 Dorota Suwalska-Barancewicz, Alicja Malina IP UKW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Gdańskie Stowarzyszenie Pedagogów Praktyków M. Bemben Dyrektor PPP nr 6 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
„Lokalne partnerstwa dzielnicowe” Gdańska Sieć Partnerstw Lokalnych - wnioski z drugiej edycji projektu - Monika Chabior Gdańsk, 10 maja 2010.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Bądź częścią rozwiązania
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Przedszkole Promujące Zdrowie
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Prezentacja informacji w biznesie
Zapis prezentacji:

 Dorota Suwalska-Barancewicz, Alicja Malina IP UKW

 Współcześnie na szczycie piramidy wartości młodych ludzi pozostają wartości związane małżeństwem i rodziną (Szafraniec, 2011). Wejście w związek małżeński i pomyślne rozwiązanie kryzysu pomiędzy intymnością a izolacją stanowi bardzo ważne zadanie rozwojowe osób stających u progu dorosłego życia. Jednocześnie wobec wielości istniejących dostępnych stylów życia i norm i reguł szczególnie ważne dla stworzenia między małżonkami zdrowej więzi wydaje się być efektywne komunikowanie się. Wobec wielości docierających do nas w społeczeństwie informacyjnym komunikatów, często doświadczamy niepewności własnych kompetencji komunikacyjnych, co z kolei prowadzi do pogorszenia jakości naszych relacji interpersonalnych. Z tej perspektywy istotnym wydaje się badanie jakości komunikacji w relacji małżeńskiej.

 Teoretycy komunikacji zwracają uwagę, że informacja, którą przekazujemy jest zawarta na dwóch poziomach: treści i relacji. Proces przekazywania wiadomości od jednej osoby do drugiej zawsze wiąże się z przekazywaniem jakiejś formy jawnego czy ukrytego komentarza dotyczącego ich wzajemnych relacji (Knapp, 1978).  Na kształtowanie się komunikatów, a zatem sposób komunikowania informacji i ich zawartość treściową, zgodnie z analizą literatury mają wpływ czynniki indywidualne takie jak: stan zaspokojenia potrzeb, nastrój i samopoczucie oraz czynniki środowiskowe jak kontekst społeczny czy doświadczenia wyniesione z rodziny generacyjnej (Plopa, Kaźmierczak, 2008) a co za tym idzie także doświadczenia wyniesione z obecnych i przeszłych związków intymnych.

 Nieodzowne znaczenie w kształtowaniu komunikatów ma również poczucie własnej wartości i samoocena. Osoba charakteryzująca się niskim poczuciem własnej wartości ma tendencję do negatywnego interpretowania przekazów – zwłaszcza w sytuacji gdy przekaz nie jest wyraźnie jednoznaczny lub gdy komunikujący się partnerzy różnią się poczuciem własnej wartości (Satir, 1972). Samoocena może zatem przyczynić się do poprawy lub pogorszenia się komunikacji małżeńskiej.  W małżeństwie komunikacja służy nie tylko wymianie informacji ale jej zasadniczym celem jest budowanie bliskości między partnerami. Podstawowym zadaniem nowopowstałego systemu rodzinnego jest wypracowanie odpowiednich strategii komunikacyjnych zapewniających wzajemne zrozumienie i doświadczanie intymności.  Jako czynnik decydujący o efektywności małżeńskiej komunikacji wskazuje się umiejętności przekazywania wiadomości w sposób jasny i zrozumiały oraz zgodny z intencją nadawcy. Z tej perspektywy bardzo istotną zmienną może stanowić samoocena jako czynnik decydujący o sposobie interpretacji przekazów współmałżonka.

 W badaniach wzięło udział 118 osób (59 par)  Kryterium doboru osób badanych był wiek (okres wczesnej dorosłości) oraz bycie w związku  Średnia wieku badanych wynosiła 33 lata

 Samoocena - zespół wyobrażeń, nastawień i oczekiwań odnoszących się do oceny samego siebie. (Łaguna, Dzwonkowska, Lachowicz-Tabaczek, 2008). Poziom samooceny oszacowany został na podstawie sumy punktów uzyskanych przez osoby badane na Skali Samooceny Rosenberga SES  Przywiązanie - „długotrwały, emocjonalny związek z konkretną osobą” (Schaffer, 2007, s. 123); wyróżniono styl bezpieczny, lękowo-ambiwalentny, unikowy

 Komunikacja między partnerami oceniana na trzech wymiarach:  Wsparcie - okazywanie szacunku partnerowi poprzez docenianie jego wysiłków, przejawianie zainteresowania problemami czy potrzebami partnera, a także aktywne uczestnictwo w procesie wspólnego rozwiązywana problemów  Zaangażowanie - umiejętność tworzenia atmosfery wzajemnego zrozumienia i bliskości w związku poprzez okazywanie sobie uczuć, podkreślanie wyjątkowości i ważności partnera dla nas, urozmaicanie rutyny dnia codziennego oraz zapobieganie konfliktom w związku  Deprecjacja - przejawianie agresji wobec partnera, chęć zdominowania partnera i kontrolowania jego działań, brak poszanowania godności partnera

 Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga w adaptacji Ireny Dzwonkowskiej, Kingi Lachowicz-Tabaczek i Marioli Łaguny  Kwestionariusz Stylów Przywiązania Mieczysława Plopy  Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej autorstwa Mieczysława Plopy i Marii Kaźmierczak

Współczynnik korelacji r-Pearsona N=118 p<0.005 seswsparcie pzaangażowanie pdeprecjacja p 0,23050,2245-0,1991 p=0,012p=0,015p=0,031

Współczynnik korelacji r-Pearsona N=118 p<0.005 seswsparcie wzaangażowanie wdeprecjacja w 0,17840,1332-0,0708 p=0,054p=0,152p=0,448

Współczynnik korelacji r-Pearsona N=118 p<0.005 sesbezpieczny lękowo- ambiwalentny unikowy 0,0414-0,1750-0,0997 p=0,657p=0,059p=0,285

Współczynnik korelacji r-Pearsona N=118 p<0.005 wsparcie pzaangażowanie pdeprecjacja p bezpieczny0,29030,3134-0,3854 p=0,001 p<0,001 lękowo- ambiwalentny -0,1384-0,09740,3439 p=0,135p=0,294p<0,001 unikowy-0,2612-0,30730,2931 p=0,004p=0,001

Współczynnik korelacji r-Pearsona N=118 p<0.005 wsparcie wzaangażowanie wdeprecjacja w bezpieczny,1883,1299-,1206 p=,041p=,161p=,193 lękowo- ambiwalentny -,1806,1048,3333 p=,050p=,259p=,000 unikowy-,3659-,2216,2452 p=,000p=,016p=,007

 Fakt posiadania dzieci:  Liczba dzieci: Zmienna Posiadanie dzieci (1) Brak dzieci (0) tp(1)(2) iloraz F - Wariancje wsparcie p40, , ,106810, , zaangażowanie p30, , ,584470, , deprecjacja p22, , ,190720, , Współczynnik korelacji r-Pearsona p <0,0500 N=118 wsparcie pzaangażowanie pdeprecjacja p Liczba dzieci-,2034-,3266-,0481 p=,027p=,000p=,605

 Fakt posiadania dzieci  Liczba dzieci Współczynnik korelacji r-Pearsona p <0,05000 N=118 wsparcie wzaangażowanie wdeprecjacja w Liczba dzzieci-,1421-,3208-,0702 p=,125p=,000p=,450 Zmienna Posiadanie dzieci (1) Brak dzieci (0) tp(1)(2) iloraz F - Wariancje wsparcie w42, , ,835160, , zaangażowanie w32, , ,582520, , deprecjacja w22, , ,752910, ,283256

Podsumowanie regresji zmiennej zależnej: wsparcie p R=, R^2=, Popraw. R2=, F(4,112)=5,8459 b*Bł. std. - z b*bBł. std. - z bt(112)p W. wolny25,538345, ,473120, bezpie0, , ,247670, ,912880, lek-amb-0, , ,040920, ,611070, unik-0, , ,170760, ,814820, ses0, , ,315280, ,206090, Podsumowanie regresji zmiennej zależnej: zaangażowanie p R=, R^2=, Popraw. R2=, F(4,112)=6,9964 b*Bł. std. - z b*bBł. std. - z bt(112)p W. wolny20,105244, ,835560, bezpie0, , ,190920, ,083420, lek-amb0, , ,002790, ,057130, unik-0, , ,175240, ,557330, ses0, , ,230950, ,219040, Podsumowanie regresji zmiennej zależnej: deprecjacja p R=, R^2=, Popraw. R2=, F(4,112)=12,084 b*Bł. std. - z b*bBł. std. - z bt(112)p W. wolny38,625715, ,873630, bezpie-0, , ,382990, ,576530, lek-amb0, , ,228800, ,471210, unik0, , ,112780, ,217750, ses-0, , ,211930, ,506670,134710

Podsumowanie regresji zmiennej zależnej: wsparcie w R=, R^2=, Popraw. R2=, F(4,112)=5,7824 b*Bł. std. - z b*bBł. std. - z bt(112)p W. wolny37,713184, ,057730, bezpie0, , ,104930, ,505480, lek-amb-0, , ,035890, ,653770, unik-0, , ,248650, ,223460, ses0, , ,176640, ,507740, Podsumowanie regresji zmiennej zależnej: zaangażowanie w R=, R^2=, Popraw. R2=, F(4,112)=3,4178 b*Bł. std. - z b*bBł. std. - z bt(112)p W. wolny27,746924, ,832200, bezpie0, , ,047980, ,793360, lek-amb0, , ,106430, ,234220, unik-0, , ,183280, ,738250, ses0, , ,158440, ,558520, Podsumowanie regresji zmiennej zależnej: deprecjacja w R=, R^2=, Popraw. R2=, F(4,112)=4,6290 b*Bł. std. - z b*bBł. std. - z bt(112)p W. wolny21,351906, ,451710, bezpie-0, , ,110100, ,195180, lek-amb0, , ,225500, ,107890, unik0, , ,127550, ,251080, ses-0, , ,004600, ,029680,976376

 Samoocena okazuje się być istotna dla oceny zachowań komunikacyjnych partnera (uzyskuje status predyktora). Im wyższa jest samoocena tym lepszy jest ocena komunikacji partnera na wymiarach wsparcia, zaangażowania i deprecjacji. Samoocena nie ma natomiast znaczenia dla oceny własnych zachowań komunikacyjnych jako wspierających, zaangażowanych czy deprecjonujących.  Styl przywiązania także okazuje się mieć znaczenie w procesie oceny zachowań komunikacyjnych partnerów. Tyczy się sto zwłaszcza stylu bezpiecznego (ocena zachowań partnera) i styli pozabezpiecznych (ocena włanych zachowań komunikacyjnych).