Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów
Przyczyny występowania wad postawy wśród uczniów siedząca, nieprawidłowa pozycja nieodpowiednio dobrane do wzrostu uczniów zestawy ławek i krzeseł szkolnych zbyt duże obciążenie kręgosłupa tornistrami/plecakami nieprawidłowe noszenie plecaka/tornistra
STANOWISKO PRACY UCZNIA
ZASADY PRAWIDŁOWEGO DOBORU ROZMIARU MEBLI DO WZROSTU Aby prawidłowo dobrać rozmiar mebli do wzrostu i proporcji ciała uczniów przy braku ich oznakowania należy: dokonać pomiarów wysokości stołów i siedzisk, a następnie oznakować je odpowiednim kolorem lub numerem w sposób widoczny dla ucznia, skompletowany dla danego ucznia stolik i krzesło powinny mieć ten sam rozmiar. w każdej sali lekcyjnej lub w miejscu łatwo dostępnym umieścić przymiar do pomiaru wzrostu uczniów (przymiary takie można wykonać we własnym zakresie na zajęciach plastycznych)
Przykłady oznakowania mebli w szkołach
Numer rozmiaru Kod koloruBiałyPomarańczowyFioletowyŻółtyCzerwonyZielonyNiebieskiBrązowy Wzrost (bez butów) Wysokość podkolanowa (bez butów) h 8 -wysokość siedziska H 1 -wysokość płyty roboczej
PRAWIDŁOWA POSTAWA PRZY STANOWISKU PRACY UCZNIA Przy zapewnieniu uczniom prawidłowo dobranych mebli należy zachować następujące zasady: A - Podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi, B – Między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami, C – Uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska, D – Płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci, E – Oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, F – Przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej powierzchni podudzia, G - Między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana przestrzeń.
Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje, nieprawidłowe obciążenie części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy. Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje, nieprawidłowe obciążenie części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy.
Błędy w doborze mebli Siedzisko za wysokie! dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa
Błędy w doborze mebli Siedzisko za głębokie! w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy podkolanowej, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym
Błędy w doborze mebli Siedzisko za niskie! wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych, zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych, unikając niewygody dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp
NIEPRAWIDŁOWE POSTAWY CIAŁA PODCZAS PRACY UCZNIA Podczas zajęć szkolnych uczniów, w czasie odrabiania lekcji w domu, podczas pracy z komputerem i oglądania telewizji nauczyciele oraz rodzice muszą zwracać uwagę na postawę ciała dzieci. Należy unikać pozycji przedstawionych w poniższych przykładach. Podczas zajęć szkolnych uczniów, w czasie odrabiania lekcji w domu, podczas pracy z komputerem i oglądania telewizji nauczyciele oraz rodzice muszą zwracać uwagę na postawę ciała dzieci. Należy unikać pozycji przedstawionych w poniższych przykładach.
NIEPRAWIDŁOWE POSTAWY CIAŁA PODCZAS PRACY UCZNIA
OBCIĄŻENIE UCZNIÓW PLECAKAMI/TORNISTRAMI
Dojście ucznia do szkoły związane jest z koniecznością niesienia tornistra/plecaka, często nieodpowiedniego i zbyt ciężkiego, co powoduje nadmierne obciążenie kręgosłupa dziecka i tym samym predysponuje do powstania skrzywień kręgosłupa. Dojście ucznia do szkoły związane jest z koniecznością niesienia tornistra/plecaka, często nieodpowiedniego i zbyt ciężkiego, co powoduje nadmierne obciążenie kręgosłupa dziecka i tym samym predysponuje do powstania skrzywień kręgosłupa.
Aby tego uniknąć należy kierować się poniższymi zasadami: przy zakupie tornistra/plecaka zwrócić uwagę na jego wielkość, kształt, wzmocnienie stelażem i ciężar, zmniejszyć ciężar tornistra/plecaka poprzez noszenie przedmiotów jedynie niezbędnych, wybór zeszytów w miękkich, lżejszych okładkach, napojów w lekkich opakowaniach, przechowywanie w szkołach niewykorzystywanych w domach pomocy naukowych (książek, farbek), obuwia zamiennego itp., kontrolować zawartość tornistra/plecaka, usuwać w razie konieczności zbędne rzeczy, zapakować tornister/plecak w sposób uniemożliwiający przesuwanie się jego zawartości, dobrać odpowiednią długości szelek tornistra/plecaka, aby zapewnić jego prawidłowe usytuowanie na plecach dziecka.
PRZYKŁADY NIEPRAWIDŁOWEGO NOSZENIA TORNISTRÓW/PLECAKÓW
Przeprowadzone w roku szkolnym 2008/2009 przez PSSE w Nowej Soli pomiary wykazały, że prawie 40% uczniów klas I-VI nosi zbyt ciężkie tornistry/plecaki. Przeprowadzone w roku szkolnym 2008/2009 przez PSSE w Nowej Soli pomiary wykazały, że prawie 40% uczniów klas I-VI nosi zbyt ciężkie tornistry/plecaki.
Przekroczenia wagi tornistrów/plecaków wynikały najczęściej z : wagi samych plecaków/tornistrów (od 0,5 do 2 kg) noszenia przez dzieci zbędnych przedmiotów (zabawki, dodatkowe piórniki, pamiętniki, napoje w szklanych butelkach) noszenia dodatkowych książek z biblioteki, słowników noszenia przez uczniów podręczników z całego tygodnia bez przepakowania tornistra braku kontroli rodziców nad tym co dziecko nosi w tornistrze
Zalecany ciężar plecaka/tornistra Zalecany ciężar plecaka/tornistra to to 10% wagi dziecka 10% wagi dziecka
Najcięższy zważony przez nas plecak ważył prawie 8 kg!!!
UWAGA !!! Z wad postawy nie wyrasta się z wiekiem, nie leczone utrwalają się i pogłębiają powodując zniekształcenia i trwałe wady budowy.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