Profesor Stefan Markowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Advertisements

KONKURENCJA DOSKONAŁA
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Uproszczony model Paula Krugmana (podręcznik K&O), rozdz. 6)
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Plan wykładów z mikroekonomii
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Ekonomia inflacja, oczekiwania i wiarygodność
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Struktury rynku WYKŁAD 9.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Skąd się biorą ceny?!.
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Strategia przedsiębiorstwa
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wydatki konsumpcyjne/ inwestycyjne to wydatki ponoszone na bieżące potrzeby.
Rynek wolnej konkurencji
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
J. Wilkin: Ekonomia Podstawowa analiza rynku Wprowadzenie do ekonomii Wykład 4 (konspekt) Jerzy Wilkin.
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Profesor Stefan Markowski
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
dr Zofia Skrzypczak Katedra Ekonomii WSPiZ
Model „pięciu sił” M.Portera
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konkurencja doskonała i konkurencja niedoskonała.
Mikroekonomia Wykład 2.
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

Profesor Stefan Markowski Ekonomia menedzerska Wykład 7 Struktury rynkowe i strategie cenowe: Konkurencja monopolistyczna i oligopol Profesor Stefan Markowski

Tematy i literatura obowiązkowa Struktury rynkowe: konkurencja monopolistyczna, oligopol i inne formy ograniczania konkurencji Konkurencja monopolistyczna Modele oligopolu Inne formy ograniczania konkurencji Zagadnienia: Monopol naturalny, dyskriminacja i interwencja rynkowa   Literatura Froeb & McCann (2012), rozdz. 8-12: strony 118-188 Rekowski (2009): strony 259-300

Konkurencja monopolistyczna Zróżnicowane produkty Swobodne wejście na i wyjście z rynku Wielu kupujących i sprzedających Pełna informacja Każdy sprzedawca operuje w swojej niszy rynkowej ale konkurencja miedzy podobnymi produktami Maksymalizacja zysku Dostateczna konkurencja miedzy niszami aby nikt nie osiągnął zysków monopolistycznych

Konkurencja monopolistyczna Strategia własna i reakcja konkurentów Cena/koszty popyt zakładany C1 Cplan KM PMzak popyt po reakcji konkurentów Qsprz Qplan Q

Konkurencja monopolistyczna Równowaga w krótkim okresie Cena/koszty popyt zakładany Crow KM PMzak popyt po reakcji konkurentów Qrow Q

Konkurencja monopolistyczna Równowaga w długim okresie Cena/koszty popyt zakładany KPC Crow popyt po reakcji konkurentów Qrow Q

Konkurencja monopolistyczna Konkurencja przez promocje/reklamę (renta informacyjna) Konkurencja jakościowa (np. gwarancje) Konkurencja technologiczna

Modele oligopolu Nie wielu konkurentów (min. duopol) Jednorodny produkt Wielu kupujących Bariery wejścia na i wyjścia z rynku Pełna informacja i poczucie współzależności Konkurenci zachowują się “strategicznie” przewidując reakcje rywali

Identyczni konkurencji dzielą produkcje i zysk pro rata Modele oligopolu Model Chamberlina Identyczni konkurencji dzielą produkcje i zysk pro rata Cena/koszty popyt rynkowy Crow PM KM = 0 Qrow Q

Model załamanej krzywej popytu Modele oligopolu Model załamanej krzywej popytu Cena/koszty popyt zakładany popyt (brak reakcji konkurentów) Crow popyt (reakcja konkurentów) Qrow Q

Firma dominująca: przywództwo cenowe Modele oligopolu Firma dominująca: przywództwo cenowe Cena/koszty podaż małych firm Cfd popyt rynkowy KMfd popytfd PMfd Qfd Qcal Q

Modele oligopolu Firma dominująca musi mieć podstawy do dominacji, np, niższe koszty niż konkurenci (potencjalny monopol) Polityka cenowa aby odstraszyć konkurencje (np. wojny cenowe) Cena barometryczna – inne firmy się dostosowują Konkurencja nie-cenowa Gry strategiczne Poole i ringi (po stronie popytu) Kartele (po stronie podaży) Syndykaty firm Trusty (kartel o wspólnej własności firm udziałowców) Holdingi Konglomeraty

Inne formy ograniczania konkurencji Patenty, własność intelektualna Produkty “platformy” (np. Microsoft system operacyjny) Podział/segmentacja rynku (np. reprezentacja regionalna) Sieci dystrybucyjne i przywództwo cenowe (np. ceny dumpingowe, pakiety produktów) Protekcja państwa (najtrudniejsza do usunięcia) Ustawodawstwo antymonopolowe Przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym Ochrona konsumenta Problemy z ustaleniem dowodu działalności monopolistycznej

Zagadniena: Monopol naturalny, dyskriminacja i interwencja rynkowa Dyskusja: Monopole naturalne Jak interweniować Polityka cen: Mark-up pricing – dodatnie procentu zysku do kosztu przeciętnego Price lining – taryfa cenowa dla różnych nabywców Skimming – nowy produkt o początkowo wyższej cenie, pozniej obnizki Prestige pricing – ceny wyższe dla tych co oceniają jakość cena

Aplikacje: Monopol naturalny Koszty, Przychody Popyt Zysk monopolu Strata jeśli konkurencja KP KM Qm PM Qc Ilosc Q Economics for Managers

Aplikacje: Spekulacja rynkowa Cena Popyt rynkowy Podaz rynkowa PH b PS PL a QL QH Ilosc

Aplikacje: Dotacje dla producentow Cena P Podaz krajowa przed dotacja Popyt krajowy Podaz krajowa po dotacji Kosztkrajowy dotacja Pswiat Podaz swiatowa Import Qa Qb Ilosc

Aplikacje: Taryfa celna Cena P Popyt krajowy Podaz krajowa Pkraj Taryfa Pswiat Podaz swiatowa Import Qa Qb Qc Ilosc

Aplikacje: Pulap ceny Cena Popyt Podaz Cena rownowagi pulap ceny Nadwyzka popytu Qs Qeq Qd Ilosc

Aplikacje: Koszt zewnetrzny Cena p, Koszty Popyt Krancowy koszt spoleczny Podaz Pspoleczna Pprywatna Qspol Qprywatna Ilosc