączyć umowę regulującą stosunki między oferentami, na podstawie ramowego wzoru umowy między oferentami. Złożenie oferty wspólnej wyklucza możliwość złożenia oferty indywidualnie przez podmiot, który bierze udział w ofercie wspólnej. 17 17

Konkurs FIO 2016 Dodatkowe punkty dla danej oferty Oferta może otrzymać następującą liczbę punktów: spełnienie kryteriów merytorycznych max. 200 pkt. od dwóch ekspertów, spełnienie I kryterium strategicznego: dodatkowo 3 pkt., spełnienie II kryterium strategicznego: dodatkowo 3 pkt., spełnienie III kryterium strategicznego : dodatkowo od 0 do 6 pkt., spełnienie IV kryterium strategicznego: dodatkowo 3 pkt. Łączna liczba punktów, jaką może maksymalnie otrzymać oferta w Priorytecie 2 - wynosi 215 pkt. 18

Kryterium Strategiczne Konkurs FIO 2016 d.c. – dodatkowe punkty dla danej oferty Lp. Kryterium Strategiczne Punktacja Priorytet 1 Projekt realizowany przez podmiot, który od 2014 r. nie otrzymał dofinansowania w ramach ogólnopolskiego konkursu FIO. 3 2,3,4   2 Projekt realizowany przez organizacje, której roczny przychód za 2014 r. nie przekracza 100 tys. Projekt szczególnie warty dofinansowania (wskazywany przez ekspertów). 0-3 od każdego z oceniających ekspertów 4 Projekt realizowany w ramach kierunku działania nr 7, w którym przewidziano komponent edukacyjny w zakresie edukacji prawnej. Priorytet 2 kierunek działania nr 7 19

Złożenie oferty w Generatorze Konkurs FIO 2016 Złożenie oferty w Generatorze Wypełnienie oferty przy użyciu Generatora Ofert FIO dostępnego na stronie internetowej : www.pozytek.gov.pl oraz zgromadzenie wymaganych załączników i przesłanie ich przez Generator wraz z ofertą tj. - aktualny odpis z rejestru lub wyciąg z ewidencji np. Kluby Sportowe; - Statut podmiotu; - Oddział Terenowy – pełnomocnictwo szczególne do działań w ramach niniejszego konkursu/. W ramach konkursu FIO 2016 nie ma obowiązku przesyłania wersji papierowej oferty, ani składania jej przez ePUAP. 20

Kwestia horyzontalna i kryteria merytoryczne Karta oceny 21 Kwestia horyzontalna i kryteria merytoryczne Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 1. Kwestia horyzontalna dla Priorytetu   1.1. W jakim stopniu projekt uwzględnia kwestię horyzontalną wskazaną dla Priorytetu? 3 Razem: Szczegółowe uzasadnienie przyznanej oceny, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyny odjęcia punktów. 21

Karta oceny Ocenie podlegają kwestie horyzontalne ustalone dla danego priorytetu (zapis programowy). Priorytet 1. Małe inicjatywy Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny wpływać pozytywnie na możliwości obywateli w realizacji oddolnych inicjatyw. Priorytet 2. Aktywne społeczeństwo Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny w różnych formach angażować obywateli, dając im możliwość aktywnego działania oraz łączenia aktywności ze zdobywaniem wiedzy w sferze działań obywatelskich. Priorytet 3. Aktywni obywatele Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny przyczyniać się do wzrostu partycypacji obywateli w sprawach publicznych. Priorytet 4: Silne organizacje pozarządowe Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny w różnych formach przyczyniać się do wzmocnienia potencjału organizacji obywatelskich, w szczególności wspierania przez organizacje federacyjne innych podmiotów III sektora. 22

Karta oceny 23 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 2. Merytoryczna zawartość Oferty   2.1. W jakim stopniu realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celu głównego Programu? 3 2.2. W jakim stopniu problem został zidentyfikowany przez Oferenta? 6 2.3. W jakim stopniu wskazany cel/cele projektu wynika/wynikają ze zidentyfikowanego problemu? 4 2.4. W jakim stopniu trafnie zidentyfikowana jest grupa docelowa projektu? 2.5. W jakim stopniu osiągnięcie zakładanych rezultatów przyczyni się do realizacji celu projektu? 23

