Chrześcijańskie pożycie małżeńskie wobec pożądliwości zranionej prawem grzechu (Rz 7, 23) w ujęciu św. Augustyna Fragmenty wyjęte z rozprawy doktorskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Orędzie Benedykta XVI na Wielki Post 2011
Co znaczy wierzyć?.
Cudowne działanie Sakramentów Świętych
Chrystus przychodzi do człowieka.
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
Potop i obietnica nowej ludzkości
Samotni, bo oddaleni od Boga. Dlaczego, gdy oddalamy się od Boga jesteśmy samotni? Rdz 1,27 -Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży.
Bóg niezmienny w wierności
MAŁŻEŃSTWO.
Bóg stworzył człowieka
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
…taki duży, taki mały może świętym być…. X Dzień Papieski
Domowy Kościół gałąź rodzinna Ruchu Światło-Życie.
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
czyli kilka słów o Kościele
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Sakrament – widzialny znak niewidzialnej łaski
Owoc Ducha Świętego Miłość i dyscyplina.
Powtórzenie wiadomości z działu „Bóg kocha ludzi”
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Studium 8: Natura Jezusa
Maryja - Dziewica niepokalanie poczęta
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Rzeczywistość Obrazy użyte w tej prezentacji są tylko mizernym wyobrażeniem, które ma przybliżyć omawiane rzeczywistości.
Sakramentów świętych. Siedem.
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
O Kościele II Ciało Chrystusa.
SIEDEM SAKRAMENTÓW.
Boża Łaska Niezasłużony dar.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
28. Modlitwa darem Boga.
Kim jest Jezus Chrystus? – Czy jest Bogiem? – Czy jest człowiekiem?
7. Małżeństwo jako wspólnota życia i miłości
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
r. VII Dzień Papieski w Polsce
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Adwent Nie klikaj.
„Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą”.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Lekcja 12 na 18 czerwca 2016 r.. „Bo ona, wylawszy ten olejek na moje ciało, uczyniła to na mój pogrzeb” (Mateusz 26:12) Na krótko przed swoją śmiercią.
Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. (J 6,54)
Lekcja 2 na 9 lipca 2016 r.. Panowanie nad ziemią POCHODZENIEPRZYWILEJEOGRANICZENIA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ODNOWIENIE.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
DOJRZAŁOŚĆ Dojrzałość to w pierwszym skojarzeniu posiadanie odpowiednich cech typowych dla organizmu, który zakończył już proces rozwoju. Na przykład.

Czyli bierzmowanie to nie HAPPY END!
Adwent Nie klikaj.
Adwent Nie klikaj.
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
Adwent z Piątką Poznańską
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Ważna decyzja Klasa 8 – bierzmowanie 1.
Kościół jest wspólnotą
Odpowiedzialność za uczucia
Dary Ducha Świętego.
droga do pogłębienia wiary
Zapis prezentacji:

Chrześcijańskie pożycie małżeńskie wobec pożądliwości zranionej prawem grzechu (Rz 7, 23) w ujęciu św. Augustyna Fragmenty wyjęte z rozprawy doktorskiej Krzysztofa Broszkowskiego OP: Świętość sakramentu małżeństwa wobec konsekwencji grzechu pierworodnego w nauczaniu św. Augustyna z Hippony

Podstawowe daty 354 r. - Aureliusz Augustyn rodzi się w Tagaście w północnej Afryce 370 r. - rozpoczyna studia retoryki w Kartaginie (dziś Tunis) 373 r. - zaczyna interesować się manicheizmem, ma 19 lat 383 r. - wyjazd do Rzymu, gdzie decyduje się odejść od manicheizmu, jedzie do Mediolanu 384 r. - rozpoczyna katechumenat pod wpływem biskupa Ambrożego, rozmawia z Symplicjanem – ojcem duchowym biskupa św. Monika

386 r. - odesłanie konkubiny, matki Adeodata i oficjalne zaręczyny. Pewnego dnia słyszy «Tolle et lege (bierz i czytaj)». Natrafia na ten fragment: Żyjmy przyzwoicie jak w jasny dzień: nie w hulankach i pijatykach, nie w rozpuście i wyuzdaniu, nie w kłótni i zazdrości. Ale przyobleczcie się w Pana Jezusa Chrystusa i nie troszczcie się zbytnio o ciało, dogadzając żądzom. Rz 13,13n Do tego bowiem stopnia nawróciłeś mnie (Ps 51[50], 15), że już nie szukałem ani żony, ani żadnej w ogóle nadziei doczesnej, przyjmując tę regułę wiary, w której ukazałeś mnie mojej matce przed tylu laty w widzeniu. Smutek jej przemieniłeś w radość (Ps 30[29], 12) przewyższającą wszystkie jej pragnienia, [radość] o wiele droższą i czystszą od tej, której mogłaby się spodziewać po wnukach, pochodzących ode mnie cieleśnie. Wyznania VIII, Augustyn o tym doświadczeniu: Augustyn z Symplicjanem, słyszy „tolle et lege” i opowiada św. Monice

