Dobre praktyki produkcyjne w chowie drobiu rzeźnego Dobre praktyki produkcyjne w chowie drobiu rzeźnego w świetle „Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów salmonella w stadach brojlerów gatunku kura na lata ”. Lek.wet. Agata Ballarin, PIW RACIBÓRZ – kwiecień 2016
Podstawa prawna: USTAWA USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Rozporządzenie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2014 r. w sprawie wprowadzenia „Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach brojlerów gatunku kura (Gallus gallus) na lata Rozporządzenie (WE) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (wytyczne higieniczne dla produkcji podstawowej).
DOBRE PRAKTYKI PRODUKCJI ZWIERZĘCEJ: OBOWIĄZEK Krajowy program zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach brojlerów gatunku kura (Gallus gallus) na lata , po raz pierwszy wprowadza OBOWIĄZEK stosowania zasad dobrej praktyki produkcyjnej oraz przestrzegania wytycznych w zakresie bezpieczeństwa biologicznego w gospodarstwach utrzymujących drób rzeźny. Nie przestrzeganie wspomnianych wytycznych traktowane jest jako naruszenie wymagań weterynaryjnych dla tej działalności nadzorowanej.
Podstawa prawna: W oparciu o nowy program i zawarte w nim wytyczne w zakresie m.in. bioasekuracji na fermach drobiu, Główny Lekarz Weterynarii wydał I N S T R U K C J Ę GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII Nr GIWpr /2016 z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie postępowania powiatowych lekarzy weterynarii przy zwalczaniu niektórych serotypów Salmonella w stadach drobiu, w tym przy realizacji przepisów rozporządzenia Rady nr 2160/2003 w odniesieniu do Krajowych programów zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach drobiu. Instrukcja weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2016 r.
1. POBIERANIE PRÓB WŁAŚCICIELSKICH Zgodnie z obowiązującymi przepisami, próbki właścicielskie w stadach brojlerów musza być pobierane przez przeszkolone osoby. Szkolenie dla tych osób może zostać przeprowadzone przez PLW i udokumentowane co najmniej poprzez listę obecności. Zasady prowadzenia badań właścicielskich stad drobiu rzeźnego muszą być zgodne z wymaganiami Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach brojlerów gatunku kura (Gallus gallus) na lata
Pobranie prób właścicielskich w kierunku obecności Salmonella sp. w stadach drobiu rzeźnego powinno nastąpić w ciągu 3 tygodni przed planowanym przemieszczeniem brojlerów do rzeźni W każdym stadzie (a stado to wszystkie sztuki drobiu o tym samym statusie epizootycznym, przetrzymywane w jednej ograniczonej przestrzeni powietrznej) pobiera się materiał zebrany z ściółki na co najmniej dwie pary okładzin na buty (1 para przypada na 50% powierzchni kurnika w 1 stadzie). Dwie pary okładzin pochodzące z jednej brojlerni łączy się w jedną próbę zbiorczą. Próbki pobrane z inicjatywy hodowcy bada się w laboratorium urzędowym działającym przy Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii (ZHW) lub innym laboratorium urzędowym zatwierdzonym przez Głównego Lekarza Weterynarii w zakresie badania w kierunku Salmonella i umieszczonym w wykazie laboratoriów zatwierdzonych na stronie internetowej GIW wraz z protokołem pobrania. Wyniki badania próbek muszą być znane przed przemieszczeniem brojlerów do rzeźni.
2. KONTROLE W GOSPODARSTWACH kontrole urzędowe w gospodarstwach utrzymujących drób rzeźny objęty programami. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, PLW przeprowadza kontrole urzędowe w gospodarstwach utrzymujących drób rzeźny objęty programami. Program ma zastosowanie do takiej produkcji mięsa pochodzącego z brojlerów, które nie jest przeznaczone na użytek własny lub do sprzedaży bezpośredniej. Zapisy które nie wynikają jednoznacznie z przepisów prawa należy traktować jako zalecenia, a ich nie spełnianie brane jest pod uwagę w ocenie ryzyka podczas typowania stad do badań urzędowych przez PLW. Kontrole urzędowe obejmują co najmniej sprawdzenie:
1. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO - informował o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem działalności nadzorowanej, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych, w terminie 7 dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia; powyższe odnosi się w szczególności do informowania PLW o wstawieniu drobiu lub likwidacji poszczególnych stad utrzymywanych w gospodarstwie? ZGŁOSZENIA WSTAWIEŃ DROBIU Art. 7. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt: OBOWIĄZEK ZGŁOSZENIA WSTAWIEŃ DROBIU wynika bezpośrednio z Art. 7. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt: „Podmiot prowadzący działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a –l, n, p oraz w art. 4 ust. 3, informuje, w formie pisemnej, powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej, a także o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych, w terminie 7 dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia”.
ZGŁOSZENIA WSTAWIEŃ DROBIU OBOWIĄZEK ZGŁOSZENIA WSTAWIEŃ DROBIU wynika zapisano także w „Krajowym programie zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach brojlerów gatunku kura (Gallus gallus) na lata w szczególności o umieszczeniu nowego stada brojlerów w kurniku „Poducent żywca kurcząt rzeźnych jest obowiązany poinformować powiatowego lekarza weterynarii o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem działalności nadzorowanej, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych, w szczególności o umieszczeniu nowego stada brojlerów w kurniku. Informacja taka powinna zostać przekazana na piśmie w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia. Jednocześnie harmonogram pobierania próbek Jednocześnie producent żywca kurcząt rzeźnych przedkłada właściwemu miejscowo powiatowemu lekarzowi weterynarii harmonogram pobierania próbek w stadzie w celu zatwierdzenia. ”. (część A p Programu)
ZGŁOSZENIA WSTAWIEŃ DROBIU – PRZED wstawieniem – dla stad o obsadzie zwiększonej powyżej 33 kg/m 2 – PRZED wstawieniem – dla stad o obsadzie zwiększonej powyżej 33 kg/m 2 Zgodnie z Art. 3 p. 2, DYREKTYWY RADY 2007/43/WE z dnia 28 czerwca 2007 r. (D.UE. L 182/19 z dnia ) w sprawie minimalnych zasad dotyczących ochrony kurcząt utrzymywanych z przeznaczeniem na produkcję mięsa, maksymalne zagęszczenie hodowli w gospodarstwie lub kurniku gospodarstwa w żadnym momencie nie może przekraczać 33 kg/m 2. Od zasady tej możliwe jest odstępstwo pod warunkiem spełnienia przez właścicieli zwierząt wymogów zawartych w załącznikach I i II tej dyrektywy. Załącznik I – dotyczy zwiększenia standardów dobrostanowych Załącznik II: - mówi m.in. o tym, że: Właściciel lub opiekun informuje właściwy organ o swoim zamiarze zagęszczenia hodowli o więcej niż 33 kg/m 2 żywej masy. „Właściciel lub opiekun informuje właściwy organ o swoim zamiarze zagęszczenia hodowli o więcej niż 33 kg/m 2 żywej masy. Wyznacza dokładną liczbę i powiadamia właściwy organ o jakiejkolwiek zmianie zagęszczenia hodowli w terminie co najmniej 15 dni przed umieszczeniem stada w kurniku.”
2. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO środki zwalczające drobnoustroje i prowadzi prawidłową dokumentację w tym zakresie - w sposób właściwy stosuje środki zwalczające drobnoustroje i prowadzi prawidłową dokumentację w tym zakresie – kontrola jest przeprowadzana zgodnie z wymaganiami ustalonymi w instrukcji GLW w sprawie postępowania powiatowych lekarzy weterynarii przy przeprowadzaniu kontroli gospodarstw utrzymujących zwierzęta pod względem dobrostanu zwierząt oraz raportowania o przeprowadzonych kontrolach gospodarstw utrzymujących zwierzęta pod względem dobrostanu zwierząt z elementami zwalczania chorób zakaźnych; wyniki kontroli powinny być udokumentowane w protokole SPIWET – gospodarstwo utrzymujące zwierzęta, część „Dokumentacja leczenia zwierząt”. EWIDENCJA LECZENIA ZWIERZĄT EWIDENCJA LECZENIA ZWIERZĄT
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: miejsce do składowania środków odkażających a) czy wydzielono miejsce do składowania środków odkażających, zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych – § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek, MAGAZYN ŚRODKÓW DEZYNFEKCYJNYCH
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: miejsce do składowania obornika b) czy wydzielono miejsce do składowania obornika – § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek? MIEJSCE SKŁADOWANA OBORNIKA LUB UDOKUMENTOWANY ODBIÓR ŚCIÓŁKI PRZEZ INNY PODMIOT.
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: miejsce przetrzymywania produktów leczniczych weterynaryjnych c) czy miejsce przetrzymywania produktów leczniczych weterynaryjnych zapewnia właściwe warunki do tego oraz, czy jest zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych – § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek? MAGAZYN LEKÓW
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: odzież i obuwie przeznaczone wyłącznie do obowiązkowego użycia w gospodarstwie d) czy zapewniono odzież i obuwie przeznaczone wyłącznie do obowiązkowego użycia w gospodarstwie – § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek i czy stosuje się oddzielną odzież ochroną do pracy w każdym kurniku? SZATNIA PRZYLEGAJĄCA DO KURNIKA SZATNIA PRZYLEGAJĄCA DO KURNIKA
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: maty odkażające nasączone środkiem odkażającym przed wejściami do poszczególnych kurników środki odkażające e) czy zapewniono maty odkażające nasączone środkiem odkażającym przed wjazdem na teren gospodarstwa oraz przed wejściami do poszczególnych kurników, odkażanie kół pojazdów wjeżdżających na teren gospodarstwa oraz środki odkażające w ilości niezbędnej do przeprowadzenia doraźnego odkażania – § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek? MATY I ZAPAS ŚRODKA DEZYNFEKCYJNEGO MATY I ZAPAS ŚRODKA DEZYNFEKCYJNEGO
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: odkażania, dezynsekcji i deratyzacji? f) czy prowadzona jest dokumentacja dotycząca odkażania, dezynsekcji i deratyzacji? Czy plan zabezpieczenia gospodarstwa przed gryzoniami jest aktualizowany regularnie? PROTOKOŁY/ZAPISY dot. DEZYNFEKCJI PROTOKOŁY/ZAPISY dot. DEZYNFEKCJI PROTOKOŁY/ZAPISY dot. DEZYNSEKCJI PROTOKOŁY/ZAPISY dot. DEZYNSEKCJI STACJE DERATYZACYJNE STACJE DERATYZACYJNE OBECNOŚC TRUTKI W STACJACH OBECNOŚC TRUTKI W STACJACH „REJESTR SZKODNIKÓW” (DOKUMENTACJA) „REJESTR SZKODNIKÓW” (DOKUMENTACJA)
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: czy kurniki są utrzymywane w czystości g) czy kurniki są utrzymywane w czystości, w tym z pomieszczeń usuwane są odchody i niezjedzone resztki paszy tak często, aby uniknąć zanieczyszczenia paszy i wody – § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek?
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: „cały kurnik pełen/cały kurnik pusty h) czy stosowana jest zasada „cały kurnik pełen/cały kurnik pusty” ? Czy w jednym kurniku utrzymywany jest drób z jednego stada i w jednakowym wieku?
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: odpowiednie warunki utrzymywania drobiu w zakresie temperatury, wilgotności, wymiany powietrza i dostępu światła oraz stosowanie prawidłowej obsady kurnika i) czy zapewniono odpowiednie warunki utrzymywania drobiu w zakresie temperatury, wilgotności, wymiany powietrza i dostępu światła oraz stosowanie prawidłowej obsady kurnika – przy kontroli spełnienia niniejszego warunku należy mieć na względzie następujące przepisy: -w przypadku brojlerów - rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej; KARTA KURNIKA (powierzchnia użytkowa kurnika!!!)
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: k) czy stosowane pasza pochodzi ze znanego źródła? Czy w żywieniu drobiu stosowane są pasze kruszone, sypkie i granulowane? Czy pasza jest przechowywana w sposób zabezpieczający ją przed dostępem gryzoni i zwierząt dzikich, w tym dzikich ptaków? MAGAZYNY PASZOWE MAGAZYNY PASZOWE REJESTR PASZOWY REJESTR PASZOWY
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: kurniki zabezpieczono przed dostępem zwierząt innych niż drób l) czy kurniki zabezpieczono przed dostępem zwierząt innych niż drób - § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek?
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: wejścia osób postronnych ł) czy rejestrowane są wejścia osób postronnych na teren gospodarstwa?
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: osoby posiadające aktualne badania na nosicielstwo pałeczek Salmonella? m) czy do wykonywania czynności związanych z utrzymywaniem drobiu, są zatrudniane osoby posiadające aktualne badania na nosicielstwo pałeczek Salmonella? przeszkolone w zakresie higieny osobistej Czy osoby zatrudnione do wykonywania czynności związanych z utrzymywaniem drobiu zostały przeszkolone w zakresie higieny osobistej oraz możliwych dróg przenoszenia zakażenia za pośrednictwem odzieży lub sprzętu? DOKUMENTACJA BADAŃ DOKUMENTACJA BADAŃ DOKUMENTACJA SZKOLEŃ DOKUMENTACJA SZKOLEŃ
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: wentylacja ściółka n) czy wentylacja uniemożliwia przepływ powietrza pomiędzy kurnikami?Czy ściółka przechodzi kontrolę mikrobiologiczną przed umieszczeniem jej w kurniku?
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: pomieszczeniawyposażenie sprzęt o) czy pomieszczenia, w których utrzymuje się drób, ich wyposażenie oraz sprzęt wykonane z materiałów nieszkodliwych dla drobiu oraz nadających się do oczyszczania i odkażania, - w przypadku stad kur niosek oraz brojlerów – zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 1 i § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej?
3. CZY PRODUCENT DROBIU RZEŹNEGO stosuje następujące zasady bioasekuracji: tablicą z napisem „Osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony” p) czy kurniki zostały oznakowane tablicą z napisem „Osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony” – § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek?
4. KONTROLA DOKUMENTACJI dotyczącej pobierania próbek i wykonywania badań laboratoryjnych: w laboratoriach zatwierdzonych lub wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii a) czy próbki do badań laboratoryjnych były badane wyłącznie w laboratoriach zatwierdzonych lub wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii w sposób określony w art. 25a ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (na podstawie przedłożonych przez hodowcę/producenta jaj konsumpcyjnych/producenta drobiu wyników badań laboratoryjnych próbek pobranych w ramach programu); wykaz ww. laboratoriów można znaleźć na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Weterynarii: - laboratoria wyznaczone przez Głównego Lekarza Weterynarii – wykaz dostępny na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii: Diagnostyka laboratoryjna Wykaz laboratoriów urzędowych wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii do przeprowadzania badań laboratoryjnych, zgodnie z art. 25 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. - laboratoria zatwierdzone przez Głównego Lekarza Weterynarii w kierunku metody badawczej opisanej w zmianie do Polskiej Normy PN-EN ISO 6579:2003/A1:2007 – wykaz dostępny na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii: Diagnostyka laboratoryjna Laboratoria Zatwierdzone przez Głównego Lekarza Weterynarii na podstawie art. 25a ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej,
4. KONTROLA DOKUMENTACJI dotyczącej pobierania próbek i wykonywania badań laboratoryjnych: b) czy próbki do badań laboratoryjnych zostały pobrane w poszczególnych stadach w gospodarstwie zgodnie z przepisami: -częstotliwości pobierania próbek -częstotliwości pobierania próbek (przy ocenie terminowości pobierania próbek właścicielskich nie mogą być brane pod uwagę wyniki badań laboratoryjnych, na których laboratorium wykonujące badanie dokonało adnotacji: „Badanie laboratoryjne nie może być traktowane jako przeprowadzone zgodnie z wymaganiami programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella”); -rodzaju próbek -rodzaju próbek (rodzaju materiału do badań oraz liczby pobranych próbek).
4. KONTROLA DOKUMENTACJI dotyczącej pobierania próbek i wykonywania badań laboratoryjnych: dokumentacja związana z pobieraniem próbek c) czy dokumentacja związana z pobieraniem próbek do badań laboratoryjnych zawiera co najmniej informacje dotyczące stada (liczba sztuk drobiu, wiek), rodzaju próbek, daty i godziny pobrania próbek, danych osoby pobierającej próbki, daty i godziny wysłania próbek do laboratorium, nazwy i adresu laboratorium oraz wyników badań laboratoryjnych próbek pobranych w ramach programu i czy jest ona przechowywana minimum 2 lata od zbycia stada?
5. SPOSÓB POBIERANIA PRÓBEK, sposób zabezpieczenia i przechowywania próbek oraz sposób zabezpieczenia i przechowywania próbek do czasu ich dostarczenia do laboratorium – jeśli kontrola w gospodarstwie jest przeprowadzana w czasie kiedy pobierane są próbki właścicielskie; kontrola jest dokumentowana w postaci właściwej dla danej grupy produkcyjnej drobiu Listy kontrolnej SPIWET - gospodarstwo utrzymujące drób (Krajowy program zwalczania niektórych serotypów Salmonella – pobieranie próbek) – załącznik do instrukcji.
