METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

2012/2013 Projekt Hufca ZHP Legionowo
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Drużyna skautowa.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
WĘDROWNICTWO.
Normy praktyki zawodowej
Porównanie metodyk harcerskich.
SPECJALNOŚĆ ARTSTYCZNA
SPECJALNOŚĆ TURYSTYCZNA
Symbolika Watry Wędrowniczej
SPECJALNOŚĆ ŁĄCZNOŚCIOWA I INFORMATYCZNA
SPECJALNOŚĆ SPORTOWA.
ZUCHY zarys metodyki.
36 Drużyna Harcerska „Wilki”
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
OPRACOWANIE PRZYGOTOWAŁA: PWD. MAŁGORZATA STĘPIEŃ Propozycja programowa dla gromad zuchowych i drużyn ROK REGIONÓW.
Propozycja programowa dla gromad zuchowych i drużyn „MAM SZCZERĄ WOLĘ”
Podstawowe elementy umundurowania harcerskiego
Metodyka harcerska i starszoharcerska
7 DH Dragon im. 1 Dywizji Pancernej
Stopnie Harcerskie.
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
Stopnie harcerskie (do nauczenia).
Okręg Kujawsko – Pomorski Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej powstał w marcu 2000 roku. Skupia on środowiska harcerskie działające na terenie całego.
Sprawozdanie z realizacji planu pracy Zespołu Programowego
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
Struktura ZHP To nie takie straszne .
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
Rząd i prezydent.
Metodyka starszoharcerska
O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Wydział Harcerski GK ZHP
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Funkcje w ZHR.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Bliski krewny opiekunem próby. Nepotyzm i zło czy szansa na dobrą próbę? Opiekowanie się próbą instruktorską przez osobę bliską - na przykładzie osobistym.
PROJEKT.
ZADANIE ZESPOŁOWE CZYM JEST?….
Wędrownictwo Symbolika i dewiza Przejdź do spisu treści ->
Na podstawie danych z roku 2010 Harcerstwo na wsi i w małych miastach w liczbach oprac. pwd. Anna Bielawiec-Osińska.
Regulamin mundurowy ZHP
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
„Z” jak… odcinek 2.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
ZJAZD HUFCA Zgodnie z Uchwałą Rady Naczelnej ZHP
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Plan rozwoju Hufca ZJAZD HUFCA ZHP w RADOMSKU Radomsko –
Jak pracuje drużyna. Warunkami utworzenia drużyny próbnej są: 1) uzyskanie zgody komendanta hufca; 2) spełnienie przez drużynowego określonych dalej warunków;
Przygotowali: dh. Katarzyna Lesiak dh Piotr Szwedziński.
Czym właściwie jest harcerstwo?. Harcerstwo To polski ruch społeczny i wychowawczy, będący częścią ruchu skautowego. Oparty na służbie, samodoskonaleniu.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Porównanie metodyki harcerskiej i starszoharcerskiej
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
KODEKS WĘDROWNICZY I SYMBOLIKA WĘDROWNICZEJ WATRY
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Sopocka Akademia Tenisowa
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak napisać dobry konspekt?
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz

WIEK CZŁONKÓW ZWYCZAJNYCH ZHP LAT

NAZWA WŁAŚCIWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ DRUŻYNA WĘDROWNICZA

FUNKCJONOWANIE ELEMENTÓW METODY HARCERSKIEJ

Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie Prawo Harcerskie to fundament pracy wędrowniczej. Jest ono dla każdego wędrownika drogowskazem w życiowej drodze. Wędrownik stara się dążyć do ideału, świadomie akceptując zasady harcerskiego stylu życia. Dopełnieniem Prawa Harcerskiego jest Kodeks Wędrowniczy, będący opisem odpowiedzialnej, wrażliwej i aktywnej postawy wobec otaczających nas ludzi i świata.

System małych grup System zastępów wędrowniczych. Funkcjonują w nim zastępy 4-7 osobowe - grupy przyjaciół na stałe związanych w zastępy. Zastępowi są wybierani przez członków zastępu. System patroli zadaniowych. Drużyna dzieli się na grupy do wykonania konkretnych zadań na określony czas.

UCZENIE W DZIAŁANIU Wszystkie umiejętności zdobywane przez wędrowników powinny być nabywane i wykorzystywane w konkretnym działaniu – w dużej części o charakterze wyczynu i służby. Zachętą do działania jest wędrownicza dewiza: “Wyjdź w świat, zobacz, pomyśl – pomóż, czyli działaj”.

Stale doskonalony i pobudzający do rozwoju program

Program powstaje w zespołach wędrowniczych jako wypadkowa potrzeb ich członków oraz potrzeb społeczności, w których zespoły te funkcjonują. Zadania podejmowane przez drużynę i wędrowników powinny być ambitne – na miarę wyczynu. Program realizowany przez drużyny uwzględnia funkcjonujące w nich specjalności oraz specjalizacje wędrowników wynikające z indywidualnych ścieżek rozwoju. Każdy wędrownik powinien dążyć do mistrzostwa w wybranej dziedzinie aktywności. Program jest tworzony i przyjmowany przez całą drużynę.

INSTRUMENTY METODYCZNE Próba wędrownicza Stopnie harcerskie (HO, HR) Sprawności mistrzowskie, uprawnienia, odznaki Znaki służb Stopnie instruktorskie (przewodnik, podharcmistrz, harcmistrz)

Próba wędrownicza - wymagania 1.Rozumie do czego zobowiązuje go Kodeks Wędrowniczy. 2.Zna symbolikę Wędrowniczej Watry. 3.Wykona choć jedno zadanie o charakterze wyczynu. 4.Podejmie sie stałej służby na rzecz środowiska działania. 5.Zna Konstytucję drużyny wędrowniczej, do której należy jej historię i bohatera.

NARAMIENNIK WĘDROWNICZY

DZIAŁANIE DRUŻYNY Zasady działania drużyny reguluje Konstytucja Drużyny. Zawiera ona: sposób wybierania drużynowego, zasady powoływania i skład rady drużyny podział kompetencji pomiędzy Radą Drużyny i drużynowym. Konstytucja jest zatwierdzana przez całą drużynę. W drużynie wędrowniczej działają różne organy demokracji: zbiórka konstytucyjna, rada drużyny, kapituła stopni.

ROLA DRUŻYNOWEGO Drużynowy jest liderem i koordynatorem działań wszystkich członków drużyny. Motywuje ich do działania i wspiera w samorozwoju. Drużynowy jest pierwszym wśród równych. Zasadą jest wybieralność drużynowego przez drużynę. Formalnie jego miejsce w zespole określa konstytucja drużyny.

FORMY PRACY W drużynach wędrowniczych charakterystyczne są formy pracy, które stwarzają możliwość osiągania mistrzostwa w wybranych dziedzinach, odnalezienia swojego miejsca w społeczeństwie i ugruntowania własnych przekonań, poglądów, systemu wartości: wędrówka (obozy wędrowne, rajdy ekstremalne, Wędrownicza Watra itd.), wszelkie formy dyskusyjne (kuźnice, sesje popularnonaukowe, sejmiki, sąd nad... itp.), formy doskonalące (warsztaty, kursy), gry strategiczne i negocjacyjne, ogniobranie

OGNIOBRANIE

Dziękuję za uwagę