T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Odpowiedzialność członków zarządu spółki za naruszenia praw własności intelektualnej Piotr Zięcik, adwokat.
Advertisements

UOKIK contra Ubezpieczyciele
Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
Bartosz Krakowiak Polska Izba Rzeczników Patentowych
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Spam w Europie i w Polsce
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
ZAKAZ KONKURENCJI W TRAKCIE I PO USTANIU STOSUNKU PRACY
Schemat etapów postępowania w przypadku naruszeń interesów konsumentów
Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Odwrócony łańcuch dystrybucji
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Polish legislation on enforcing plant variety rights
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Prawo ochrony konsumentów
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK Warszawa, listopad 2014 r.
Przestępstwa i wykroczenia hazardowe
obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Konsument.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
TECHNIK HANDLOWIEC.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Zasady etyki prawniczej
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Zobowiązanie Świadczenie ćwiczenia SSE I rok II stopnia r.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
SŁUŻEBNOŚCI Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Prawo ochrony konsumentów
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ochrona własności.
Konkurencja a polityka konkurencji
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Pojęcie usługi publicznej a otwarty dostęp
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
W kształtowaniu instrumentów rynku pracy
PRAWO HANDLOWE Gr.9 SSP IV 2017/2018 mgr Konrad Gralec
Publiczne prawo konkurencji
Reglamentacja Gospodarcza
Reglamentacja Gospodarcza
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Publiczne prawo konkurencji
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
Ochrona baz danych.
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji Wykład monograficzny OGUN WZ UW Warszawa 2015

Struktura wykładu: Wprowadzenie – podstawowe elementy systemu prawnego zwalczania nieuczciwej konkurencji Czyn nieuczciwej konkurencji – klauzula generalna Czyny nieuczciwej konkurencji – typizacja Nieuczciwe oznaczania przedsiębiorstw i towarów Ujawnianie tajemnicy przedsiębiorstwa Utrudnianie dostępu do rynku Nieuczciwa reklama Sankcja cywilne i karne

Wprowadzenie (1) Uczciwość konkurencji jako jednak z trzech wartości konkurencyjnej gospodarki rynkowej ZNKU z 1993 r.; krótka historia ZNKU (1927 – 1993; aktualny stan) ZNKU a inne prawo polskie i unijne, głównie OKiKU z 2007 r. i ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (PNPRU) z 2007 r. Organy i organizacje: Prezes UOKiK, sądy powszechne, SOKiK, rzecznicy konsumentów

Wprowadzenie (2) Zakres regulacji Zapobieganie (samo zagrożenie) i zwalczanie NK Działalność gospodarcza – w sporcie, kulturze nie Interes publiczny – zachowanie konkurencji i jej prawidłowe (zgodne z prawem i uczciwe) funkcjonowanie Interesy ekonomiczne (gospodarcze)przedsiębiorców i klientów (konsumentów indywidualnych i zbiorowych oraz przedsiębiorców nabywających towary w celu ich odsprzedaży

Wprowadzenie (3) Przedsiębiorca (faktycznie uczestniczący w obrocie, także ubocznie, nielegalnie, sporadycznie), „przedsiębiorstwo” (art. 55prim KC), w tym renoma i prawo do klienteli Osoby zagraniczne (na zasadzie wzajemności) Stosunek konkurencji (niezależnie od tego, czy istnieje)

Czyny nieuczciwej konkurencji – definicja Klauzula generalna – funkcja definiująca, uzupełniająca i korygująca (np. powód długo toleruje nieuczciwe działanie) Definicja: A. działanie (i zaniechanie = zachowanie) mające wpływ na działania/interesy innych uczestników rynku B. Sprzeczne z prawem (np. zakazana reklama) lub dobrymi obyczajami („uczciwością kupiecką”), zasadami współżycia społecznego w gospodarce, regułami etyki zawodowej itp. C. Zagrożenie lub naruszenie interesu cudzego interesu (innego przedsiębiorcy lub klienta)

Czyny nieuczciwej konkurencji – typizacja (1) Wyliczenie przykładowe (art. 3 ust. 2 uznk; rozdz. 2 i 3 ustawy Czyny stypizowane (12/14) (1) Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa (art. 5-7 uznk) (2) Fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług (art. 8-9 uznk) (3) Wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług (art. 10 uznk)

