Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Projekt edukacyjny wykonany przez uczniów klasy II gimnazjum z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sątocznie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
psychospołeczny aspekt otyłości
Advertisements

"Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz,
DIETOPROFILAKTYKA OTYŁOŚCI Centrum Rozwoju i Terapii HARMONIA Poradnia Dietetyczna BeneTe.
Lubuski Program Prewencji Pierwotnej Nowotworów
Problemem współczesnej medycyny
ROLA WAPNIA I PRODUKTÓW MLECZNYCH W OTYŁOŚCI-WYNIKI DOŚWIADCZEŃ NA MODELU ZWIERZĘCYM, BADAŃ EPIDEMIOLOGICZNYCH I KLINICZNYCH. Nr 8/2004 Osteoforum Mgr.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
Częstość rozpoznawania nadciśnienia tętniczego różni się istotnie w grupie 18-latków w zależności od zastosowanych kryteriów Paweł Dziliński, Łukasz Artyszuk,
Anna Gryboś, Łukasz Artyszuk, Paweł Dziliński
Pospolita sól kuchenna składa się z dwóch pierwiastków - z sodu i chloru.
WPŁYW PALENIA NA NARZĄDY CZŁOWIEKA
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
Zanim zjem pomyślę....
Projekt edukacyjny Czy uczniowie naszego gimnazjum są otyli? Autorzy: Józef Michalak i Andrzej Adamas.
NADWAGA Anna Dziedzic.
Założenia, efekty, sukcesy
Otyłość u dzieci.
Trzymaj formę... Trzymaj formę....
Body Mass Index -wskaźnik masy ciała
Nadwaga Szymon Strzykała.
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Konsekwencje nadwagi i otyłości?
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
Uczniowie klasy I Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Rożnowicach realizują program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo” pod kątem zasad prawidłowego i smacznego.
Szkoła Podstawowa nr 137 im. A. Kamińskiego w Łodzi
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
Jak powinniśmy się odżywiać?
„TRZYMAJ FORMĘ!” Opracowanie: Joanna Kowalska
PODSUMOWANIE II EDYCJI PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ” w powiecie giżyckim
Trzymaj formę!!! Projekt wykonali: Aleksandra Auguścik Marcin Grzegrzak Bartosz Koryś Weronika Kiraga.
AKTUALNE TRENDY OTYŁOŚCI I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ UCZNIÓW GIMNAZJUM W ŚWIETLE BADAŃ HBSC Joanna Mazur Instytut Matki i Dziecka.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
* Praca powstała w ramach projektu Fundacji Badawczej Nutricia RG1/05
 Otyłość to stan nadmiernego gromadzenia się tłuszczu w ustroju spowodowany brakiem równowagi pomiędzy ilością energii pobieranej przez organizm, a.
KIK 34 - Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Zalecenia żywieniowe w prewencji chorób układu krążenia. dr n. med
Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Kątach Wrocławskich 2010/2011 koordynator projektu: Agnieszka Lewandowska.
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Kinga Szymczykowska kl. IIc Katarzyna Kopczyńska kl. Iic Kewin Drapała kl. IIc Filip Jasiukiewicz kl. IIg Bartosz Barański kl. IIg Maksym Kujawa kl. IIg.
Czy chcesz utrzymać zdrowie? OBLICZ SWÓJ
Prawidłowa waga człowieka
Zaburzenia odżywiania otyłość i nadwaga –współczesny problem cywilizacyjny w populacji dzieci i młodzieży Dr Ewa Starostecka Klinika Endokrynologii i.
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
WYNIKI ANKIETY ZDROWE ODŻYWIANIE. W ankiecie wzięło udział 97 uczniów klas IV-VI SP NR 3 WE WŁODAWIE (38% uczniów szkoły kl. IV-VI)
Światowy Dzień Walki z Otyłością
Miejsca realizacji Programu Wykaz szkół podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 1 Szkoła Podstawowa nr 4 Szkoła Podstawowa nr 5 Szkoła Podstawowa nr 6 Szkoła.
Co rozumiemy przez zdrowy tryb życia i odżywiania się?
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
10 FAKTÓW NA TEMAT CUKRZYCY. Ok. 347 mln ludzi na świecie ma cukrzycę. 1 Istnieje rosnąca globalna epidemia cukrzycy, u której podłoża leży szybki przyrost.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Zdrowe Żywienie Człowieka
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
18/09/2016 Zdrowe odżywianie. 2 Coś o zdrowym odżywianiu Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla.
Badanie masy ciała SZKOŁA PODSTAWOWA NR 314 IM. PRZYJACIÓŁ ZIEMI PORAJÓW 3, WARSZAWA EWELINA KUCHARSKA.
ROZWÓJ FIZYCZNY BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW HELENA POPŁAWSKA, AGNIESZKA DMITRUK, WOJCIECH HOŁUB.
Dlaczego nie chcemy aby nasi uczniowie byli otyli?
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Uczniowie klasy I Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Rożnowicach realizują program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo” pod kątem zasad prawidłowego i smacznego.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
BMI.
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
WSKAŹNIK BMI. Wskaźnik BMI (z angielskiego Body Mass Index) To współczynnik, który pozwala obliczyć, czy proporcje naszej masy ciała w stosunku do wzrostu.
PROFILAKTYKA PROBLEMÓW ODKRĘGOSŁUPOWYCH PODSUMOWANIE 2017/ 18 DZIAŁANIA PLANOWANE NA 2018/ 19 ,,Galen” - I. i J. Bienkiewicz.
Problem otyłości w Polsce Problem otyłości w Polsce Przygotowała Małgorzata Orłowska.
Zapis prezentacji:

Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Projekt edukacyjny wykonany przez uczniów klasy II gimnazjum z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sątocznie Sątoczno 2016 Opiekun projektu: Mirosław Szefer

Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Czy w naszej szkole istnieje problem nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży? „Krzesło z tłuszczem" 1964 Josepha Beuysa

Cele projektu: 1. Ocena stopnia nasilenia zjawiska nadwagi oraz otyłości wśród dzieci i młodzieży w wieku 6–16 lat uczącej się w Zespole Szkół w Sątocznie. 2.Uświadomienie uczniom i rodzicom zależności między prawidłowym odżywianiem i aktywnością fizyczną a zdrowiem człowieka.

Nadwaga i otyłość jest również jednym z najczęstszych zaburzeń rozwojowych u dzieci. Nadwaga i otyłość są obecnie coraz częściej spotykane zarówno w krajach zamożnych, jak również rozwijających się. W zależności od kraju, grupy społecznej, wieku czy płci problem ten dotyczy średnio nawet ponad połowy badanej populacji, istotnie zwiększając się wraz z wiekiem badanych, zwłaszcza wśród kobiet.

Otyłość jest przewlekłą chorobą spowodowana nadmierną podażą energii zawartej w pokarmach w stosunku do zapotrzebowania organizmu, skutkiem tego jest magazynowanie nadmiaru w postaci tkanki tłuszczowej.

Dokonanie Pomiarów

Badania zostały przeprowadzone w październiku i listopadzie 2015 r., objęły 100 uczniów w wieku od 6 do16 lat uczących się w ZS w Sątocznie. Dokonaliśmy pomiarów podstawowych wskaźników antropometrycznych, takich jak: wysokość i masa ciała. Do oceny ogólnego otłuszczenia zastosowano wskaźnik BMI. Materiał i metody.

BMI (Body Mass Index) Wskaźnik Masy Ciała obliczamy wg poniższego wzoru: masa ciała [kg] wzrost 2 [m 2 ] BMI =

