Rozwój usług dla osób niesamodzielnych oraz systemu wsparcia dziecka i rodziny z uwzględnieniem zadań wynikających z pełnienia przez samorząd województwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
System wsparcia dziecka i rodziny
OTWARTY KONKURS OFERT NA REALIZACJĘ W FORMIE WSPIERANIA ZADAŃ PUBLICZNYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W DZIEDZINIE POMOCY SPOŁECZNEJ W ROKU 2012 uchwała.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Porozumienie na Rzecz Wspierania Osób Chorych Psychicznie
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Usługi socjalne jako element zmian pomocy społecznej Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
VIII Oś Priorytetowa RPO WP Integracja Społeczna Planowane nabory w 2016 roku Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Integracji Społecznej.
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
SPECYFIKA I CEL PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
Ekonomia społeczna – istota problemu
Konkurs Katowice r..
Typy projektów i ogólne warunki realizacji wsparcia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Spotkanie informacyjne
Senior w środowisku lokalnym
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Komplementarność EFS z PO PŻ
Opieka długoterminowa
Europejski Fundusz Społeczny
Zapis prezentacji:

Rozwój usług dla osób niesamodzielnych oraz systemu wsparcia dziecka i rodziny z uwzględnieniem zadań wynikających z pełnienia przez samorząd województwa funkcji koordynatora systemów zabezpieczenia społecznego”. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej Warszawa, 10 październik 2016 r.

D EINSTUTUCJONALIZACJA - USŁUGI W ŚRODOWISKU LOKALNYM SŁOWNIK POJĘĆ Deinstytucjonalizacja usług* – proces przejścia od opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w lokalnej społeczności, realizowany zgodnie z „Ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności”** i wymagający z jednej strony rozwoju usług świadczonych w lokalnej społeczności, z drugiej – stopniowego ograniczenia usług w ramach opieki instytucjonalnej. Integralnym elementem deinstytucjonalizacji usług jest prewencja, mająca zapobiegać umieszczaniu osób w opiece instytucjonalnej, a w przypadku dzieci - rozdzieleniu dziecka z rodziną i umieszczeniu w pieczy zastępczej. * Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata , Warszawa, 28 maja 2015 r. **

D EINSTUTUCJONALIZACJA - USŁUGI W ŚRODOWISKU LOKALNYM W DOKUMENTACH STRATEGICZNYCH I RPO WM NA LATA Deinstytucjonalizacja usług społecznych wpisuje się w cel Strategii Europa 2020, sformułowany jako,,walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym”. Proces ten będzie wspierany z funduszy unijnych w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 9iv, którym jest Ułatwienie dostępu do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym Deinstytucjonalizacja to obszar wskazywany bezpośrednio w celach Strategii Polityki Społecznej Województwa Mazowieckiego na lata i w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego na lata Wytyczne Ministra Rozwoju, wskazują, że deinstytucjonalizacj to: proces przejścia od usług świadczonych w formach instytucjonalnych do usług świadczonych na poziomie lokalnych społeczności, realizowany zgodnie z „Ogólnoeuropejskimi wytycznymi (…)”, który wymaga z jednej strony rozwoju usług świadczonych na poziomie lokalnych społeczności, z drugiej - stopniowego ograniczenia usług w ramach opieki instytucjonalnej. Integralnym elementem tego procesu jest także prewencja mająca zapobiegać umieszczaniu osób w opiece instytucjonalnej, a w przypadku dzieci rozdzieleniu dziecka z rodziną i umieszczeniu w pieczy zastępczej.

U SŁUGI ŚWIADCZONE NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ Usługi świadczone na poziomie lokalnych społeczności to usługi umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny i środowiska lokalnego, a gdy to nie jest możliwe, gwarantują tym osobom warunki życia jak najbardziej zbliżone do warunków domowych i rodzinnych oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich.

U SŁUGI ŚWIADCZONE NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ – CD. Do usług świadczonych w lokalnej społeczności należą w szczególności: usługi wspierania rodziny; rodzinna piecza zastępcza oraz placówki opiekuńczo- wychowawcze do 14 osób, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; usługi asystenckie; usługi asystenckie i opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania usługi w postaci mieszkań chronionych, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; usługi w postaci mieszkań wspomaganych, o ile liczba miejsc jest nie większa niż 30; usługi w rodzinnym domu pomocy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; usługi w ośrodkach wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, o ile liczba miejsc całodobowego pobytu w tych ośrodkach jest nie większa niż 30; usługi w domu pomocy społecznej o liczbie miejsc, która jest nie większa niż 30.

R AMY PRAWNE DEINSTTUCJONALIZACJI W P OLSCE Ustawa o pomocy społecznej- wymienia usługi istotne z perspektywy deinstytucjonalizacji na poszczególnych szczeblach samorządu takie jak: organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych czy prowadzenie dziennych ośrodków wsparcia. W Polsce, podobnie jak wcześniej w innych krajach europejskich, utrudnieniem w tworzeniu systemu opieki nad osobami niesamodzielnymi, również w zakresie usług świadczonych w lokalnej społeczności, jest odrębność pomocy społecznej od opieki zdrowotnej oraz deficyt systemowych rozwiązań w zakresie współpracy pomiędzy tymi sektorami. Ustawa o wpieraniu rodziny i pieczy zastępczej, która wyznacza działania gminy i powiatu (asystent rodziny, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej) Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która określa zasady współpracy pomiędzy administracją publiczną a podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego Ustawa o osobach starszych- wprowadza obowiązek monitorowania sytuacji osób starszych m.in. w zakresie sytuacji dochodowej, warunków bytu, w tym warunków mieszkaniowych, sytuacji rodzinnej i struktury gospodarstw domowych, stanu zdrowia i jego uwarunkowania oraz jakości życia związanej ze zdrowiem, w tym dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, dostępności i poziomu usług socjalnych, w tym opiekuńczych oraz sytuacji osób niepełnosprawnych i ich opiekunów Ustawę o ochronie zdrowia psychicznego- która wskazuje na te działania, które zapewniają osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronną i powszechną dostępność do opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku lokalnym i społecznym oraz kształtują wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwe postawy społeczne, tj.zrozumienie, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałanie ich dyskryminacji.

Proces tworzenia programu deinstytucjonalizacji i rozwoju usług na Mazowszu 1.Wybór obszarów deinstytucjonalizacji 2.Diagnoza zasobów i dostępność do usług 3.Opracowanie katalogu usług medycznych i niemedcznych(socjalnych) dla każdego z obszarów 4.Zespół ds. opracowania programu deinstytucjonalizacji 5.Ekspertyza ( wskazania i rekomendacje eksperta do opracowania programu) 6.Opracowanie narzędzia diagnostycznego – ścieżka do określenia stopnia oddalenia od samodzielności w politykach publicznych: zdrowie, zatrudnienie, edukacja, sport i turystyka, kultura, finanse, aktywność społeczna 7. Monitoring działań (narzędzie do monitorowania jakości usług dla osób w kryzysie psychicznym, seniorów i dziecka i rodziny) 8.Monitorowanie spójności działań dla procesu deinstytucjonalizacji usług medycznych i socjalnych ( pozamedycznych) D OBRE PRAKTYKI PARTYCYPACYJNEGO BUDOWANIA MODELU DEINSTYTUCJONALIZACJI I ROZWOJU USŁUG SPOŁECZNYCH NA M AZOWSZU

Z ESPÓŁ DS. OPRACOWANIA PROGRAMU DEINSTYTUCJONALIACJI I ROZWOJU USŁUG NA M AZOWSZU Skład zespołu 1.Katarzyna Boguszewska- Stowarzyszenie Zespół Regionalnej Koalicji na rzecz Zdrowia Psychicznego – Warszawski Dom pod Fontanną 2.Marta Wybranowska - Stowarzyszenie Zespół Regionalnej Koalicji na rzecz Zdrowia Psychicznego – Warszawski Dom pod Fontanną 3.Elżbieta Szczykutowicz- MUW, Wydział Polityki Społecznej 4.Katarzyna Tomanek- Bukowska, ŚDS,, Na Targówku 5.Alicja Witoszyńska- OPS dzielnic Targówek 6.Krystyna Kot – OPS dzielnicy Bemowo 7.Jacek Bednarzak- Porozumienie na Rzecz Wspierania Osób Chorujących Psychicznie przy APS 8.Prof. Paweł Bronowski - APS

Harmonogram prac nad programem deinstytucjonalizacji i rozwoju usług na Mazowszu Harmonogram prac nad programem deinstytucjonalizacji i rozwoju usług na Mazowszu informacja - spotkanie zespołu informacja II spotkanie informacja III spotkanie MODEL WSPARCIA- dziecko i rodzina MODEL WSPARCIA- osoby w kryzysie psychicznym MODEL WSPARCIA- seniorzy Tak -tabela do ścieżki reintegracji