W Y K Ł A D D Z I E W I Ą T Y A m e r y k a ń s k i e p r a w o a d m i n i s t r a c y j n e.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Administracja publiczna w wybranych krajach
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Współczesne systemy administracji publicznej
Współczesne systemy administracji publicznej
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
SYSTEM WYBORCZY W USA Rafał Dadura.
Władza sądownicza w Polsce
SYSTEM WYBORCZY W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Administracja publiczna
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Temat: Rząd i prezydent. Co oznacza termin władza wykonawcza?
czy jest najważniejszym politykiem świata?
Władza federalna a stanowa
Tworzenie i organizacja banków
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Szkolenie aktywu związkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
DEPARTAMENT SPRAWIEDLIWOŚCI UPOLITYCZNIONA PROKURATURA
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
FORMY terytorialnej organizacji władzy
DEPARTAMENT SPRAWIEDLIWOŚCI URZĄD SOLICITOR GENERAL.
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
WYKŁAD CZWARTY WŁADZA WYKONAWCZA.
Demokracja.
WYKŁAD SIÓDMY USTRÓJ TERYTORIALNY.
- STUDIA PRAWNICZE MOŻNA PODJĄĆ PO UZYSKANIU STOPNIA ‘BA’ LUB ‘ BS’ - NAJCZĘŚCIEJ STUDIA TRWAJĄ TRZY LATA I KOŃCZĄ SIĘ UZYSKANIEM STOPNIA ‘J.D.’ (wcześniej.
Ustrój samorządu terytorialnego
PRAWO I POLITYKA POLITYKA I PRAWO. SOFOKLES: „NIKT NIE JEST BARDZIEJ ZOBOWIĄZANY DO PRZESTRZEGANIA PRAWA NIŻ TEN, KTO TO PRAWO TWORZY” O. von BISMARCK:
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Biuro Dyrektora Generalnego BDG Biuro Dyrektora Generalnego BDG Departament Administracji Podatkowej AP Departament Administracji Podatkowej AP Departament.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
W Y K Ł A D Ó S M Y. ZAWÓD: PRAWNIK -STUDIA PRAWNICZE MOŻNA PODJĄĆ PO UZYSKANIU STOPNIA ‘BA’ LUB ‘ BS’ -NAJCZĘŚCIEJ STUDIA TRWAJĄ TRZY LATA I KOŃCZĄ SIĘ.
W Y K Ł A D C Z W A R T Y Podstawy amerykańskiego konstytucjonalizmu.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Konkurencja a polityka konkurencji
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

W Y K Ł A D D Z I E W I Ą T Y A m e r y k a ń s k i e p r a w o a d m i n i s t r a c y j n e

PRAWO ADMINISTRACYJNE PRAWO ADMINISTRACYJNE = ZBIÓR NORM PRAWNYCH OKREŚLAJĄCYCH: - FORMY ORGANIZOWANIA SIĘ OBYWATELI W STOWARZYSZENIA, W KTÓRYCH MOGĄ OSIĄGAĆ WYZNACZONE SOBIE CELE SPOŁECZNE, GOSPODARCZE, ZAWODOWE CZY POLITYCZNE - FORMY ZASPOKAJANIA POTRZEB ZBIOROWYCH OBYWATELI (OŚWIATOWYCH, ZDROWOTNYCH) PRZEZ PAŃSTWO - FORMY ROZSTRZYGANIA INDYWIDUALNYCH SPRAW OBYWATELI (UDZIELANIE KONCESJI, LICENCJI) - KSZTAŁT ADMINISTRACYJNY PAŃSTWA ORAZ KOMPETENCJE JEDNOSTEK ADMINISTRACYJNYCH

PRAWO ADMINISTRACYJNE KSZTAŁT ADMINISTRACYJNY STANÓW ZJEDNOCZONYCH -OKRĘGI ADMINISTRACYJNE -WŁADZA LOKALNA -KOMPETENCJE JEDNOSTEK ADMINISTRACYJNYCH ROLA AGENCJI ADMINISTRACYJNYCH W AMERYKAŃSKIM SYSTEMIE PRAWNYM -AGENCJE FEDERALNE I STANOWE -„CZWARTA GAŁĄŹ WŁADZY” -KONTROLA AGENCJI ADMINISTRACYJNYCH -NAJWAŻNIEJSZE AGENCJE

