Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną Cele i zadania firmy misja cele strategie Czynniki wewnętrzne umiędzynarodowienie zasoby finansowe zasoby ludzkie zdolność przystosowywania się Czynniki zewnętrzne dystans geograficzny rodzaj klientów regulacje rządowe STRUKTURA ORGANIZACYJNA FIRMY MIĘDZYNA-RODOWEJ Styl zarządzania struktura proces podejmowania decyzji
Systemy kompetencji jednostek organizacyjnych (stanowisk) system liniowy (stanowiska liniowe są odpowiedzialne za osiąganie celów przedsiębiorstwa) dyrektor szef marketingu system sztabowy (stanowiska sztabowe dostarczają porad i informacji, nie podejmują decyzji) dyrektor radca prawny szef działu badań
Kryteria klasyfikacji struktur organizacyjnych Funkcjonalne Rynkowe (produkty, regiony, klienci) Macierzowe (produkt/kraj, funkcje/produkty, regiony/funkcje)
Rozwój struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa międzynarodowego Źródło: Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Pr.zb.pod red. J. Rymarczyka. PWE. Warszawa 2000, s. 94
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa z samodzielnym działem handlu zagranicznego Źródło: Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Pr.zb.pod red. J. Rymarczyka. PWE. Warszawa 2000, s. 81
Dywizjonalna struktura międzynarodowa Źródło: Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Pr.zb.pod red. J. Rymarczyka. PWE. Warszawa 2000, s. 94
Funkcjonalna struktura organizacyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego Źródło: Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Pr.zb.pod red. J. Rymarczyka. PWE. Warszawa 2000, s. 95
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego według kryterium towarowego
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego według kryterium geograficznego
Struktura macierzowa