„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Spotkanie informacyjno-konsultacyjne poświęcone.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Advertisements

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Brzeźno, 21 czerwca 2016 r. LSR na lata – nowa szansa na rozwój obszaru Konferencja „Jeden pomysł – tysiące inicjatyw”
Wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata dla Lokalnej Grupy Działania „Dorzecze Wisłoka” Zarszyn, październik.
KONKURSY NA WDRAŻANIE STRATEGII ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ.
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych     „Zakładania działalności gospodarczej” „Rozwijania działalności gospodarczej”
Regulacje prawne Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Premie na podejmowanie działalności gospodarczej w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Lgd ziemia gotyku
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Szkolenie dla partnerów KSOW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. WYMOGI FORMALNE i WARUNKI WYBORU OPERACJI w ramach.
na realizację operacji w ramach Planu Działania
Stowarzyszenie Turystyczne Kaszuby Kartuzy, sierpień 2017 r.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Wielkopolski Regionalny
Zmiany w Umowie i Projekcie
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady składania i oceny wniosków
Nowe podejście do zamówień publicznych
Realizacja celów pośrednich na 2018 r. dla wskaźników objętych
WARSZTAT REFLEKSYJNY nt
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Rybacka Lokalna Grupa Działania „Pojezierze Bytowskie” Czarna Dąbrówka Łupawsko 12 tel
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
KRYTERIA WYBORU OPERACJI w ramach konkursu nr 3/2019 dla Partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Spotkanie informacyjno-konsultacyjne poświęcone omówieniu dokumentów aplikacyjnych dla poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW 2014-2020 dla operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania „Górna Prosna” ,współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" PROW 2014-2020.

Lokalna Grupa Działania „Górna Prosna” Lokalna Grupa Działania „Górna Prosna” obejmuje obecnie obszar 4 gmin: Gorzów Śląski, Praszka, Radłów, Rudniki. Liczba mieszkańców wszystkich gmin należących do LGD na dzień 31 grudnia 2013r. wynosiła 33 791 mieszkańców. Powierzchnia obszaru LGD „Górna Prosna” wynosi 473 km2

Akty prawne Art. 32- 35 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 (rozporządzenie ramowe) Art. 42 - 44 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 (rozporządzenie EFRROW) Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach finansowania realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020 (Dz. U. Poz. 1146). Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (Dz. U. poz. 349) Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378) Ustawa z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. poz. 1130).

Akty prawne cd. Krajowe przepisy wykonawcze, w tym rozporządzenia MRiRW oraz wytyczne do ustaw o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U.z 2015 poz. 1570) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 sierpnia 2016 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Zakres przyznawanej pomocy (wg rozporządzenia MRiRW): Wzmocnienie kapitału społecznego Rozwój przedsiębiorczości na obszarze wiejskim Zachowanie dziedzictwa lokalnego Budowy lub przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub, rekreacyjnej lub kulturalnej Promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych

Zakres wsparcia cd. Podmioty ubiegające się o pomoc w ramach rozwijania działalności gospodarczej nie może skorzystać z pomoc w niżej wymienionym zakresie: 1) działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach; 2) górnictwo i wydobywanie; 3) działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie; 4) przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków; 5) wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej; 6) produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych; 7) produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych; 8) produkcja metali; 9) produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli; 10) transport lotniczy i kolejowy; 11) gospodarka magazynowa.  

Harmonogram naborów LGD „Górna Prosna” Zakres tematyczny naboru   2016 2017 2018 2019 2020 I II Rozwój drobnej przedsiębiorczości 975 000 900 000 Rozwój wielofunkcyjnej i nowoczesnej infrastruktury turystycznej, sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej oraz miejsc spotkań 600 000 525 000 Poszerzenie oferty spędzania wolnego czasu oraz akcje informacyjne, edukacyjne i integracyjne, w tym związane z ochroną środowiska i zmianami klimatu 250 000 350 000 Wsparcie rozwoju kapitału społecznego 200 000 150 000 Promocja obszaru i ochrona dziedzictwa lokalnego 550 000

Limity środków Przedsięwzięcie 1.1.1 Rozwój drobnej przedsiębiorczości Liczba nowych podmiotów gospodarczych – 300 000 zł ( 6 sztuk)

Kto może być beneficjentem: 1. osoba fizyczna: a) obywatel państwa członkowskiego UE, b) pełnoletnia, c) zamieszkała na obszarze objętym LSR.

Warunki które musi spełnić podmiot podejmujący działalność gospodarczą 1) podmiot ubiegający się o jej przyznanie: nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie, chyba że podejmuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną w przepisach jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów, w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie tej pomocy nie wykonywał działalności gospodarczej i nie została mu dotychczas przyznana pomoc na operację w tym zakresie, 2) operacja zakłada podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej i jej wykonywanie do dnia, w którym upłynie 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej, oraz: a) zgłoszenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności i podleganie tym ubezpieczeniom do dnia, w którym upłynie 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej, lub b) utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, gdy jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, zatrudnienie osoby, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę, a także utrzymanie utworzonych miejsc pracy do dnia, w którym upłynie 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej;

Warunki które musi spełnić podmiot podejmujący działalność gospodarczą 3) koszty planowane do poniesienia w ramach operacji: mieszczą się w zakresie kosztów, o których mowa w rozporządzeniu, nie są kosztami inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowych obiektów budowlanych w części dotyczącej realizacji odcinków zlokalizowanych poza obszarem wiejskim objętym LSR; 4) Biznesplan jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji, w szczególności, jeżeli suma kosztów planowanych do poniesienia w ramach tej operacji, ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej tych kosztów, jest nie niższa niż 70% kwoty, jaką można przyznać na tę operację. Umowa zawiera ponadto zobowiązanie do osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej.

Warunki które musi spełnić podmiot podejmujący działalność gospodarczą Koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych Operacja obejmująca koszty inwestycyjne realizowana musi być na obszarze wiejskim objętym LSR ( wyjątek linowy obiekt budowlany) Operacje będzie zrealizowane nie więcej niż w 2 etapach (realizacja całej operacji 2 lata – od podpisanie umowy do złożenia wniosku o płatność ostateczną) Inwestycja musi być realizowana na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością wnioskodawcy lub posiada on prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres realizacji operacji oraz 3 lata zachowania trwałości projektu (od momentu wypłaty refundacji) Operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie realizowana zgodnie z biznesplanem Realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych

50 tys. zł Wysokość wsparcia Wypłacana w dwóch transzach: pierwsza transza pomocy obejmuje 80% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli beneficjent: a) podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, b) zgłosił się do ubezpieczenia społecznego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania działalności, o której mowa w lit. a c) uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją; druga transza pomocy obejmuje 20% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli operacja została zrealizowana zgodnie z biznesplanem, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5.”,

Koszty kwalifkowalne ogólne, zakupu robót budowlanych lub usług, zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych, najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, zakupu nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji w zakresie zachowania dziedzictwa kulturowego również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty,

Koszty kwalifkowalne zakupu środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą, zakupu rzeczy innych niż wymienione w pkt 5 i 6, w tym materiałów, wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy ( tylko przy inkubatorach!!), podatku od towarów i usług (VAT), – które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne. Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości jeśli zostały poniesione od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych – od dnia 1 stycznia 2014r. `

Ważne ! Umowa przyznanie pomocy zobowiązuje do: przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej; uwzględniania wszystkich transakcji związanych z operacją w oddzielnym systemie rachunkowości albo wykorzystywania do ich identyfikacji odpowiedniego kodu rachunkowego

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Podstawowe informacje dotyczące składania, rozpatrywania oraz wypełniania wniosków Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania „Górna Prosna” ,współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" PROW 2014-2020.

Gdzie znaleźć i jak wypełnić? Wniosek sporządza się na formularzu udostępnionym na stronie internetowej www.gornaprosna.pl Zaleca się, aby wniosek został wypełniony elektronicznie i wydrukowany lub wypełniony odręcznie, w sposób czytelny (np. pismem drukowanym) i trwały. Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy wypełnia czytelnie białe pola wniosku. Wniosek w części A wypełniany jest przez LGD, która dokonuje wyboru operacji do finansowania. W sytuacji, kiedy dane pole we wniosku nie dotyczy podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy - należy wstawić kreskę, a w przypadku danych liczbowych należy wstawić wartość „0,00”, chyba, że w instrukcji podano inaczej.

