1 Cechy i predyspozycje liderów nowych przedsięwzięć Szczęście sprzyja przygotowanemu umysłowi. Ludwik Pasteur.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Przedsiębiorczość Technologiczna prezentacja końcowa NanBUD Skład zespołu: Patrycja Jasińska, Marta Kacprzak, Justyna Kawa, Michał Kowalczyk, Michał Mędrek,
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Przedsiębiorczość Mgr Brzozowska Agnieszka
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Klub Młodych Profesjonalistów Warsztaty Opracował: Marcin Adamczyk.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Gryficach.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Czyli OTWIERAMY PRZEDSZKOLA LATEM Przedszkola po nowemu Zmiana organizacji pracy przedszkoli miejskich.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Aktywny RODZIC.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Nazwa firmy Plan biznesowy.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Przedsiębiorca technologiczny
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
10 kroków do zmiany nawyków
Przedszkole Promujące Zdrowie
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Certyfikaty branżowe Odbiorcy docelowi:
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Prezentacja planu biznesowego
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Wspomaganie pracy szkół

Zapis prezentacji:

1 Cechy i predyspozycje liderów nowych przedsięwzięć Szczęście sprzyja przygotowanemu umysłowi. Ludwik Pasteur

2 Dlaczego kwestie osobowości są tak istotne na starcie?  Przedsiębiorca – głównym i jedynym motorem działania – w odróżnieniu od dużych korporacji  Samoocena kluczem do przyszłych sukcesów  Czy można zmienić, ukształtować własną osobowość?  Kwestie osobowości młodych kandydatów na przedsiębiorców

3 Osobowość przedsiębiorcy: szerszy kontekst

4 Cechy osobowe  Cechy osobowe najczęściej kojarzone z przedsiębiorczością  Potrzeba osiągnięcia czegoś znaczącego (stworzenie czegoś nowego od podstaw, pozostawienie trwałego namacalnego efektu własnego wysiłku, czasem na bazie wynalazku, ta potrzeba musi mieć odpowiednią gratyfikację materialną)  Zachowanie niezależności i kontroli nad własnym losem (przedsiębiorcy uważają, że ich los zależy głównie od ich własnych decyzji i działań, nie od czynników zewnętrznych i splotu okoliczności)  Skłonność do ryzyka (tam, gdzie rezultaty zależą od własnej sprawności)  Wiara we własne siły i możliwości (wczesne decydowanie się na własny biznes i uruchamianie go, nabywane pozytywne doświadczenia wzmacniają wiarę w siebie i podwyższają poprzeczkę ambitnych celów)  Empiryczna weryfikacja cech osobowych – niejednoznaczne wnioski (trudno wskazać wagę poszczególnych cech i uznać że są nieodzowne)  Cechy osobowe – wrodzone czy podlegające kształtowaniu?  Wykorzystanie wiedzy o cechach osobowych dla samooceny

5 Uwarunkowania społeczno-kulturowe i demograficzne  System społeczno-polityczny (liberalny kapitalizm, wolny rynek, demokracja, religia – protestantyzm, system wartości, zwyczaje)  Płeć (mężczyźni przeważają w paternalistycznych, państwach i uboższych gospodarkach, gdzie panuje tradycyjny podział ról)  Tradycje przedsiębiorcze w rodzinie  Status materialny (bogatsze jednostki mają lepszy start, bo banki oczekują zabezpieczeń kredytowych)  Sieć kontaktów i więzi społecznych (znajomości ze środowiskiem bogatych, wykształconych i „ustosunkowanych” pomagają)  Niesatysfakcjonująca pozycja w środowisku i w społeczeństwie (utrata pracy motywuje do ryzykownych przedsięwzięć)  Sytuacja na rozdrożu (zakończenie wojska, studiów)

6 Wykształcenie, doświadczenia praktyczne, szkolenia  Korelacja między wykształceniem (średnim) a skłonnościami przedsiębiorczymi zweryfikowana empirycznie w USA ‘97. W Szwecji ’98 osoby przygotowujące się do biznesu są w 40% dobrze wykształceni (i młodzi), ci, którzy nie mają takich aspiracji – 26% miało wyższe wykształcenie. Wykształcenie istotne dla przygotowań do biznesu.  Poglądy i nastawienie do przedsiębiorczych przekazywane przez nauczycieli  Pozytywne efekty wcześniejszych doświadczeń w small businessie. Istotne w każdym etapie, zwłaszcza podczas uruchamiania firmy.  Rola specjalistycznych kursów i programów szkoleniowych w zakresie przedsiębiorczości – ważny instrument ograniczania bezrobocia w Polsce

7 Motywy inicjowania (dynamicznego) biznesu  Osiągnięcie ponadprzeciętnego sukcesu materialnego („duża kasa”)  Realizacja własnych ideałów i marzeń o sukcesie i społecznej akceptacji  Realizacja ambicji zawodowych  Dążenie do zaspokojenia zidentyfikowanej potrzeby na rynku  Osiągnięcie niezależności zawodowej  W mniejszym stopniu - zapewnienie bytu sobie i rodzinie (brak pracy)