Karta oceny 24 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 2.6. W jakim stopniu projekt jest przydatny z punktu widzenia beneficjentów (adresatów zadania)? 7   2.7. W jakim stopniu zakładane rezultaty są wymierne i możliwe do osiągnięcia dzięki realizacji zaplanowanych działań? 6 2.8. W jakim stopniu Oferent dokonał trafnej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, jego oddziaływania, wpływu na realizację projektu oraz sposobu minimalizacji? 3 2.9. Czy opis działań tworzy spójną całość, jest adekwatny wobec zidentyfikowanych problemów, a harmonogram ich realizacji jest przejrzysty/klarowny? 2.10. W jakim stopniu projekt przyczyni się do wzmocnienia potencjału Oferenta lub Partnera? 2.11 W jakim stopniu efekty realizacji projektu będą trwały po zakończeniu realizacji projektu? 24

Karta oceny 2 25 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 3. Budżet   3.1. Na ile przedstawione koszty są racjonalne, spójne i niezbędne z perspektywy realizacji projektu? 6 3.2. Prawidłowość kwalifikacji kosztów? 3 3.3. Adekwatność i realność przyjętych w kalkulacji stawek jednostkowych? 3.4 W jakim stopniu znaczenie projektu i jego jakość uzasadniają wysokość kosztów obsługi zadania publicznego? 3.5 Czy konstrukcja budżetu jest przejrzysta? 2 Razem: (min 65% = 13 pkt) 20 25

Karta oceny 26 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 4. Zaangażowanie społeczności   4.1. W jakim stopniu beneficjenci/adresaci zostali zaangażowani w przygotowanie i realizację projektu (zasada empowerment, w zależności od skali projektu)? 3 4.2. W jakim stopniu (w zależności od skali projektu) członkowie wspólnoty lokalnej (poza beneficjentami) zostali zaangażowani w realizację projektu ? 4.3. W jakim stopniu (w zależności od skali projektu) przewidziano zwiększenie wartości projektu, korzystając z pomocy wspólnoty lokalnej (poza zasobami partnerów)? 2 4.4. W jakim stopniu projekt może wpłynąć na wzrost poziomu zaufania społecznego beneficjentów/adresatów? 4.5. W jakim stopniu projekt może wpłynąć na wzrost poziomu zaufania członków wspólnoty lokalnej (poza beneficjentami)? Razem: (min 50% = 6 pkt) 12 26

Karta oceny 27 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 5. Zasoby osobowe i rzeczowe Oferenta   5.1. Kwalifikacje i doświadczenie kluczowych osób zaangażowanych w realizację projektu. 4 5.2. Zaangażowanie wolontariuszy 2 5.3. Zasoby rzeczowe i lokalowe oferenta i partnerów w odniesieniu do skali proponowanych działań. 5.4. Doświadczenia Oferenta (oraz partnerów) w realizacji podobnych projektów (merytoryczne i co do skali przedsięwzięcia) 5.5. Czy Oferta zakłada partnerstwo, które przyczyni się do skutecznej realizacji projektu? Razem: (min 50% = 7 pkt) 14 27

Karta oceny 28 Weryfikacja budżetu Kwestionowane pozycji wydatków jako niekwalifikowalnych oraz wysokości kosztów jednostkowych wydatków wraz z uzasadnieniem i rekomendowaną kwotą.* Pozycja w kosztorysie Kwota kwestionowana Kwota rekomendowana Uzasadnienie   Informacje dodatkowe Czy projekt zawiera inne błędy, niewskazane w karcie oceny. tak nie (jeżeli powyżej zaznaczono "tak") Proszę opisać inne błędy dostrzeżone przez eksperta, niewskazane w karcie oceny Czy projekt przewiduje innowacyjne działania lub dobre praktyki, które zasługują na szczególną uwagę? (jeżeli powyżej zaznaczono "tak") Proszę opisać innowacyjne działania projektowe lub dobre praktyki, zasługują na szczególną uwagę. Inne błędy  np. finansowanie własnej działalności gospodarczej * Kwestionować należy tylko pozycje z dotacji 28

Ekspert oceniający oferty FIO od 2009 roku 29 Dziękuję za uwagę Krystyna Skwark Ekspert oceniający oferty FIO od 2009 roku 29