2017-09-29 KOMERCJALIZACJA WYNIKÓW PRAC B+R+I INSTYTUTÓW BADAWCZYCH Instytuty badawcze wobec wyzwań zmiany przepisów dotyczących komercjalizacji rezultatów działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (B+R+I)
Ustawy nie stosuje się do instytutów badawczych. 2017-09-29 Komercjalizacja rezultatów działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (B+R+I) to całokształt działań związanych z odpłatnym udostępnianiem wyników działalności podmiotom trzecim lub przenoszeniem praw do tych wyników na podmioty trzecie – jedyna definicja ustawowa komercjalizacji znajduje się w art. 2 ust. 35 i 36 ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym. Ustawy nie stosuje się do instytutów badawczych.
2017-09-29 Instytuty zajmują się przede wszystkim komercjalizacją bezpośrednią rezultatów działalności B+R+I , tj. sprzedażą lub licencjonowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz wytwarzaniem i sprzedażą maszyn i urządzeń. Komercjalizacja pośrednia (obejmowanie lub nabywanie udziałów lub akcji w spółkach w celu przygotowania do wdrożenia lub wdrożenia rezultatów działalności B+R+I) jest mniej popularna ze względu na jej nieefektywność dla Instytutów.
2017-09-29 20 września 2016 roku Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na zlecenie Rady ds. Innowacyjności zakończyło prace nad Białą Księgą Innowacji, w której zaproponowano rozwiązania legislacyjne i organizacyjne znoszące bariery dotyczące komercjalizacji rezultatów prac badawczych i rozwojowych. Rozwiązania zaproponowane w Białej Księdze cechuje w większości znaczny stopień ogólności, co utrudnia konsultacje społeczne, w tym opiniowanie konkretnych zmian legislacyjnych przez Radę Główną Instytutów Badawczych.
2017-09-29 6 października 2016 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej – zwaną potocznie „małą ustawą o innowacyjności”. 7 października ustawa zostało skierowano do Senatu, który prawdopodobnie nie wniesie do niej poprawek. Planowane jest wejście w życie ustawy jeszcze w IV kwartale 2016 roku. Dodatkowo, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że trwają prace nas projektem nowej ustawy, tzw. dużej ustawy o innowacyjności, której planowane przyjęcie ma nastąpić na początku 2017 roku, przewiduje nowe regulacje dotyczące kwestii organizacji spółek z udziałem uczelni i instytutów badawczych.
2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zwiększenie kwot kosztów kwalifikowanych (podwyższenie kwoty maksymalnego odliczenia wszystkich kosztów kwalifikowanych na działalność B+R+I od podstawy obliczenia podatku). Dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm odliczenia te wyniosą do 50 proc. Duże firmy będą mogły odliczyć 50 proc. wydatków osobowych (wobec dotychczasowych 30 proc.) i 30 proc. pozostałych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową (wobec 10 proc. dotychczas). Z trzech do sześciu lat wydłuża się też okres odpisywania ulg. Rozszerzenia listy kosztów kwalifikowanych o koszty uzyskania praw własności przemysłowej. Są to rozwiązania korzystne dla przedsiębiorców – partnerów instytutów badawczych.
2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zniesienie opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej - do przychodów nie zalicza się nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej wniesiony przez podmiot komercjalizujący. Wniesienie rezultatów działalności B+R+I w formie aportu do spółki może powodować utratę nad nimi kontroli. Nie zmienia konieczności dokonania wyceny tych rezultatów przez rzecznika patentowego, co może czynić wniesienie aportu kosztownym.
2017-09-29 Na podstawie przepisów małej ustawy o innowacyjności, w przypadku publicznych i niepublicznych szkół wyższych do wykonywania czynności w zakresie komercjalizacji oraz do wniesienia wkładu do spółki celowej, w tym w celu jej utworzenia, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Postulowane jest usunięcie wymogu stosowania ustawy również w przypadku instytutów badawczych poprzez zmianę (usunięcie) przepisów art. 17 ust. 5-8 oraz przepisu art. 28 ust. 2 ustawy o instytutach badawczych.
2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności usuwa ograniczenie dotyczące okresu, w jakim naukowcom zatrudnionym w uczelniach wyższych przysługuje prawo do udziału w korzyściach z komercjalizacji (obecnie maksymalnie pięć lat od uzyskania pierwszych środków) oraz skraca maksymalny czas jakim dysponują uczelnie na podjęcie decyzji o komercjalizacji rezultatów działalności B+R+I. Należy unikać wprowadzania analogicznych rozwiązań w ustawie o instytutach badawczych. W obecnym stanie prawnym rezultaty działalności B+R+I wytworzone przez pracownika instytutu należą do instytutu i tak powinno pozostać. Odmienne rozwiązania przyczynią się do nierozwiązywalnych konfliktów pomiędzy instytutem jako pracodawcą a jego pracownikami.
2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zniesienie wymogu uzyskania zgody Ministra Skarbu Państwa na: „ … oddanie do odpłatnego korzystania składników aktywów trwałych na cele konferencyjne, szkoleniowe, dydaktyczne, rekreacyjno-sportowe lub produkcji audiowizualnej, na podstawie zawieranych z tym samym podmiotem i dotyczących tych samych składników aktywów trwałych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zgodnie z którymi łączny okres korzystania z tych składników, w danym roku kalendarzowym, nie przekracza 90 dni…”.
