Skorzęcin, dn. 16 czerwca 2016r. KSZTAŁCENIE PERSONELU PIELĘGNIARSKIEGO W OPIECE NAD PACJENTEM PODDAWANYM PROCEDUROM DIAGNOSTYCZNYM I TERAPEUTYCZNYM Z.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zastosowanie materiałów promieniotwórczych w:
Advertisements

Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
Co powinniśmy wiedzieć o promieniowaniu jonizującym? Paula Roszczenko
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Normy praktyki zawodowej
Fizyka i medycyna Festiwal Nauki
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Jądro atomowe, promieniowanie - fakty i mity
ODDZIAŁYWANIE PROMIENIOWANIA Z MATERIĄ
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Promieniowanie.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
ODDZIAŁYWANIE PROMIENIOWANIA Z MATERIĄ
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
OCHRONA RADIOLOGICZNA ASTRONAUTÓW
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
„BLASKI I CIENIE PROMIENIOTWÓRCZOŚCI”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Promieniowanie radioaktywne
Promieniowanie to przyjaciel czy wróg?
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
Tomasz Czech Szkoleniowo-Badawczy Bank Tkanek i Komórek
Departament Pielęgniarek i Położnych
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki „Rad wykryłam, lecz nie stworzyłam, więc nie należy do mnie, a jest.
Promieniowanie jonizujące w środowisku Wykorzystywanie i klasyfikacja źródeł promieniotwórczych.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Promieniotwórczość, promieniowanie jądrowe i jego właściwości, działanie na organizmy żywe Arkadiusz Mroczyk.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Szybkość załatwiania formalności związanych z przyjęciem do szpitala – rejestracja, długość oczekiwania.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Szkolenia bhp pracowników
FIZYKA W MEDYCYNIE FIZYKA INŻYNIERIA BIOLOGIA PACJENT PACJENT LEKARZ.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Zakład Medycyny Nuklearnej SP SCK Warszawa ul.Banacha 1a
ZMIANY W PAKIECIE ONKOLOGICZNYM
Dr n. med. Piotr Cisowski.  rozp. MZ z dnia zmieniające rozp. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
DIAGNOSTYKA CHORÓB TARCZYCY
Przekleństwo czy zbawienie???.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
PRAWO Dr med. Jacek Perliński.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Doskonalenie zawodowe pracowników innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w obszarach istotnych dla zaspokojenia.
Kształcenie dualne.
EWALUACJA PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Ochrona radiologiczna w muzealnictwie
Ochrona radiologiczna w muzealnictwie
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Kształcenie specjalne
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Skorzęcin, dn. 16 czerwca 2016r. KSZTAŁCENIE PERSONELU PIELĘGNIARSKIEGO W OPIECE NAD PACJENTEM PODDAWANYM PROCEDUROM DIAGNOSTYCZNYM I TERAPEUTYCZNYM Z UŻYCIEM OTWARTYCH ŹRÓDEŁ PROMIENIOWANIA Agata Sackiewicz Leszek Królicki

Rola pielęgniarki w Zakładzie Medycyny Nuklearnej: -Podawanie radiofarmaceutyków -Opieka nad pacjentem poddanym procedurze diagnostycznej lub leczniczej z zastosowaniem radiofarmaceutyków

Udział pielęgniarek w diagnostyce radioizotopowej  badania scyntygraficzne specyficzne dla danego narządu: ◦ Układ kostny, ◦ Nerki, ◦ Układ nerwowy ◦ Przewód pokarmowy ◦ Serce, inne  badania scyntygraficzne z zastosowaniem radiofarmaceutyków swoistych posiadających powinowactwo do komórek nowotworowych: ◦ Rak tarczycy ◦ Rak nadnerczy, pheochromocytoma, neuroblastoma ◦ Guzy neuroendokrynne, ◦ Inne schorzenia onkologiczne

 terapia łagodnych schorzeń tarczycy I 131  terapia nowotworów tarczycy I 131  terapia MIBG I 131  radioimmunoterapia Y 90 – Zevalin  terapia Y 90 / Lu 177  terapia Sm 153  terapia Sr 89  terapia Ra 223 Udział pielęgniarek w stosowanych terapiach izotopowych

Oddział terapii izotopowej:

Pielęgniarka powinna:  posiadać podstawowe wiadomości z zakresu radiofarmakologii: rodzaje radiofarmaceutyków, półokres rozpadu, dawki, drogi podania, właściwości radiochemiczne;  znać rodzaje badań scyntygraficznych i terapii, wskazania oraz p/wskazania do wykonania procedur radioizotopowych;

