Badania marketingowe w rozwoju działalności gospodarczej dr Michał Makowski Dziekan Wydziału Zarządzania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Istota i przesłanki badań marketingowych
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
zarządzanie produkcją
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
przygotowała mgr Sylwia Zych
Zarządzanie projektami
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
Adam Walicki - 30 września 2010
ISTOTA I FUNKCJE RACHUNKOWOŚCI
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Istota konkurencji w internecie …
Charakterystyka zawodu
Metody zbierania danych empirycznych
Sporządzamy biznesplan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
INFORMACJA MARKETINGOWA
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
Opcje realne w metodzie ewaluacji inwestycji w nieruchomości
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Badania marketingowe w rozwoju działalności gospodarczej dr Michał Makowski Dziekan Wydziału Zarządzania

Istota badań marketingowych - czynności i metody Badanie marketingowe to systematyczne projektowanie, zbieranie, analizowanie i prezentowanie danych oraz wyników badań związanych istotnie ze specyficzną sytuacją marketingową przedsiębiorstwa. Badania marketingowe wiążą organizację z jej rynkowym otoczeniem.

Cel badań marketingowych Istotą badań marketingowych jest dostarczanie informacji w celu wsparcia kierownictwa przedsiębiorstw w podejmowaniu trafnych decyzji.

Działania i ich efekty w ramach badania marketingowego Badanie marketingowe Analiza Dane ze źródeł wtórnych i pierwotnych Informacje Działania Efekty DECYZJE Cel Pomiar

Organizacja projektuje badania, gromadzi, analizuje i interpretuje dane, aby pomóc kierownictwu w zrozumieniu otoczenia, zidentyfikowaniu problemów i sprzyjających sytuacji oraz w rozwoju i przeprowadzaniu działań na określonych rynkach.

Potrzeby informacyjne decydentów (użytkowników informacji) zależą od warunków podejmowania decyzji. Potrzeby są znikome w warunkach PEWNOŚCI działania, kiedy stosunkowo łatwo określić prawdopodobieństwo zdarzeń, bez korzystania z dodatkowych informacji – ryzyko nie spełnienia celu jest minimalne (gospodarka centralnie sterowana, monopol oferenta).

W gospodarce rynkowej, większość decyzji podejmowana jest w sytuacji większej bądź mniejszej niepewności, zatem trudno jednoznacznie przewidzieć przyszłe zdarzenia bez dostępu do dodatkowych, zaktualizowanych informacji. Stopień ryzyka podjęcia decyzji zależy od jakości uzyskanych danych. Przydatność badań marketingowych istotnie wzrasta wraz ze wzrostem niepewności działań rozwojowych przedsiębiorstwa.

Posługiwanie się wynikami Posługiwanie się wynikami z pomiarów jest w pełni uzasadnione, jeżeli powstające informacje zasługują na zaufanie. O wiarygodności informacji z pomiarów świadczą: rzetelność – wyniki są pozbawione błędów przypadkowych (powtarzając pomiar w warunkach analogicznych uzyskuje się taki sam, zbieżny rezultat); trafność – wyniki pozbawione są błędów systematycznych (pomiarowi poddawane są faktycznie te cechy, na których zależy badaczowi).

Dlaczego więc tak często lekceważy się badania marketingowe? Właściciele firm dochodzą do błędnych wniosków, że: wiedzą wszystko, co trzeba i są skłonni zaryzykować swoje oszczędności, przyszłość rodzin i reputację zawodową; są pewni swojej wiedzy i umiejętności marketingowych; wierzą w siebie i lekceważą wnioski płynące z obliczeń i statystyki; boją się „nauki ścisłej” sprawiającej wrażenie zmatematyzowanej, złożonej i tajemniczej; marnuje się czas na badania, a nie realizuje działań; badania marketingowe są drogie i czasochłonne.

Zasady funkcjonowanie MSI Marketingowy System Informacji

Źródła wtórne 1.klasyczne: dokumentacja wewnątrz firmy (księgowość, kadry, magazyn, obsługa klienta); roczniki statystyczne, raporty, branżowe książki telefoniczne, branżowe czasopisma, naukowe opracowania branżowe,... 2.w internecie: ośrodki badawcze: pbssopot.com.pl; pentor.pl, ipsos.pl urzędy i instytucje: prod.ceidg.gov.pl wykazy teleadresowe: pkt.pl, zumi.pl, kbf.pl, yellowpages.pl

Źródła pierwotne Pomiary źródeł pierwotnych obejmują: 1. pomiary sondażowe: pośrednie – ankietowe metody pomiaru (pocztowe, opakowaniowe, audytoryjne, prasowe, internetowe) bezpośrednie – wywiady (proste, pogłębione, standaryzowane, swobodne); inne sondaże (pomiary fizjologiczne, obserwacje, rejestracje, spis inwentaryzacyjny, ocena próbek i degustacje) 2. pomiary eksperymentalne – naturalne i sztuczne.

Źródła pierwotne - Internetowe badania marketingowe on-line ankieter.pl ankietka.pl ankiety.interaktywnie.pl ankietydlaciebie.pl ankiety-online.pl e-ankieta.org ebadania.pl Google interankiety.pl moje-ankiety.pl net-ankiety.pl survio.com.pl wbadanie.pl Przydatne (dedykowane) strony do projektowania, zbierania i zautomatyzowanego zliczania danych:

rozwój Prowadząc badania marketingowe uwzględnia się wiele czynników, wpływających ostatecznie na ich skuteczność i efektywność, a w efekcie rozwój organizacji. Do najważniejszych zalicza się: czas czas – wyniki badań muszą być przedstawione w czasie, umożliwiającym podjecie decyzji; dostępność informacji dostępność informacji – możliwość dotarcia do wiarygodnych źródeł informacji determinuje sens prowadzenia badań; relację koszty-korzyści relację koszty-korzyści – racjonalność ponoszonych kosztów związanych z prowadzeniem badań w stosunku do efektów, wynikających z podejmowania decyzji opartych na wynikach przeprowadzonych badań.

Badania marketingowe nie muszą więc być: ani skomplikowane, ani też kosztowne, ani czasochłonne, a uzyskiwane korzyści dla rozwoju organizacji i jej pracowników mogą być wręcz zaskakujące !!!

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