Czyny nieuczciwej konkurencji – typizacja (2) (4) Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 11 uznk) (5) Nakłanianie do rozwiązania lub niewykonywania umowy – ingerencja w stosunki umowne (art. 12 uznk) (6) Naśladownictwo produktów (art. 13 uznk) (7) Pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie - nieprawdziwe informacje (art. 14 uznk) (8) Utrudnianie dostępu do rynku, w tym: (a) dumping, (b) bojkot, (c) dyskryminacja, (d) pobieranie opłat za wprowadzenie towaru do sprzedaży i (e) wymuszanie transakcji (art. 15 uznk)

Czyny nieuczciwej konkurencji – typizacja (3) (9) Przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną (art. 15s uznk) (10) Wytwarzanie itp. urządzeń niedozwolonych (art. 15b uznk) (11) Nieuczciwa lub zakazana reklama (art. 16 uznk) (12) Organizowanie sprzedaży premiowanej – brak w art. 3(2) ZNKU) (art. 17 b uznk) (13) Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej (art. 17 c uznk) (14) Nadmierna sprzedaż marek właściciela (art. 17 d uznk)

Czyny nieuczciwej konkurencji – typizacja (4) 4. Niestypizowane czyny nieuczciwej konkurencji (1) Pasożytnictwo oraz wykorzystywanie renomy innego przedsiębiorcy (2) Marketing podstępny (pasożytniczy) (3) Lokowanie produktu (4) Spamming (5) Nieuczciwa konkurencja w Internecie 5. Zakazy konkurencji (ustawowe i umowne zakazy łączenia funkcji w firmach konkurencyjnych)

Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorców, towarów i usług Art. 5 – Ochrona symbolu przedsiębiorstwa; podstawowe przesłanki: A) ochrona przed wprowadzaniem w błąd w różny/dowolny sposób B) ochrona pierwszeństwa używania Art. 6 – Ochrona nazwiska przedsiębiorcy Art. 7 – Ustalenie prawa do oznaczenia przedsiębiorstwa po podziale Art. 10 – Ochrona oznaczenia produktu

Ochrona nazw geograficznych i regionalnych Art. 8 - Ochrona nazw geograficznych Art. 9 – Ochrona nazw regionalnych

Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa Art. 11 Podstawowe przesłanki ochrony przed naruszeniem tajemnicy przedsiębiorstwa: Pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa Informacje poufne Różne sposoby naruszenia

Utrudnianie dostępu do rynku Art. 15 Podstawowa przesłanka: utrudnianie dostępu do rynku Przykładowe postacie (5), w tym pobieranie opłat za wprowadzenie towaru do sprzedaży Dodane postacie nowelą z 2002 r.

Nieuczciwa reklama Art. 16 Nieuczciwość” reklamy” Rodzaje reklamy zakazanej: sprzeczna z prawem, wprowadzająca w błąd, nierzeczowa, ukryta, uciążliwa) B) Reklama porównawcza

Sankcje cywilne i karne (1) Odpowiedzialność cywilna Roszczenia Ciężar dowodu Legitymacja czynna Przedawnienie Bezzasadne powództwo

Zwalczanie nieuczciwej konkurencji – zagadnienia ogólne Odpowiedzialność karna – za przestępstwa lub wykroczenia ścigane na wniosek Za przestępstwo naruszenie tajemnicy Za przestępstwo kopiowania produktu Za przestępstwo organizacji, kierownictwa sprzedaży lawinowej Za wykroczenie polegające na mylącym oznaczeniem produktu Za wykroczenie polegające na podawaniu nieprawdziwych informacji

T. Skoczny Dziękujemy za uwagę Prof. dr hab. Tadeusz Skoczny, Zakład Europejskiego Prawa Gospodarczego; Kierownik Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych (CARS) Uniwersytet Warszawski Wydział Zarządzania PL - 02-678 Warszawa Ul. Szturmowa 3, pok. B-309  Tel./Fax +48.22.55.34.126 cars@.wz.uw.edu.pl   www.cars.uw.edu.pl