Pedagogika Kanta dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
SEKTY RELIGIJNE.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Jak pomagać dziecku w nauce?
„Człowiek jest otwarty na Boga”
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Przygotowanie dziecka do szkoły
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Szkolny system wychowawczy
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Zapraszam na prezentację Cynizmu.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Dojrzałość szkolna dziecka
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
PRAWA dziecka.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Prawa dziecka.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Szkolny plan zachowania
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
Dary Ducha Świętego.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Pedagogika Kanta dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Co jest zagrożeniem dla dziecka? Wychowanie w dziecku fałszywego wyobrażenia o świecie zewnętrznym: to np. strach z powodu pająków, żab, ludzi...

Co nauczyciel powinien obserwować w dziecku? 1.Ciało dziecka, jego świadomą kontrolę poruszania się. 2.Jego organy czucia. Celem jest sprawdzanie możliwości ciała i czucia dziecka oraz sytuacje ograniczeń z powodu strachu jednych albo drugich funkcji po to, aby dziecko nie lękało się, bo strach ma tendencję wzrastającą. 3.Dzieci nie wolno straszyć, zastraszać i zawstydzać, bo to rodzi też kłamstwo i nieśmiałość.

Wola pokonuje w dziecku jego naturalne ograniczenia I. Dlatego nie wolno odmawiać dziecku dobra i miłości dorosłych (Nie ulegając władzy dziecka). 2.Dzieci nie mogą być zabawką w rękach rodziców wtedy, gdy zaczynają mówić. Bunt w dzieciach jest naturalną rzeczą. Ale gdy dorośli łamią wolę dziecka, to powoduje to niewolnicze myślenie a naturalne przeciwdziałanie powoduje rozwój posłuszeństwa.

Kulturę moralną należy rozwijać poprzez oparcie jej na regułach. 1.Bo dyscyplina ogranicza wprawdzie łamanie kultury moralnej poprzez rozwijanie przyzwyczajenia ale ono wygasa z wiekiem, 2. Reguły rozwijają myślenie. Należy działać w/g reguł, to wymaga wielkiej uwagi ze strony nauczycieli (Gdy dziecko kłamie, nie należy go karać ale traktować z pogardą, aby nie kłamał dla własnej wygody).

Kultura fizyczna To dyscyplina i ćwiczenia. Tu nie są potrzebne reguły - dyscyplina kultury fizycznej ma charakter pozytywny.

Najpierw dyscyplina a potem nauczanie 1.Dziecko nie powinno przeszkadzać ludziom, społeczności. 2.Ale też dziecko nie powinno podporządkowywać się społeczeństwu,bo dziecko powinno być śmiałe i odważne. 3.Jesteśmy różni i świata starczy dla wszystkich różniących się między sobą.

Kultura duszy. Nauczyciel powinien rozróżnić. 1.Tworzenie reguł dla wolności. To poważne zadanie, w konsekwencji praca, której dziecko uczy się w szkole. 2. I wychowywać według reguł natury.To swoboda zabawy, one są zawsze w dziecku. Uwaga: to są różne rzeczy i człowiekowi nie wolno tego zepsuć.

Ogólna kultura moralna Wynika z REGUŁ a nie z dyscypliny. Kultury moralnej nie można wychować w oparciu o przykłady, groźby i nakazy. Uczeń ma postępować ze swoimi regułami, które są dobre, bo cała moralność jest oparta na regułach dobra. I dlatego jest to wychowanie AKTYWNOŚCI - a uczeń powinien widzieć przyczynę i zależność wszelkiego działania i rozróżniać pojęcie ZOBOWIĄZANIA.

Kultura osobista To rozwój umiejętności poznawczych, uczuć, pamięci, wyobraźni (fantazję obuzdywać- bajki niepotrzebne-ale dawać materiał do wyobraźni-to Landkarta).Ćwiczyć koncentrację uwagi (a fantazje i błyskotliwości odnoszą się do niskich umiejętności rozsądku).

Czas uczenia się dziecka - to praca. A reszta to zabawa.

Metody wychowania 1.Zabawa to cel sam w sobie. A czy można uczyć żartując? Efektem może być śmiech z potrzeby poznawania świata. To Kultura DUCHA, forma działania, której nie można mieszać z pracą. Ona ma miejsce w innym czasie niż Kultura rozumu. 2. Kultura ROZUMU (rozum to zdolność widzenia ogólnego ze szczegółami) – to jest MYŚLENIE. Uczyć dzieci należy, przygotowując je do życia. Uczenie się to praca. A praca jest celem człowieka. Rozróżnić tu trzeba przymuszanie od niewolnictwa!

Co jest szkodliwe w wychowaniu? 1.Szkodliwe jest, aby dziecko na wszystko patrzyło jak na zabawę. 2.Szkodliwe jest uczynienie z dziecka niewolnika. 3.Wyobraźnia powinna być wychowywana w granicach rozsądku. 4.Niższe duchowe możliwości –rozwijają się zawsze w tyle za wyższymi możliwościami.

Uwaga! Pamięć bez MYŚLENIA - to żywa encyklopedia, żywy słownik.

Rozwijać uwagę Koncentracja uwagi na jednym przedmiocie- to talent ale upór w koncentracji na jednym przedmiocie jest też słabością naszego świata wewnętrznego, który musi być giętki. Dekoncentracja - to wróg wychowania. Pamięć jest oparta na uwadze.

Rozumowanie Potrzebuje bystrości poznawczej (niebezpieczne, bo nie należy mylić bystrości poznawczej z błyskotliwością, która może się zamienić w błyskotliwość bez rozumowania-frywolność, wulgaryzmy, banalność).

Rozsądek To poznanie ogólnego z umiejętnością SĄDZENIA.

A ROZUM To stosowanie ogólnych praw w stosunku do szczegółów.

Człowiek jest tak zorganizowany: Rozsądek słucha wewnętrznej percepcji a pamięć to podtrzymuje.

Nauczanie języka Najważniejsza Praktyka. A gramatyka powinna trochę wyprzedzać problem praktyczny. W nauce języka najpierw poznanie słuchowe a potem czytanie.

Historia To najwspanialszy sposób ćwiczenia Rozsądku i Sądzenia.

Dekoncentracja UWAGI W szkole jest niebezpieczna. Jest to ważny problem. Należy ją ciągle ćwiczyć. Największe talenty przepadają z powodu dekoncentracji Uwagi.

Pamięć Pamięć służy do zapamiętywania rzeczy ważnych i mających znaczenie. Czytanie powieści osłabia pamięć, dzieci wymyślają fabuły, oddają się marzeniom bezmyślnie. Ważne: a) Zaczynać od zapamiętywania imion w opowiadaniach. b) Czytać w rozumie a nie głośno, aby zrozumieć czytanie. c) Ucząc języka-najpierw słuchowo a potem czytać.

Wiedzę i umiejętności Rozwijać razem, powoli, najlepiej zaczynając od matematyki, potem ćwiczyć mówienie-przemawianie, zwracając uwagę na gramatyczność i piękno wypowiedzi. Wiedzę wiązać z umiejętnością mówienia. Dziecko powinno jak najwcześniej rozróżniać Wiedzę od Opinii (punktu widzenia) albo uwierzenia.

Rozwijać gotowość sądzenia Aby tym aktem umysłowym wyrażać stosunek do treści wypowiadanych MYŚLI, według środków utwierdzających modalność powiedzianego związanego zazwyczaj ze stanem psychicznego przekonania lub wiary. SĄD ma charakter oceniający i tym się różni od wypowiedzi. I dlatego potrzebne są reguły rozwijania Rozsądku. Te reguły to definicje, których należy nauczać łącznie ze stosowaniem.

Wyższa gotowość ROZSĄDKU To gotowość Sądzenia i Rozum. Rozsądek można wychować pasywnie przez przykłady reguł- definicje - albo podbierając regułę dla jednostkowego przypadku. Umiejętność sądzenia pokazuje, jak wykorzystać rozsądek. Rozsądek jest potrzebny przy ROZUMIENIU i Uczeniu się, aby rozumieć to, czego się człowiek uczy i mówi.

Przy pomocy ROZUMU Wnikamy w przyczyny, ale ten rozum u ucznia podporządkowany jest kierowaniu przez nauczyciela. Nauczyciel nie powinien rezonować-ma spowodować ROZUMIENIE.To nie może być spekulacja tylko rozmowa –refleksja w stosunku do tego, co istnieje w rezultacie przyczyny i konsekwencji następstw-to rozum praktyczny. Uwaga: niektórzy czytają i słuchają bez rozumienia, przyjmując wszystko na wiarę, to wtedy jest potrzebna jest wyobraźnia i przedmioty i obraz.

Duchowe uzdolnienia Wychowują się najlepiej wtedy, gdy człowiek sam wszystko robi. Natychmiast zastosowana reguła gramatyczna, gdy mapa jest rysowana samodzielnie. To samouczki.

Jak wychować ROZUM Jak SOKRATES (zachował to wszystko w postaci zapisanej PLATON). Uwaga dzieci muszą same dochodzić do wiedzy rozumowej, wiedza nie może pochodzić z zewnątrz. Ona w MYŚLENIU powinna się rodzić.