Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Administracja finansów publicznych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Wiedza o społeczeństwie
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Techniki legislacyjne zajęcia w dniu 17 kwietnia 2010 r.
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
ORGAN administracji publicznej
Mgr Przemysław Mazurek
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
Trybunał Konstytucyjny
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Planistyczne działania wspierające.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości
Trybunał Konstytucyjny
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Resume kartkówki

Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca” organ) Art. 8d. Ustawy o samorządzie województwa 1. Wspólną obsługę mogą prowadzić urząd marszałkowski albo inna wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna, zwane dalej „jednostkami obsługującymi”. To organ jest wyposażony w kompetencje, jest wyodrębniony prawnie i ma precyzyjnie unormowaną pozycje w systemie administracji publicznej w potocznym znaczeniu w stosunku do osoby będącej (aktualnym) piastunem organu, zwykło się mówić, iż dana osoba jest /zasiada „na urzędzie”. Podobnie określa się sytuację, kiedy nie ma piastuna organu, iż występuje wówczas „wakat na urzędzie”. W takim (potocznym) znaczeniu „urząd” oznacza (dany) organ adm. pub.

ORGANY W GMINIE ORGANY GMINNE ORGAN WYKONAWCZY WÓJT W GMINIE MIEJSKIEJ LUB MIEJSKO-WIEJSKIEJ: BURMISTRZ/ PREZYDENT MIASTA ORGAN STANOWIĄCY (UCHWAŁODAWCZY) RADA GMINY W GMINIE MIEJSKIEJ LUB MIEJSKO WIEJSKIEJ: RADA MIASTA

ORGANY W POWIECIE ORGANY POWIATOWE ORGAN WYKONAWCZY ZARZĄD POWIATU NA CZELE, KTÓREGO STOI STAROSTA POWIATOWY, NIE JEST ON JEDNAK ORGANEM W ZNACZENIU USTROJOWYM ORGAN STANOWIĄCY (UCHWAŁODAWCZY) RADA POWIATU

ORGANY SAMORZĄDOWE W WOJEWÓDZTWIE ORGANY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA ORGAN WYKONAWCZY ZARZĄD WOJEWÓDZTWA NA CZELE KTÓREGO STOI MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA ALE ORGANEM W USTROJOWYM ZNACZENIU NIE JEST ORGAN STANOWIĄCY (UCHWAŁODAWCZT) SEJMIK WOJEWÓDZTWA WOJEWODA

Wojewoda NIE jest organem samorządowym Wojewoda jest organem administracji rządowej Art. 152 Konstytucji RP 1. Przedstawicielem Rady Ministrów w województwie jest wojewoda. 2. Tryb powoływania i odwoływania oraz zakres działania wojewodów określa ustawa. WOJEWODA

Administracja publiczna ADMINISTRACJA PUBLICZNA ADMINISTRACJA RZĄDOWA PREZES RADY MINISTRÓW RADA MINISTRÓW MINISTROWIE TERENOWE ORGANY ADM. RZĄDOWEJ ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA PREZYDENT RP NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA ADM. SAMORZĄD U TERYTORIALNEGO ADM. SAMORZĄDU ZAWODOWEGO

ORGAN NACZELNY PREZES RADY MINISTRÓW MINISTROWIE KIERUJĄCY OKREŚLONYMI DZIAŁAMI ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ORGAN CENTRALNY ORGAN KTÓREGO WŁAŚCIWOŚĆ TERYTORIALNA ROZPOŚCIERA SIĘ NA OBSZARZE CAŁEGO KRAJU NP. KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI, GŁÓWNY INSPEKTOR NADZORU BUDOWLANEGO, SZEF SŁUŻBY CELNEJ ITP. ORGAN TERENOWY ORGAN KTÓREGO WŁAŚCIWOŚĆ TERYTORIALNA JEST OGRANICZONA NP. DO OBSZARU WOJEWÓDZTWA LUB POWIATU EWENT. GMINY NP. KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI, WOJEWÓDZKI LUB POWIATOWY INSPEKTOR NADZORU BUDOWLANEGO, DYREKTOR IZBY CELNEJ, NACZELNIK URZĘDU CELNEGO

WAŻNE Organem naczelnym NIE będzie MINISTER-CZŁONEK RADY MINISTRÓW ergo Minister, który nie kieruje żadnym działem administracji rządowej Powyższe wynika m.in. z ustawy o działach administracji rządowej, ja również i ustaw szczególnych. W przepisach tych zawsze zawarte jest uregulowanie, że dany organ centralny jest nadzorowany przez: ministra właściwego do spraw…, co też jest wskazaniem, iż chodzi tutaj o ministra, który kieruje danym działem administracji rządowej np. ochrona środowiska, administracja publiczna, sprawy wewnętrzne itp. itd. Z tego również względu Minister-Członek Rady Ministrów, nie będzie nigdy nadzorował żadnego organu centralnego, co też przedkłada się na fakt, że nie będzie on występował w postępowaniu administracyjnym uregulowanym w kpa.

SĄDY UREGULOWANE W KONSTYTUCJI cz. I Art. 10. Konstytucji RP 1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. 2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały. Art Konstytucji RP 1. Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. 2. Sąd wyjątkowy lub tryb doraźny może być ustanowiony tylko na czas wojny Art ust. 1 Konstytucji RP 1. Sąd Najwyższy sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania. Art Konstytucji RP Naczelny Sąd Administracyjny oraz inne sądy administracyjne sprawują, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej.

SĄDY UREGULOWANE W KONSTYTUCJI cz. II To ja wygląda struktura poszczególnych sądów (powszechnych, administracyjnych itp.) jest poza zakresem normodawczym Konstytucji RP, dlatego też bez zmiany konstytucji (zmieniając wyłącznie ustawę) można dodać lub usunąć poszczególne sądy np. zlikwidować sądy apelacyjne itp. Ważne jest, że Konstytucja wyodrębnia Sąd Najwyższy, od pozostałych sądów, jak również wskazuje na (co najmniej) dwuinstancyjną strukturę sądów administracyjnych oraz zakłada, iż będzie ona poza zakresem nadzoru Sądu Najwyższego

SĄDY UREGULOWANE W KONSTYTUCJI cz. III SĄD NAJWYŻSZY SĄDY POWSZECHNE KONSTYTUCJA NIE NORMUJE ICH SZCZEGÓŁOWEJ STRUKTURY SĄDY WOJSKOWE KONSTYTUCJA NIE NORMUJE ICH SZCZEGÓŁOWEJ STRUKTURY NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY ORAZ INNE SĄDY ADMINISTRACYJNE KONSTYTUCJA NIE NORMUJE SZCZEGÓŁOWEJ STRUKTURY SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH WSKAZANY JEST NADZÓR NAD: