Style myślenia językowego w kontaktach codziennych dr Genowefa Janczewska-Korczagin.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Aktywny RODZIC.
Rola książki w życiu człowieka
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Koncepcja „generacji” praw człowieka
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Norma prawna.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Media Alternatywne.
Szkoła Promująca Zdrowie
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Style myślenia językowego w kontaktach codziennych
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Aktywny RODZIC.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Style myślenia językowego w kontaktach codziennych dr Genowefa Janczewska-Korczagin

W jakim celu rozwijamy językowo człowieka w szkole? Aby przygotować obywatela do pełnowartościowego życia a to nie tylko: - piękno wypowiedzi publicznych, - ale przybliżenie uczniów do stosowania norm społecznych, strategii i taktyk zachowania się w trakcie mowy, wypowiedzi, w różnych życiowych sytuacjach społecznych.

Style mowy To formy komunikacji językowych w typowych sytuacjach współdziałania ludzi.

Reguły stylu mowy To centralna cecha świadomej struktury społecznego mechanizmu myślenia werbalnego oraz typach jego różnorodności myślenia dyskursywnego.

Człowiek powinien mieć świadomość Noszenia w sobie stylów wypowiedzi: - jej granic, - scenariuszy, - świadomego kierowania procesem wypowiedzi i myślenia w określonych sytuacjach i sytuacjach nieoczekiwanych w komunikacji z ludźmi.

Style mowy Mogą wynikać - z pełnionej funkcji - normatywny, z akceptowalnej roli maniery społecznej, - ze statusu, z formalnie usytuowanego lub milcząco zaakceptowanego miejsca w hierarchii społecznej.

Style komunikacji w celach: - wpływania na działania innych ludzi (jak skutecznie oddziaływać na ludzi?), - współdziałania z ludźmi, Bo styl komunikacji z ludźmi określa możliwość wpływu na współpracę, jej natężenie, określa jej niepowtarzalność współdziałania i dynamikę.

Jakie sytuacje tworzyć może styl komunikacji w obszarze współpracy? 1.Wolność słowa, wypowiedzi. 2.Wolność wyboru maniery wypowiedzi stylu i rodzaju wyrażania. 3.Różne rodzaje wypowiedzi dają uczestnikom komunikacji niejednakowy wybór możliwości decydowania o stylu swojej komunikacji (np.: powitanie żołnierza i rozmowa przy kawie, flirt).

Co wynika z badań? Pojawia się opozycja stylów: Informacyjnych – a stylów fatuus, (głupi), bez sensu. Kto ma się tym zająć?

Style informujące -Mówiący przekazuje nową informację dla słuchającego (opowiadanie, wykład, raport itd.) -W stylu fatycznym-istotą tej komunikacji jest wyrażanie różnorodnych niuansów we wzajemnych relacjach między uczestnikami: komplementy, historyjki, anegdoty, toasty…

Strategie wewnątrz stylów języka Związana jest z metodą współdziałania między mówiącym a słuchającym. To cały spektakl mowy dyktowany stylem i rodzajem komunikacji. Ta możliwość jest uzależniona od socjo-psychologicznego doświadczenia różnych osób, od ich biografii rodzaju mowy oraz sposobów tworzenia dyskursu w ramach określonego stylu.

Relacje informacyjne w komunikacji Pragmatyczno- lingwistyczna specyfika myślenia dyskursywnego osoby wypowiadającej się, która modeluje rzeczywistość. To typ mowy tworzący (modelujący) przy pomocy faktów i środków językowych realną rzeczywistość -Rodzaje dyskursu: a)Przy pomocy odzwierciedlenia obrazu, b)Lub przy pomocy narracji analitycznej.

Strategie obrazowe -To pomoc znaków motywujących (komponentów niewerbalnych, dźwiękowych, gestów). -Deiksisy. To strategie symboliczno-reprezentatywne mowy są zorientowane na MODELOWANIE rzeczywistości tylko językowymi środkami. Mówiący przedstawia realne fakty wykorzystując konwencjonalne znaki.

Strategie narracyjne językowego zachowania. To sposoby przekazania informacji w których wraz z modelowaniem rzeczywistości tworzymy refleksje w stosunku do przedstawionych faktów i wydarzeń, wyróżniamy: - strategię obiektywno–analityczną, oraz - strategię subiektywno-analityczną.

Strategia obiektywno- analityczna Zasadą wypowiedzi jest zawarcie elementów tego co nosi nazwę tekstowego uogólnienia. Przekazywana jest w trakcie dyskursu, informacje poddawane są taksonomicznej analizie a fakty przedstawiane są w różnorodnej typologii.

Strategia subiektywno-analityczna Zawiera jasno wyrażone oceny, osądy, źródłem których jest autor.

Założenia a priori Kolejność wynikania wyżej przedstawionych strategii językowych wypowiedzi demonstrują wzrastanie od elementarnych sposobów przekazu informacji do bardziej złożonych, wymagających od osoby mówiącej wielkiego rzemiosła i wysiłku. Dynamika rozwoju rodzajów myślenia określa się ruchem od reprezentatywno-obrazowej strategii do subiektywno-narracyjnej.

Analiza rodzajów i form rozwoju fatycznej komunikacji. Ramy fatycznych rodzajów komunikacji nie są związane z poziomem rozwoju myślenia werbalnego osoby mówiącej. Normy mowy fatycznej określane są tradycją jakiejś kultury i udziału osoby mówiącej w opanowaniu przez nią rezultatów wychowania w doświadczeniu socjalnym jej, jako osoby mówiącej.

W mowie fatycznej ważne są: Socjalno-kulturowe stereotypy nośników języka, które przejawiają się w egzystencji sytuacji komunikacyjnych.

Typologia językowych osobowości wewnątrz rodzajów języka. Analiza typów zachowań ludzi w sytuacji językowych konfliktów. W komunikacji fatycznej-typy językowych osobowości: a) Inwektywna b) Kurtuazyjna c) Racjonalno -erystyczna

Inwektywna W sytuacji konfliktu reprezentuje obniżoną semiotyczność (znaczeniowe racje rozumowe i składniki-syntaktyka), reakcje emocjonalno-komunikacyjne, bliskie zachowaniom biologicznym.

Kurtuazyjna Podwyższony poziom semiotyczności, zachowana mowa i tendencja do etykietowania.

Racjonalno-erystyczna Pośrednie wyrażanie intencji (nie wprost), w oparciu o zdrowy własny instynkt samozachowawczy, podwyższony rozsądek.

Struktury wypowiedzi w stylu fatycznej komunikacji. Zależą nie tylko od podmiotu mowy ale także od adresata wypowiedzi, od tego do kogo skierowana, zaadresowana jest wypowiedz, i zależy jaki typ języka reprezentuje adresat. W tych stylach rola adresata i autora wypowiedzi są różne (niejednakowe).

Styl sporu Tu wpływ adresata jest minimalny.

Styl komplementów Celem jest sprawienie przyjemności adresatowi wypowiedzi, współrozmówcy, oraz wywołanie pozytywnych emocji. (Można sobie wyobrazić w tym celu cechy osobiste języka adresata wypowiedzi). Jeden człowiek może mówić różnym adresatom komplementy w różny sposób.

Dwa przeciwległe bieguny stylów codziennej komunikacji. Style wysokiego poziomu (toasty, komplementy, szlachetna-inteligentna rozmowa, dyskurs, anegdoty, flirt) wymagają one szczególnych umiejętności retorycznych. Są świadectwem wysokiej językowej kompetencji i twórczości i estetyki językowej. Niski poziom codziennej komunikacji tworzą style-do których nie trzeba uczyć się języka, to: plotki, pogaduły, spory. One są nieświadome i mimowolne. Wpisują sięw codzienność konkretnego etnosu-codziennego języka.

Kryterium tych sprzecznie semantycznych jest: Stopień świadomości lub nieświadomości zachowania w trakcie mowy, które odnosi się do parametrów mowy oficjalnej lub mowy publicznej.

Wolność słowa Jest uwarunkowana ramami stylu językowego scenariusza polega nie tylko na wyborze strategii. Ale także sposoby rozwijania treści, podkreślać łączące i uzupełniające tematy oraz uogólnione motywy i wszelkie rytualne działania. To właśnie są style zachowania uwarunkowane stylem mowy i taktykami wewnątrz tego stylu.

Taktyki wewnątrz stylu mowy Każdy styl mowy posiada swój zespół podobnych taktyk.

