1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Opracowały: Dorota Gajda i Małgorzata Adamczyk
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Lp. TYPY SZKÓŁ LICZBA UCZNIÓW LICZBA ODDZIAŁÓW 1 SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA V LO 2699 OGÓŁEM 4951 uczniów 209 oddziałów LICZBA DZIECI.
ANALIZA WYNIKÓW PISEMNEGO EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
Egzamin gimnazjalny 2013 Języki obce
MATURA 2010 RAPORT Opracowały: Dorota Gajda i Małgorzata Adamczyk.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego. CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA Średni wynik szkoły znajduje się w 7 przedziale skali staninowej.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Wyników sprawdzianu szóstoklasistów z dn r. Analiza.
opracowała: Sławomira Suska
Egzamin gimnazjalny raport
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego Skala staninowa średnich wyników szkół (w %) z egzaminu gimnazjalnego w 2012 r. Stanin Język polski Historia.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO POMORSKIE WOJEWÓDZTWO POMORSKIE wrzesień 2010.
Wyniki Zespołu Szkół w Besku w egzaminach zewnętrznych
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. WYNIKI SPRAWDZIANU.
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2011/2012.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Porównanie z rokiem  Skala staninowa (od ang. standard nine), standardowa dziewiątka – dziewięciostopniowa skala testu psychologicznego znormalizowana.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Analiza wyników egzaminu maturalnego Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2013/2014.
LUBELSKA OŚWIATA W LICZBACH Rok szkolny 2008/2009.
Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty w Tychach, lipiec 2015 r.
Informator dla rodziców
Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach województwa kujawsko-pomorskiego Rok szkolny 2014/2015.
wyników sprawdzianu szóstoklasistów z dn r.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 3 W ŁAŃCUCIE ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2010 Z UZWGLĘDNIENIEM DIAGNOZY NA WEJŚCIU.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
Egzamin gimnazjalny Na podstawie § 32 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w Społecznym Gimnazjum w Rybniku.
EGZAMIN GIMNAZJALNY EGZAMIN GIMNAZJALNY od roku szkolnego 2011/2012.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO ANALIZA WYNIKÓW Część humanistyczna język polski.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Wyniki ZS Egzamin gimnazjalny, matura, egzaminy zawodowe.
Rok szkolny 2015/2016.  Termin egzaminu gimnazjalnego  ● część humanistyczna ◦ Historia i wosgodz. 9:00 ◦ Język polskigodz. 11:00  ● cześć.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego
PREZENTACJA DLA RADY GMINY SZAFLARY
Podsumowanie I półrocza 2016/2017
wyników sprawdzianu szóstoklasistów z dn R.
Egzamin gimnazjalny rok szkolny 2016/2017.
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin maturalny w 2018 roku
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Egzamin gimnazjalny rok szkolny 2017/2018.
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2011/2012 Wyniki krajowe.
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku

2 2 Populacja zdających Województwo pomorskie

3 3 Populacja zdających egzamin gimnazjalny Egzamin gimnazjalny - kwiecień Do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło gimnazjalistów, w tym w szkołach: wiejskich – w miastach do 20 tys. mieszkańców – w miastach od 20 tys. do 100 tys. mieszkańców – w miastach powyżej 100 tys. –

4 4 Poziom podstawowy Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Część trzecia – język angielski Poziom rozszerzony z języka angielskiego na poziomie podstawowym na poziomie rozszerzonym – Do egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego na poziomie podstawowym przystąpiło gimnazjalistów z województwa pomorskiego, a na poziomie rozszerzonym –

5 5 Poziom podstawowy Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Część trzecia – język niemiecki Poziom rozszerzony z języka niemieckiego na poziomie podstawowym na poziomie rozszerzonym – 778. Do egzaminu gimnazjalnego z języka niemieckiego na poziomie podstawowym przystąpiło gimnazjalistów z województwa pomorskiego, a na poziomie rozszerzonym – 778.

6 6 Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Część trzecia – pozostałe języki obce nowożytne (język rosyjski, język francuski, język hiszpański i język włoski) Województwo pomorskie Kraj Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Język rosyjski Język francuski Język hiszpański Język włoski Razem Liczba zdających poszczególne języki obce w województwie pomorskim i w kraju Uwaga! Ze względu na niewielkie liczby zdających wypełniających zestawy dostosowane uwzględniono wyłącznie zdających wypełniających zestawy standardowe.

