Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie
Bezrobocie w Małopolsce 8,1% 15,2%
Główne przyczyny bezrobocia wśród osób młodych niedopasowanie struktury wykształcenia do potrzeb rynku pracy wysokie wymagania pracodawców trudne do zrealizowania oczekiwania młodzieży mała aktywność na rynku pracy
Niedopasowanie struktury wykształcenia do potrzeb rynku pracy rozwijane są kompetencje ogólne kosztem kształcenia zawodowego bierny wybór szkoły i kierunku kształcenia nieadekwatna oferta szkół do potrzeb rynku pracy niska jakość zajęć praktycznych w szkołach zawodowych
Wymagania pracodawców specjalistyczne umiejętności praktyczne i uprawnienia w danej dziedzinie znajomość języków obcych umiejętności interpersonalne szybkie czytanie i przyswajanie wiedzy (w tym rozumienie tekstu) obsługa aplikacji komputerowych stosowanych w danych branżach
Wymagania rynku pracy - zawody deficytowe w Małopolsce zawody „ery społeczeństwa informacyjnego” specjaliści budownictwo i branżowe okołobudowlane obróbka metali, mechanika maszyn i urządzeń usługi bezpośrednie usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej: sekretarki, pracownicy biurowi inne: farmaceuci, spedytorzy, kierowcy samochodów ciężarowych, kierowcy autobusów
Wymagania rynku pracy - zawody nadwyżkowe w Małopolsce sprzedawcy i demonstratorzy (9%) kucharze pomoce i sprzątaczki biurowe, hotelowe szwaczki, hafciarki tkacze, dziewiarze kelnerzy
Finansowe oczekiwania absolwentów
Mała aktywność na rynku pracy
Wyniki badań ewaluacyjnych - Działanie 2.2 ZPORR
Powody starania się o stypendium - wyniki badań ewaluacyjnych zła sytuacja materialna (79% ) brak pieniędzy na podręczniki (43%) ponieważ była okazja (32%) chęć łatwiejszej nauki (10%) brak pieniędzy na rzeczy i zajęcia nie związane z wykształceniem (7%)
Opinie na temat efektów stypendiów - wyniki badań ewaluacyjnych
Czynniki ograniczające efektywność pomocy stypendialnej (2.2 ZPORR) Niska kwota stypendium Błędne kryteria dostępu Brak udziału czynnika społecznego w przydzielaniu stypendiów Skomplikowany proces dokumentowania wydatków
Czynniki ograniczające efektywność pomocy stypendialnej (2.2 ZPORR) Zaangażowanie dużej liczby osób do obsługi programu Konieczność finansowania części obsługi projektu ze środków organu prowadzącego Docieranie z informacją do części potencjalnych b.o. zbyt późno
Program stypendialny - rekomendacje rozszerzenie roli opiekuna stypendysty stworzenie struktury wsparcia (nauczyciel - opiekun, doradca zawodowy, rodzina) należy rozważyć rozszerzenie grupy docelowej
17 Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac Na Stawach Kraków tel ,