Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
Człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Andrzej Horniak Starostwo.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
1 Europejski wymiar kształcenia zawodowego kwiecień 2006 Małopolski rynek pracy wyzwaniem dla szkolnictwa zawodowego.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Podlaski Absolwent Absolwenci kierunków turystycznych, informatycznych i medycznych na rynku pracy dr Jarosław Kilon.
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Zdruzena Stredna Skola Hotelowych Siuzieb a Obchodu Centre Consulaire de Formation Professionnelle/ CECOF/ de LAin w Amberieu en Bugey CEDEX Euro Train.
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
„Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo”
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
1 Andrzej Martynuska Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Doświadczenia.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Środki europejskie na edukację perspektywa finansowa
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
RYNEK PRACY W POWIECIE NOWOTOMYSKIM W 2013 r. Nowy Tomyśl 2014.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
WYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY. PROGRAM  branże i zawody przyszłości – mit czy realne prognozy?  pożądane umiejętności na rynku pracy – okiem pracodawcy.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Urząd Miasta Lublin Projekt „MOJA FIRMA. Będę przedsiębiorcą” jest realizowany od 4 sierpnia 2010 r. jest realizowany od 4 sierpnia 2010 r. do 29 lutego.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Centrum Doradztwa i Szkoleń Zawodowych Aleksander Igielski
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dualne kształcenie zawodowe
Zawody deficytowe i nadwyżkowe na rynku pracy Wielkopolski Wschodniej
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
Twój Zawód Twoja Przyszłość ?
Zapis prezentacji:

Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie

Bezrobocie w Małopolsce 8,1% 15,2%

Główne przyczyny bezrobocia wśród osób młodych niedopasowanie struktury wykształcenia do potrzeb rynku pracy wysokie wymagania pracodawców trudne do zrealizowania oczekiwania młodzieży mała aktywność na rynku pracy

Niedopasowanie struktury wykształcenia do potrzeb rynku pracy rozwijane są kompetencje ogólne kosztem kształcenia zawodowego bierny wybór szkoły i kierunku kształcenia nieadekwatna oferta szkół do potrzeb rynku pracy niska jakość zajęć praktycznych w szkołach zawodowych

Wymagania pracodawców specjalistyczne umiejętności praktyczne i uprawnienia w danej dziedzinie znajomość języków obcych umiejętności interpersonalne szybkie czytanie i przyswajanie wiedzy (w tym rozumienie tekstu) obsługa aplikacji komputerowych stosowanych w danych branżach

Wymagania rynku pracy - zawody deficytowe w Małopolsce zawody „ery społeczeństwa informacyjnego” specjaliści budownictwo i branżowe okołobudowlane obróbka metali, mechanika maszyn i urządzeń usługi bezpośrednie usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej: sekretarki, pracownicy biurowi inne: farmaceuci, spedytorzy, kierowcy samochodów ciężarowych, kierowcy autobusów

Wymagania rynku pracy - zawody nadwyżkowe w Małopolsce sprzedawcy i demonstratorzy (9%) kucharze pomoce i sprzątaczki biurowe, hotelowe szwaczki, hafciarki tkacze, dziewiarze kelnerzy

Finansowe oczekiwania absolwentów

Mała aktywność na rynku pracy

Wyniki badań ewaluacyjnych - Działanie 2.2 ZPORR

Powody starania się o stypendium - wyniki badań ewaluacyjnych zła sytuacja materialna (79% ) brak pieniędzy na podręczniki (43%) ponieważ była okazja (32%) chęć łatwiejszej nauki (10%) brak pieniędzy na rzeczy i zajęcia nie związane z wykształceniem (7%)

Opinie na temat efektów stypendiów - wyniki badań ewaluacyjnych

Czynniki ograniczające efektywność pomocy stypendialnej (2.2 ZPORR) Niska kwota stypendium Błędne kryteria dostępu Brak udziału czynnika społecznego w przydzielaniu stypendiów Skomplikowany proces dokumentowania wydatków

Czynniki ograniczające efektywność pomocy stypendialnej (2.2 ZPORR) Zaangażowanie dużej liczby osób do obsługi programu Konieczność finansowania części obsługi projektu ze środków organu prowadzącego Docieranie z informacją do części potencjalnych b.o. zbyt późno

Program stypendialny - rekomendacje rozszerzenie roli opiekuna stypendysty stworzenie struktury wsparcia (nauczyciel - opiekun, doradca zawodowy, rodzina) należy rozważyć rozszerzenie grupy docelowej

17 Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac Na Stawach Kraków tel ,