6. SPOSÓB POSTĘPOWANIA HODOWCY PLW powinien skontrolować czy hodowca: w przypadku wykrycia serotypu Salmonella objętego programem lub efektu hamującego wzrost bakterii w próbkach właścicielskich; PLW przeprowadza kontrolę w zakresie wymagań określonych w niniejszym punkcie jedynie w przypadku przeprowadzania kontroli w ramach dochodzenia epizootycznego związanego ze stwierdzeniem w gospodarstwie zakażenia serotypami Salmonella objętymi programami. PLW powinien skontrolować czy hodowca: zawiadomił niezwłocznie PLW o fakcie wykrycia serotypu Salmonella objętego programem lub efektu hamującego wzrost bakterii w próbkach właścicielskich, pozostawił drób w miejscu jego stałego przebywania i nie wprowadzał tam innego drobiu, uniemożliwił osobom postronnym dostęp do kurnika lub innych miejsc, w których utrzymywany był drób podejrzany o zakażenie serotypem Salmonella objętym programem lub znajdowały się zwłoki drobiu, wstrzymał się od wywożenia, wynoszenia i zbywania mięsa oraz produktów pochodzących od drobiu, jego zwłok, paszy, ściółki, odchodów pochodzących od tego drobiu oraz innych przedmiotów znajdujących się w miejscu utrzymywania drobiu, udostępnił drób do badań laboratoryjnych i zabiegów weterynaryjnych, a także udzielił pomocy przy wykonywaniu tych badań i zabiegów, udzielił PLW oraz osobom działającym w jego imieniu wyjaśnień i informacji, które mogą mieć znaczenie dla wykrycia zakażeń i ich źródeł lub zapobiegania rozprzestrzeniania się choroby lub zakażenia, udostępnił PLW dokumentację dotyczącą stada, a w szczególności dokumentację potwierdzającą zakup piskląt, ściółki i paszy, sprzedaży drobiu lub jaj oraz dokumentację związaną z ewidencją leczenia, zwiększył standardy zoohigieniczne.
PODSTAWOWE TECHNIKI KONTROLI: 1. Kontrola dokumentacji 1. Kontrola dokumentacji – w przypadku kontroli realizacji programów dokumentację stanowią: dokumentacja związana z pobieraniem próbek, w tym wyniki badań laboratoryjnych, ewidencja leczenia zwierząt, prowadzone rejestry upadków, decyzje administracyjne wydane w celu zwalczania serotypów Salmonella objętych programami oraz dokumenty potwierdzające realizację ww. decyzji administracyjnych, dokumentacja dotycząca odkażania, dezynsekcji i deratyzacji oraz wszystkie inne dokumenty, które związane są z przedmiotem kontroli;
PODSTAWOWE TECHNIKI KONTROLI: Przeprowadzanie rozmów 2. Przeprowadzanie rozmów (zbieranie wyjaśnień) z hodowcą/producentem jaj konsumpcyjnych/producentem drobiu, jego przedstawicielem lub osobami odpowiedzialnymi za wykonywanie czynności w gospodarstwie. Oględziny 3. Oględziny – w przypadku kontroli bioasekuracji w gospodarstwie lub kontroli prawidłowości pobierania próbek właścicielskich, PLW musi stwierdzić czy zapewniono odpowiednią bioasekurację w gospodarstwie lub czy próbki są pobierane we właściwy sposób.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU STWIERDZENIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI: wydaje decyzję administracyjną 3. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie warunków weterynaryjnych, PLW na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.), wydaje decyzję administracyjną z określeniem terminu realizacji jej postanowień. 4. W przypadku podejrzenia, iż doszło do naruszenia art. 85 pkt 9 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, PLW powinien złożyć, w trybie i na zasadach określonych we właściwych przepisach, zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia wykroczenia lub wniosek o ukaranie; składając zawiadomienie, o którym mowa w pkt 3, PLW powinien mieć na względzie przepisy rozporządzeń.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU STWIERDZENIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI: dokumentuje wyniki kontroli 1. PLW dokumentuje wyniki kontroli przez wypełnienie list kontrolnych SPIWET. wydaje decyzję administracyjną z określeniem terminu realizacji jej postanowień. 2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, PLW na podstawie art. 54 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. L 165 z , str. 1, Polskie wydanie specjalne: rozdział 3, t. 45, str. 200, z późn. zm.), wydaje decyzję administracyjną z określeniem terminu realizacji jej postanowień.
art. 85 pkt 9 Ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt: KTO uchyla się od obowiązków określonych w programie: zwalczania chorób zakaźnych zwierząt; KTO uchyla się od obowiązków określonych w programie: zwalczania chorób zakaźnych zwierząt; mającym na celu wykrycie występowania zakażeń czynnikami wywołującymi choroby zakaźne zwierząt lub poszerzenie wiedzy o ryzyku występowania takich chorób; nadzoru nad chorobami zakaźnymi zwierząt akwakultury mającego na celu osiągnięcie przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, strefę lub enklawę statusu wolnego od danej choroby zakaźnej; zwalczania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników choro-botwórczych wymienionych w rozporządzeniu nr 2160/2003, w załączniku I wprowadzonych na podstawie przepisów ustawy, – podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo karze grzywny.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