Pielęgniarka powinna:  znać sposób przygotowania pacjenta do badań diagnostycznych i terapii;  umieć rozpoznawać problemy pielęgnacyjne pacjentów w trakcie trwania diagnostyki i terapii radioizotopowej i podejmować skuteczne działania;  znać zalecenia dla chorych po podaniu radiofarmaceutyku, dotyczące zasad ochrony radiologicznej;

Pielęgniarka powinna:  opanować zasady bezpiecznego podawania radiofarmaceutyków;  znać sposoby postępowania z pacjentem w przypadku wystąpienia niepożądanych objawów po podaniu izotopu;

Pielęgniarka powinna: umieć postępować w przypadku skażenia izotopem skóry, obuwia, odzieży, stanowiska pracy; znać obowiązujące procedury postępowania z odpadami medycznymi i promieniotwórczymi;

Pielęgniarka powinna:  dysponować znajomością wiedzy z zakresu medycyny nuklearnej, ochrony radiologicznej;  posiadać predyspozycje do pracy w narażeniu na promieniowanie jonizujące;  posiadać kompetencje i kwalifikacje;

 szkolenie z zakresu Ochrony Radiologicznej Personelu co 5 lat;  szkolenie z Zakładowego Planu Postępowania Awaryjnego co 2 lata;  kurs z zakresu Ochrona Radiologiczna Pacjenta co 5 lat;  kurs specjalistyczny dla pielęgniarek „Opieka nad pacjentem poddawanym procedurom diagnostycznym i terapeutycznym z użyciem otwartych źródeł promieniowania;”

Kurs specjalistyczny: Opieka nad pacjentem poddawanym procedurom diagnostycznym i terapeutycznym z użyciem otwartych źródeł promieniowania

Program kursu został opracowany w Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w Warszawie przez zespół programowy w składzie:  dr hab. n. med. Mirosław Dziuk  mgr piel. Elżbieta Jakubczak  mgr Anna Mierzejewska  mgr inż. Agata Sackiewicz Recenzent programu: prof. dr hab. n.med. Leszek Królicki

W dniu r program kursu został zatwierdzony przez Ministra Zdrowia

Rodzaj kształcenia : kurs specjalistyczny zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca 2011r o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. Nr 174, poz.1039 z późn. zm.) ma na celu uzyskanie wiedzy i umiejętności do wykonania określonych czynności zawodowych przy udzielaniu świadczeń pielęgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych lub rehabilitacyjnych

Czas kształcenia : łączna liczba godzin przeznaczonych na realizację programu kursu wynosi 67 godzin, w tym:  zajęcia teoretyczne -32 godziny  zajęcia praktyczne – 35 godzin

Plan Nauczania obejmuje moduły: I moduł: Ochrona radiologiczna z elementami radiofarmakologii i technik obrazowania II moduł: Opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową w trakcie diagnostyki i terapii radioizotopowej III moduł: Opieka nad pacjentem w radioizotopowej diagnostyce i terapii endokrynologicznej IV moduł: Opieka nad pacjentem w radioizotopowej diagnostyce kardiologicznej V moduł: Inne badania scyntygraficzne

Lp.Moduł Teoria (liczba godzin) staż Łączna liczba godzin Placówka Liczba godzin I Ochrona radiologiczna z elementami radiofarmakologii i technik obrazowania 10 Pracownia lub Zakład medycyny nuklearnej wykonujący świadczenia z zakresu diagnostyki i terapii radioizotopowej o profilu onkologicznym, endokrynologicznym i kardiologicznym 3567 II Opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową w trakcie diagnostyki i terapii radioizotopowej 10 III Opieka nad pacjentem w radioizotopowej diagnostyce i terapii endokrynologiczej 2 IV Opieka nad pacjentem w radioizotopowej diagnostyce kardiologicznej 6 V Inne badania scyntygrficzne 4 Łączna liczba godzin PLAN NAUCZANIA

PROGRAM NAUCZANIA MODUŁ I OCHRONA RADIOLOGICZNA Z ELEMENTAMI RADIOFARMAKOLOGII I TECHNIK OBRAZOWANIA Cel modułu: Zapoznanie pielęgniarki z zasadami ochrony radiologicznej oraz podstawami radiofarmakologii i technik obrazowania. Wykaz umiejętności wynikowych W wyniku realizacji treści nauczania pielęgniarka powinna:

