Autor: Mariusz Przybułowski. str. 2  Rozpoznanie terenu zdarzenia podczas katastrofy budowlanej (stabilność konstrukcji obiektu, ilość osób poszkodowanych,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Ratownictwo z powietrza w Tatrach Opracowanie: dr Artur Woźny.
PODSTAWOWE RATOWANIE ŻYCIA. Po szkoleniu każdy uczestnik będzie potrafił: Prawidłowo ocenić stan poszkodowanego Wykonać Resuscytację Krążeniowo-Oddechową.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
PRACA Z APLIKACJAMI SYSTEM PRZEMIESZCZANIA oraz NADZORU WYROBÓW AKCYZOWYCH EMCS PL 1.
Jak się zachować podczas uwolnienia toksycznych środków przemysłowych.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Jak sobie z nim radzić ?.
WYNIKI ANKIETY INTERNETOWEJ Opracowanie wyników: Dr Jarosław Załęcki Mgr Maciej Brosz „Współtwórz swoje miasto. Wysokościowce w Gdańsku”
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Ocena ryzyka zawodowego może być prosta – wystarczy tylko pięć kroków, by wykonać ją właściwie! Co to jest ryzyko zawodowe? Mówiąc najprościej, ryzyko.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
ZESPOLE SZKÓŁ W LUBOWIDZU PROCEDURY EWAKUACJI W. Osoba która pierwsza zauważyła pożar lub zagrożenie powinna natychmiast powiadomić: najbliższe otoczenie.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
Sorbenty teoria i praktyka stosowania w zabezpieczeniu na terenie zakładu bryg. mgr inż. Bogusław Dudek Główny specjalista KW PSP w Katowicach Brenna,
Dlaczego wybraliśmy zasilacz?  Chcieliśmy wykonać urządzenia, które będzie pamiątką po naszym pobycie w gimnazjum i będzie użyteczne.  Po zastanowieniu.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Mikroprocesory.
TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny
Wykład IV Zakłócenia i szumy.
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
34. Działania ratownicze i zabezpieczające podczas powodzi, cz
On-the-Fly Garbage Collection
ORGANIZACJA.
Instrukcja postępowania na wypadek pożaru
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Rzecznik Praw Dziecka.
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Dokumentacja rysunkowa
autor: Mariusz Przybułowski
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Lekcja 5 Temat: Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Autor: Magdalena Linowiecka
Zapis prezentacji:

autor: Mariusz Przybułowski

str. 2  Rozpoznanie terenu zdarzenia podczas katastrofy budowlanej (stabilność konstrukcji obiektu, ilość osób poszkodowanych, stan infrastruktury gazowej, elektrycznej, wodnej, wodociągowej).  Organizacja i prowadzenie działań ratowniczych podczas katastrofy budowlanej.  Stabilizacja gruzowiska.  Podstawowe metody lokalizacji osób zagruzowanych bez użycia specjalistycznego sprzętu. Materiał nauczania:

str. 3  Katastrofa budowlana – jest to nagłe zniszczenie konstrukcji uniemożliwiające całkowicie dalsze jej użytkowanie (przekroczenie stanu granicznego nośności). Katastrofa stanowi poważne zagrożenie dla życia ludzi i mienia. wiadomosci.wp.pl

str. 4  Awaria budowlana – jest to uszkodzenie elementu lub elementów konstrukcyjnych powodujące zaburzenie w eksploatacji obiektu, utratę właściwości użytkowych oraz może także stanowić zagrożenie dla życia ludzi i mienia. rzeszow.uw.gov.pl

str. 5  Zdarzenie budowlane – przyjęte w terminologii pożarniczej – miejscowe zagrożenie, w którym wystąpiło zniszczenie lub uszkodzenie budowanego lub istniejącego obiektu budowlanego (jego części lub poszczególnych elementów), stwarzające zagrożenie dla życia i mienia ludzkiego.

str. 6 Pobrano z PRZYCZYNY KATASTROF BŁĘDY PROJEKTOWE BŁĘDY WYKONAWSTWA NIEODPOWIEDNIE WARUNKI EKSPLOATACIJI PRZYCZYNY LOSOWE (OBC. WYJĄTKOWE)

str. 7  stok (zawał pochyły),  zawał płaski (uwarstwienie),  pomieszczenie zniszczone (częściowo lub całkowicie wypełnione),  ruina brzegowa,  stożek gruzowy (stos rumowiska). Z. Bednarek, A. Marciniak Działania ratownicze podczas katastrof budowlanych

str. 8 Stok (zawał pochyły),  Powstaje przy zniszczeniu jednej z podpór stropu w stosunku do drugiej lub po obsunięciu się jednej z podpór. Z. Bednarek, A. Marciniak Działania ratownicze podczas katastrof budowlanych Mat.SGPR Nowy Sącz

str. 9 Zawał płaski –uwarstwienie  Występuje przy całkowitym zniszczeniu ścian nośnych oraz działowych  Cechą charakterystyczną tego typu zawałów jest ułożenie się stropów jeden na drugim Mat.SGPR Nowy Sącz Z. Bednarek, A. Marciniak Działania ratownicze podczas katastrof budowlanych

str. 10 Pomieszczenie zniszczone  W większości są to pomieszczenia piwniczne i pierwszych kondygnacji. Proces zagruzowania może przebiegać w dwóch wariantach to znaczy może wystąpić całkowite lub częściowe wypełnienie pomieszczenia

str. 11 Ruina brzegowa  Powstaje w wyniku zniszczenia części ścian zewnętrznych budynku  Zazwyczaj uszkodzeniu ulegają tu piony komunikacyjne i ściany osłonowe. Mat.SGPR Nowy Sącz Z. Bednarek, A. Marciniak Działania ratownicze podczas katastrof budowlanych

str. 12 Stożek gruzowy  Jest to jeden z najtrudniejszych zawałów i prawdopodobieństwo znalezienia ludzi żywych jest bardzo małe. Z. Bednarek, A. Marciniak Działania ratownicze podczas katastrof budowlanych

str. 13 I. Rozpoznanie II. Szacowanie powierzchniowe - (Przeszukanie pośpieszne) III. Powierzchniowe działania poszukiwawczo - ratownicze IV. Kompleksowe działania poszukiwawczo - ratownicze V. Systematyczne usuwanie gruzu Mat.SGPR Nowy Sącz

str. 14 Działania Zdobycie informacji:  charakter obiektu, przeznaczenie;  ilość uwięzionych;  lokalizacja ofiar;  typ i rozmiar zniszczeń;  jakie działania ratownicze zostały dotychczas przeprowadzone (jeśli jakieś były) ?  zagrożenia – identyfikacja, lokalizacja, eliminacja. SGPR Nowy Sącz

str. 15  szybkie szerokie przeszukanie powierzchniowe obszaru;  wszystkie ofiary chodzące powinny zostać wysłane do rejonu segregacji (zieloni);  wszystkie ofiary znalezione w miejscach umożliwiających ich wydobycie powinny zostać usunięte z miejsca działań;  ofiary wymagające wydobycia – zlokalizowane, zaznaczone, przekazane zespołom do ewakuacji tak szybko jak to możliwe. SGPR Nowy Sącz

str. 16 Prowadzenie obserwacji:  pomyśl o jakiej porze dnia/ tygodnia doszło do zdarzenia;  w którym miejscu zawału jest największe prawdopodobieństwo, że mogą się znajdować ludzie;  oszacuj zniszczenia struktury, określ miejsca bezpieczne.  rozpocznij szacowanie niezbędnej pomocy;  wskaż obszary rozpoczęcia poszukiwań Mat.SGPR Nowy Sącz

str. 17 Dowodzenie i kontrola  sporządź prowizoryczne szkice i podstawowe plany do skutecznego zorganizowania i wyekwipowania ratowników;  wykorzystaj zebrane informacje do szczegółowego oszacowania wymaganych środków;  zgłoś jak najwcześniej zapotrzebowanie na specjalistyczny sprzęt i siły ratownicze;  ustanów wewnętrzny kordon;  utwórz punkt dowodzenia Mat.SGPR Nowy Sącz

str. 18 Każdy strażak i ratownik, wchodząc w strefę zagrożenia, powinien znać lokalizację stref(y) bezpieczeństwa oraz ustalony sygnał do nagłego opuszczenia gruzowiska. W razie nieoczekiwanego zdarzenia, kierujący i dowodzący zespołami powinni „przeliczyć głowy” będąc już w strefie bezpieczeństwa, tak aby upewnić się, że wszyscy ratownicy wycofali się w bezpieczne miejsce (oraz sprawdzić czy ktoś z ekipy nie potrzebuje wsparcia). GRUZOWISKO REJON KONCENTRACJI W RAZIE NIEBEZPIECZEŃSTWA STREFA BEZPIECZEŃSTWA Mat. własny

str. 19 Metoda biologiczna  za pomocą ludzkich zmysłów i umiejętności - (Zadaniem ratowników jest nawoływanie a następnie nasłuchiwanie)  wykorzystując psy poszukiwawcze

str. 20 Metoda techniczna - przy pomocy urządzeń technicznych (elektronicznych) – geofony, kamery wziernikowe Mat. własny

str. 21  Zabezpieczenie terenu (odgrodzenie, usunięcie osób postronnych)  Zachowaj bezpieczeństwo (ostre krawędzie, niestabilne elementy, wycieki z instalacji itp.) Wykorzystaj metodę BIOLOGICZNĄ  Ustaw ratowników w rzędzie, odstępach ok. 2 m. ( w zależności od gruzowiska rozstawienie „tryalrierą”, bądź okrążające)  Ogłoś ciszę na terenie akcji (użyj megafonu)  Nawołuj osoby poszkodowane „TU GRUPA RATOWNICZA JEŚLI KTOŚ NAS SŁYSZY NIECH ZASTUKA”  Ratownicy poruszają się na przód co ok. 2 m., następnie zarządzamy ciszę i nasłuchujemy odgłosów z gruzowiska ( jeśli ratownik zlokalizuje sygnał zaznacza miejsce ustalonym z dowódcą znakiem X)  Po przeszukaniu całości gruzowiska skupiamy się na miejscach wcześniej oznaczonych, gdzie mogą przebywać osoby uwięzione (wprowadzamy sprzęt elektroniczny).

str. 22  Jeżeli zlokalizujemy osoby poszkodowane starajmy się je wydobyć, zachowując zasady bezpieczeństwa  Przy dużej liczbie poszkodowanych rozważamy wykonanie TRIAGE  Jeżeli brak możliwości dotarcia do osób zasypanych, z którymi nie ma kontaktu lub nie wiemy gdzie mogą się znajdować – oczekujemy na specjalistyczną grupę poszukiwawczą, która wprowadzi do działań techniczne środki oraz psy ratownicze.  Jeżeli na miejscu obecna jest specjalistyczna grupa poszukiwawcza – podporządkowujemy się jej dowódcy.  zorganizuj regularne zmiany i wypoczynek zespołów poszukiwawczych;  skontaktuj się z policją czy nadal są jakieś osoby zaginione;  Zakończenie działań następuje dopiero w sytuacji, gdy doliczymy się wszystkich osób i odkryjemy ostatnią cegłę.

str. 23  NIE WOLNO DOPROWADZAĆ DO CHAOSU I BEZŁADU NA GRUZOWISKU  NA GRUZOWISKU PRZEBYWAJĄ TYLKO EKIPY PROWADZĄCE DZIAŁANIA RATOWNICZE  NALEŻY DBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO RATOWNIKÓW, ABY NIE ONI STALI SIĘ POSZKODOWANYMI, KTÓRYCH TRZEBA LOKALIZOWAĆ I WYDOBYWAĆ  KONSTRUKCJA BUDYNKU ULEGA CAŁKOWITEJ ZMIANIE PO KATASTROFIE, I NALEŻY JĄ TRAKTOWAĆ Z OGRANICZONYM ZAUFANIEM, GDYŻ W KAŻDEJ CHWILI STRUKTURA GRUZOWISKA MOŻE ULEC ZMIANIE.

