2017-09-29 KOMERCJALIZACJA WYNIKÓW PRAC B+R+I INSTYTUTÓW BADAWCZYCH Instytuty badawcze wobec wyzwań zmiany przepisów dotyczących komercjalizacji rezultatów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Advertisements

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Gospodarka nieruchomościami
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii Medycznych w Poznaniu Sp. z o.o. – innowacyjne usługi dla biznesu Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Centrum Transferu Technologii
Możliwości wspierania ze środków budżetu państwa działalności innowacyjnej przedsiębiorców branży elektrycznej - korzyść czy strata ? Warszawa, 2 grudnia.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
W ŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM posiedzenie Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Łódź, 1 marca 2012 r. dr Alicja Adamczak.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Regionalny Program Operacyjny
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Analiza ekonomiczno – finansowa
1 Spółki celowe w systemie transferu technologii Spotkania centrów transferu technologii w ramach projektu Kreator Innowacyjności finansowanego przez MNiSzW,
Ochrona własności przemysłowej w procesie transferu technologii – podstawowe zagadnienia i problemy Piotr Zakrzewski Urząd Patentowy RP Projekt jest współfinansowany.
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
01 \ Cel i adresaci programu 02 \ Warunki udziału w konkursie 03 \ Wnioskodawcy 04\ Przedmiot programu 05 \ Kryteria i tryb oceny wniosków 06 \ Najczęściej.
Następstwo prawnopodatkowe
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Wykład specjalizacyjny
Wykład specjalizacyjny
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Restrukturyzacja spółek
Restrukturyzacja spółek
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
SSW TAX ALERT 17 lutego 2016 r. Innowatorzy i fundusze VC oszczędzą na podatkach inwestując w B+R SSW TAX ALERT Od 1 stycznia 2016 r., w związku z wejściem.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Krajowy fundusz szkoleniowy
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Konkursy dla ABK - podsumowanie
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Ustawa o innowacyjności
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Doktoraty wdrożeniowe – szanse i zagrożenia
Bony na innowacje dla MŚP
Zapis prezentacji:

2017-09-29 KOMERCJALIZACJA WYNIKÓW PRAC B+R+I INSTYTUTÓW BADAWCZYCH Instytuty badawcze wobec wyzwań zmiany przepisów dotyczących komercjalizacji rezultatów działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (B+R+I)

Ustawy nie stosuje się do instytutów badawczych. 2017-09-29 Komercjalizacja rezultatów działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (B+R+I) to całokształt działań związanych z odpłatnym udostępnianiem wyników działalności podmiotom trzecim lub przenoszeniem praw do tych wyników na podmioty trzecie – jedyna definicja ustawowa komercjalizacji znajduje się w art. 2 ust. 35 i 36 ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym. Ustawy nie stosuje się do instytutów badawczych.

2017-09-29 Instytuty zajmują się przede wszystkim komercjalizacją bezpośrednią rezultatów działalności B+R+I , tj. sprzedażą lub licencjonowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz wytwarzaniem i sprzedażą maszyn i urządzeń. Komercjalizacja pośrednia (obejmowanie lub nabywanie udziałów lub akcji w spółkach w celu przygotowania do wdrożenia lub wdrożenia rezultatów działalności B+R+I) jest mniej popularna ze względu na jej nieefektywność dla Instytutów.

2017-09-29 20 września 2016 roku Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na zlecenie Rady ds. Innowacyjności zakończyło prace nad Białą Księgą Innowacji, w której zaproponowano rozwiązania legislacyjne i organizacyjne znoszące bariery dotyczące komercjalizacji rezultatów prac badawczych i rozwojowych. Rozwiązania zaproponowane w Białej Księdze cechuje w większości znaczny stopień ogólności, co utrudnia konsultacje społeczne, w tym opiniowanie konkretnych zmian legislacyjnych przez Radę Główną Instytutów Badawczych.

2017-09-29 6 października 2016 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej – zwaną potocznie „małą ustawą o innowacyjności”. 7 października ustawa zostało skierowano do Senatu, który prawdopodobnie nie wniesie do niej poprawek. Planowane jest wejście w życie ustawy jeszcze w IV kwartale 2016 roku. Dodatkowo, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że trwają prace nas projektem nowej ustawy, tzw. dużej ustawy o innowacyjności, której planowane przyjęcie ma nastąpić na początku 2017 roku, przewiduje nowe regulacje dotyczące kwestii organizacji spółek z udziałem uczelni i instytutów badawczych.

2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zwiększenie kwot kosztów kwalifikowanych (podwyższenie kwoty maksymalnego odliczenia wszystkich kosztów kwalifikowanych na działalność B+R+I od podstawy obliczenia podatku). Dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm odliczenia te wyniosą do 50 proc. Duże firmy będą mogły odliczyć 50 proc. wydatków osobowych (wobec dotychczasowych 30 proc.) i 30 proc. pozostałych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową (wobec 10 proc. dotychczas). Z trzech do sześciu lat wydłuża się też okres odpisywania ulg. Rozszerzenia listy kosztów kwalifikowanych o koszty uzyskania praw własności przemysłowej. Są to rozwiązania korzystne dla przedsiębiorców – partnerów instytutów badawczych.

2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zniesienie opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej - do przychodów nie zalicza się nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej wniesiony przez podmiot komercjalizujący. Wniesienie rezultatów działalności B+R+I w formie aportu do spółki może powodować utratę nad nimi kontroli. Nie zmienia konieczności dokonania wyceny tych rezultatów przez rzecznika patentowego, co może czynić wniesienie aportu kosztownym.

2017-09-29 Na podstawie przepisów małej ustawy o innowacyjności, w przypadku publicznych i niepublicznych szkół wyższych do wykonywania czynności w zakresie komercjalizacji oraz do wniesienia wkładu do spółki celowej, w tym w celu jej utworzenia, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Postulowane jest usunięcie wymogu stosowania ustawy również w przypadku instytutów badawczych poprzez zmianę (usunięcie) przepisów art. 17 ust. 5-8 oraz przepisu art. 28 ust. 2 ustawy o instytutach badawczych.

2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności usuwa ograniczenie dotyczące okresu, w jakim naukowcom zatrudnionym w uczelniach wyższych przysługuje prawo do udziału w korzyściach z komercjalizacji (obecnie maksymalnie pięć lat od uzyskania pierwszych środków) oraz skraca maksymalny czas jakim dysponują uczelnie na podjęcie decyzji o komercjalizacji rezultatów działalności B+R+I. Należy unikać wprowadzania analogicznych rozwiązań w ustawie o instytutach badawczych. W obecnym stanie prawnym rezultaty działalności B+R+I wytworzone przez pracownika instytutu należą do instytutu i tak powinno pozostać. Odmienne rozwiązania przyczynią się do nierozwiązywalnych konfliktów pomiędzy instytutem jako pracodawcą a jego pracownikami.

2017-09-29 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zniesienie wymogu uzyskania zgody Ministra Skarbu Państwa na: „ … oddanie do odpłatnego korzystania składników aktywów trwałych na cele konferencyjne, szkoleniowe, dydaktyczne, rekreacyjno-sportowe lub produkcji audiowizualnej, na podstawie zawieranych z tym samym podmiotem i dotyczących tych samych składników aktywów trwałych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zgodnie z którymi łączny okres korzystania z tych składników, w danym roku kalendarzowym, nie przekracza 90 dni…”.

2017-09-29 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje zmienić zasady ewaluacji w procesie parametryzacji uczelni i instytutów badawczych, m. in. poprzez podniesienie punktacji za patenty, w szczególności za patenty wdrożone do przemysłu - wdrożony patent naukowca będzie traktowany tak samo jak jego publikacja naukowa. Dnia 7 października 2016 roku pojawiła się informacja o wycofaniu się Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z proponowanych zmian rozporządzenia z dnia 27 października 2015 roku w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i rozpoczęciu prac nad nowym rozporządzeniem zmieniającym zasady ewaluacji jednostek naukowych.

