Migracja zarobkowa Polaków - nowe wyzwania dla poradnictwa obywatelskiego 23 listopada 2006 Warszawa
sieć Biur Porad Obywatelskich 32 BPO działa w dużych miastach, miasteczkach a nawet wsiach, ponad porad rocznie
Nasi klienci są w trudnej sytuacji, z którą nie potrafią sobie poradzić Większość ich problemów wynika z kontaktów z instytucjami, dotyczą też spraw mieszkaniowych, rodzinnych, świadczeń, zasiłków. Zgłaszają się też klienci, których problemy wynikają z ich migracji zarobkowej
Po jakie porady klienci zwracają się do BPO po wyjeździe? Problemy rodzinne – rozwód, separacja, alimentacja dzieci, wyjazd dzieci do jednego z rodziców za granicę Sprawy dotyczące ubezpieczenia społecznego Sprawy emerytalne – doliczanie okresu zatrudnienia za granicą do czasu pracy Sprawy związane z nie wywiązaniem się z umowy przez pracodawców – klienci nie wiedzą jak i gdzie dochodzić odszkodowań
Po jakie porady klienci zwracają się do BPO po wyjeździe? Sprawy związane z własnością nieruchomości Sporadycznie – śmierć jednego z małżonków poza granicami kraju i w konsekwencji problem ogromnych kosztów przywiezienia ciała do Polski Sprawy dotyczące zalegalizowania pobytu Sprawy dotyczące obowiązku przedstawienia dokumentów np. poświadczenia niekaralności wymaganego przez niektórych z pracodawców
Gdzie mogą znaleźć najwięcej informacji? W internecie: Poradniki dla planujących wyjazd do Irlandii: Ulotka informacyjna przygotowana przez FAS (Irlandzki Urząd Zatrudnienia) w języku polskim: Obszerny poradnik przygotowany przez Emigrant Advice, także po polsku:
Gdzie mogą znaleźć najwięcej informacji? Internetowe grupy dyskusyjne, prowadzone przez Polaków mieszkających w Irlandii (np. Blogi pisane przez Polaków pracujących na zielonej wyspie Niestety, tylko 38% Polaków ma dostęp do internetu.
Co jeszcze możemy zrobić dla naszych klientów? w ramach projektu Workers Mobility in EU-25, na zlecenie ZBPO przeprowadzono socjologiczne badanie dotyczące szczegółowych potrzeb informacyjnych klientów BPO, planujących wyjazd do Irlandii
Co jeszcze możemy zrobić dla naszych klientów? Na jego podstawie, we współpracy z irlandzkimi partnerami z NACIS i Emigrant Advice, opracujemy broszurę informacyjną Będzie ona dostępna w BPO oraz w internecie W ramach nowych projektów ZBPO zajmie się jak najszerszym promowaniem i dodrukiem większej ilości egzemplarzy broszury
Dziękuję za uwagę Hanna Gorska Związek Biur Porad Obywatelskich Śniadeckich 12/16 m 17 tel./fax (0048) Warszawa Polska