Efektywne uczenie się Czy chcesz uczyć się lepiej, szybciej?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Advertisements

Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Różnice? Każda płeć ma inne atuty. Mocne ale i słabe strony. Naukowcy znajdują coraz więcej różnic między kobietami i mężczyznami. Zygmunt Korzeniewski,
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
„Programowanie to nasza przyszłość”
Aktywny RODZIC.
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Ucz i ucz się z TIK!.
Mind Mapping (Mapy umysłu, myśli) Zygmunt Korzeniewski.
„DOMINUJĄCY ZMYSŁ I WYKORZYSTANIE GO W NAUCE”
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Dlaczego warto czytać?.
Internet to nie tylko gry
Sześciolatek w obliczu zmian
Sylabusy.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Style i strategie uczenia się
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Metoda projektu.
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
dr Marzena Żylińska Łódź
Czytanie Książek i nie tylko… .
6-LATEK W SZKOLE.
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Dlaczego mężczyźni nie mają biustu ?
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Program profilaktyczno-wychowawczy
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Style uczenia się .
”Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą” Michel Quoist
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Efektywne uczenie się Czy chcesz uczyć się lepiej, szybciej?

Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość

Jeśli chcesz się czegoś nauczyć wykonuj to.

Jak się uczysz? ● Widząc ● Słysząc ● Wyczuwając smakiem ● Wyczuwając węchem ● Dotykając ● Robiąc ● Wyobrażając sobie ● Wyczuwając intuicyjnie ● czując

Im więcej informacji łączysz tym więcej zapamiętujesz

Nasz mózg może się nieustannie uczyć- od urodzenia aż po kres życia

Twój mózg to najpotężniejszy komputer ● Składa się z biliona komórek nerwowych, w tym 100 miliardów aktywnych komórek nerwowych i 900 miliardów innych komórek, które „sklejają, odżywiają i izolują komórki aktywne ● Może rozwinąć do „gałęzi” na każdej ze 100 miliardów komórek nerwowych ● Zawiera cztery odrębne mózgi odpowiedzialne za instynkty, uczucia, równowagę oraz korę mózgową ● Posiada dwie harmonijne półkule: prawą (twórczą) i lewą (naukową) ● Prowadzi „centralę telefoniczną”, która przekazuje miliony informacji na sekundę pomiędzy obydwoma półkulami ● Działa na co najmniej 4 długościach fal ● Kieruje systemem transmisji, który na drodze procesów chemiczno-elektrycznych natychmiast przekazuje informacje do wszystkich części ciała

Praca mózgu w dużej mierze zależy od tego, co zjadłeś na śniadanie.

Kroki prowadzące do lepszych rezultatów w nauce ● Nie bój się marzyć ● Wyznaczaj sobie konkretne cele i terminy ich realizacji ● Najpierw nakreśl sobie ogólny obraz ● Podczas nauki korzystaj ze wszystkich zmysłów ● Rysuj mapy skojarzeń ● Ćwicz, Ćwicz, Ćwicz ● Powtarzaj i rozmyślaj ● Ucz innych ● Stosuj metody pomagające łączyć informacje jako punkty zaczepienia dla pamięci ● Odbądź kurs przyspieszonego uczenia się

Sześciu uczciwych miałem sług, zawdzięczam im wszystko co wiem. Imiona ich brzmią : Co i Jak Dlaczego, Kiedy Kto i Gdzie.

Każdy człowiek ma własny styl uczenia się i każdy ma swoje mocne strony Żaden ze stylów uczenia się nie jest lepszy ani gorszy od innych Style uczenia się

● Uczeń – wzrokowy ● Uczeń – słuchowy ● Uczeń – kinestetyczny ● Uczeń - dotykowy

Różne rodzaje inteligencji

Inteligencja językowa ● Prawdopodobne cechy: ● Osoba wrażliwa na wzorce ● Zorganizowana ● Systematyczna ● Umiejąca rozumować ● Lubiąca słuchać, czytać i pisać ● Nie mająca kłopotów z ortografią ● Lubiąca gry słowne ● Dobrze zapamiętująca szczegóły ● Mogąca być dobrym mówcą publicznym i dyskutantem. Jednak część osób z tej grupy może preferować pisemny sposób porozumiewania się

Praktyczne zastosowanie inteligencji językowej ● Opowiadanie historyjek ● Czytanie i pisanie opowiadań, artykułów prasowych i anegdot ● Granie w gry pamięciowe dotyczące nazw i miejsc ● Przeprowadzanie wywiadów ● Układanie zagadek i gier ortograficznych ● Pisanie i redagowanie gazetki klasowej ● Branie udziału w debatach ● Korzystanie z edytora tekstu jako sposobu wprowadzenia do wiedzy informatycznej

Inteligencja logiczno - matematyczna ● Prawdopodobne cechy: ● Osoba lubiąca myśleć abstrakcyjnie ● Precyzyjnie wysławiająca się ● Lubiąca liczyć ● Stosująca logiczne struktury myślowe ● Lubiąca pracować z komputerem ● Lubiąca rozwiązywać problemy ● Lubiąca eksperymentować w logiczny sposób ● Opracowująca uporządkowane notatki

