Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Informatyka dla wszystkich uczniów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Informatyka to podstawa
Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda.
e-Szkoła, szkołą z przyszłością
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
PZS 3 w Sobótce Projekt Dolnośląska e-Szkoła (DeS) Sobótka 6 czerwca 2009.
Organizacja korzystania z technologii w edukacji,
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Co pozostaje w edukacji z przemijającej technologii?
nie technologia informacyjna!
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Metodyka nauczania informatyki
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Technologie w rękach uczniów i nauczycieli oczekiwania, standardy i korzyści.
System edukacji w Polsce
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
Maciej M. Sysło, UMK Toruń, UWr Wrocław Cyfrowa Szkoła a zainteresowania i potrzeby uczniów, nauczyciel i społeczeństwa.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Programowanie dla każdego
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową
Projekt Dolnośląska e-Szkoła (DeS)
Zapis prezentacji:

Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Informatyka dla wszystkich uczniów

Ewolucja szkoły ku elastycznemu systemowi kształcenia M.M. Sysło Lekcja z Jobsa W edukacji: I’m a very big believer in: equal opportunity as opposed to equal outcome równe szanse w przeciwieństwie do wyrównywania szans A u nas:  Gimnazjum: identyczna podstawa programowa dla wszystkich uczniów, jedynie stopnie są różne, ale są one efektem uczenia się  Przykłady ze świata  Wiele projektów zrównujących uczniów:  laptop dla każdego ucznia  e-podręcznik: darmowy, dla każdego ucznia

Maciej M. Sysło Koniec z ICT w szkołach !!! 3

Maciej M. Sysło Dzisiejszy uczeń Dwie ważne obserwacje:  every brain is wired differently każdy mózg jest okablowany inaczej odpowiedź: personalizacja  learning while we are connected wiecznie połączeni medium, ale i stan świadomości, stan fizyczny mają technologie przy sobie, wszędzie odpowiedź: niech się uczą poza szkołą nie zostawiają szkoły po wyjściu ze szkoły 4 Uczniowie: Szkoła jest daleko od naszych codziennych zajęć i zainteresowań Postawy uczniów:  wiele czynności jednocześnie – brak skupienia, najwyżej na krótko  przekonanie, że learning is fun, Nie, nauka to ciężka praca!  grafika przed tekstem, ale Internet wymaga czytania  minimum wysiłku; tyle, ile wystarczy  brak motywacji i chęci do pracy nad wyzwaniami  z perspektywy LLL: niski poziom przygotowania do kształcenia się  zbyt późne i niewielkie przygotowanie do wyborów: dalszej drogi kształcenia, kariery

Komputery (technologia) w edukacji  duże komputery  mikrokomputery  Internet  systemy interaktywne  Web 2.0, e-portfolio  łączność bezprzewodowa, technologia mobilna  platformy edukacyjne  Ale, czy dzisiaj nie wraca  nauczanie programowane  S. Papert, 1980: odwrócił relację  wspieranie (add) – S. Papert  włączanie  integrowanie (embed)  Komputer + komunikacja  personalizacja  większe zaangażowanie uczniów  od pasywnej konsumpcji do aktywnej produkcji (twórczości)  teatr edukacji: szkoła + nie-szkoła  kształcenie otwarte na odległość  ustawiczne kształcenie (LLL)  ?? nauczanie programowane ?? Technologia Nauczanie Maciej M. Sysło 5

Komputery (technologia) w edukacji Maciej M. Sysło 6

7 learning while we are connected X WCCE 2013 X World Conference on Computers in Education Światowa Konferencja nt. Komputerów w Edukacji Toruń, July 2-5, 2013 medium i stan świadomości Patronat: Prezydent Bronisław Komorowski

Portal edukacyjny Zasoby edukacyjne Internet (chmura) Rozwiązuje zadania domowe – nauczanie na odległość Zamieszcza i sprawdza zadania domowe, przygotowuje lekcje Wgląd w działania całej szkoły e-dziennik usos Uczeń Nauczyciel Dyrektor Rodzice Zasoby edukacyjne 8 eSzkoła e-portfolio projekty Szkoła: pracownia mobilna Internet bezprzewodowy W domach uczniów i nauczycieli: komputer, Internet

Przenikanie nowych technologii model Etapy wrastania (rozwoju) TI w: edukację, kompetencje, powszechne wykorzystanie:  Pojawianie się – przedmiotem zainteresowania: sprzęt, TI, nowe możliwości  Stosowanie – wykorzystanie TI w istniejących strukturach  Integracja – przenikanie TI do sfer kształcenia, pracy i życia, rzeczywiste zastosowania TI, praktyka  Transformacja – zmiana roli szkoły oraz organizacji i funkcjonowania obywateli i społeczeństwa, rozwój IT professions Model dotyczy każdej nowej technologii !!! Maciej M. Sysło 9

Uczeń, nauczyciel, szkoła + technologia Uczeń: każdy z inaczej „okablowanym” mózgiem cały czas połączony – nie odłączajmy go Głupcze: uczeń, uczeń, uczeń Nauczyciel: przewodnikiem uczniów: pod tablicą i 24/7 „agentem” w sieci uczniów Technologia: konwergencja ku indywidualnym środowiskom uczenia się w tle Szkoła: szkoła = szkoła + nie-szkoła Maciej M. Sysło 10