I.Z zakresu ochrony radiologicznej: podać definicje i scharakteryzować podstawowe zagadnienia z zakresu fizycznych własności promieniowania jonizującego, wymienić i scharakteryzować podstawowe jednostki stosowane w medycynie nuklearnej oraz zasady ich przeliczania, wymienić i scharakteryzować definicje dawek, omówić zasady ochrony radiologicznej, wymienić zastosowania odpowiednich osłon przed promieniowaniem, scharakteryzować kategorię pracowników A i B, omówić oznaczenia pomieszczeń: pracowni izotopowej, pracowni rentgenowskiej, terenu kontrolowanego i nadzorowanego, wymienić jakie poziomy dawek można otrzymać przebywając na danym terenie, scharakteryzować i wyznaczyć strefę awaryjną, omówić zasady stosowania dozymetrii indywidualnej i środowiskowej, scharakteryzować narażenie zewnętrzne i wewnętrzne przy procedurach medycyny nuklearnej, omówić zasady działania i obsługiwać radiometry do pomiaru skażeń powierzchni oraz scharakteryzować zasady postępowania w przypadku skażeń powierzchni oraz skażeń osobistych, scharakteryzować zasady postępowania z odpadami radioaktywnymi, omówić zasady postępowania w przypadku zdarzeń radiacyjnych oraz zakładowy plan postępowania awaryjnego, scharakteryzować zasady postępowania i ochrony radiologicznej pacjenta i personelu przy badaniach, w których tylko pacjent jest źródłem promieniowania oraz przy badaniach, w których wykorzystywane są systemy hybrydowe wytwarzające promieniowanie rtg, wymienić przepisy prawne w zakresie ochrony radiologicznej, omówić schemat organizacyjny zakładu medycyny nuklearnej, wymienić rodzaje pracowni i ich zadania.

II. Z zakresu radiofarmakologii: zróżnicować techniki pozyskiwania radioizotopów stosowanych w diagnostyce i terapii otwartymi źródłami promieniowania, scharakteryzować podstawowe właściwości fizyko-chemiczne radioizotopów stosowanych w diagnostyce i terapii otwartymi źródłami promieniowania, scharakteryzować radiofarmaceutyki stosowane w diagnostyce i terapii otwartymi źródłami promieniowania, wymienić stosowane radiofarmaceutyki, ich przydatność kliniczną oraz mechanizmy akumulacji w badanym narządzie, omówić ogólne wskazania oraz przeciwwskazania do stosowania radiofarmaceutyków, wymienić drogi i techniki podawania radiofarmaceutyków, scharakteryzować działania niepożądane i mogące się pojawić reakcje uboczne po podaniu radiofarmaceutyku, omówić zakres informacji, które należy przekazać pacjentowi dotyczące zaleceń postępowania po podaniu radiofarmaceutyku.

III. Z zakresu technik obrazowania w medycynie nuklearnej: scharakteryzować jakie miejsce w diagnostyce i terapii w medycynie zajmuje medycyna nuklearna, wymienić podstawowe terminy stosowane w medycynie nuklearnej, omówić podstawowe zasady budowy oraz działania aparatury obrazującej stosowanej w medycynie nuklearnej, zróżnicować podstawowe techniki rejestracji badania, omówić zakres informacji jakie należy udzielić pacjentowi w związku z przebiegiem wykonywanego badania, scharakteryzować organizację pracy poszczególnych zespołów, które funkcjonują w strukturach jednostek prowadzących diagnostykę i terapię radioizotopową, komunikować się z pozostałymi członkami zespołów, które funkcjonują w strukturach jednostek prowadzących diagnostykę i terapię radioizotopową.