Jakie dokumenty? Wniosek o przyznanie pomocy – wersja wopp_19.2_P/2z Instrukcja wypełniania wniosku - wersja IW_WoPP_19.2_P/2z

Gdzie, kiedy i co złożyć? 08.11.2016 r. – 21.11.2016 r. Termin składania wniosków: 08.11.2016 r. – 21.11.2016 r. Miejsce składania wniosków: siedziba LGD w Sternalicach, 46-333 Sternalice, Sternalice 81 (budynek przedszkola), w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach: poniedziałek –piątek 7.30 – 15.30 Wnioski należy składać w dwóch egzemplarzach w wersji papierowej i 1 egz. w wersji elektronicznej PDF

Terminy rozpatrywania wniosku Termin trwania naboru – min. 14 dni Ocena zgodności operacji z LSR – 45 dni Przekazanie dokumentów do UMWO – 7 dni 3 miesiące dni UMWO minimum 5 miesięcy

Informacje pomocne w trakcie wypełniania wniosku

Korzystanie z usług doradczych LGD Wnioskodawca przez złożeniem wniosku ma możliwość korzystania z doradztwa LGD. Wniosek konsultowany z biurem LGD będzie dodatkowo punktowany !!

Uzasadnienie zgodności z celami LSR i kryteriami wyboru operacji przez LGD Należy krótko uzasadnić zgodność operacji z celami LSR i kryteriami wyboru operacji przez LGD. Należy wskazać jakie cele, przedsięwzięcia oraz wskaźniki przyjęte w lokalnej strategii rozwoju będą realizowane w ramach małego projektu oraz przedstawić uzasadnienie potrzeby realizacji tego właśnie projektu a także należy wykazać zgodność projektu z określonymi przez LGD kryteriami wyboru operacji. Najważniejsze jest wskazanie w jakim stopniu realizacja operacji przyczyni się do realizacji celów określonych w LSR.

Przedsięwzięcie 1.1.1. Rozwój drobnej przedsiębiorczości Uzasadnienie zgodności z celami LSR i kryteriami wyboru operacji przez LGD Cel ogólny 1 Zrównoważony rozwój obszaru sprzyjający ograniczeniu migracji mieszkańców z terenu LGD Razem cel szczegółowy 1.1. Wzrost aktywności gospodarczej i zwiększenie możliwości podejmowania pracy Przedsięwzięcie 1.1.1. Rozwój drobnej przedsiębiorczości - ułatwienie dostępu do rynku pracy, - ograniczenie ukrytego bezrobocia, - tworzenie pozarolniczych miejsc pracy na obszarach wiejskich, - tworzenie nowych podmiotów gospodarczych oraz rozwój istniejących firm, - działania wykorzystujące lokalne zasoby przyrodnicze czy kulturowe dla rozwoju turystyki, Wskaźniki rezultatu: Liczba utworzonych miejsc pracy Liczba nowych miejsc pracy utworzonych przez podmioty ekonomii społecznej lub w ramach rozpoczęcia działalności gospodarczej przez osoby z grup defaworyzowanych na rynku pracy Liczba operacji, w których zastosowano rozwiązania innowacyjne Wskaźniki produktu: Liczba nowych podmiotów gospodarczych Liczba wspartych podmiotów gospodarczych

Uzasadnienie zgodności z celami LSR i kryteriami wyboru operacji przez LGD - przykład W przypadku operacji, która polega na podjęciu działalności gospodarczej należy w uzasadnieniu zawrzeć informacje odnoszące się do celów zawartych w LSR (tj. rozwój drobnej przedsiębiorczości) oraz wskaźników tj. liczby nowych podmiotów gospodarczych (wskaźnik produktu w LSR), liczby utworzonych miejsc pracy (wskaźnik rezultatu w LSR), itd. Opis zawarty w tym polu będzie wykorzystany przez LGD podczas oceny projektu pod kątem zgodności z LSR oraz kryteriami wyboru.

Tytuł zwięzły, odzwierciedlający zakres i rodzaj planowanego przedsięwzięcia, np. „Sklep spożywczo-przemysłowy KAJA” „ Firma DRUK-MED”

Opis zwięzły, umożliwiający weryfikację planowanych do osiągnięcia celów w odniesieniu do zakładanych rezultatów, Należy krótko opisać zakres z zestawienia rzeczowo- finansowego, np. Operacja będzie polegać na podjęciu we własnym imieniu działalności gospodarczej polegającej na otwarciu sklepu spożywczo-przemysłowego. Sklep będzie umiejscowiony w Sternalicach…….

Zakres operacji W przypadku podejmowania działalności gospodarczej Planując realizację operacji należy mieć na uwadze, że operacja powinna stanowić zamkniętą całość, a nie część większej inwestycji, sztucznie wyodrębnioną w celu uzyskania wyższej kwoty pomocy. Dopuszcza się zaznaczenie kilku zakresów operacji ale muszą być one ze sobą powiązane i prowadzić do osiągnięcia celu. Zakres operacji musi wskazywać na związek z zakresem działalności wnioskodawcy. W przypadku podejmowania działalności gospodarczej pole wypełnione automatycznie

Cele operacji Należy szczegółowo określić cel, jaki stawia sobie Wnioskodawca przystępując do realizacji operacji, z którego wynikać będzie wpływ na osiągnięcie celów określonych w Programie (jakie efekty Wnioskodawca zamierza osiągnąć poprzez realizację tej operacji). Planowany cel operacji powinien być zgodny z celami określonymi w LSR LGD „Górna Prosna” (a dokładniej z celem ogłoszonym w naborze).

Adekwatny do zakładanych rezultatów (efektów) Cele operacji Konkretny, tj. jasno określony, również pod względem efektów. Określony w czasie, tj. sformułowany, w taki sposób, aby przy uwzględnieniu ewentualnych ryzyk związanych z realizacją projektu osiągnięcie celu było możliwe w planowanym okresie realizacji operacji Adekwatny do zakładanych rezultatów (efektów) Realistyczny Mierzalny, tj. możliwy do wyrażenia w konkretnej wartości (np. dla celu „rozwój działalności gospodarczej poprzez zakup koparki oraz utworzenie 1 miejsca pracy” możliwe jest wskazanie w Opisie operacji liczby utworzonych miejsc pracy oraz ilości zakupionych maszyn).

Cele operacji - przykład „Podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej polegającej na otwarciu sklepu spożywczo-przemysłowy KAJA” . UWAGA! W celach nie należy wymieniać zakresu rzeczowego.

Uwaga Sformułowanie celu ma podstawowe znaczenie dla operacji, przede wszystkim dlatego, że cel będzie przeniesiony do umowy przyznania pomocy, a Wnioskodawca będzie zobowiązany do jego osiągnięcia . Jeśli zatem Wnioskodawca otrzyma pomoc na dany cel i nie utrzyma go przez ten okres będzie zmuszony do zwrotu pomocy!

Wskaźniki obowiązkowe oraz pozostałe obowiązkowe Należy podać wartość zakładanego wskaźnika, jaka jest planowana do osiągnięcia poprzez realizację operacji w odniesieniu do zakresu operacji ( wybór z listy). pozostałe Należy wypisać wskaźniki, które nie wpisują się w zakres obowiązkowych jednakże są wyszczególnione w LSR a realizują zakres operacji.

Miejsce realizacji operacji Operacje inwestycyjne muszą być realizowane na obszarze objętym LSR, chyba że operacja dotyczy inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie linowego obiektu budowlanego, którego odcinek będzie zlokalizowany poza tym obszarem (część poza obszarem LSR będzie kosztem niekwalifikowalnym).

Planowane terminy realizacji operacji wniosek o płatność pierwszej transzy – 3 miesiące od podpisania umowy wniosek o płatność drugiej transzy – po spełnieniu warunków wypłaty drugiej transzy nie później jednak niż po upływie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż w dniu 31.12.2022r. Np. złożenie wniosku do LGD listopad 2016 podpisanie umowy kwiecień 2017 czyli termin realizacji: marzec 2019 wniosek o płatność I transzy czerwiec 2017 wniosek o płatność II transzy wrzesień 2018

Określenie możliwości i realizacji operacji przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy bez udziału środków publicznych W tej części podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy wskazuje, czy bez dofinansowania o które się ubiega zrealizowałby taką samą inwestycję, tj. o takim samym zakresie rzeczowym i w takim samym okresie, na podstawie udzielonych przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy odpowiedzi, UM dokona oceny możliwości realizacji operacji objętej wnioskiem bez udziału środków publicznych.

Określenie możliwości i realizacji operacji przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy bez udziału środków publicznych Efekt deadweight Jest to zjawisko występujące w przypadku realizacji projektów dofinansowanych ze środków unijnych, które i bez tej pomocy zostałby zrealizowane bez wsparcia zewnętrznego. Pola we wniosku te pozwalają określić efekt deadweight czyli możliwość realizacji operacji bez udziału środków publicznych. Do wyliczenia wyżej opisanego efektu stosuje się wzór: Dane potrzebne do obliczenia efektu deadweight Edw: Ndw – nakłady które poniósł by podmiot bez dofinansowania ze środków publicznych Nc – nakłady całkowite na realizację operacji tc –całkowity czas realizacji operacji zaplanowany we wniosku w miesiącach tdw – czas o jaki wydłużyłaby się realizacja operacji w przypadku braku dofinansowania w miesiącach W przypadku, gdy wyliczona wartość procentowa dla danej operacji będzie wynosić co najmniej 100%, UM uzna ,że wystąpił efekt deadweight i odmówi przyznanie pomocy. Uzyskanie wartości niższych będzie oznaczać, że operacja nie mogłaby zostać zrealizowana bez środków publicznych.

Zaświadczenia nie mogą być starsze nić 1 miesiąc przed złożeniem wopp. Załączniki Zaświadczenie z właściwej Ewidencji Ludności o miejscu pobytu stałego lub czasowego – tylko w przypadku gdy dowód osobisty został wydany po 29.01.2015r. lub gdy w dowodzie jest inny adres zameldowania. Zaświadczenie z KRUS o niefigurowaniu w ewidencji osób ubezpieczonych lub z ZUS potwierdzające fakt podlegania ubezpieczeniu społecznemu. Uwaga ! Zaświadczenia nie mogą być starsze nić 1 miesiąc przed złożeniem wopp.

Załączniki Wniosek o wpis do ewidencji producentów lub decyzja o wpisie producenta do ewidencji producentów Uwaga ! Każdy kto chce ubiegać się o środki w ramach Leadera musi otrzymać numer identyfikacyjny producenta Numer ten otrzymuje się w agencjach restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa w oddziałach powiatowych. W powiecie oleskim ARiMR mieści się w Oleśnie przy ul. Powstańców Śląskich 14. W przypadku, gdy podmiotem ubiegającym jest małżonek rolnika lub współposiadacz gospodarstwa rolnego, którzy wyrazili pisemną zgodę na nadanie numeru identyfikacyjnego ich małżonkowi lub współposiadaczowi, w polu tym należy wpisać numer identyfikacyjny nadany temu małżonkowi/współposiadaczowi i nie należy występować o nadanie nowego numeru. W sytuacji, gdy numer identyfikacyjny został nadany jednemu z małżonków w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym, drugi małżonek, który planuje realizację operacji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą odrębną od rolniczej, posługuje się numerem nadanym małżonkowi.

Załączniki dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, na której realizowana będzie operacja (w przypadku gdy operacja jest trwale związana z nieruchomością), Takim dokumentem może być: odpis z ksiąg wieczystych (chyba, że nr działki widnieje elektronicznej przeglądarce ksiąg wieczystych), wypis z rejestru gruntów, odpis aktu notarialnego, umowa dzierżawy etc. Uwaga! W przypadku posiadania zależnego należy załączyć również: Oświadczenie właściciela(i) lub współwłaściciela(i) nieruchomości, że wyraża(ją) on(i) zgodę na realizację operacji bezpośrednio związanej z nieruchomością, jeżeli operacja realizowana jest na nieruchomości będącej w posiadaniu zależnym, lub będącej przedmiotem współwłasności – oryginał sporządzony na formularzu udostępnionym przez UM.

Załączniki Biznesplan – załącznik obowiązkowy przy podejmowaniu oraz rozwijaniu działalności gospodarczej - sporządzany na formularzu udostępnionym przez UM Biznesplan musi być racjonalny i uzasadniony zakresem operacji a suma kosztów planowanych do poniesienia w ramach tej operacji, ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej tych kosztów   Informacje niezbędne w biznesplanie: 1) opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy; 2) wskazanie celów pośrednich i końcowych w tym zakładany ilościowy i wartościowy poziom sprzedaży produktów i usług; 3) informacje dotyczące zasobów lub kwalifikacji posiadanych przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować; 4) wskazanie planowanych do utworzenia miejsc pracy; 5) planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celów pośrednich i końcowych.

Załączniki cd. Załączniki dotyczące robót budowlanych: Kosztorys inwestorski Kosztorys inwestorski jest kalkulacją kosztów wykonania robót budowlanych Mapy lub szkice sytuacyjne oraz rysunki charakterystyczne dot. umiejscowienia operacji W przypadku gdy nie załączamy projektu budowlanego. Mogą to być samodzielne rysunki

Informacja o wymaganych dokumentach, potwierdzających spełnienie warunków przyznania pomocy oraz kryteriów wyboru operacji Zgodnie z ogłoszeniem o naborze do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty: 1) fiszkę projektową, zawierającą opis operacji oraz uzasadnienie planowanych wydatków; 2) dokumenty (jeżeli są wymagane) niezbędne do potwierdzenia spełniania określonych kryteriów wyboru operacji; Np. dla kryterium Realizacja operacji spowoduje utworzenie nowego miejsca pracy przez podmiot ekonomii społecznej lub w ramach rozpoczęcia działalności gospodarczej przez osoby z grup defaworyzowanych: Dokument potwierdzający posiadanie statusu osoby bezrobotnej – zaświadczenie wydane przez PUP– informacja zawarta w ogłoszeniu. 3) załączniki do wniosku o przyznanie pomocy.

Podpowiedzi w jaki sposób wypełniać biznesplan oraz kosztorys inwestorski posiadają Państwo w materiałach szkoleniowych.

Lokalne kryteria wyboru Nazwa kryterium Źródło informacji Waga Punktacja Uwagi Przedsięwzięcie 1.1.1. Rozwój drobnej przedsiębiorczości Realizacja operacji spowoduje utworzenie nowego miejsca pracy Wniosek Biznes Plan 3 4 pkt – 3 lub więcej miejsc pracy 3 pkt – 2 miejsca pracy 2 pkt – 1 miejsce pracy 1 pkt - nie dotyczy Miejsce pracy rozumiane jako miejsce pracy w przeliczeniu na pełny etat średnioroczny. Realizacja operacji spowoduje utworzenie nowego miejsca pracy przez podmiot ekonomii społecznej lub w ramach rozpoczęcia działalności gospodarczej przez osoby z grup defaworyzowanych 2 2 pkt – dotyczy Osoby defaworyzowane rozumiane jako osoby defaworyzowane na rynku pracy określone w LSR tj bezrobotni do 25 lat oraz bezrobotni powyżej 50 lat Operacja dotyczy rozwiązań innowacyjnych 1 pkt – nie dotyczy Operacja innowacyjna na obszarze LGD rozumiana jako - wprowadzanie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu lub usługi), nowego procesu, nowej metody organizacji lub nowej metody promocji na poziomie co najmniej gminy. Innowacyjność to także nietypowe, niestandardowe wykorzystanie czy promocja lokalnych zasobów (przyrodniczych, kulturowych, w tym związanych z lokalnym dziedzictwem kulinarnym, tradycjami rzemieślniczymi, lokalnymi opowieściami i legendami, wydarzeniami historycznymi bądź wybitnymi postaciami) na poziomie co najmniej gminy.

Lokalne kryteria wyboru Czas realizacji operacji Wniosek 1 4 pkt – do 6 miesięcy 3 pkt – więcej niż 6 i mniej niż 9 miesięcy 2 pkt – od 9 do 12 miesięcy 1 pkt – więcej niż 12 miesięcy. 4 pkt - z wniosku wynika, że czas realizacji operacji jest krótszy lub równy 6 miesięcy. 3 pkt - z wniosku wynika, że czas realizacji operacji jest dłuższy niż 6 i krótszy niż 9 miesięcy 2 pkt - z wniosku wynika, że czas realizacji operacji wynosi od 9 do 12 miesięcy 1 pkt - z wniosku wynika, że czas realizacji operacji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Wysokość wnioskowanej dotacji 4 pkt – do 50 000 PLN 3 pkt – więcej niż 50 000 i mniej niż 100 000 PLN 2 pkt – od 100 000 do 200 000 PLN 1 pkt – więcej niż 200 000 PLN lub nie dotyczy* *Nie dotyczy w przypadku operacji związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej Wysokość wkładu własnego 2 3 pkt - więcej niż 70 % wkładu własnego 2 pkt – powyżej 60% do 70% wkładu własnego 1 pkt – do 60% wkładu własnego lub nie dotyczy* Wniosek konsultowany z Biurem LGD Dokumenty własne Biura 3 pkt – udział w spotkaniu konsultacyjnym lub osobiście w biurze 2 pkt – telefonicznie lub mailowo 1 pkt – nie dotyczy Maksymalna liczba punktów – 37pkt

Dziękuję za uwagę Katarzyna Tracz Lokalna Grupa Działania „Górna Prosna” Sternalice 81 46-333 Sternalice tel. 034 343-57-54, 0663-901-616 e-mail. lgd@gornaprosna.pl www. gornaprosna.pl