Program Leader w Polsce i innych krajach europejskich 2007-2013 Luboradza, 8.04.2014 r. Krzysztof Kwatera, Przedstawiciel LGD w Grupie Roboczej ds. KSOW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Grupa Tematyczna ds. podejścia Leader, Warszawa, 2 marca 2011 r.
Badanie pn. Ocena funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w Polsce na tle wybranych państw członkowskich UE. Warszawa, 6 lipca 2012 r.
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
CEL I ZASADY DZIAŁANIA KOMITETU - METODYKA OCENY WNIOSKÓW, ODWOŁANIA Stowarzyszenie LGR Obra – Warta Ewa Walkowska.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Stan wdrażania PROW na Mazowszu Janina Ewa Orzełowska Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) dla województwa pomorskiego Ludwik Szakiel Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
LEADER, RLKS i wielofunduszowość w Unii Europejskiej Urszula Budzich-Tabor ENRD Contact Point #LeaderCLLD Spotkanie GTL Klaudyn, 3 marca 2016 r.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
RLKS na obszarach rybackich .
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Wsparcie aktywności gospodarczej
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Podejście Leader w latach :
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Program Leader w Polsce i innych krajach europejskich Luboradza, r. Krzysztof Kwatera, Przedstawiciel LGD w Grupie Roboczej ds. KSOW i Grupie roboczej ds. PROW Wiceprezes Polskiej Sieci LGD

Liczba LGD w Polsce Zachodniopomorskie – 15 (4,5% w Polsce)

Budżet Osi 4 PROW ,00 €, w tym 80% EFRROW 4,5% PROW (wymagane min. 2,5%; w krajach „starej” Unii: 5%-11%) Trzeci pod względem wielkości budżet w Unii

Pokrycie kraju przez LGD 93% uprawnionego obszaru Kilka krajów ma celowo pokryte (nawet z innych środków) ok. 100% swojego uprawnionego obszaru np. Irlandia, Finlandia, Hiszpania

Średnie wartości dla LGD w Polsce Średnia ilość mieszkańców na LGD – 50,2 tys. (zakres: 11 tys. – 147 tys.); w Programie Leader+ LGD miały podobną ilość mieszkańców – ok. 50 tys.; wiele LGD w Europie jest mniejszych Średni budżet ,7 zł Średnia powierzchnia LGD – 826 km 2 tj. koło o promieniu 16,2 km Łączna ilość gmin – 2021 co daje ok. 6,0 gmin na 1 LGD (zakres: ) Liczba partnerów: średnio 64 (zakres: )

Średnia liczba ludności wg województw

Programy krajowe i regionalne „Programy rozwoju obszarów wiejskich” osobne dla każdego regionu – Niemcy (14), Włochy (21), Hiszpania (17), Wielka Brytania (4), Belgia (2) Osobne programy dla obszarów „zamorskich” – Francja, Portugalia, Finlandia Polska – program krajowy, ale regionalne Instytucje Wdrożeniowe

Modele wdrażania Osi 4 PROW w Europie (1) Trzy modele: 1. LGD tylko wybierają projekty (minimum) 2. LGD mają dodatkowo kompetencje instytucji płatniczych 3. LGD dokonują w pełni oceny projektów W każdym z modeli są jeszcze różnice w niektórych kompetencjach W Modelu 3 część LGD ma funkcje płatnicze lub tylko częściowe kompetencje oceny

Modele wdrażania Osi 4 PROW w Europie (2) Model 1 (tylko wybór projektów) – 34 „PROW” w 18 krajach (41,5%): AT, CZ, CY, DE, DK, EE, ES (Galicia, Pais Vasco), FI, IT (Bolzano, Umbria, Veneto, Marche), LT, LV, NL, Polska, RO, SE, SI, SK, UK (Northern Ireland) Model 2 (dodatkowo funkcje płatnicze) – 4 „PROW” w 3 krajach (4,9%): BE (Wallonia), LU, UK (Wales, England)