8  Im wyższe aspiracje (założone cele) tym wyższa dynamika („Think big”)  Lepsze wykształcenie i doświadczenie w biznesie sprzyja osiągnięciu ambitnych celów rozwojowych  Brak dostępności do środków finansowych nie wpływa na odchylenie dynamiki wzrostu od planu Motywy inicjowania dynamicznego biznesu

9 Przedsiębiorczy styl zarządzania  Polowanie na okazje – poszukiwanie możliwości biznesowych  Ciągłe poszukiwanie okazji, pomysłów, ulepszeń  Identyfikacja okazji (pomysłów i projektów), tzw. czujność przedsiębiorcza - dostrzeżenie bez nadmiernego wysiłku poszukiwawczego możliwości biznesowych przeoczonych przez innych  Dążenie do wykorzystania okazji (zanalizować wykonalność i rentowność i wdrożyć)  Działania w warunkach zmian  Brak obawy przed zmianą  Dążenie do zmian w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej (zmiana jest konieczna i normalna)  Podejście holistyczne (całościowe)  Spojrzenie na cały business a nie poszczególne działy  Obserwacja otoczenia w celu uchwycenia całokształtu zjawisk (długofalowych trendów)

10 Cechy „operacyjne” skutecznych przedsiębiorców  Pasja w działaniu  Przyzwyczajenie do ciężkiej pracy  Umiejętność budowania i pracy w zespole  Umiejętności negocjacyjne, asertywność  Upór w dążeniu do celu mimo porażek  Poczucie szybko mijającego czasu – niecierpliwość przedsiębiorców  Perfekcjonizm i przywiązanie do szczegółu  Odpowiedzialność, charakter

11 Sytuacja młodych, wykształconych przedsiębiorców Atuty Ograniczenia  Brak rutyny  Skłonność do zmian  Skłonność do ryzyka  Zdolność do szybkiego uczenia się i przyswajania nowych idei  Energia, dynamizm, optymizm  Bycie na rozdrożu  Fizyczna wytrzymałość i odporność na stres  Tolerancja dla braku klarownych struktur  Pozytywny odbiór młodych przedsiębiorców przez klientów i partnerów biznesowych (np. ubezpieczyciele)  Brak doświadczenia  Wątpliwości dotyczące odpowiedzialności, uporu, umiejętności pracy zespołowej  Brak wcześniejszych porażek  Brak umiejętności podejścia holistycznego  Brak nawyku do ciężkiej pracy  Negatywny odbiór młodych przedsiębiorców przez klientów i partnerów biznesowych (np. banki)

12 Co można zrobić już w trakcie studiów?  Poczucie upływającego czasu – im szybciej zaczniemy przygotowania tym lepiej  Realistyczna lecz proaktywna samoocena – wyniki testów należy traktować ostrożnie, identyfikować dziedziny wymagające naprawy, określić program naprawczy.  Studiowanie z myślą o biznesie (warto się do przykładać na studiach do rachunkowości, analiza finansowej - są niezbędne w kontaktach z księgowym i bankiem)  Doskonalenie umiejętności przedsiębiorczego stylu zarządzania (wyrobić nawyk poszukiwania okazji – czujności, poznawać przedsiębiorców i dowiadywać się od nich jak najwięcej, zapoznawać się ze studiami przypadków, określać niezaspokojone potrzeby, opanować umiejętność sprawnego poszukiwania, zdobywania i analizowania informacji)  Kształtowanie cech operacyjnych skutecznych przedsiębiorców (wyeliminować bałaganiarstwo, spóźnianie, ćwiczyć upór przez sport, szkolić się np. w negocjacjach)  Zdobywanie praktycznych doświadczeń przydatnych w biznesie (trening „na sucho” – jak to robią inni, praktyki zawodowe na studiach, praca, własna firma w czasie studiów)

13 Proaktywna samoocena  Przeanalizuj fakty i okoliczności ze swojego życia, które mogą być istotne dla samooceny:  cechy osobowe  cechy przedsiębiorczego stylu zarządzania  cechy „operacyjne” skutecznych przedsiębiorców  Oceń aktualny poziom powyższych cech występujących w twoim przypadku, przypisując im wartości:1 (niski), 2(średni) lub 3(wysoki)  Określ pożądany lecz realistyczny poziom każdej cechy w twoim przypadku  Określ działania i sposoby osiągnięcia pożądanego poziomu każdej cechy w ciągu 1 roku

14 Zadanie: Analiza cech osobowych skutecznego przedsiębiorcy  Dotrzyj do aktywnego przedsiębiorcy z sukcesem, który będzie skłonny podzielić się własnymi doświadczeniami  Przedyskutuj znaczenie każdej cechy osobowej lub elementu otoczenia dla jego/jej sukcesu biznesowego:  Cechy osobowe  Czynników społeczno-kulturowe i demograficzne  Edukacja, szkolenie, doświadczenie praktyczne  Cechy przedsiębiorczego stylu zarządzania  Cechy „operacyjne” charakterystyczne dla skutecznego przedsiębiorcy  Wyodrębnij czynniki, które:  Okazały się kluczowe dla sukcesu tej osoby  Okazały się bez znaczenia  Zostały pominięte w naszej analizie