Treści nauczania I.Ochrona radiologiczna: 1. Podstawowe informacje oraz definicje z zakresu fizycznych właściwości promieniowania i jego oddziaływania z materią (budowa atomu, pierwiastek chemiczny, izotopy, rozpad promieniotwórczy, promieniowanie korpuskularne i elektromagnetyczne: promieniowanie α, β -, β +, γ, charakterystyczne promieniowanie rentgenowskie, promieniowanie hamowania, energia promieniowania, aktywność promieniotwórcza i okres połowicznego zaniku). 2. Wielkości i jednostki radiologiczne stosowane w medycynie nuklearnej (aktywność promieniotwórcza Bq [Becquerel] i Ci [kiur]). 3. Definicje dawek i równoważników dawek, stosowane jednostki. Dawka pochłonięta, dawka równoważna i skuteczna a ryzyko radiacyjne (dawka pochłonięta, równoważna, skuteczna, związane z nimi współczynniki wagowe promieniowania, współczynniki wagowe narządów i tkanek, jednostki poszczególnych dawek Gy [grej] i Sv [siwert]; moc dawki pochłoniętej i równoważnej Gy/h i Sv/h). 4. Podstawy detekcji promieniowania jonizującego (metody pomiaru skażeń powierzchni i dawek indywidualnych). 5. Biologiczne efekty działania promieniowania jonizującego na żywy organizm (efekty stochastyczne i deterministyczne). 6. Narażenie na promieniowanie jonizujące (zewnętrzne i zewnętrzne). 7. Skażenia promieniotwórcze: powstawanie, wykrywanie, usuwanie, postępowanie z odpadami radioaktywnymi. 8. Zasady ochrony radiologicznej pacjenta poddawanego procedurom z zakresu diagnostyki i terapii z wykorzystaniem radiofarmaceutyków. 9. Zasady ochrony radiologicznej personelu w jednostkach stosujących otwarte źródła promieniowania (zasada: czas, osłony, odległość; zasady optymalizacji i ALARA, dawki graniczne, limity użytkowe dawki oraz osłony stałe, ruchome i osobiste - ich rodzaje i dobór materiału, kategorie narażenia pracowników i oznaczenia pomieszczeń i terenów zgodnie z obowiązującymi przepisami). 10. Ustawodawstwo krajowe i europejskie, zalecenia międzynarodowe. 11. Schemat organizacyjny zakładu medycyny nuklearnej.

Treści nauczania II. Podstawy radiofarmakologii: 1. Otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne radioizotopów (radioizotopy reaktorowe, cyklotronowe, generatorowe oraz rodzaj promieniowania, wysokość energii danego promieniowania, okres połowicznego zaniku, zasady określania dawki dla pacjenta). 2. Radiofarmaceutyki stosowane w diagnostyce (nazwy preparatów i radioizotopy jakimi są wyznakowane). 3. Radiofarmaceutyki stosowane w terapii (nazwy preparatów i radioizotopy jakimi są wyznakowane). 4. Farmakokinetyka stosowanych radiofarmaceutyków (wskazania, przeciwwskazania, drogi i techniki podania, działania niepożądane).

Treści nauczania III. Podstawy technik obrazowania w medycynie nuklearnej: 1. Definicje podstawowych terminów stosowanych w obrazowaniu radioizotopowym (tj. badanie scyntygraficzne, badanie PET/CT, terapia radioizotopowa, pracownia radiofarmaceutyczna). 2. Aparatura obrazująca stosowana w medycynie nuklearnej (sondy scyntylacyjne, gamma kamery planarne, rotacyjne oraz systemy hybrydowe SPECT/CT i PET/CT). 3. Aspekty techniczne obrazowania wykonywanych badań (akwizycje dynamiczne, statyczne, całego ciała, SPECT oraz akwizycje z systemów hybrydowych - wytwarzających promieniowanie rtg i akwizycje z wykorzystaniem bramki oddechowej lub bramki EKG). 4. Nowoczesne techniki obrazowania w medycynie nuklearnej (np. systemy hybrydowe PET/MR). 5. Organizacja pracy i komunikacja w strukturach jednostek prowadzących diagnostykę i terapię radioizotopową.

W toku realizacji programu kształcenia przewiduje się ocenianie:  bieżące – zaliczanie poszczególnych modułów, warunki zaliczenia ustala wykładowca / lub opiekun szkolenia praktycznego  końcowe – egzamin teoretyczny przeprowadzany w formie pisemnej lub ustnej albo egzamin praktyczny Rodzaj egzaminu i formę egzaminu teoretycznego ustala organizator kształcenia

Wykaz i minimalna liczba procedur medycznych do wykonania / uczestniczenia, w których jest zobowiązana pielęgniarka podczas stażu: - Obsługa radiometrów do pomiaru skażeń osobistych i powierzchni – 5 - Uczestnictwo w procedurze z zakresu kardiologicznych badań radioizotopowych – 2 - Uczestnictwo w procedurze z zakresu badań PET/CT – 5 - Uczestnictwo w procedurze z zakresu terapii radioizotopowych – 5

Szczegółowe informacje dotyczące programu kursu znajdują się na stronie internetowej:

Kto Gdzie Kiedy Zorganizuje pierwszą i kolejne edycje kursu? Dziękuję za uwagę