Poniżej przedstawiamy kilka faktów, które pozwoli lepiej poznać BMI nie jako liczbę, lecz jako parametr wykorzystywany niemal w całej dietetyce: sama waga ciała nic nie mówi – przy wadze 65 kg możesz być otyły/a ale możesz także mieć niedowagę – wystarczy inny wzrost, BMI umożliwia uzyskanie informacji poprawnej w każdej z tych sytuacji znając swoje BMI, możesz w przybliżeniu określić poziom tłuszczu w organizmie wiedząc jakie masz BMI, możesz w łatwy sposób określić czy masz problemy ze swoją wagą, oraz poznać rangę problemu twoje BMI, to parametr, który jest określony jako podstawowy do analizy we wszystkich badaniach naukowych i publikacjach naukowych BMI jest wykorzystywany przez WHO do określenia statusu wagi i brany pod uwagę w statystykach prowadzonych przez tą organizację Royal College of Pediatrics w Wielkiej Brytanii określiło BMI jako jeden z parametrów niezbędnych do określenia stanu zdrowia noworodków BMI to parametr pomocniczy, który wykorzystuje się w szeregu innych współczynnikach określających stan zdrowia BMI pomoże Ci w łatwy sposób określić poziom ryzyka wystąpienia różnych chorób w tym nadciśnienia, chorób serca i innych. BMI pozwoli Ci określić stan zdrowia Twojego dziecka i określić konieczność rozpoczęcia diety. Dlaczego należy znać swoje BMI?

W naszych obliczeniach zastosowaliśmy kalkulator BMI dla dzieci i młodzieży ze strony internetowej o adresie

Mimo, że BMI oblicza się w ten sam sposób dla dzieci i dorosłych, kryteria stosowane do interpretacji wyniku dla dzieci i młodzieży są różne od tych dla dorosłych, szczególne z dwóch powodów: 1. Ilość tłuszczu zmienia się z wiekiem. 2. Ilość tłuszczu różni się między dziewczętami i chłopcami

Wyniki zapisywaliśmy w takich oto tabelach

LPUczniowie badaniRocznikPłećWagaWzrostBMIPercentylKlasyfikacja Wartość Niedowaga< 5 centyli Szczupłość5 ÷ poniżej 25 centyli Waga prawidłowa25 ÷ poniżej 85 centyli Nadwaga85 ÷ poniżej 95 centyli Otyłość≥ 95 percentyli Legenda: Uczniowie prowadzący analizę:

Analiza wyników badań

Do interpretacji wyników naszych pomiarów wykorzystaliśmy siatki percentylowe Siatka percentylowa zwana też popularnie siatką centylową daje możliwość porównania wagi dziecka w stosunku do innych dzieci w tym samym wieku i tej samej płci.

Interpretacja wyników

KlasyfikacjaWartość Niedowaga< 5 centyli Szczupłość 5 ÷ poniżej 25 centyli Waga prawidłowa 25 ÷ poniżej 85 centyli Nadwaga 85 ÷ poniżej 95 centyli Otyłość≥ 95 centyli Nadwagę określano, gdy wskaźnik BMI mieścił się między 85 a 94 centylem, otyłość natomiast, jeżeli BMI mieścił się na wysokości lub powyżej 95 centyla.

Wyniki przeprowadzonych badań

Tabela 1. Liczebność badanej zbiorowości dzieci i młodzieży z ZS w Sątocznie Wiek w latachChłopcyDziewczynkiOgółem OGÓŁEM

Tabela 2. Liczebność dzieci i młodzieży z nadwagą i otyłością według progów siatki centylowej Wiek w latach Nadwaga – od 85 i poniżej 95-tego percentyla Otyłość od 95 i powyżej percentyla chłopcydziewczynkichłopcydziewczynki Ogółem7552

Tabela 3. Udział procentowy osób z nadwagą i otyłością w badanej zbiorowości z podziałem na wiek i płeć. Wiek w latachChłopcyDziewczynki nadwagaotyłośćnadwagaotyłość 60 % 20 %0 % 7 16,6%0 % 8 75%33%0% 925% 0% 1011,1%0% 1133,3%0%20%0% 1250%0% 50% %0%28,5%0% 1412,5%0% 150% 160% Ogółem13,72%9,80%10,2%4,08%

Wykres 1. Udział procentowy nadwagi i otyłości w badanej zbiorowości dzieci i młodzieży w wieku 6-16 lat z podziałem na chłopców i dziewczęta

Tabela 4. Udział procentowy dzieci i młodzieży ze zwiększoną masą ciała w ZS w Sątocznie z podziałem na wiek i płeć Wiek w latachZwiększona masa ciała - nadwaga + otyłość ChłopcyDziewczęta 60%20% 716,6%0% 875%33% 950%0% 1011,1%0% 1133,3%20% 1250% 1333,3%28,5 1412,5%0% 150% 160% Ogółem23,52%14,24%

Wykres 2. Udział procentowy dzieci i młodzieży ze zwiększoną masą ciała z podziałem na płeć

Wiek Niedowaga < 5 percentyli Szczupłość 5 ÷ poniżej 25 percentyli Waga prawidłowa 25 ÷ poniżej 85 percentyli Nadwaga 85 ÷ poniżej 95 percentyli Otyłość ≥ 95 percentyli chłopcy dziewczyn ki chłopcy dziewczyn ki chłopcy dziewczy nki chłopcy dziewczyn ki chłopcy dziewczy nki Ogółem Tabela 5. Liczba dzieci i młodzieży z podziałem na płeć według progów siatek centylowych

Wykres 3. Liczba chłopców i dziewcząt według progów siatki centylowej

Wykres 4. Odsetek dzieci i młodzieży w wieku 6-16 lat z nadmiarem masy ciała dziewczęta i chłopcy razem

Wyniki badań

1.Wśród ogółu przebadanych chłopców z Zespołu Szkół w Sątocznie w wieku 6–16 lat 13,72% stanowią uczniowie z nadwagą, a 9,80% to otyli. 2.Wśród dziewcząt natomiast10,2% ma nadwagę, a 4,08% scharakteryzowano jako otyłe. 3.Nadmiar masy ciała (nadwaga i otyłość) dominuje w grupie chłopców, i stanowi ona 23,52% i jest prawie dwukrotnie większa niż u dziewcząt, u których zwiększona masa ciała wynosi 12,24%. 4.Znacznie częściej nadmiar masy ciała był obserwowany wśród uczniów szkoły podstawowej 5.Wśród dzieci i młodzieży z Zespołu Szkół w Sątocznie w wieku 6-16 lat 19% ma problem z nadmiarem masy ciała.

Omówienie

W wyniku przeprowadzonych przez nas badań, na pytanie, które sobie postawiliśmy na początku, musimy odpowiedzieć: TAK! W naszej szkole istniej problem nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży, kształtuje się on na poziomie 19%. Jest to mniej niż poziom 22% w skali całego kraju i w porównaniu do województwa mazowieckiego, gdzie skala tego problemu urosła do 32%. Biorąc jednak pod uwagę ogólnopolskie badania z roku 1995, gdzie odsetek uczniów z nadmiarem masy ciała wynosił 8,7%, to wyniki naszych badań przeprowadzonych w roku 2015 wśród dzieci i młodzieży z Zespołu Szkół w Sątocznie, wskazują na ponad dwukrotny wzrost tego problemu.

Ogólnie wiadomo, że otyłość niesie ze sobą zwiększone ryzyko zdrowotne, stanowiąc istotny problem z zakresu zdrowia publicznego. Problem występowania nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży nabiera szczególnego znaczenia, gdyż może ona przetrwać do wieku dorosłego. Jednocześnie występowanie nadwagi lub otyłości w tej grupie wiekowej sprzyja utrzymaniu się jej do dorosłości. Udowodniono, że w stosunku do rówieśnika z właściwą masą ciała dziecko otyłe w wieku 10–13 lat jest 6–7-krotnie bardziej zagrożone wystąpieniem otyłości w wieku dorosłym. Potwierdza się, że około 50% otyłej młodzieży z BMI > 95 percentyla staje się otyłymi dorosłymi. Stwierdzono również, że występowanie otyłości u młodzieży wiąże się ze zwiększoną zachorowalnością i śmiertelnością po 50. r.ż., niezależnie od masy ciała w wieku dorosłym.

Prezentacje przygotowali:

Dziękujemy za uwagę i zapraszamy na prezentację związaną tematycznie z problemem nadwagi i otyłości.