2017-09-29 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje zmienić zasady ewaluacji w procesie parametryzacji uczelni i instytutów badawczych, m. in. poprzez podniesienie punktacji za patenty, w szczególności za patenty wdrożone do przemysłu - wdrożony patent naukowca będzie traktowany tak samo jak jego publikacja naukowa. Dnia 7 października 2016 roku pojawiła się informacja o wycofaniu się Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z proponowanych zmian rozporządzenia z dnia 27 października 2015 roku w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i rozpoczęciu prac nad nowym rozporządzeniem zmieniającym zasady ewaluacji jednostek naukowych.
2017-09-29 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje wprowadzenie tzw. doktoratów wdrożeniowych - będzie można uzyskać stopień naukowy nie tylko na uczelni, ale też pracując w instytucie albo przedsiębiorstwie, gdzie zatrudniony doktorant będzie realizował projekt badawczy. Nie wiadomo jednak na jakich zasadach będą przeprowadzane przewody doktorskie w przypadku takich doktoratów – postuluje się nadanie uprawnień do nadawania stopni doktora wszystkim instytutom badawczym. Nie są również znane rozwiązania dotyczące punktacji takich doktoratów w ankiecie ewaluacyjnej w procesie parametryzacji uczelni i instytutów badawczych.
2017-09-29 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje przeznaczyć 2 procent dotacji statutowej na utrzymanie potencjału badawczego uczelni albo instytutu badawczego na przygotowanie procesu komercjalizacji rezultatów prac B+R+I. Na dzień dzisiejszych nie istnieją wytyczne odnoszące się do kosztów, które mogą być poniesione przez instytut na rzecz przygotowanie procesu komercjalizacji rezultatów prac B+R+I.
ALE JAK KOMERCJALIZOWAĆ? TYLE nt. ZMIAN W PRAWIE. ALE JAK KOMERCJALIZOWAĆ? Dzisiaj nowy blok fluidalny w El. Siersza ma 35% awaryjności. A to jest nowy blok, siedem lat jest tylko eksploatowany... A taki blok musi pracować na okrągło, by nie generować straty. Wymaga ciągłych ulepszeń. Tego nie wymyślą ludzie nie mający bezpośredniego kontaktu z tymi urządzeniami... Przykładowo w Elektrowni Łaziska wdrażano pod koniec lat 90-tych średnio 100 wymyślonych w Elektrowni rozwiązań technicznych na rok... Latami przychody ze sprzedaży myśli były większe niż przychody ze sprzedaży ciepła w Elektrowni Łaziska Ale tam obowiązywał i DZIAŁAŁ Regulamin wynalazczości: - każdy pracownik wiedział ILE z tego zarobi - każdy pracownik wiedział CO z tego będzie miał...
INSTYTUTY NIE ZAINTERESOWANE KOMERCJALIZACJĄ?! JAK KOMERCJALIZOWAĆ? INSTYTUTY NIE ZAINTERESOWANE KOMERCJALIZACJĄ?! Pewien Koncern Energetyczny w Polsce zapłacił 7 000 000 zł odsetek za nie wypłacone zaległe wynagrodzenia dla twórców zastosowanych wdrożeń. I to jest efekt polityki zarządów czasów poprzednich! Potrzebna inna polityka kadrowa. Duży wytwórca energii w Niemczech (ok. 4000 pracowników) proceduje rocznie u siebie blisko 5000 projektów racjonalizatorskich. W tej firmie, dla kadry zarządzającej niższych szczebli, NIEMOŻLIWYM jest wstąpić na ŚCIEŻKĘ KARIERY, jeżeli nie jest się twórcą/współtwórcą WDROŻONYCH w firmie innowacji... W Polsce brak działających regulaminów wynalazczości w Energetyce. Z tego co wiem, to również w przemyśle chemicznym, koksowniczym... A jak jest w innych branżach? Startupy w inteligentnym rozwoju są niezbędne… Ale bez kultury innowacji w dużym przemyśle… Trudno będzie osiągnąć tak WIELE i tak SZYBKO, jak to jest potrzebne...
INSTYTUT CHEMICZNEJ PRZERÓBKI WĘGLA ul. Zamkowa 1 • 41-803 Zabrze 2017-09-29 INSTYTUT CHEMICZNEJ PRZERÓBKI WĘGLA ul. Zamkowa 1 • 41-803 Zabrze Telefon: 32 271 00 41 Fax: 32 271 08 09 E-mail: office@ichpw.pl Internet: www.ichpw.pl NIP: 648-000-87-65 Regon: 000025945 CENTRUM BADAŃ TECHNOLOGICZNYCH Tel. sekretariat 32 271 00 41 w. 300 Tel. Dyrektor Centrum 32 271 00 41 CENTRUM BADAŃ LABORATORYJNYCH Tel. sekretariat 32 271 00 41 w. 200 Tel. Dyrektor Centrum 32 271 00 41 maj 2016