Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Advertisements

POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Narodowa Strategia Spójności
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania transportem miejskim moderator: dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej Doskonalenie zarządzania.
Prywatyzacja usług publicznych.
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
1Warszawa, 27 września 2012 "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. pierwszy w Polsce – podmiot wewnętrzny Województwa Mazowieckiego.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Problemy drogowego regionalnego transportu publicznego materiał na posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Polityka transportowa
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Gdańsk Gdynia INVESTGDA INVESTMENT MODELE ZARZĄDZANIA PORTAMI MORSKIMI W POLSCE I EUROPIE Szczecin Świnoujście Dobre praktyki w zakresie udziału samorządów.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA Wykład do wyboru II SSL, IV SSM, V SSM dr Marcin Wołek Konsultacje: wtorek, 14:45-15:30, pok. 215.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
IV Konferencja Koleje Samorządowe Szanse i zagrożenia Łódź r ROLA WSPÓŁPRACY KOLEI SAMORZĄDOWYCH W ODPOWIEDZI NA ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z RYNKU.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Panel: Transport komunalny
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Transport drogowy na Mazowszu
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym
Zakopane 25 października 2018
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane, Katedra Rynku Transportowego

Struktura prezentacji Znaczenie regionalnych przewozów kolejowych dla rynku Dotychczasowa formuła funkcjonowania Wyzwania Podsumowanie dr Marcin Wołek, Katedra Rynku Transportowego, Uniwersytet Gdański,

Znaczenie regionalnych przewozów kolejowych dla rynku największy segment kolejowych przewozów pasażerskich; obejmuje de facto dwa segmenty, tzn. przewozy aglomeracyjne i stricte „regionalne”, różniące się poziomem popytu, zachowaniami i preferencjami pasażerów, m. in. odnośnie do integracji z transportem miejskim (przewozy aglomeracyjne); Różne perspektywy rozwoju dla przewozów aglomeracyjnych i regionalnych. Segmenty rynku kolejowych przewozów pasażerskich wg Masterplanu dla kolei do roku 2030

Znaczenie przewozów regionalnych na przykładzie DB Ponad połowa przychodów w przewozach pasażerskich pochodzi z segmentu Regio; 1840 mln pasażerów w 2012 roku; Przychód na pasażera w segmencie Regio: 4,84 EUR. Struktura przychodów DB na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w 2012 r. Źródło: DB Facts and Figures 2012, Berlin 2013

Dotychczasowa formuła funkcjonowania Usamorządowienie podaży transportu kolejowego; System finansowania i kontraktowanie; Integracja; Infrastruktura linii pozamagistralnych.

Usamorządowienie podaży transportu kolejowego Kilka możliwych dróg usamorządowienia (m.in. stworzenie „własnego operatora”, przejęcie udziałów); Usamorządowienie jako etap pośredni czy finalny? Praktyczne efekty usamorządowienia Przewozów Regionalnych – czy było warto? Usamorządowienie jako proces monopolizacji rynków regionalnych – zagrożenie dla efektywności; Pomimo nazwy, proces usamorządowienia nie może być zakończony pozytywnie bez zaangażowania Ministerstwa Transportu oraz Ministerstwa Finansów;

System finansowania W roku 2011 samorządy województw przeznaczyły na transport kolejowy blisko 2 mld ZŁP, pochodzące z dotacji oraz środków własnych; Wydatki inwestycyjne pomimo pewnego spadku w roku 2012 będą wciąż wysokie w okresie ; Dotychczas powszechne są kontrakty netto; Niestabilny system dochodów samorządów województw oparty na CIT, podatny na wahania koniunktury gospodarczej. Struktura wydatków samorządów województw na transport kolejowy w roku 2011 Źródło: M. Wołek: Wydatki samorządów terytorialnych na transport kolejowy w 2011 r. „Technika Transportu Szynowego” 2012 nr 10

Wyzwania Stabilizacja systemu dochodów samorządu województwa, która umożliwi zawieranie kontraktów długoterminowych oraz kontraktów brutto z zachętami; Tworzenie „pool’i taborowych”, zmniejszających bariery wejścia na rynek dla potencjalnych operatorów (przykładowo współwłaścicielami TRANSITIO AB, szwedzkiego pool’u taborowego jest 18 samorządów bądź ich jednostek odpowiedzialnych za organizowanie transportu zbiorowego) wymaga wsparcia budżetu centralnego; Perspektywy funkcjonowania spółki Przewozy Regionalne; Integracja międzygałęziowa (zarówno z transportem miejskim oraz regionalną komunikacją autobusową).

Podsumowanie pomimo znacznych wydatków samorządów województw na transport kolejowy trudno mówić o wysokiej jakości i odrodzeniu tego segmentu rynku; istnieje ryzyko powstania w Polsce kolei regionalnych „dwóch prędkości”, z których koleje aglomeracyjne będą stanowić kręgosłup systemów transportowych na obszarach metropolitalnych, a przewozy regionalne staną się marginesem rynku kolejowych przewozów pasażerskich; ustawa o transporcie publicznym nie zapewnia wystarczającego wsparcia dla procesu integracji taryfowo-biletowej w transporcie pasażerskim.