7 7 Zdający z dysleksją i laureaci konkursów Odsetek zdających z dysleksją rozwojową najmniejszy8% – w powiatach człuchowskim i starogardzkim największy29% – w Gdańsku w województwie19% (w kraju – 13,8%) Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Zakres egzaminuLiczba i odsetek laureatów język polski25 – około 0,12% (w kraju – 0,24%) historia i WOS32 – około 0,15% (w kraju – 0,27%) matematyka33 – około 0,16% (w kraju – 0,26%) przedmioty przyrodnicze88 – około 0,41% (w kraju – 0,56%) język obcy nowożytny45 – około 0,21% (w kraju – 0,37%)

8 8 Wyniki egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w kwietniu 2016 roku Województwo pomorskie (zestawy standardowe)

9 9 Egzamin gimnazjalny – kwiecień 2016 Wyniki uczniów z egzaminu gimnazjalnego w województwie pomorskim i w kraju Część egzaminuZakres egzaminu Woj. pomorskie Kraj Różnica wyniku (w punktach procentowych) Humanistyczna Język polski 67% 69%-2 Historia i WOS 55% 56% Matematyczno- przyrodnicza Matematyka 48% 49% Przedmioty przyrodnicze 50% 51% Język angielski podstawowy63%64% rozszerzony45% 0 Język niemiecki podstawowy53%57%-4 rozszerzony34%44%-10

10 Różnice między wynikami uczniów w danym typie szkoły w kraju a wynikami uczniów w danym typie szkoły w województwie pomorskim (w punktach procentowych) Część egzaminu Zakres egzaminu Szkoły wiejskie Szkoły w miastach do 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogół Humanistyczna Język polski Historia i WOS -3 0 Matematyczno- przyrodnicza Matematyka -3 1 Przedmioty przyrodnicze Język angielski podstawowy -3 2 rozszerzony Język niemiecki podstawowy Najmniejsze różnice między wynikami ogółu zdających w województwie i w kraju występują w grupie szkół znajdujących się w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, a największe różnice występują w grupie szkół wiejskich. Egzamin gimnazjalny – kwiecień 2016

11 Normalizacja wyników egzaminacyjnych Numer stanina Nazwa stanina 1najniższy 2bardzo niski 3niski 4niżej średni 5średni 6wyżej średni 7wysoki 8bardzo wysoki 9najwyższy Skalę staninową wykorzystuje się do porównania wyników uczniów i szkół w danym roku oraz w poszczególnych latach. Przedziały punktowe odpowiadające poszczególnym staninom ustala każdego roku Centralna Komisja Egzaminacyjna na podstawie wyników w kraju. Staniny 1-3 należą do strefy (przedziału) I – wyniki niskie. Staniny 4-6 należą do strefy (przedziału) II – wyniki średnie. Staniny 7-9 należą do strefy (przedziału) III – wyniki wysokie.

12 Rozkład liczebności wyników w części humanistycznej – język polski Parametry statystyczne: liczebność – wynik średni – 67% mediana – 72% odchylenie st. – 21% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 283 uczniów (w tym 25 laureatów). Wynik średni jest o około 2 pkt procentowe niższy niż w kraju. Dla zdających w woj. zestaw zadań był umiarkowanie trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: (12 punktów procentowych) od 61% (lęborski) do 73% (Gdynia i Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (69%): miasta Gdynia, Sopot i Gdańsk oraz powiat kwidzyński. 52% zdających 28% zdających 20% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 53% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 54% do 84% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 85% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

13 Rozkład wyników zdających egzamin gimnazjalny z zakresu języka polskiego w powiatach województwa pomorskiego w strefach wyników niskich, średnich i wysokich Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016