Modele wdrażania Osi 4 PROW w Europie (3) Model 3 (pełna ocena wniosków) – 48 „PROW” w 12 krajach (58,5%): PT, BG, BE (Flanders), ES (Cataluna), IT (pozostałe 17 regionów), MT ◦ z funkcjami płatniczymi: EL, IE, ES (14 regionów bez Galicia, Pais Vasco, Cataluna), UK (Scotland) ◦ częściowe kompetencje FR, HU

Modele wdrażania Osi 4 PROW w Europie (mapa)

Ocena przez LGD procesu oceny wniosków

Cel Osi 4 PROW Leader jest podejściem wielosektorowym, przekrojowym i partnerskim, realizowanym lokalnie na określonym obszarze, umożliwiającym osiągnięcie celów osi trzeciej. Celem osi czwartej jest przede wszystkim budowanie kapitału społecznego poprzez aktywizację mieszkańców oraz przyczynianie się do powstawania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja, w skutek pośredniego włączenia lokalnych grup działania w system zarządzania danym obszarem. Pomocne w osiągnięciu celów osi będą również projekty współpracy.

Oś 4, a pozostałe osie Wg rozporządzenia UE w ramach Osi 4 można realizować cele innych osi W Polsce – przyjęto tylko Oś 3, ale bez działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” (tylko gminy lub jednostki gminne): ◦ gospodarka wodno-ściekowa, ◦ gospodarka odpadami, ◦ wytwarzanie i dystrybucja energii odnawialnej.

Główne uwagi Europejskiego Sądu Audytorów (1) Podejście Leader wiąże się z większymi kosztami i większym ryzykiem w zakresie zarządzania środkami publicznymi; te większe koszty i ryzyko powinny być uzasadnione „wartością dodaną” (added value) jakimi mogą być lepsza identyfikacja lokalnych potrzeb i rozwiązań, włączenie lokalnych partnerów i większa innowacyjność projektów

Główne uwagi Europejskiego Sądu Audytorów (2) LGD nie tworzą w dostatecznym stopniu „wartości dodanej”, choć są dobre przykłady; główne powody to: ◦ Przyznawanie grantów głównie członkom LGD ◦ Dominacja sektora publicznego ◦ Mało LGD wspiera innowacje i działania międzysektorowe ◦ Brak koncentracji na osiąganiu celów LSR

Główne uwagi Europejskiego Sądu Audytorów (3) Słabością LGD nie działają w sposób solidny w zakresie finansów: ◦ Dają granty bez sprawdzania efektywności projektów ◦ Procedury nie są transparentne – nie są oparte o cele, nie unikają konfliktu interesów Komisja i Kraje Członkowie nie eliminują tych samych słabości LGD, które Sąd wskazywał już w raporcie w 2000 r.

Rola instytucji publicznych „potencjalna wartość dodana partnerstwa nie została uzyskana w LGD, gdzie kluczową rolę w procesie podejmowani a decyzji odgrywały lokalne władze” „Praktyki zaobserwowane w niektórych LGD, takie jak podejmowanie decyzji o przyznaniu finansowana przez niewielką grupę osób oraz przyznawanie dotacji podmiotom, z którymi te osoby są związane, mogą bardziej zaszkodzić władzom lokalnym, niż im pomóc”

Uwagi odnośnie monitorowania „Państwa członkowskie powinny wymagać od LGD rozliczania się z osiągnięcia celów sporządzonych przez nie lokalnych strategii, z wartości dodanej uzyskanej dzięki podejściu Leader, a także z wydajności finansowania oraz kosztów operacyjnych” „Monitorowanie powinno koncentrować się przede wszystkim na wskaźnikach wartości dodanej podejścia Leader, wydajności i skuteczności, a nie na realizacji”

Inne uwagi ECA W wielu krajach określono zakres projektów, pomimo że zaleceniem UE było, aby tego nie robić (w Polsce też) Ocena średniookresowa Programu Leader+ była w 2003 roku, kiedy realizacja Programu była na początku – teraz jest tak samo, przynajmniej w Polsce! (w Finlandii LGD wybrane zostały do realizacji Osi 4 PROW w sierpniu 2007 r.)

Zalecenia Europejskiego Sądu Audytorów (ECA) Komisja powinna spowodować: Zmniejszenie ryzyka niepotrzebnego finansowania projektów (deadweight) Oparcie procedur na osiąganiu celów LSR Unikanie konfliktu interesów Monitorowanie osiągania celów Osiąganie i monitorowanie „wartości dodanej” Większą efektywność projektów, jak i kosztów funkcjonowania LGD (monitorowanie)

Dobre i niedobre praktyki (1) Otwartość na nowych członków – Polska, ale nie wszędzie w Europie (Grecja) Tablice informacyjne przy wjeździe do miejscowości (Węgry) Wymóg obecności 50% przedstawicieli sektora prywatnego przy podejmowaniu decyzji (Francja) Punkt informacyjny w Izbie Gospodarczej (Toskania)

Dobre i niedobre praktyki (2) „Oficerowie” rozwoju projektów w Irlandii Udział młodych osób w ciele decyzyjnym (Węgry, Hiszpania) Stowarzyszenia gmin jako prywatny sektor (Francja) Cele trudne do osiągnięcia w określonym czasie (open-ended), brak danych bazowych i wartości końcowych (Grecja)

Dobre i niedobre praktyki (3) Przyznawanie grantów niezgodnie z celami (Portugalia) Przekraczanie wskaźników (Grecja) Pozorna innowacyjność W Irlandii małe granty, ale w innych krajach duże granty, które mogą być sfinansowane z innych źródeł Niepotrzebne finansowanie – różne podejście do kosztów już poniesionych

Dobre i niedobre praktyki (4) Zamieszczanie protokołów z posiedzeń rady na www (Niemcy, Francja) We Francji 47% wnioskodawców uważa proces aplikowania za trudny Czas od decyzji rady do podpisania umowy wynosi ok. 2 miesiące (Włochy) W Irlandii rozpatrzenie wniosku o płatność i płatność mają miejsce w jednym dniu!

Dobre i niedobre praktyki (5) Czas od złożenia wniosku do podpisania umowy wynosił od 11 do 16 miesięcy; wniosek na zł zawierał 60 stron, a na zł – 126 stron (Węgry) Wniosek zawierał 22 strony i 15 załączników takich jak metryka, zaświadczenie o uregulowaniu służby wojskowej, zaświadczenie o czymś w rodzaju ciągłości ubezpieczenia (Grecja)

Dobre i niedobre praktyki (6) Nie we wszystkich regionach i krajach LGD opracowują samodzielnie tekst ogłoszenia o naborze projektów, w tym niesamodzielnie decydują o brzmieniu lokalnych kryteriów W większości (79% regionów) LGD samodzielnie publikują ogłoszenia o naborach (w Polsce określono, że wspólnie z Instytucją Zarządzającą - IZ)

Dobre i niedobre praktyki (7) Nabór wniosków w Irlandii jest ciągły W regionie Sachsen-Anhalt (Niemcy) wnioski przyjmuje IZ; w Irlandii Północnej specjalny komitet osobny od LGD W wielu regionach i krajach LGD mają zlecone funkcje kontrolne lub uczestniczą w kontrolach u Beneficjentów Nie wszędzie są Małe projekty W wielu regionach są projekty „złożone”

Ocena Osi Leader Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich przygotowała Wspólne Ramy Monitorowania i Oceny Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich zgodnie z art. 80 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 Pytania oceniające wg tych wytycznych dla Osi Leader dotyczą głównie wartości dodanej Podobnie istotne dla LGD wydaje się być 19 pytań do celów horyzontalnych np. jedno z nich dotyczy stopnia unikania efektu deadweight

Pytania oceniające do Działania Wdrażanie LSR (1) 1. W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do poprawy zarządzania na obszarach wiejskich? 2. W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do mobilizowania endogenicznego potencjału rozwoju obszarów wiejskich?

3. W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do wprowadzenia podejść wielosektorowych i do promowania współpracy celem wdrożenia programów rozwoju obszarów wiejskich? 4. W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do priorytetów osi 1-3? Pytania oceniające do Działania Wdrażanie LSR (2)

DZIĘKUJĘ! Krzysztof Kwatera tel