Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Karaniu poddaje się tylko sprawców, którzy osiągnęli taki stopień dojrzałości psychicznej, że są w stanie rozpoznać znaczenie popełnionego przez siebie.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
„zdrowe życie w szkole i w domu” Wielu z was spotyka się ze zjawiskiem palenia papierosów. Zanim ktoś będzie was namawiał do palenia musicie wiedzieć,
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
KARA I NAGRODA W PROCESIE WYCHOWAWCZYM mgr Agata Bzdurska.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
OGŁOSZENIE W KĄCIKU RODZICA OGŁOSZENIE NA STRONIE INTERNETOWEJ PRZEDSZKOLA INFORMACJE USTNE O PROJEKCIE PRZEKAZANE RODZICOM I DZIECIOM.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Co to jest GMO ? GMO to organizm inny niż organizm człowieka, w którym materiał genetyczny został zmieniony w sposób nie zachodzący w warunkach naturalnych.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Czyli OTWIERAMY PRZEDSZKOLA LATEM Przedszkola po nowemu Zmiana organizacji pracy przedszkoli miejskich.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Zapis prezentacji:

Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci? Pozostali jedynie rodzice. W żadnej innej epoce nie potrzebowano tak bardzo rodziców jak obecnie. Bruno Ferrero

Co to jest wychowanie? - to proces wzrastania jednostki w społeczna świadomość gatunku. (J.DEWEY) - to świadomie organizowana działalność ludzka której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości człowieka.( W. Okoń ) -rzeczą najważniejsza w wychowaniu współczesnym jest kształtować ludzi tak, aby umieli żyć w warunkach współczesnej cywilizacji ab y potrafili podołać zadaniom które otrzymają. Aby korzystali z możliwości kulturalnego rozwoju,aby wiedzieli ku czemu i jak dążyć i z jakich źródeł czerpać radość życia. (B. Suchodolski)

Wychowanie to: Przewidywanie Lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Dopingowanie Najlepsza rzeczą, którą możemy uczynić, to uświadomić dziecku drzemiące w nim bogactwa Wymaganie Dziecko musi słyszeć również słowa „nie”, musi uczyć się radzić z trudami, ograniczeniami, nie zezwalajmy dzieciom na wszystko.

Prawdziwy rodzic musi… Wiedzieć, dlaczego nie można wychowywać na intuicję, bez rozwagi. Umieć nagradzać i karać. Umieć się zmieniać, rosnąć ze swoimi dziećmi, dostosowywać do ich wieku swoje oczekiwania i wymagania. Żyć w zgodzie z głoszonymi przekonaniami.

Duży wpływ na dziecko w procesie wychowania odgrywają stosowane nagrody i kary.

Po co nagradzamy? zachęcać dzieci do utrwalenia określonych zachowań, zachęcać dziecko do dalszego wysiłku w realizowaniu wytrwale obowiązków i zadań, przekazać uznanie za właściwe postepowanie, zachęcać dziecko do podejmowania trudniejszych zadań i obowiązków, dostarczać dobrego samopoczucia, wzmacniać więzi uczuciowe z osobami nagradzającymi.

Kryteria stosowania nagród Nagroda powinna być adekwatna do włożonego wysiłku. Wówczas wzmacnia zachowania, za które została przyznana. Za co? Dlaczego?

Rodzaje nagród: pochwała i uznaniem, sprawianie przyjemności, darzenie zaufaniem, wspólne atrakcyjne spędzanie wolnego czasu, nagrody rzeczowe, kieszonkowe – pod warunkiem, że dziecko samodzielnie decyduje o jego przeznaczeniu pod nadzorem rodziców.

Co to jest kara? W potocznym odczuciu karą jest przeżycie czegoś przykrego. Karzemy po to, aby dziecko poprawiło swe zachowanie. Karzemy także po to, aby dziecko, wiedząc o przykrości, na jaką się naraża z powodu kary, nie dokonywało niewłaściwych czynów. Zastanówmy się, czy te zamierzenia są osiągalne, możliwe, a jeżeli tak, to jakie powinny być spełnione warunki, aby kara mogła spełnić nasze oczekiwania.

Kary pedagogiczne 1. kara naturalna 2. ukazywanie konsekwencji niewłaściwego zachowania, 3. oficjalna dezaprobata wyrażona w postaci ostrzeżenia lub nagany, 4. pozbawienie przywilejów, funkcji, 5. zakaz używania pewnych przedmiotów, 6. pozbawianie prawa udziału w życiu grupy 7. nakładanie obowiązku rekompensaty wyrządzonego zła, 8. wyrażanie smutku, 9. milczenie.

Kary szkodliwe powodują urazy psychiczne kara fizyczna, straszenie, wyzwiska, krzyk, izolacja.

ZASADY STOSOWANIA KARY: może być wymierzana tylko za takie czyny i zachowania, które są zawsze uważane za naganne bez względu na to, gdzie i w jakich warunkach zostały dokonane, nie można jej wymierzać w gniewie, w przypływie złego humoru i samopoczucia, powinna być sprawiedliwa i adekwatna do negatywnego czynu popełnionego przez dziecko,

ZASADY STOSOWANIA KARY przed wymierzeniem kary zawsze wysłuchać wyjaśnień dziecka, nie powinna poniżać dziecka, ani godzić w jego godność osobistą, musi być wymierzona w odpowiednim czasie, jej skuteczność zależy od autorytetu osoby karzącej ( jeśli osoba karząca ma autorytet u dziecka, uzna ono je za sprawiedliwą, będzie żałowało swojego zachowania),

ZASADY STOSOWANIA KARY jej celem jest poprawa winnego, szkodliwości popełnionego czynu, należy unikać wciąż tych samych kar, a zarazem zbyt surowych, bezwartościowe są również łagodne kary często stosowane. przed jej wymierzeniem dziecko powinno spotkać się z wyjaśnieniem

Statystyka dotycząca komunikatów w rodzinie Wg naukowców podczas pierwszych 15 lat życia w przeciętnej rodzinie dziecko słyszy 150 tysięcy razy słyszy komunikaty blokujące jego aktywność np.: - Nie rób tego - Przestań - Tak nie można - Nie odzywaj się nie pytany - Nie hałasuj - Ty tego nie potrafisz

Statystyka dotycząca komunikatów w rodzinie Średnio 22 razy dziennie otrzymuje informacje - Nie obchodzi mnie to, czego Ty chcesz. - Daj mi spokój, nie mam teraz czasu. - Nie jesteś dobry. - Nie dasz sobie rady.

Zastanówmy się, ile razy dziecko słyszy: Świetnie ci to wychodzi. Robisz to bardzo dobrze. Jesteś wspaniały. Jestem z ciebie dumny.

"...Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, Nie wie - wytłumacz, Jeśli nie może - pomóż!" Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek, należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z naszymi własnymi wadami i nałogami" Janusz Korczak