14 Rozkład liczebności wyników w części humanistycznej – historia i WOS Parametry statystyczne: liczebność – wynik średni – 55% mediana – 53% odchylenie st. – 17% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 103 uczniów (w tym 32 laureatów). Wynik średni jest o około 1 pkt procentowy niższy niż w kraju. Dla zdających w woj. zestaw zadań był umiarkowanie trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: (13 punktów procentowych) od 49% (człuchowski) do 62% (Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (56%): miasto Sopot, miasto Gdynia i miasto Gdańsk. 53% zdających 27% zdających 20% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 41% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 42% do 69% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 70% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

15 Rozkład wyników zdających egzamin gimnazjalny z zakresu historii i WOS w powiatach województwa pomorskiego w strefach wyników niskich, średnich i wysokich Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016

16 Rozkład liczebności wyników w części matematyczno-przyrodniczej – matematyka Parametry statystyczne: liczebność – wynik średni – 48% mediana – 43% odchylenie st. – 25% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 305 uczniów (w tym 33 laureatów). Wynik średni jest o około 1 pkt procentowy niższy niż w kraju Dla zdających w woj. zestaw zadań był trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: (19 punktów procentowych) od 40% (człuchowski) do 59% (Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (49%): miasto Sopot, miasto Gdynia, miasto Gdańsk i powiat kwidzyński. 54% zdających 24% zdających 22% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 25% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 26% do 68% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 69% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

17 Rozkład wyników zdających egzamin gimnazjalny z zakresu matematyki w powiatach województwa pomorskiego w strefach wyników niskich, średnich i wysokich Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016

18 Rozkład liczebności wyników w części matematyczno-przyrodniczej – przedmioty przyrodnicze Parametry statystyczne: liczebność – wynik średni – 50% mediana – 46% odchylenie st. – 18% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 120 uczniów (w tym 88 laureatów). Wynik średni jest o około 1 pkt procentowy niższy niż w kraju. Dla zdających w woj. zestaw zadań był umiarkowanie trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: (13 punktów procentowych) od 44% (człuchowski) do 57% (Gdynia). Średnia wyższa niż w kraju (51%): miasto Gdynia, miasto Sopot, miasto Gdańsk i powiat kwidzyński. 53% zdających 27% zdających 20% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 36% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 37% do 64% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 65% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

19 Rozkład wyników zdających egzamin gimnazjalny z zakresu przedmiotów przyrodniczych w powiatach województwa pomorskiego w strefach wyników niskich, średnich i wysokich Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016

20 Rozkład liczebności wyników w części trzeciej – język angielski poziom podstawowy Parametry statystyczne: liczebność – wynik średni – 63% mediana – 63% odchylenie st. – 26% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 915 uczniów (w tym 28 laureatów). Wynik średni jest o około 1 pkt procentowy niższy niż w kraju. Dla zdających w woj. zestaw zadań był umiarkowanie trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: (24 punkty procentowe) od 51% (sztumski) do 75% (Gdynia i Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (64%): miasto Sopot, miasto Gdynia i miasto Gdańsk. 51% zdających 26% zdających 23% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 38% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 39% do 90% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 91% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

21 Rozkład wyników zdających egzamin gimnazjalny z języka angielskiego (poziom podstawowy) w powiatach województwa pomorskiego w strefach wyników niskich, średnich i wysokich Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016

22 Rozkład liczebności wyników w części trzeciej – język angielski poziom rozszerzony Parametry statystyczne: liczebność – wynik średni – 45% mediana – 38% odchylenie st. – 30% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 362 uczniów (w tym 28 laureatów). Wynik średni jest taki sam jak w kraju. Dla zdających w woj. zestaw zadań był trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: (29 punktów procentowych) od 31% (sztumski) do 60% (Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (45%): miasto Sopot, miasto Gdynia, miasto Gdańsk i miasto Słupsk. 52% zdających 23% zdających ( 25% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 15% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 16% do 73% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 74% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

23 Rozkład liczebności wyników w części trzeciej – język niemiecki poziom podstawowy Parametry statystyczne: liczebność – wynik średni – 53% mediana – 48% odchylenie st. – 22% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 81 uczniów (w tym 17 laureatów). Wynik średni jest o około 4 pkt procentowych niższy niż w kraju. Dla zdających w woj. zestaw zadań był umiarkowanie trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: (21 punktów procentowych) od 41% (malborski) do 62% (Gdynia). Średnia wyższa niż w kraju (57%): miasto Gdynia, miasto Gdańsk, powiat kościerski i powiat kwidzyński. 56% zdających 27% zdających 17% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 35% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 36% do 78% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 79% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

