Marka Lokalna Naszyjnik Północy
DEFINICJA Produkt lokalny - wyrób lub usługa, z którą utożsamiają się mieszkańcy regionu, produkowana w sposób „niemasowy” i przyjazny dla środowiska, z surowców lokalnie dostępnych. Produkt lokalny staje się wizytówką regionu poprzez wykorzystanie jego specyficznego i niepowtarzalnego charakteru oraz angażowanie mieszkańców w rozwój przedsiębiorczości lokalnej.
WARTOŚĆ PRODUKTU LOKALNEGO DLA REGIONU producent wykorzystuje lokalny surowiec do produkcji – minimalizuje koszty związane z pozyskaniem, transportem surowca, minimalizując jednocześnie szkodliwy wpływ na środowisko przyrodnicze; surowiec naturalny użyty do produkcji decyduje o przyjazności produktu dla środowiska i klienta; wykorzystuje potencjał miejsca do budowania marki produktu: tradycje, snucie legend, historia produktu, związana z regionem, jego twórcami i gronem klientów; producent zwiększa szansę na znalezienie współpracowników w regionie: rodzinne tradycje, warunki do przeprowadzenia warsztatów, przygotowania do zawodu; wytworzenie produktu jest czasochłonne, daje tym samym sporo miejsc pracy, w przypadku odpowiedniego popytu na produkt;
WARTOŚĆ PRODUKTU LOKALNEGO DLA REGIONU taki rodzaj działalności pozwala chronić przed zaginięciem zawód zabawkarza, rzemieślnika; - pozycjonowanie produktu w kategorii „produkt niepowtarzalny, ekologiczny, autentyczna pamiątka z regionu, hand made” daje wartość dodaną dla świadomych konsumentów; - produkt promuje region, z którego pochodzi wywołując pozytywne skojarzenie z miejscem i producentem; - rozszerzenie działalności o kolejnych producentów nie wywołuje załamania sprzedaży – w przypadku produktów lokalnych zastosowanie na prawo gromady – im więcej znanych, uważanych za autentyczne produktów lokalnych z danego regionu tym większe zainteresowanie ze strony klientów, wrażenie dostępności i różnorodności powoduje że klienci wracają
Sposoby promocji produktów lokalnych Tworzenie sieci producentów – wspólna oferta (dostarczanie do sklepów, restauracji, szpitali, tworzenie sklepów internetowych, organizacja sprzedaży wysyłkowej); W gospodarstwach agroturystycznych (pokazy, poczęstunki, podarunki wliczone w cenę noclegu); Wraz z ofertą turystyczną – gadżety (np. plakietka, prezenty); Jarmarki regionalne, targi ogólnopolskie i międzynarodowe; Sklepiki lokalne (np. w centrum ruchu turystycznego, informacji turystycznej, gminnym ośrodku kultury); Stoiska w supermarketach, sklepach, restauracjach (stoiska patronackie, specjalne gabloty z produktami); Specjalna sieć sklepów (np. Sieć Babiogórskie Sklepiki);
Sposoby promocji produktów lokalnych Podarunki z regionu - oferta prezentów dla urzędu marszałkowskiego, urzędu miasta, gminy itp. (podarunki dla delegacji krajowych, zagranicznych); Stworzenie firmy reprezentującej producentów (np. firmy społecznej, której działania na rynku są etyczne; Tworzenie marki produktu lokalnego – wykreowanie jednego produktu kojarzonego z konkretnym miejscem (np. śliwowica łącka, kapusta charsznicka, ptaszek stryszawski); Budowanie marki lokalnej – promocja i sprzedaż produktów z konkretnego regionu pod jedną marką (konkurs promocyjny, system certyfikacji i kontroli).
Parasolowa marka lokalna jest narzędziem promocji produktów lokalnych i regionu Funkcje marki lokalnej: funkcjonuje w świadomości lokalnej społeczności jako nobilitacja, wyróżnik, stanowi dodatkowy argument dla klienta przemawiający za wyborem produktu nią opatrzonego (jakość, wiarygodność, trwałość), przynosi korzyści dla przedsiębiorcy
Lokalny produkt spożywczy Stanisława Uszak – Miody spadziowe, Miód kremowy z pyłkiem kwiatowym, Borki, gm. Okonek Danuta Szlaz – Chleb pszenno- żytni z pieca chlebowego z Gwdy Wielkiej, gm. Szczecinek Leszek Gliszczyński – Gliszczyńskie Kwaszonki z Debrzna Cukiernia „Angelika” Józef Berendt – Mleczko z Doliny z Debrzna
Artystyczny i użytkowy wyrób rękodzielniczy Waldemar Romaniszyn – Drewniane grzyby z Drzonowa Małgorzata i Zbigniew Olczyk- Zabawki drewniane z Czarnego Tomasz Szyszka – Garncarstwo tradycyjne z Sokola, gm. Człuchów Małgorzata Zachciał – Obrazki igłą malowane z Człuchowa Maria i Antoni Wójcik – Zwierzątka z witek brzozowych ze Skowarnek Jolanta Dolat – Ręcznie malowana ceramika z Samborska, gm. Jastrowie Jolanta Dolat – Obrazy wstążeczkowe z Samborska, gm. Jastrowie
Ważna społecznie inicjatywa Stowarzyszenie Złotowski Korpus Ekspedycyjny w Złotowie Stowarzyszenie „Przyjazna Edukacja” w Złotowie Strzeleckie Bractwo Kurkowe Czarne Zespół Mandolinistów z Łąkie Przedsiębiorstwo Usługowo- Handlowe „Pośrednik” Mieczysław Bloch Zespół folklorystyczny Słowinki z Debrzna
Doceniamy partnerów
To co dała ziemia
Czerpiemy z przyrody
W pocie czoła
Natura i precyzja
Przykłady: piękno i smak
Dziękuję za uwagę Zapraszam do Współpracy Marek Romaniec Tel: