Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
OBSŁUGA KARTY DILO. Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera: - oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, - oznaczenie.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
DEPRESJA.
Komunikacja z dzieckiem
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego Maria Rogiewicz

Przekazywanie złej wiadomości pacjentowi i jego rodzinie Rozpoznanie: choroba nowotworowa o niepomyślnym rokowaniu. Informacja o niemożności podjęcia leczenia przyczynowego. Informacja w trakcie leczenia o konieczności zaprzestania leczenia przyczynowego.

rozpoznaniem choroby nowotworowa o niepomyślnym rokowaniu Cel komunikacji Celem komunikacji między lekarzem/psychologiem a pacjentem i rodziną jest osiągnięcie porozumienia i współpracy, związanych z: rozpoznaniem choroby nowotworowa o niepomyślnym rokowaniu informowaniem o niemożności podjęcia leczenia przyczynowego informowaniem o konieczności zaprzestania leczenia przyczynowego.

Osiągnięcie celu komunikacji jest zależne od jego skuteczności! Skuteczny komunikat Komunikat jest skuteczny, gdy jest: zrozumiały zaakceptowany zapamiętany. Osiągnięcie celu komunikacji jest zależne od jego skuteczności!

Zakłócenia komunikacji lekarz/psycholog – pacjent - rodzina Lekarz/psycholog powinien pamiętać, że pacjent i rodzina mają tendencję do: uogólniania zapominania.

Zapewnienia poczucia bezpieczeństwa. Poszanowania autonomii. Oczekiwania pacjenta wobec lekarza/psychologa po usłyszeniu złej wiadomości Kompetencji. Zapewnienia poczucia bezpieczeństwa. Poszanowania autonomii. Zrozumienia. Zainteresowania.

Przekazywanie wiadomości o rozpoznaniu z niepomyślnym rokowaniem. Pacjent przeczuwał, że to nowotwór, ale oczekiwał: rokowania pomyślnego leczenia zakończonego wyleczeniem. Usłyszał informacje o niepomyślnym rokowaniu Możliwe reakcje: szok, niedowierzanie, „zamrożenie osobowości”, bagatelizowanie, zablokowanie dopływu informacji, użycie mechanizmów obronnych.

Lęk zbyt niski – lekceważenie ryzyka związanego z postępem choroby Oddziaływanie lęku po usłyszeniu wiadomości o rozpoznaniu z niepomyślnym rokowaniem. Lęk zbyt niski – lekceważenie ryzyka związanego z postępem choroby Lęk zbyt wysoki – myśli i zachowania obsesyjne, depresja, stany psychotyczne, „sieć strachu”. Lęk średni – współpraca z lekarzem/psychologiem.

Pracując z chorym, nie nad chorym Pomoc w oswojeniu lęku Pracując z chorym, nie nad chorym Zmieniając pytanie zadane przez pacjenta: ”jakie znaczenie ma moje życie” na pytanie „co uczynić ze swoim życiem aby nabrało znaczenia”. Dowiadując się od pacjenta, jak wyglądało jego życie przed zachorowaniem, jakie pełnił role, jaki miał system wartości, jak radził sobie z sytuacjami trudnymi, czy korzystał z systemu wsparcia

Pomoc w oswojeniu lęku cd. Zachęcając do zadawania pytań i odpowiadając na nie Zostawiając bez odpowiedzi pytania, na które nie ma odpowiedzi Pytając, dlaczego pacjent o „to i to” pyta i udzielając odpowiedzi akcentować pozytywy

Kiedy pacjent po usłyszeniu złej wiadomości nie zadaje pytań… Bo sądzi że zostaną potwierdzone jego obawy Spodziewa się, że nie otrzyma odpowiedzi Obawia się że pytając wyrazi brak zaufania do lekarza/psychologa Prezentuje bierny model chorowania Lekarz/psycholog wie najlepiej co on ma wiedzieć Zachowanie lekarza/psychologa powstrzymuje przed zadawaniem pytań

Zadać pytania uszczegóławiające: „co inni lekarze dotychczas mówili” Przekazywanie wiadomości o niemożności podjęcia leczenia oraz rezygnacji z niego. Należy: dowiedzieć się ile pacjent wie, jak określa swoją chorobę (eufemizmy) Zadać pytania uszczegóławiające: „co inni lekarze dotychczas mówili” „ jak pan to rozumie” „co to dla pana znaczy” Dowiedzieć się ile pacjent chce wiedzieć – pozwolić na zadawanie pytań wyjaśniając o co chciałby zapytać, co chciałby wiedzieć

Czego pacjent potrzebuje? Możliwe reakcje na wiadomość o niemożności podjęcia leczenia oraz rezygnacji z niego. Od szoku, „zamrożenia osobowości”, paniki do głębokiego smutku, bezradności, poczucia winy (przyczynowe, moralne, związane z rolą) Czego pacjent potrzebuje? …CZASU…

Co pomaga/ utrudnia pacjentowi w dobrym wykorzystaniu czasu? Styl radzenia sobie z sytuacjami trudnymi „Przestrzeń duchowa” Agresja Mechanizmy obronne Nadzieja – równoważy lęk, strach, zmęczenie, zwątpienie Koncentracja na „tu i teraz” Rozpoznanie potrzeb i urealnianie ich

Rozmowa z pacjentem o śmierci i umieraniu Temat ten jest ważny dla pacjenta na wszystkich etapach jego chorowania. Śmierć to: sytuacja graniczna zakończenie życia tajemnica Umieranie to: proces autonomia pogranicza czas między życiem a śmiercią

Rozmowa z pacjentem o śmierci i umieraniu – jego oczekiwania Odpowiedzi na pytania, które są bez odpowiedzi. Opowiedzenie o scenariuszu umierania. Uszanowania godności autonomii. Zapewnienia swobody. „Uważnej obecności”.

Medykalizacja śmierci. Śmierć to porażka. Rozmowa z pacjentem o śmierci i umieraniu – trudności ze strony lekarza/psychologa Medykalizacja śmierci. Śmierć to porażka. Brak wcześniejszych kontaktów z umierającym. Własne lęki. Mity. Poczucie, że to „zbyt wiele kosztuje”. Brak akceptacji własnej śmiertelności.

Przyczyny unikania rozmów przez lekarza/psychologa Trudności zewnętrzne brak czasu organizacja pracy. Trudności wewnętrzne poczucie odpowiedzialności lęk przed konsekwencjami rozmowy obawa przed pytaniami bez odpowiedzi nadmierna identyfikacja z rodziną i pacjentem.

Co robić, by nie unikać trudnych rozmów Skoncentrować się na zmianie tego, co realne do zmiany, czyli przede wszystkim na sobie: Podążać za pacjentem, on wie, czego mu potrzeba Zrezygnować ze sztywnych scenariuszy rozmów – zawierzyć pacjentowi Rozróżnić stresory osobiste i zawodowe – wypracować sposoby radzenia sobie z nimi Uporać się z własnymi poglądami na temat umierania i śmierci Nauczyć się cierpliwości i tolerancji Wyczulić się na wczuwanie się w nastrój cierpienia i niepokoju Nauczyć się słuchać, mówić, milczeć Nauczyć się własnej niewerbalności i niewerbalności innych. Stosować „Rundy wątrobowe”.

Wskazaniem najprostszym do zaprzestania leczenia przyczynowego jest: Przewaga negatywnych następstw nad oczekiwanymi odległymi skutkami leczenia

Podjęcie decyzji o leczeniu paliatywnym Czy wyczerpano możliwości dalszego leczenia? Czy należy stosować metody przedłużające życie?