Praktyczne zastosowanie inteligencji logiczno - matematycznej ● Stymulowanie rozwiązywania problemów ● Granie w gry wymagające obliczeń matematycznych ● Uczenie analizy i interpretacji danych ● Zachęcanie do doświadczeń praktycznych ● Tworzenie prognoz ● Rozwiązywanie zadań krok po kroku ● Rozwijanie myślenia dedukcyjnego ● Używanie komputera do obliczeń i tworzenia arkuszy kalkulacyjnych

Inteligencja wizualno- przestrzenna ● Prawdopodobne cechy: ● Osoba myśląca obrazami ● Tworząca w umyśle rozmaite wizerunki rzeczywistości ● Używająca przenośni ● Zainteresowana sztuką: rysunkami, malarstwem, rzeźbą ● Umiejąca z łatwością w odczytywać mapy, wykresy i diagramy ● Zapamiętująca informacje w postaci obrazów ● Wykorzystująca w trakcie tworzenia obrazu danej rzeczy wszystkich zmysłów ● Posiadająca dobre wyczucie kolorów

Praktyczne zastosowanie inteligencji wizualno - przestrzennej ● Podczas nauki korzystanie z ilustracji, pomocy wizualnych ● Korzystanie z mapy skojarzeń ● Wizualizowanie różnych zagadnień ● Rysowanie wykresów i map ● Przedstawianie planów i celów za pomocą diagramów ● Podkreślanie na kolorowo ważnych informacji ● Umieszczanie na ścianach fiszki z informacjami, wzorami, słówkami z jęz. obcego ● Oglądanie filmów, programów popularnonaukowych ● Stosowanie grafiki komputerowej

Inteligencja muzyczna ● Prawdopodobne cechy: ● Osoba wrażliwa na rytm oraz tonację i barwę dźwięków ● Wrażliwa na ładunek emocjonalny muzyki ● Wrażliwa na złożoną strukturę muzyki ● Czasami głęboko uduchowiona

Praktyczne zastosowanie inteligencji muzycznej ● Granie na instrumencie muzycznym ● Uczenie się poprzez piosenki ● Uczenie się poprzez koncerty pasywne i aktywne ● Uczenie się z towarzyszeniem muzyki barokowej ● Komponowanie muzyki ● Zmienianie nastroju za pomocą muzyki- również odprężenie ● Uczenie się poprzez rapowanie, wiersze i chóralne czytanie ● Komponowanie muzyki za pomocą komputera

Inteligencja kinestetyczna ● Prawdopodobne cechy: ● Osoba potrafiąca panować nad własnym ciałem ● Najlepiej ucząca się poprzez ruch ● Lubiąca pomoce naukowe, którymi można manipulować ● Lubiąca działać ● Uzdolniona manualnie, technicznie ● Umiejąca rozłożyć czynności w czasie ● Lubiąca uczestniczyć w zajęciach sportowych ● Osoba wrażliwa na otoczenie ● Panująca nad przedmiotami

Praktyczne zastosowanie inteligencji kinestetycznej ● Wykorzystywanie ruchu, tańca do nauki ● Powtarzanie w myślach materiału gdy pływasz lub biegasz ● W naukach ścisłych używanie pomocy naukowych ● Korzystanie z modeli, urządzeń technicznych i klocków Lego ● Robienie wycieczek ● Branie udziału w grach zespołowych ● Odgrywanie scenek i różnych ról

Inteligencja interpersonalna ● Prawdopodobne cechy: ● Osoba – negocjator ● Łatwo nawiązująca kontakty z innymi ludźmi ● Potrafiąca odczytywać cudze intencje ● Posiadająca wielu przyjaciół ● Lubiąca występować jako mediator ● Lubiąca współpracę ● Z łatwością odczytująca znaczenie sytuacji społecznych ● Lubiąca zajęcia grupowe

Praktyczne zastosowanie inteligencji interpersonalnej ● Uczenie się wspólnie z innymi ● Uczenie się poprzez pomaganie innym ● Pracowanie w zespołach ● Określanie związków przyczynowo – skutkowych ● Dzielenie się wiedzą z innymi ● Zamienienie nauki w zabawę

Inteligencja intrapersonalna ● Prawdopodobne cechy: ● Osoba znająca siebie ● Świadoma swoich uczuć ● Wyczulona na własny życiowy cel ● Osoba potrafiąca się motywować ● Świadoma własnych zalet i słabości ● Bardzo skryta ● Lubiąca się odróżniać od innych ● Wyczulona na uznawane przez siebie wartości

Praktyczne zastosowanie inteligencji intrapersonalnej ● Korzystanie z działań stymulujących rozwój osobisty by w pełni korzystać ze swoich umiejętności i zdolności i pokonywać swoje ograniczenia ● Zostawianie czasu na refleksję i autorefleksję ● Prowadzenie samodzielnych badań ● Uczenie dociekliwości ● Pisanie książek i dzienników opisujących historię życia ● Czerpanie ze swoich doświadczeń i dzielenie się nimi z innymi ● Prowadzenie osobistych rozmów od serca

Samospełniająca się przepowiednia ● I Pamiętaj: ● Jeśli sądzisz, że nie potrafisz to masz rację ● Ale jeśli sądzisz, że potrafisz to również masz racje.

Nie zgadzaj się na pełzanie gdy czujesz potrzebę latania!