2017-09-29 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje wprowadzenie tzw. doktoratów wdrożeniowych - będzie można uzyskać stopień naukowy nie tylko na uczelni, ale też pracując w instytucie albo przedsiębiorstwie, gdzie zatrudniony doktorant będzie realizował projekt badawczy. Nie wiadomo jednak na jakich zasadach będą przeprowadzane przewody doktorskie w przypadku takich doktoratów – postuluje się nadanie uprawnień do nadawania stopni doktora wszystkim instytutom badawczym. Nie są również znane rozwiązania dotyczące punktacji takich doktoratów w ankiecie ewaluacyjnej w procesie parametryzacji uczelni i instytutów badawczych.

2017-09-29 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje przeznaczyć 2 procent dotacji statutowej na utrzymanie potencjału badawczego uczelni albo instytutu badawczego na przygotowanie procesu komercjalizacji rezultatów prac B+R+I. Na dzień dzisiejszych nie istnieją wytyczne odnoszące się do kosztów, które mogą być poniesione przez instytut na rzecz przygotowanie procesu komercjalizacji rezultatów prac B+R+I.

ALE JAK KOMERCJALIZOWAĆ? TYLE nt. ZMIAN W PRAWIE. ALE JAK KOMERCJALIZOWAĆ? Dzisiaj nowy blok fluidalny w El. Siersza ma 35% awaryjności. A to jest nowy blok, siedem lat jest tylko eksploatowany... A taki blok musi pracować na okrągło, by nie generować straty. Wymaga ciągłych ulepszeń. Tego nie wymyślą ludzie nie mający bezpośredniego kontaktu z tymi urządzeniami... Przykładowo w Elektrowni Łaziska wdrażano pod koniec lat 90-tych średnio 100 wymyślonych w Elektrowni rozwiązań technicznych na rok... Latami przychody ze sprzedaży myśli były większe niż przychody ze sprzedaży ciepła w Elektrowni Łaziska Ale tam obowiązywał i DZIAŁAŁ Regulamin wynalazczości: - każdy pracownik wiedział ILE z tego zarobi - każdy pracownik wiedział CO z tego będzie miał...

INSTYTUTY NIE ZAINTERESOWANE KOMERCJALIZACJĄ?! JAK KOMERCJALIZOWAĆ? INSTYTUTY NIE ZAINTERESOWANE KOMERCJALIZACJĄ?! Pewien Koncern Energetyczny w Polsce zapłacił 7 000 000 zł odsetek za nie wypłacone zaległe wynagrodzenia dla twórców zastosowanych wdrożeń. I to jest efekt polityki zarządów czasów poprzednich! Potrzebna inna polityka kadrowa. Duży wytwórca energii w Niemczech (ok. 4000 pracowników) proceduje rocznie u siebie blisko 5000 projektów racjonalizatorskich. W tej firmie, dla kadry zarządzającej niższych szczebli, NIEMOŻLIWYM jest wstąpić na ŚCIEŻKĘ KARIERY,  jeżeli nie jest się twórcą/współtwórcą WDROŻONYCH w firmie innowacji... W Polsce brak działających regulaminów wynalazczości w Energetyce. Z tego co wiem, to również w przemyśle chemicznym, koksowniczym... A jak jest w innych branżach? Startupy w inteligentnym rozwoju są niezbędne… Ale bez kultury innowacji w dużym przemyśle… Trudno będzie osiągnąć tak WIELE i tak SZYBKO, jak to jest potrzebne...

INSTYTUT CHEMICZNEJ PRZERÓBKI WĘGLA ul. Zamkowa 1 • 41-803 Zabrze 2017-09-29 INSTYTUT CHEMICZNEJ PRZERÓBKI WĘGLA ul. Zamkowa 1 • 41-803 Zabrze Telefon: 32 271 00 41 Fax: 32 271 08 09 E-mail: office@ichpw.pl Internet: www.ichpw.pl NIP: 648-000-87-65 Regon: 000025945 CENTRUM BADAŃ TECHNOLOGICZNYCH Tel. sekretariat 32 271 00 41 w. 300 Tel. Dyrektor Centrum 32 271 00 41 CENTRUM BADAŃ LABORATORYJNYCH Tel. sekretariat 32 271 00 41 w. 200 Tel. Dyrektor Centrum 32 271 00 41 maj 2016