 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Advertisements

Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Gatunki dziennikarskie
Kształtowanie kompetencji czytelniczych można podzielić na trzy fazy:
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Jak pisać pracę dyplomową?
SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.
Systematyka literatury
Autor: Adrianna Dzikielewska
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Czy zastanawiałeś/ aś się, jak ważną umiejętnością dla maturzysty jest analiza tekstów kultury? Przecież obraz wspomaga nas w odbiorze dzieła literackiego,
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
IDENTYFIKACJA POTRZEB
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Podstawowa zasada: przejrzystość i prostota
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
SZKOLNY ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Biblioteka to nie tylko lektury
Czytanie ze zrozumieniem
Ocenianie Kształtujące
TURNIEJ WIEDZY O KSIĄŻCE dla klas II – III.
Ewolucja roli tekstu i obrazu
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Formy pracy z książką (lekturą)
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ  Odpowiedni dobór kolorów to jeden z podstawowych elementów przygotowania dobrego projektu graficznego.
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
+ + dlaczego i jak czytać Biblię? SESJA PIĄTA.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Przygotowanie dobrej prezentacji
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
RODZAJE LITERACKIE.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
O pięknie Wartość: Piękno czynów. Kl. IIIc. Słuchamy utworów Słuchamy arii z opery Serse ombra mai fu – G. Haendela Teraz słuchamy - P. Czajkowskiego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
Jeśli tak, jak my lubisz czytać powieści detektywistyczno-przygodowe…
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
1 Gdybym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący. 2 Gdybym też miał dar prorokowania.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Projekt czytelniczy dla klas piątych
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Pomysł na promocję książki.
Czytanie- kto teraz czyta?
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Systematyka literatury
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji
Zapis prezentacji:

 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje tego, czego najprawdopodobniej dowiemy się z tekstu;  Zwracamy uwagę na zapis danego utworu.

 Działa nasza wyobraźnia. Tworzymy w głowach obraz tego, o czym czytamy;  Zastanawiamy się nad postępowaniem bohaterów, staramy się je sprawiedliwie ocenić;  Wracamy do fragmentów dla nas niejasnych;  Tłumaczymy znaczenie trudniejszych słów, korzystając ze słowników. Układamy z nimi zdania, aby zostały one zapamiętane.  Wykonujemy ilustracje obrazujące akcję.

 Zadajemy rówieśnikom pytania do tekstu, sprawdzamy słuszność odpowiedzi;  Ustnie streszczamy treść utworu, omawiamy świat przedstawiony, tematykę;  Ustalamy, czego dowiedzieliśmy się dzięki temu tekstowi;  Określamy uczucia w nas panujące podczas czytania;  Wypisujemy najważniejsze wydarzenia, wiążemy je z poszczególnymi bohaterami.  Układamy krzyżówki i rebusy do tekstu.

 Przekładamy fragment danego tekstu na komiks;  Tworzymy plan wydarzeń;  Ustalamy prawdziwość zdań dotyczących treści tekstu. Argumentujemy własne zdanie i słuchamy zdania innych, nawet jeśli jest odmienne.  Układamy zagadki do tekstu.

 CO TO JEST TEKST?

 INFORMACYJNE;  LITERACKIE;  REKLAMOWE.

 Przekazuje wiedzę o otaczającym świecie. Jest jak najbliższy faktom, wydarzeniom.  Dlaczego Kolumb przepłynął ocean?  Kiedy wielki włoski podróżnik K. Kolumb wypłynął w 1492 r. z Hiszpanii, miał nadzieję na znalezienie drogi morskiej do Indii. Uważał, że rejs będzie szybszy i bezpieczniejszy.

 Jest to utwór pisany prozą lub wierszem ( poezją).  Proza – wydarzenia opisuje narrator. Nie ma tu ani rymów, ani podziału na wersy czy strofy.  Wszedłszy do swego pokoju, pan Fogg zawołał: - Obieżyświacie! - Obieżyświat nie odzywał się. - - Obieżyświacie! – powtórzył pan Fogg, nie podnosząc głosu.

 Poezja – utwory pisane zazwyczaj wierszem. Przedstawiają uczucia, przeżycia osoby mówiącej w wierszu. Znajdują się tu różne środki poetyckie. Pewnego dnia wyjdę z domu o świcie, tak cicho, że nawet się nie zbudzicie (…).

 Inaczej reklama. Ma zachęcić do nabycia czegoś lub skorzystania z usługi. Lataj bezpośrednio z nami! Szybko, tanio i bezpiecznie. Gwarantujemy, że przelot naszą linią lotniczą dostarczy Ci niesamowitych wrażeń!

 USTALAMY TEMATYKĘ; czyli to, o czym tekst mówi.  ZNACZENIE UTWORU; wyodrębniamy główną myśl tekstu.  WYMIENIAMY BOHATERÓW I NAJWAŻNIEJSZE WĄTKI;  WRACAMY DO AUTORA, CO GO SKŁONIŁO DO NAPISANIA TEGO TEKSTU;  NADAJEMY TYTUŁY POSZCZEGÓLNYM JEGO CZĘŚCIOM;  WCIELAMY SIĘ W ROLĘ BOHATERÓW, OMAWIAMY, JAK MY BYŚMY SIĘ ZACHOWALI W DANEJ SYTUACJI

 Dzielimy informacje/ wydarzenia na ważne i mniej ważne ( pierwszorzędne i drugorzędne);  Wyciągamy wnioski płynące z tekstu.

Każda grupa zaznacza: a) Kolorem zielonym ważne informacje, b) Czerwonym drugorzędne, c) Żółtym informacje wyrażone wprost, d) Niebieskim temat tekstu, e) Pomarańczowym wyrazy o znaczeniu przenośnym, f) Fioletowym wniosku wynikające z tekstu.