387 r. - Wielkanoc, w czasie liturgii paschalnej w wieku 33 lat przyjmuje chrzest razem ze swoim synem Adeodatem i Alipiuszem r. - przebywa w rodzinnej Tagaście w założonym przez siebie klasztorze 391 r. - zostaje kapłanem w Hipponie (dzisiejsza Annaba w Algierii) 396 r. - konsekrowany jako biskup Hippony, żyje we wspólnocie razem ze swymi prezbiterami 401 r. - pisze pierwszy traktat o małżeństwie De bono coniugali Po 419 r. - pisze Regułę 430 r. - umiera na rok przed Soborem Efeskim Chrzest Augustyna, czekają Alipiusz i Adeodat

Adam i Ewa w raju ● Erunt duo in carne una – będą dwoje w jednym ciele, oznacza dla Augustyna zjednoczenie męża jako głowy i żony, tworzących w ten sposób symbolicznie jedno ciało, jeden organizm. Dokonało się to na podobieństwo dwóch części umysłu, zjednoczonych w jednym ciele: rozumu poznającego prawdy intelektualne oraz rozumu praktycznego i woli. Małżeństwo przed upadkiem ● Stanowią sacramentum minimum – mały znak-sakrament sakramentu wielkiego Chrystusa Głowy i Kościoła – mistycznego Ciała Chrystusa (por. Ef 5,32) ● Doskonałe poznanie Boga, ich umysł był capax Dei – obcował intelektualnie z Bogiem ● Obraz Boga w umyśle, triada wewnętrzna: «memoria-intellegentia- voluntas sui» czyli pamięć + poznanie + wola [miłująca] siebie

● Intymne narządy człowieka nie musiały być skrywane, gdyż były całkowicie poddane woli człowieka, doskonale harmonizowały z innymi elementami osoby ludzkiej – mężczyzny i kobiety, świadczyły o pięknie Bożego stworzenia ● Akt płciowy był stworzony dla wypełnienia błogosławieństwa płodności (por. Rdz 1,28) i wyrażał doskonałą jedność duchową Adama-głowy z Ewą, będących dwoje w jednym ciele ● Każdy akt płciowy był płodny, m.in. dlatego, że ew. marnowanie nasienia byłoby przejawem niedoskonałości natury ● Jeśli istniało w raju – zmysłowe pożądanie seksualne całkowicie kierowane było przez wolę, podobnie jak same narządy płciowe Znaczenie aktu seksualnego w raju Hippona (Annaba w Algierii). U góry: rynek (forum). U dołu: widok ogólny.

Grzech Ewy i Adama ● Adam i Ewa jako ugruntowani w duchowej mądrości mieli wszelkie dane ku temu by nie daść się zwieść ● Dobra natura może stać się zła. Inaczej twierdzą manichejczycy: dobry pierwiastek duchowy i zła materia współistnieją ze sobą odwiecznie. Duch nie może stać się zły, materia nie może być uczyniona dobrą ● Kontemplując Boga oraz swoje wzajemne duchowe piękno, Adam i Ewa, pod wpływem kusiciela, nie pozostali wiernymi owej różnicy między wspaniałością Boga a pięknem samych siebie. Wobec wielkości Boga powinni byli uznać siebie za nicość ● Za podszeptem szatana pojawiły się postawy nierozumności (insipientia) oraz pychy, ukochania siebie (superbia). Przedtem pod wpływem kusiciela zmysły Ewy przyjęły korzeń zła (radicem mali humanus recipuit sensus)

● Adam jako głowa, miał doskonałe poznanie intelektualne prawdy, które go chroniło. Ewa, jako posługująca się z natury bardziej umysłem praktycznym i wolą, mogła być zwiedziona przez węża. Adam uległ Ewie z miłości do niej ● Podstawowym skutkiem grzechu, oprócz utraty więzi z Bogiem było: rozbicie jedności natury duchowo-cielesnej człowieka. Stało się to przez duchową pożądliwość woli nazwaną pożądliwością ciała ● Z wolitywnej pożądliwości ciała rodzą się pożądliwości zmysłowe: „W członkach spostrzegam prawo inne, które [także po chrzcie] toczy walkę z prawem mego umysłu ” (Rz 7, 23)