24 Rozkład liczebności wyników w części trzeciej – język niemiecki poziom rozszerzony Parametry statystyczne: liczebność – 778 wynik średni – 34% mediana – 25% odchylenie st. – 25% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 19 uczniów (w tym 17 laureatów). Wynik średni jest o około 10 pkt procentowe niższy niż w kraju. Dla zdających w woj. zestaw zadań był trudny. Egzamin gimnazjalny - kwiecień % zdających 35% zdających 14% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 18% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 19% do 68% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 69% do 100% punktów możliwych do uzyskania) Rozrzut wyników w powiatach: (29 punktów procentowych) od 31% (sztumski) do 60% (Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (45%): miasto Sopot, miasto Gdynia, miasto Gdańsk i miasto Słupsk.

25 Poziom opanowania przez zdających umiejętności w zakresie wymagań ogólnych z języka polskiego (wojew ó dztwo pomorskie i kraj) Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Większą różnicę poziomu opanowania umiejętności między uczniami z kraju i z województwa zaobserwowano w zakresie wymagania ogólnego III. (około 3 punkty procentowe). Wymagania ogólne z języka polskiego: I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. III. Tworzenie wypowiedzi.

26 Poziom opanowania przez zdających umiejętności w zakresie wymagań ogólnych z matematyki (wojew ó dztwo pomorskie i kraj) Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Poziom opanowania umiejętności między uczniami z kraju i z województwa jest porównywalny. Wymagania ogólne z matematyki: I. Wykorzystanie i t worzenie informacji. II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. III. Modelowanie matematyczne. IV. Użycie i tworzenie strategii. V. Rozumowanie i argumentacja.

27 Poziom opanowania przez zdających poszczególnych obszarów umiejętności z języka angielskiego na poziomie podstawowym (wojew ó dztwo pomorskie i kraj) Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Poziom opanowania umiejętności między uczniami z kraju i z województwa jest porównywalny. Obszary umiejętności z języka angielskiego: I. Rozumienie ze słuchu. II. Znajomość funkcji językowych. III. Rozumienie tekstów pisanych. IV. Znajomość środków językowych.

28 Powiaty w województwie pomorskim, z których gimnazjaliści uzyskali średnie wyniki powyżej średniej w kraju (uporządkowano malejąco wg wyniku egzaminu) Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2015 Część humanistycznaCzęść matematyczno-przyrodnicza język polski (kraj: 69%) historia i WOS (kraj: 56%) matematyka (kraj: 49%) przedmioty przyrodnicze (kraj: 51%) m. Gdynia m. Sopot m. Gdańsk Powiat kwidzyńsk i m. Sopot m. Gdynia m. Gdańsk m. Sopot m. Gdynia m. Gdańsk Powiat kwidzyński m. Gdynia m. Sopot m. Gdańsk Część humanistyczna i część matematyczno przyrodnicza

29 Powiaty w województwie pomorskim, z których gimnazjaliści uzyskali średnie wyniki powyżej średniej w kraju (uporządkowano malejąco wg wyniku egzaminu) Język angielskiJęzyk niemiecki Poziom podstawowy (kraj: 64%) Poziom rozszerzony (kraj: 45%) Poziom podstawowy (kraj: 57%) Poziom rozszerzony* (kraj: 44%) m. Sopot m. Gdynia m. Gdańsk m. Sopot m. Gdynia m. Gdańsk m. Słupsk m. Gdynia m. Gdańsk Powiat kościerski Powiat kwidzyński Powiat nowodworski m. Gdynia Powiat kartuski m. Gdańsk m. Słupsk Powiat gdański Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Część trzecia – język obcy nowożytny *Uwzględniono powiaty, w których do egzaminu przystąpiło co najmniej 3 zdających.

