Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy w Nauce
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
e-learning – Jak włączyć go w proces dydaktyczny
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Projekt pn. „e-Cegłów – kompleksowa informatyzacja instytucji publicznych oraz tworzenie społeczeństwa informacyjnego w gminie Cegłów” Projekt realizowany.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Wykluczenie cyfrowe.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Bombol, Krzysztof Kochanek „ E-learning w służbie audiologii " Instytut Fizjologii.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
na rzecz cyfryzacji szkół
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Projekt Kim będziesz?.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Podlaskiego Czesław Byliński Kierownik Działu Systemów Komputerowych i Sieci Teleinformatycznych Uniwersytet w Białymstoku E-Edukacja – stan rozwoju, wyzwania, kierunki rozwoju

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego E-Edukacja –E- Edukacja – edukacja realizowana za pomocą technik informatycznych, komputerowych, Internetu. –Przez e-edukację rozumiemy system edukacyjny obejmujący wszystkie aspekty nauczania z wykorzystaniem elektronicznych środków przekazu. Czyli całość instytucji, osób i czynności - a więc instytucje, prawo, metodykę nauczania proces nauczania oraz jego organizację i wszelkie relacje miedzy uczestnikami tego procesu które prowadzą do zdobycia przez studenta (ucznia) nowej wiedzy, umiejętności i kompetencji przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjnych. Podstawowe elementy e-edukacji to nauczanie na odległość (e-learning) oraz wdrożenie technik ICT (Information and Commnication Technologies).

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Edukacja (tradycyjna) E-edukację przeciwstawia się często do nauczania tradycyjnego. Tym terminem obejmujemy wszelkiego typu procesy dydaktyczne, w których występuje jedność miejsca i czasu uczestników procesu, prowadzonych klasycznymi metodami dydaktycznymi z zachowaniem obowiązujących reguł instytucji, która taki proces organizuje. Edukacja (łac. educatio - wychowanie) – pojęcie związane z rozwojem umysłowym i wiedzą człowieka. Czyli: –proces zdobywania wiedzy, polega na zdobywaniu wiedzy w szkole lub poza nią. W Polsce edukacja podlega dwóm ministerstwom: Ministerstwu Edukacji Narodowej (MEN) i Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW). –pojęcie używane dla określenia stanu wiedzy danej osoby, społeczeństwa. W tym kontekście mówi się o dobrej lub złej edukacji, wystarczającej lub niewystarczającej. –wychowanie (głównie pod względem umysłowym), wykształcenie, nauka –kształcenie, ogół czynności i procesów mających na celu przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Pojęcia, nazwy związane z E-Edukacją –E-Learning, E-Kształcenie, –E-Szkoła, E-Uniwersytet –Wirtualna Szkoła, Wirtualna Uczelnia, Wirtualny Uniwersytet, Wirtualny Dziekanat, –E-Dziennik, E-Dziekanat, Elektroniczny Index, itp. –E-edukacja to nie tylko e-learning, to także wszystko to, co jest związane z nowoczesnym dostępem do edukacji. To strony internetowe, wirtualne biblioteki, wszelkie udogodnienia wpływające na transfer wiedzy.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Problemy współczesnej edukacji –jak kształcić efektywniej? –czy nauczać, czy uczyć, jak się uczyć? –jak przystosować absolwenta do funkcjonowania w społeczeństwie opartym na wiedzy? –jak optymalizować pracę nauczycieli? –jak optymalizować finanse szkoły / uniwersytetu?

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Czynniki wpływające na nauczanie –postępujący proces globalizacji, zarówno gospodarczej, jak i społecznej, –upowszechnianie się Internetu jako światowej sieci informacyjnej, ciągle rosnącej, dzięki unowocześnianiu środków telekomunikacji, elastyczności proponowanych rozwiązań w nauczaniu na odległość, –powstanie ogólnodostępnych bibliotek elektronicznych, –łatwości tworzenia i przesyłania dokumentów elektronicznych.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego E-edukacja jako czynnik sprzyjający mobilności i przystosowaniu do zmian –E-edukacja sprzyja kształtowaniu mobilnej świadomości oraz pomaga w procesie ustawicznego kształcenia przede wszystkim osób dorosłych. Umożliwia dostosowanie się do potrzeb przemysłu, rynku. –Zaletą e-edukacji jest nabywanie umiejętności ciągłego gromadzenia, przetwarzania oraz interpretowania informacji. Tego typu umiejętność stanowi podstawę nowoczesnego myślenia o własnych predyspozycjach oraz rozwoju zawodowym. –E-edukacja oparta jest o nowoczesne technologie. Korzystanie z nowego oprogramowania, sprzętu oraz rozwiązań sprzyja nieustannej edukacji, a tym samym zapobiega trwałemu wykluczeniu z rynku pracy. –Model nauki uzupełniony o aspekt zdobywania wiedzy na odległość ułatwia rozumienie współczesności, objaśnia reguły panujące w świecie oraz mechanizmy obowiązujące na dzisiejszym rynku pracy. Jego stosowanie mobilizuje także do zdobywania umiejętności związanych z użyciem nowoczesnych technologii.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zalety e-edukacji –redukcja kosztów realizacji szkoleń –ułatwiony kontakt z nauczycielem –standaryzacja wiedzy –powtarzalna jakość szkoleń ( szkolenie raz dobrze przygotowane można wiele razy powtarzać). –łatwość modyfikacji treści i ich natychmiastowej dystrybucji, –elastyczność czasu nauki –kontekstowość, wielowątkowość oraz indywidualizacja procesu nauczania, –interaktywna forma szkolenia, –możliwość lepszego wykorzystania wszelkich zgromadzonych zasobów wiedzy, –możliwość uzupełnienia innych metod szkolenia, np. tradycyjnych metod nauczania.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wady e-edukacji /e-learningu –stworzenie odpowiedniego oprogramowania stanowi na wstępie spory wydatek, –duży odsetek osób rozpoczynających kursy e-learningowe nie kończy nauki, –opór osób szkolonych w posługiwaniu się sprzętem komputerowym ma zły wpływ na przebieg szkolenia, –brak niezbędnych umiejętności obsługi komputera utrudnia proces nauczania, –atomizacja wiedzy grozi utratą kontekstu oraz lukami, –komunikacja realna zastąpiona zostaje komunikacją wirtualną

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ograniczenia / wady e-edukacji –ograniczenia ustawowe – metodą e-learningu może być objętych maksymalnie 60% zajęć –Ograniczenia dydaktyczne wynikające ze standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów –Kształcenie z wyłączeniem zajęć praktycznych i laboratoryjnych.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego E-Edukacja a Internet –Upowszechnienie dostępu do Internetu o dużej przepustowości (szerokopasmowego) –Łatwy dostęp do sprzętu i oprogramowania (niedrogie) komputery (notebooki) a także inne urządzenia takie jak tablety, smartfony, telewizory z dostępem do Internetu, konsole do gier –Ważne a niekoniecznie doceniane sprawy związane z dostępem do Internetu: bezpieczeństwo, prywatność, ochrona danych osobowych.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rosną Informatyczne Umiejętności Polaków –Młodzież jest przygotowana do korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych i chętnie korzysta z technologii ICT także w celach edukacyjnych, –Internet w polskich domach jest coraz bardziej powszechny - wynika z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego (dane z 2008). Z komputerów korzysta regularnie (co najmniej raz w tygodniu) 50 proc. respondentów, zaś z Internetu - 49 proc. To oznacza spory wzrost w ciągu ostatnich czterech lat - w 2004 r. odsetek ten wynosił odpowiednio 35 proc. i 22 proc.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Niektóre dokumenty określające cele rozwoju e-edukacji –"ePolska Strategia Informatyzacji Rzeczpospolitej Polskiej" (styczeń 2004), –"Sektorowy program e-learningu" (październik 2004), "Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010" (lipiec priorytet 2), –"Strategia państwa dla młodzieży na lata " (sierpień 2003, cel 6) –"Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce 2010" (cel 5 i 6). –Zapisy dotyczące e-learningu znajdują się także w dokumencie Narodowego Planu Rozwoju

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękujemy za uwagę