Podstawy, teorie, trendy  S. Papert – konstruktywizm – odwrócił relację: to uczący się wybiera (programuje) technologie, środowisko – dopiero dzisiaj są takie możliwości Sam nie docenił modelu (mechanizmów) rozwoju  Konektywizm – nowe spojrzenie na wiedzę, uczenie się Teoria dla połączonych (connected), a praktyka ?  Myślenie komputacyjne – kolejny etap rozwoju kompetencji stosowania technologii – poszerzenie 3R (Reading, wRiting, aRithmetic) przez dodanie myślenia metodami stosowanymi przy komputerowym rozwiązywaniu problemów Maciej M. Sysło 11

Rozwój edukacji informatycznej Kolejne etapy rozwoju edukacji informatycznej: najpierw była alfabetyzacja komputerowa (lata 80’ – 90’) – podstawowa wiedza i umiejętności związane z posługiwaniem się komputerami później biegłość w posługiwaniu się technologią (XX/XXI w.) dodatkowo: podstawowe pojęcia i idee informatyczne – baza dla rozumienia nowych technologii w rozwoju wyższego stopnia zdolności intelektualne w kontekście TI – myślenie abstrakcyjne w kontekście przetwarzania informacji obecnie myślenie komputacyjne (computational thinking) (XXI w.) – informatyczne podejście do rzeczywistych problemów z różnych dziedzin 12 Maciej M. Sysło

Myślenie komputacyjne Kompetencje (umiejętności) budowane na mocy i ograniczeniach komputerowego przetwarzania informacji w różnych dziedzinach i rozwiązywania rzeczywistych problemów Wśród takich umiejętności są: tworzenie reprezentacji i modelowania danych, problemów i rozwiązań redukcja i dekompozycja złożonych problemów tworzenie przybliżonych rozwiązań (aproksymacji), gdy dokładne rozwiązanie nie jest możliwe stosowanie heurystyk stosowanie rekurencji, czyli myślenia indukcyjnego (rekurencja = iteracja) 13 Maciej M. Sysło 1911 (1924)

Myślenie komputacyjne Myślenie komputacyjne towarzyszy procesom rozwiązywania problemów za pomocą komputerów. To podejście do rozwiązywania problemów można scharakteryzować następującymi cechami: problem jest formułowany w postaci umożliwiającej posłużenie się w jego rozwiązaniu komputerem lub innymi urządzeniami; problem polega na logicznej organizacji danych i ich analizie, służyć temu mogą m.in. modele danych i symulacje modeli; rozwiązanie problemu można otrzymać w wyniku zastosowania podejścia algorytmicznego, ma więc postać ciągu kroków; projektowanie, analiza i komputerowa implementacja (realizacja) możliwych rozwiązań prowadzi do otrzymania najbardziej efektywnego rozwiązania i wykorzystania możliwości i zasobów komputera; nabyte doświadczenie przy rozwiązywaniu jednego problemu może zostać wykorzystane przy rozwiązywaniu innych sytuacjach problemowych. 14 Maciej M. Sysło

Myślenie komputacyjne Informatyka: przedmiot eksperymentalny, na maturze jedyny liczy się efekt, nie tylko podejmowane próby kształtuje wiele kompetencji: abstrakcja, analiza, … Myślenie komputacyjne: integruje ludzkie myślenie z mocą komputerów zamiast stosowania gotowych narzędzi i informacji kształtuje tworzenie narzędzi i informacji – kreatywność Jak uczyć? Podręcznik dla LO: Informatyka to podstawaInformatyka to podstawa Zasoby Nauki z komputeremna mmsyslo.plmmsyslo.pl 15 Maciej M. Sysło

Nauka z komputerem 16 Maciej M. Sysło

Informatyka to podstawa 17 Maciej M. Sysło

Jaka technologia zostanie stworzona na PC, która wyprze PC? Wraca pomysł V. Busha (1945): MemEx – całe środowisko pracy intelektualnej w zasięgu nie tylko ręki, ale … mózgu 18 Nowe technologie w edukacji – historia i przyszłość Do 1972 Do ????

Epilog Mark Twain: Nigdy nie dopuściłem, by chodzenie do szkoły [lata szkolne – schooling] zaszkodziło mojemu (wy)kształceniu dzisiaj: inne chodzenie do szkoły, ale nadal i może bardziej potrzebne moje kształcenie także Steve Jobs, wspomina: I know from my own education, that if I hadn’t encountered two or three individuals that spent extra time with me, I’m sure I would have been in jail. Postarajmy się, by nasi uczniowie mogli kiedyś tak powiedzieć o nas i o szkole. Ja miałem takich nauczycieli, mam wielu takich uczniów Maciej M. Sysło 19

Epilog Dziękuję moim nauczycielom Dziękuję moim uczniom Dziękuję Państwu za uwagę mmsyslo.pl Maciej M. Sysło 20