30 Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozkład liczebności średnich wyników szkół w województwie pomorskim na skali staninowej Średni wynik szkół w województwie pomorskim ( 65% ) znajduje się w staninie 4. (niżej średnim). W tym staninie mieści się około 18% wyników szkół. Najwięcej wyników szkół mieści się w staninie 5. (średnim). W staninie 9. (najwyższym) znajdują się średnie wyniki 16 gimnazjów. Część humanistyczna – język polski Numer stanina Przedział procentowy wyników szkół

31 Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozkład liczebności średnich wyników szkół w województwie pomorskim na skali staninowej Średni wynik szkół w województwie pomorskim ( 54% ) znajduje się w staninie 5. (średnim). W tym staninie mieści się blisko 16% wyników szkół, ale więcej wyników ulokowanych jest w staninach 4. oraz 3. (niżej średnim i niskim) W staninie 9. (najwyższym) znajdują się średnie wyniki 10 gimnazjów. Część humanistyczna – historia i wiedza o społeczeństwie Numer stanina Przedział procentowy wyników szkół

32 Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozkład liczebności średnich wyników szkół w województwie pomorskim na skali staninowej Średni wynik szkół w województwie pomorskim (46%) znajduje się w staninie 5. (średnim). W tym staninie mieści się około 21% wyników szkół. W staninie 9. (najwyższym) znajdują się średnie wyniki 21 gimnazjów. Część matematyczno-przyrodnicza – matematyka Numer stanina Przedział procentowy wyników szkół

33 Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozkład liczebności średnich wyników szkół w województwie pomorskim na skali staninowej Średni wynik szkół w województwie pomorskim (49%) znajduje się w staninie 5. (średnim). W tym staninie mieści ponad 19% wyników szkół. W staninie 9. (najwyższym) znajdują się średnie wyniki 13 gimnazjów. Część matematyczno-przyrodnicza – przedmioty przyrodnicze Numer stanina Przedział procentowy wyników szkół

34 Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozkład liczebności średnich wyników szkół w województwie pomorskim na skali staninowej Średni wynik szkół w województwie pomorskim (60%) znajduje się w staninie 5. (średnim). W tym staninie mieści się około 15% wyników szkół. Najwięcej wyników szkół ulokowanych jest w staninie 4. (niżej średnim). W staninie 9. (najwyższym) znajdują się średnie wyniki 15 gimnazjów. Część trzecia – język angielski (poziom podstawowy) Numer stanina Przedział procentowy wyników szkół

35 Egzamin gimnazjalny - kwiecień 2016 Rozkład liczebności średnich wyników szkół w województwie pomorskim na skali staninowej Średni wynik szkół w województwie pomorskim (53%) znajduje się w staninie 5. (średnim). W tym staninie mieści się około 15% wyników szkół. Więcej wyników szkół ulokowało się w staninie 4. (niżej średnim). W staninie 9. (najwyższym) znajdują się średnie wyniki 2 gimnazjów. Część trzecia – język niemiecki (poziom podstawowy) Numer stanina Przedział procentowy wyników szkół

36 Podsumowanie Zdający z województwa pomorskiego uzyskują z egzaminu gimnazjalnego wyniki nieznacznie niższe od zdających w kraju. Różnica wyników uczniów ze szkół wiejskich i wielkomiejskich jest większa w województwie pomorskim niż w kraju. Wyniki dziewcząt są wyższe od wyników chłopców z zakresu:  języka polskiego (o 9 punktów procentowych),  języka angielskiego na poziomie rozszerzonym (o 2 punkty procentowe)  języka niemieckiego na obu poziomach (o 9 punktów procentowych na poziomie podstawowym i 5 punktów procentowych na poziomie rozszerzonym). Wyniki dziewcząt są porównywalne z wynikami chłopców w zakresie matematyki, w zakresie historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym. Wyniki dziewcząt są niższe od wyników chłopców w zakresie przedmiotów przyrodniczych (o 2 punkty procentowe).

37 Podsumowanie  Wyniki uczniów z dysleksją rozwojową są porównywalne z wynikami uczniów bez dysfunkcji w zakresie przedmiotów przyrodniczych i historii i WOS-u. We wszystkich pozostałych zakresach i poziomach egzaminu gimnazjalnego wyniki uczniów z dysleksją rozwojową są niższe niż wyniki uczniów bez dysfunkcji. Zakres egzaminu Różnica w punktach procentowych Zakres egzaminu Różnica w punktach procentowych Język polski -3 Język angielski poziom podstawowy -5 Historia i WOS poziom rozszerzony -6 Matematyka -2 Język niemiecki poziom podstawowy -7 Przedmioty przyrodnicze 0 poziom rozszerzony -5

38 Osiągnięcia uczniów rozpoczynających naukę w gimnazjum na podstawie wyników sprawdzianu przeprowadzonego w kwietniu 2016 roku

39 Sprawdzian – kwiecień 2016 Populacja uczniów przystępujących do sprawdzianu w 2016 roku w województwie pomorskim i w kraju Sprawdzian Zakres Woj. pomorskie Kraj Część 1. Ogółem w tym Język polski Matematyka Część 2. Język angielski Język niemiecki Do sprawdzianu przystąpiło uczniów, w tym w szkołach: wiejskich – w miastach do 20 tys. mieszkańców – w miastach od 20 tys. do 100 tys. mieszkańców – w miastach powyżej 100 tys. –

40 Sprawdzian – kwiecień 2016 Wyniki uczniów ze sprawdzianu w 2016 roku w województwie pomorskim i w kraju Sprawdzian Zakres Woj. pomorskie Kraj Różnica wyniku (w punktach procentowych) Część 1. Ogółem61%63%-2 w tym Język polski69%71%-2 Matematyka52%54%-2 Część 2. Język angielski70%71% Język niemiecki58%61%-3

41 Różnice między wynikami uczniów w danym typie szkoły w kraju a wynikami uczniów w danym typie szkoły w województwie pomorskim (w punktach procentowych) Sprawdzian Zakres egzaminu Szkoły wiejskie Szkoły w miastach do 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogół Część 1. Ogółem w tym Język polski Matematyka Część 2. Język angielski-402 Język niemiecki (29 zdających) -3 Egzamin gimnazjalny – kwiecień 2016 Różnica między wynikami szóstoklasistów ze szkół wielkomiejskich a wynikami uczniów ze szkół wiejskich w województwie pomorskim wynosi z języka polskiego około 8 punktów procentowych (kraj – 5 punktów procentowych), z matematyki około 14 punktów procentowych (kraj – 9 punktów procentowych).

42 Rozkład liczebności wyników sprawdzianu część I. – język polski i matematyka Sprawdzian - kwiecień 2016 Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 45% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 46% do 80% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 81% do 100% punktów możliwych do uzyskania) Rozrzut wyników w powiatach: ( 17 punktów procentowych) od 53% (człuchowski) do 70% (Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (63%): miasto Sopot, miasto Gdynia i miasto Gdańsk. Parametry statystyczne : liczebność – wynik średni – 61% mediana – 63% odchylenie st. – 23% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 145 uczniów (w tym 35 laureatów). Wynik średni jest o około 2 pkt procentowe niższy niż w kraju. Dla zdających z woj. zestaw zadań był umiarkowanie trudny. 26% zdających 55% zdających 19% zdających

43 Rozkład wyników zdających sprawdzian w 2016 roku w powiatach województwa pomorskiego w strefach wyników niskich, średnich i wysokich – część I. język polski i matematyka Sprawdzian - kwiecień 2016

44 Rozkład liczebności wyników sprawdzianu część II. – język angielski Sprawdzian - kwiecień 2016 Rozrzut wyników w powiatach: ( 22 punkty procentowe) od 63% (starogardzki) do 85% (Sopot). Średnia wyższa niż w kraju (71%): miasto Sopot, miasto Gdańsk, miasto Gdynia i miasto Słupsk. Parametry statystyczne : liczebność – wynik średni – 70% mediana – 73% odchylenie st. – 23% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 1 504uczniów (w tym 18 laureatów). Wynik średni jest o około 1 pkt procentowy niższy niż w kraju. Dla zdających z woj. zestaw zadań był łatwy. 25% zdających 49% zdających 26% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 50% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 51% do 90% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 91% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