ZASADA FEDERALIZMU PODZIAŁ PAŃSTWA NA RZĄD CENTRALNY (FEDERALNY) ORAZ RZĄDY LOKALNE (STANOWE) FEDERALIZM WERTYKALNY – OKREŚLA RELACJE POMIĘDZY FEDERACJĄ A STANAMI FEDERALIZM HORYZONTALNY – OKREŚLA RELACJE POMIĘDZY STANAMI OPRÓCZ RZĄDÓW FEDERACJI I STANÓW ISTNIEJĄ RZĄDY LOKALNE, KTÓRE OBEJMUJĄ MNIEJSZE TERYTORIUM I DZIAŁAJĄ NA PODSTAWIE PRAWA LOKALNEGO

JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE WŁADZ LOKALNYCH HRABSTWA (COUNTIES) MIASTECZKA (BOROUGHS) PARAFIE (PARISHES) MUNICYPALITETY (MUNICIPALITIES) GMINY (TOWNS) ISTNIEJE PONAD 80 TYSIĘCY JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

HRABSTWA -RZĄDY LOKALNE MNIEJSZE OD STANÓW, ALE WIĘKSZE OD MUNICYPALITETÓW -W 48 STANACH NOSZA NAZWĘ COUNTIES, NA ALASCE BOROUGHS, A W LUIZJANIE PARISHES -POSIADAJĄ RÓŻNE KOMPETENCJE, NA PRZYKŁAD: * USŁUGI SOCJALNE * STOSOWANIE PRAWA * ORGANIZOWANIE WYBORÓW -PIERWSZE HRABSTWA POWSTAŁY W XVII WIEKU NA TERENIE KOLONII VIRGINIA I MASSACHUSSETTS -OBECNIE ISTNIEJE OKOŁO 3100 HRABSTW -RÓŻNIĄ SIĘ KOMPETENCJAMI, WIELKOŚCIĄ ORAZ ZALUDNIENIEM

HRABSTWA -hrabstwo powstaje na mocy decyzji władz stanowych -na terenie hrabstwa może być kilka municypalitetów, jeden municypalitet może obejmować więcej niż jedno hrabstwo (np. Houston, Chicago, Atalanta, Columbus) -największe hrabstwo: North Slope Borough (AL), najmniejsze Kalawao County (HW) -największe hrabstwo in-land to Bernardino County (CA), najmniejsze: Arlington (VA) -najwięcej hrabstw znajduje się w stanie Texas (około 250), najmniej w stanie Delaware (3) -najwięcej mieszkańców ma hrabstwo Los Angeles County (7,5 miliona), najmniej Loving County (TX, kilkadziesiąt osób)

SAN BERNARDINO COUNTY LOVING COUNTY

MUNICYPALITETY -JEDNOSTKI MIEJSKIE MAJĄCE ODRĘBNĄ WŁADZĘ, PODLEGŁYCH SOBIE MIESZKAŃCÓW, JURYSDYKCJĘ NAD OKREŚLONYM TERENEM -NOSZĄ RÓŻNE NAZWY: CITIES, TOWNS, VILLAGES, JEST OKOŁO 20 TYSIĘCY TAKICH JEDNOSTEK -POSIADAJĄ SZERSZE KOMPETENCJE OD HRABSTW: * EDUKACJA * KOMUNIKACJA * ZDROWIE * BEZPIECZEŃSTWO -OBEJMUJĄ NIEMAL 80% MIESZKAŃCÓW U.S.A. -ABY POWSTAŁ MUNICYPALITET, MUSI ODBYĆ SIĘ REFERENDUM, A PÓŹNIEJ STAN NADAJE KONCESJĘ MIASTU (CHARTER), ODBYWAJĄ SIĘ WYBORY

