Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WADY POSTAWY najprostsze sposoby pomocy wskazówki dla rodziców
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
WADY POSTAWY ORAZ ĆWICZENIA KRĘGOSŁUPA W RAMACH CODZIENNEJ GIMNASTYKI
Sporządził: Jacek Kruszewski Szkolenie biblioteczne Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie SZKOLENIE BIBLIOTECZNE.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane.
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
PRAWIDŁOWE MIEJSCE PRACY DZIECKA W DOMU. Dzieciom nauka w szkole zajmuje w zależności od wieku od 4 do 8 godzin dziennie a dodatkowo od 1 – 3 godzin poświęcają.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zużycie narzędzia CoroKey 2006 – Practical tips / Tool wear.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Płaskostopie u dzieci – przyczyny powstawania i sposoby leczenia.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Astronomia Ciała niebieskie. Co to jest Ciało niebieskie ?? Ciało niebieskie - każdy naturalny obiekt fizyczny oraz układ powiązanych ze sobą obiektów,
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
CO WARTO ZROBIĆ DLA SWOJEGO CIAŁA czyli jak kształtować zdrowe nawyki ruchowe profilaktyka wad postawy COLLEGIUM MEDICUM Bydgoszcz Katedra i Zakład Podstaw.
Jak sobie z nim radzić ?.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
Opracowały : Aneta Biłanik i Klaudia Będkowska z III c.
Omdlenia Wykonała: Oliwia Musiał. Omdlenie  Krótkotrwała utrata przytomności wywołana przejściowym globalnym zmniejszeniem perfuzji mózgowej,  charakteryzuje.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
ZESPOLE SZKÓŁ W LUBOWIDZU PROCEDURY EWAKUACJI W. Osoba która pierwsza zauważyła pożar lub zagrożenie powinna natychmiast powiadomić: najbliższe otoczenie.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
SZKOŁA PODSTAWOWA W STARYCH BUDKOWICACH
WADY POSTAWY CIAŁA U DZIECI W WIEKU SZKOLNYM
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
Zdrowe odżywianie. Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy.
Projekt „Lekki tornister”
Ucz i ucz się z TIK!.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
KILKA PRAKTYCZNYCH UWAG NA TEMAT TORNISTRÓW
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
Szkoła Podstawowa na Smoczej Serdecznie zapraszamy
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
JAK PRAWIDŁOWO DOBRAĆ MEBLE DO WZROSTU UCZNIA
Scenariusz lekcji. Zajęcia praktyczne..
Zapis prezentacji:

Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów

Przyczyny występowania wad postawy wśród uczniów  siedząca, nieprawidłowa pozycja  nieodpowiednio dobrane do wzrostu uczniów zestawy ławek i krzeseł szkolnych  zbyt duże obciążenie kręgosłupa tornistrami/plecakami  nieprawidłowe noszenie plecaka/tornistra

STANOWISKO PRACY UCZNIA

ZASADY PRAWIDŁOWEGO DOBORU ROZMIARU MEBLI DO WZROSTU Aby prawidłowo dobrać rozmiar mebli do wzrostu i proporcji ciała uczniów przy braku ich oznakowania należy:  dokonać pomiarów wysokości stołów i siedzisk, a następnie oznakować je odpowiednim kolorem lub numerem w sposób widoczny dla ucznia,  skompletowany dla danego ucznia stolik i krzesło powinny mieć ten sam rozmiar.  w każdej sali lekcyjnej lub w miejscu łatwo dostępnym umieścić przymiar do pomiaru wzrostu uczniów (przymiary takie można wykonać we własnym zakresie na zajęciach plastycznych)

Przykłady oznakowania mebli w szkołach

Numer rozmiaru Kod koloruBiałyPomarańczowyFioletowyŻółtyCzerwonyZielonyNiebieskiBrązowy Wzrost (bez butów) Wysokość podkolanowa (bez butów) h 8 -wysokość siedziska H 1 -wysokość płyty roboczej

PRAWIDŁOWA POSTAWA PRZY STANOWISKU PRACY UCZNIA  Przy zapewnieniu uczniom prawidłowo dobranych mebli należy zachować następujące zasady:  A - Podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi,  B – Między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,  C – Uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska,  D – Płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci,  E – Oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,  F – Przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej powierzchni podudzia,  G - Między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana przestrzeń.

Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje, nieprawidłowe obciążenie części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy. Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje, nieprawidłowe obciążenie części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy.

Błędy w doborze mebli Siedzisko za wysokie!  dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg  za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych  za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych  dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa

Błędy w doborze mebli Siedzisko za głębokie!  w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy podkolanowej, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym

Błędy w doborze mebli Siedzisko za niskie!  wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych,  zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych,  unikając niewygody dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp

NIEPRAWIDŁOWE POSTAWY CIAŁA PODCZAS PRACY UCZNIA Podczas zajęć szkolnych uczniów, w czasie odrabiania lekcji w domu, podczas pracy z komputerem i oglądania telewizji nauczyciele oraz rodzice muszą zwracać uwagę na postawę ciała dzieci. Należy unikać pozycji przedstawionych w poniższych przykładach. Podczas zajęć szkolnych uczniów, w czasie odrabiania lekcji w domu, podczas pracy z komputerem i oglądania telewizji nauczyciele oraz rodzice muszą zwracać uwagę na postawę ciała dzieci. Należy unikać pozycji przedstawionych w poniższych przykładach.

NIEPRAWIDŁOWE POSTAWY CIAŁA PODCZAS PRACY UCZNIA

OBCIĄŻENIE UCZNIÓW PLECAKAMI/TORNISTRAMI

Dojście ucznia do szkoły związane jest z koniecznością niesienia tornistra/plecaka, często nieodpowiedniego i zbyt ciężkiego, co powoduje nadmierne obciążenie kręgosłupa dziecka i tym samym predysponuje do powstania skrzywień kręgosłupa. Dojście ucznia do szkoły związane jest z koniecznością niesienia tornistra/plecaka, często nieodpowiedniego i zbyt ciężkiego, co powoduje nadmierne obciążenie kręgosłupa dziecka i tym samym predysponuje do powstania skrzywień kręgosłupa.

Aby tego uniknąć należy kierować się poniższymi zasadami:  przy zakupie tornistra/plecaka zwrócić uwagę na jego wielkość, kształt, wzmocnienie stelażem i ciężar,  zmniejszyć ciężar tornistra/plecaka poprzez noszenie przedmiotów jedynie niezbędnych, wybór zeszytów w miękkich, lżejszych okładkach, napojów w lekkich opakowaniach, przechowywanie w szkołach niewykorzystywanych w domach pomocy naukowych (książek, farbek), obuwia zamiennego itp.,  kontrolować zawartość tornistra/plecaka, usuwać w razie konieczności zbędne rzeczy,  zapakować tornister/plecak w sposób uniemożliwiający przesuwanie się jego zawartości,  dobrać odpowiednią długości szelek tornistra/plecaka, aby zapewnić jego prawidłowe usytuowanie na plecach dziecka.

PRZYKŁADY NIEPRAWIDŁOWEGO NOSZENIA TORNISTRÓW/PLECAKÓW

Przeprowadzone w roku szkolnym 2008/2009 przez PSSE w Nowej Soli pomiary wykazały, że prawie 40% uczniów klas I-VI nosi zbyt ciężkie tornistry/plecaki. Przeprowadzone w roku szkolnym 2008/2009 przez PSSE w Nowej Soli pomiary wykazały, że prawie 40% uczniów klas I-VI nosi zbyt ciężkie tornistry/plecaki.

Przekroczenia wagi tornistrów/plecaków wynikały najczęściej z :  wagi samych plecaków/tornistrów (od 0,5 do 2 kg)  noszenia przez dzieci zbędnych przedmiotów (zabawki, dodatkowe piórniki, pamiętniki, napoje w szklanych butelkach)  noszenia dodatkowych książek z biblioteki, słowników  noszenia przez uczniów podręczników z całego tygodnia bez przepakowania tornistra  braku kontroli rodziców nad tym co dziecko nosi w tornistrze

Zalecany ciężar plecaka/tornistra Zalecany ciężar plecaka/tornistra to to 10% wagi dziecka 10% wagi dziecka

Najcięższy zważony przez nas plecak ważył prawie 8 kg!!!

UWAGA !!! Z wad postawy nie wyrasta się z wiekiem, nie leczone utrwalają się i pogłębiają powodując zniekształcenia i trwałe wady budowy.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