45 Rozkład liczebności wyników sprawdzianu część II. – język niemiecki Sprawdzian - kwiecień 2016 Parametry statystyczne : liczebność – 574 wynik średni – 58% mediana – 56% odchylenie st. – 19% Wynik maksymalny (100%) uzyskało 8 uczniów. Wynik średni jest o około 3 pkt procentowe niższy niż w kraju. Dla zdających z woj. zestaw zadań był umiarkowanie trudny. 25% zdających 56% zdających 19% zdających Przedziały procentowe wyników: I – wyniki niskie (od 0 do 43% punktów możliwych do uzyskania) II – wyniki średnie (od 44% do 75% punktów możliwych do uzyskania) III – wyniki wysokie (od 76% do 100% punktów możliwych do uzyskania)

46 Poziom opanowania przez zdających umiejętności w zakresie wymagań ogólnych z języka polskiego (wojew ó dztwo pomorskie i kraj) Sprawdzian - kwiecień 2016 Poziom opanowania umiejętności między uczniami z kraju i z województwa jest porównywalny. Wymagania ogólne z języka polskiego: I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. III. Tworzenie wypowiedzi.

47 Poziom opanowania przez zdających umiejętności w zakresie wymagań ogólnych z matematyki (wojew ó dztwo pomorskie i kraj) Sprawdzian - kwiecień 2016 Większą różnicę poziomu opanowania umiejętności między uczniami z kraju i z województwa zaobserwowano w zakresie wymagania ogólnego I. (około 3 punkty procentowe). Wymagania ogólne z matematyki: I. Sprawność rachunkowa. II. Wykorzystanie i t worzenie informacji. III. Modelowanie matematyczne. IV. Rozumowanie i tworzenie strategii.

48 Poziom opanowania przez zdających poszczególnych obszarów umiejętności z języka angielskiego (wojew ó dztwo pomorskie i kraj) Sprawdzian - kwiecień 2016 Poziom opanowania umiejętności w obszarach wymagań z języka angielskiego wśród uczniów z województwa i z kraju jest porównywalny. Obszary umiejętności z języka angielskiego: I. Rozumienie ze słuchu. II. Znajomość funkcji językowych. III. Znajomość środków językowych. IV. Rozumienie tekstów pisanych.

49 Podsumowanie We wrześniu br. naukę w gimnazjach rozpoczęli uczniowie, których poziom osiągnięć po II etapie edukacyjnym jest z zakresu języka polskiego oraz matematyki niższy od wyników krajowych po około 2 punkty procentowe, z zakresu języka niemieckiego o około 3 punkty procentowe niż w kraju. Wyniki dziewcząt są wyższe od wyników chłopców z języka polskiego o 4 punkty procentowe, z języka angielskiego o 4 punkty procentowe, z języka niemieckiego o 7 punktów procentowych. We wszystkich zakresach sprawdzianu wyniki uczniów z województwa pomorskiego różnią się najbardziej od wyników w kraju dla zdających uczących się w szkołach wiejskich. Sprawdzian - kwiecień 2016

50 Podsumowanie  Uczniowie ze zdiagnozowaną dysleksją stanowili 18,4% wszystkich uczniów przystępujących do sprawdzianu w województwie pomorskim w 2016 roku. W kraju odsetek ten wyniósł 14%.  Wyniki uczniów z dysleksją są niższe od wyników uczniów bez dysleksji z języka polskiego o 2 punkty procentowe (kraj: o 5 punktów procentowych) z matematyki o 6 punktów procentowych (kraj: o 5 punktów procentowych), z języka angielskiego o 7 punktów procentowych (kraj: również o 7 punktów procentowych), z języka niemieckiego o 9 punktów procentowych (kraj: o 6 punktów procentowych). Sprawdzian - kwiecień 2016

51 Zapraszam! Strona internetowa Zakładka BIP Egzaminy Sprawdzian Egzamin gimnazjalny Egzamin maturalny Egzamin zawodowy Zamieszczone są wyniki wszystkich szkół, gmin w latach Strona główna Opracowania wyników Od 2003 roku do 2016 roku m.in.: Sprawozdania z egzaminów, Aneksy do sprawozdań, prezentacje wyników, opisy osiągnięć uczniów (dla województwa), Raporty z badań, opracowania zestawień wyników, normalizacje wyników, analizy osiągnięć uczniów, artykuły. Opracowanie prezentacji: Barbara Przychodzeń Dorota Palczewska-Groth