str. 24  Ustabilizowanie naruszonych konstrukcji budowlanych podczas akcji ratowniczej to obowiązek każdego ratownika.  Tylko znajomość technik wykonywania drewnianych konstrukcji podporowych jest w stanie zwiększyć sprawność działań, poprawić efektywność współpracy między różnymi jednostkami i zapewnia właściwy poziom bezpieczeństwa.  Niedopuszczalne są sytuacje, w których stabilizację wykonuje się za pomocą bezładnie wyciętych okrąglaków sosnowych. Takie prowizoryczne konstrukcje nie spełniają wymogów bezpieczeństwa ani wytrzymałości i dają ratownikom złudne poczucie bezpieczeństwa.

str. 25 Cała konstrukcja zbijana jest za pomocą gwoździ o odpowiedniej długości i grubości, wbijanych zgodnie ze schematem

str. 26  podciąg – deska, która tworzy górną część każdej podpory. Jej zadaniem jest przeniesienie obciążenia podpieranego elementu na całą konstrukcję podpory;  podwalina – podwalina jest podstawą, która odbiera obciążenie z wyższych elementów podpory i przenosi je na podłoże;  słup – pionowy (czasem skośny) element podpór, który przenosi obciążenie z wyższych elementów konstrukcji podporowej aż do jej podstawy;  kliny – zapewniają regulację konstrukcji podporowej.  plakietki – drewniane łączniki montowane gwoździami. Wykonuje się je ze sklejki drewnianej. Ich grubość jest stała i wynosi 19 mm +/– 1 mm. Niektóre schematy wymuszają użycie niestandardowych długości i szerokości plakietek, dlatego ważne jest posiadanie większych arkuszy sklejki. Główne zadanie tego elementu to przymocowanie słupa z podciągiem i podwaliną.  deski – Służą do wykonywania zagęszczeń (elementów poziomych nadających sztywność) oraz zastrzałów (elementów skośnych nadających sztywność);  pręty stalowe – w niektórych sytuacjach wymagane jest zabezpieczenie podpory poprzez osadzenie jej wprost do podłoża lub elementu konstrukcyjnego za pomocą prętów stalowych. Są to pręty żebrowane o długości około 1 m i szerokości 1 cala.

str. 27 Podpory dzielimy na:  podpory T i podwójne T,  podpory wertykalne  wielosłupowe,  podpory horyzontalne, podporę K,  podpory filarowe,  podpory pochyłe,  podpory skośne,  podpory stabilizujące otwory okienne i drzwiowe,  podpory bezgwoździowe układane w stosy.

str. 28 Wiadomo, że każda akcja jest inna, determinują ją warunki panujące w danym miejscu i danej chwili. Jednak, jeśli to tylko możliwe, należy działać według następujących kroków:  zabezpiecz (ogrodź, oddziel, oznakuj, zakaż wstępu),  usuń (usuń elementy niebezpieczne, zdejmij elementy luźne, w miarę możliwości zburz, przewróć to, co zagraża),  stabilizuj (jeśli trzeba prowadzić działania w strefie niebezpiecznej i występują elementy budynku, które stanowią zagrożenie, a nie można ich usunąć).

str. 29 Przykłady podpór Podpory pojedyncze T Podpora okienna/drzwiowa

str. 30 Przykłady podpór Podpora filarowaPodpora pochyła

str. 31  Z. Bednarek, A. Marciniak, Działania ratownicze podczas katastrof budowlanych, Kraków  Zasady organizacji działań poszukiwawczo-ratowniczych w KSRG, Warszawa  R. Podlasiński, Podręcznik wykonywania drewnianych konstrukcji podporowych, Warszawa  Materiały SGPR Nowy Sącz  Materiały własne   Pobrano z