Taktyki stylów informacyjnych Odpowiadają temu co w tradycyjnej retoryce nosi nazwę figur i topików (sposobów). (np. Wzruszające sposoby przekazywania, frazesy, humory). W mowie fatycznej także istnieją takie taktyki: oburzenie, ośmieszanie, ranienie-ostre słowa, wymówki, oskarżenia, obwinienia, obrażanie i groźby. Inne taktyki będą w stylu plotek, biesiady, flirtu…

W stylach codziennych można wydzielić: Formy makroobrazowe- to są formy łączące w sobie kilka stylów komunikacji: hiperstyle językowe lub hiperrodzaje języków. (np. hiperstyl biesiada-to toast, dyskusje, rodzina, spór).

Jedyne co łączy te codzienne kontakty To kontinuum codziennych kontaktów, to formy zachowania się podczas mowy w zmieniającym się czasie i przestrzeni co wymusza natychmiastową reakcję na każdą zmianę w strukturach społecznych wewnątrz jakiegoś etnosu. Zjawisko ideologii życiowej bytowego socjum ginącego z życia zmusza do obumierania lub stawania się mikro style mowy odzwierciedlające społeczną komunikację przeszłości. Tworzą się nowe style związane z nowymi sytuacjami (oraz sposoby rozwiązywania problemów, np. w sytuacji kraksy samochodowej).

Niejednorodność, zmienność Istnienia różnych form stylów mowy - to płynność w przestrzeni stylów makro w codziennym istnieniu.

Różnice w przejawach jednoimiennych stylów mowy W różnych środowiskach jednoczy etnos. Jedne i te same style w różny sposób podlegają normom przy zbieżności strategii i taktyk je łączących. Stolica-miasto powiatowe-wieś. Zupełnie inaczej będą wyglądać style w zachowaniach ludzi podczas mowy i ideologia życia będzie zupełnie inna.

Powyższe rozumienie odnosi się Do specyfiki stylów mowy podczas codziennej komunikacji związanej z bytem w ramach makrostruktury odpowiadającej społeczno-komunikacyjnym relacjom w ramach etnosu. Zupełnie inny problem to problem mikroporównawczy.

To funkcjonalna specyfika myślenia osoby mówiącej. Zauważalne są także cechy czasu i przestrzeni a problem świadomości stylu może być analizowany statycznie i dynamicznie.

Rozwój stylu myślenia W ramach informacyjnego i fatycznego należy rozwijać różnymi drogami. Opanowanie mowy informacyjnej związane jest z poziomem myślenia dyskursywnego osoby mówiącej i wymaga poszerzenia możliwości w pionie od: -elementarnych form mowy obrazowej, ikonicznej, -do najtrudniejszego, skomplikowanego budowania, tworzenia struktur wypowiedzi subiektywno analitycznych.

Ewolucja językowa w obszarze fatyki Związana jest nie tyle z podwyższeniem poziomu mowno-myślowych operacji ile z poszerzeniem społecznego zakresu wiedzy, z opanowaniem jej zasobu oraz stereotypów wypowiedzi na poziomie naśladowania wzorców. Ogromna tu rola DRAMY dla przedszkolaków i klas początkujących. Bo to w nich tworzą się prymitywne wyobrażenia o rolach i współdziałaniu w ramach stylu języka. To w nich tworzą się protostyle w formach, z których w następstwie rozwijają się wyobrażenia o normach w ramach stylów językowych.

Potem uczeń Styka się ze stylami typowymi dla każdego wieku szkolnego: -style młodszego okresu szkolnego -style dorastania (adolescencja i dojrzewanie).

Przy tej metodzie Rozwijania językowej świadomości dziecka stereotypy językowe dziecka zmieniają się. Aktualne dla jednego okresu językowego style codziennego bytowania zmieniają się, stają się peryferyjne, jako style myślenia albo zmieniają się wraz z sytuacją, statusem, rolą w zachowaniu. I albo się doskonalą style mowy, albo redukują i ścierają w świadomości z powodu tego że stają się niepotrzebne.

W odróżnieniu Od stawania się informacyjnym stylem myślenia, opanowanie stylu fatycznego nie demonstruje tendencji rozwoju. Każda językowa osobowość zależy od warunków socjalnych w swoim rozwoju, który idąc swoją drogą stworzy unikalną charakterystykę mowy, portret mowy.

Rodzina pełni tu ważną rolę ale przede wszystkim SZKOŁA i jej rola jest NAJWAŻNIEJSZA