● Najsilniejsza z pożądliwości zmysłowych, pożądliwość seksualna, poruszając narządami intymnymi wbrew intencjom woli przypomina o jej nieposłuszeństwie wobec Boga ● Pożądliwość, synonim pragnienia przyjemności, nie jest zła ontycznie lecz moralnie – tak jak prostytutka nie jest zła sama z siebie. Jest ona złym człowiekem ze względu na swe złe zajęcie, ale może się nawrócić, jak św. Maria Magdalena. Pożądliwość uśmierzana jest przez ascezę i sakramentalne współżycie. Małżonkowie mogą osiągnąć cnotę powściągliwości, czyste przeżywanie przyjemności w małżeństwie, ale pożądliwość w pełni zostanie uzdrowiona dopiero w zmartwychwstaniu ● Odtąd człowiek wstydzi się narządów płciowych, gdyż są poza jego kontrolą – poruszane pożądliwością, będącą prawem grzechu, które chce wziąć w niewolę całą osobę (Rz 7, 23) Śmierć Adama

● Akt małżeński jest dobry, gdy jest zwrócony ku poczęciu dziecka. Taką naturę miał on pierwotnie w raju ● Negowanie współżycia jako z natury płodnego daru z siebie i podejmowanie go ze względu na zaspokojenie własnego pragnienia przyjemności jest grzechem, gdyż jest współpracą z prawem grzechu mieszkającym w członkach (Rz 7, 23). Jest postawą rozpustną. Wymaga pokuty ● Doświadczanie przyjemności seksualnej w małżeństwie jest dobre moralnie: – w służbie poczęcia dziecka – gdy małżonek pomaga niepościągliwemu współmałżonkowi w stopniowym dochodzeniu do czystego przeżywania aktu małżeńskiego (remedium concupiscentiae) Dobry akt seksualny przy pomocy pożądliwości zranionej prawem grzechu

Argumenty Augustyna za moralnym złem pożądliwości seksualnej ● Indifferenter appetit – pożądliwość dąży do zaspokojenia bez różnicy: zarówno poprzez prawowierne współżycie, jak i drogą cudzołóstwa ● Nie słucha się woli człowieka. Pożądliwość pojawia się wtedy kiedy człowiek nie chce, a czasem brak jej, gdy jest potrzebna do godziwego współżycia małżeńskiego ● U zwierząt nie można mówić o pożądliwości jako o prawie grzechu (Rz 7,23), gdyż nie mają one umysłu, przeciwko któremu buntuje się ona u ludzi ● Sprzeciwia się umiłowaniu mądrości. Pożądliwość zaciemnia umysł, sprawia, że zamiast dążyć do kontemplacji i kosztowania dóbr duchowych, lgnie on do rzeczywistości zmysłowej

Argumenty Augustyna przeciw twierdzeniom pelagianina Juliana z Eklanum ● Julian: pożądliwość seksualna była w raju, jest rzeczą męską Augustyn: posiadają ją także kobiety, jak w przypadku żony Potifara, która pożądała Józefa w Egipcie (por. Rdz 39) ● Julian: winna być dobrze używana – złe skutki nie wynikają z jej dążeń, to niemoralne posługiwanie się pożądliwością przez wolę powoduje grzech Augustyn: Jeśli jej dążenia są dobre i naturalne, nie należy się im przeciwstawiać, gdyż prowadzą ku czemuś dobremu. Tymczasem, poddając się poruszeniom pożądliwości najczęściej przekraczamy uprawnione granice moralności ● Przeciwieństwem poddawania się pożądliwości jest cnota powściągliwości, którą osiąga się jedynie z motywów wiary w Chrystusa

Bazylika katedralna Augustyna w Hipponie (dziś Annaba w Algierii) 37 m x 18,5 m Podziękowania W prezentacji wykorzystałem: ● Ilustracje ze strony augustinus.it augustinus.it ● Freski i obrazy: Masaccio i Piero della Francesca, Alberta Dürera i inn. ● Zdjęcie Ewy Tomaszewskiej oraz Mariusza Woźniaka OP ● Zdjęcia ze strony James'a J. O'Donnell'a James'a J. O'Donnell'a Źródło: Krzysztof Broszkowski OP osobista strona internetowa