MUNICYPALITETY ISTNIEJĄ TRZY FORMY WŁADZ MIEJSKICH: -BURMISTRZ I RADA (MAYOR & COUNCIL) * BURMISTRZ WYBIERANY, RADA MIANOWANA * BURMISTRZ NA CZELE EGZEKUTYWY, MIANUJE SZEFÓW DEPARTAMENTÓW, ODPOWIADA ZA BUDŻET * VETO ORDYNANSÓW WYDAWANYCH PRZEZ RADĘ * STRONG MAYOR LUB WEAK MAYOR -KOMISJA (COMMISSION) * 3 – 7 URZĘDNIKÓW MAJĄCYCH UPRAWNIENIA LEGISLACYJNE I WYKONAWCZE * POCHODZĄ Z WYBORÓW * KAŻDY JEST SZEFEM DEPARTAMENTU RZĄDOWEGO -URZĘDNIK ZARZĄDZAJĄCY (CITY MANAGER) * URZĘDNIK JEST MIANOWANY PRZEZ RADĘ I POSIADA KOMPETENCJE WYKONAWCZE (LAW ENFORCEMENT) * RADA POCHODZI Z WYBORU

AGENCJE ADMINISTRACYJNE JEDNOSTKI RZĄDOWE (FEDERALNE I STANOWE) POSIADAJĄCE KOMPETENCJE DELEGOWANE PRZEZ KONGRES, DZIAŁAJĄCE W RAMACH WŁADZY WYKONAWCZEJ AGENCJE SĄ CZĘSTO NAZYWANE ‘CZWARTĄ GAŁĘZIĄ WŁADZY’ PONIEWAŻ POSIADAJĄ KOMPETENCJE FORMALNIE NALEŻĄCE DO INNYCH GAŁĘZI WŁADZY AGENCJE SĄ TWORZONE W CELU OCHRONY INTERESU JEDNOSTEK (OBYWATELI STANÓW ZJEDNOCZONYCH), A NIE GRUP INTERESU

AGENCJE ADMINISTRACYJNE WYKONAWCZENIEZALEŻNE SĄ ELEMENTEM WŁADZY WYKONAWCZEJ NIE SĄ W STRUKTURACH WYKONAWCZYCH PODLEGAJĄ KONTROLI SZEFÓW DEPARTAMENTÓW RZĄDOWYCH ICH KONTROLA JEST OGRANICZONA CZŁONKOWIE POWOŁYWANI PRZEZ ZWIERZCHNIKÓW CZŁONKOWIE MIANOWANI PRZEZ PREZYDENTA ZA RADĄ I ZGODĄ SENATU

HISTORIA PIERWSZE AGENCJE FEDERALNE POWSTAŁY W 1789 ROKU I ZAJMOWAŁY SIĘ SPRAWAMI IMPORTU TOWARÓW Z ZA GRANICY ORAZ RENT DLA INWALIDÓW WOJENNYCH PIERWSZĄ NIEZALEŻNĄ AGENCJĄ ADMINISTRACYJNĄ BYŁA MIĘDZYSTANOWA KOMISJA HANDLU (1889) NAJWIĘCEJ AGENCJI POWSTAŁO W LATACH 30-TYCH I 40-TYCH XX WIEKU W WYNIKU OKRESLONYCH POTRZEB SPOŁECZNO-GOSPODARCZYCH OBECNIE DZIAŁA PONAD DWADZIEŚCIA NIEZALEŻNYCH AGENCJI I KILKADZIESIĄT AGENCJI WYKONAWCZYCH

KOMPETENCJE AGENCJI ROLA PRAWOTWÓRCZA CZYNNOŚCI DOCHODZENIOWO -ŚLEDCZE TWORZENIE NORM PRAWNYCH, REGUŁ POSTĘPOWANIA, NADAWANIE LICENCJI EGZEKUCJA PRAWA, PROWADZENIE DOCHODZENIA PROWADZENIE PRZESŁUCHAŃ, WYDAWANIE ORZECZEŃ UPRAWNIENIA QUASI-SĄDOWE

CENTRAL INTELLIGENCE AGENCY STWORZONA W 1947 ROKU NIEZALEŻNA AGENCJA ADMINISTRACYJNA CEL: WSPIERANIE PREZYDENTA W SPRAWACH BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO I WYWIADU KOMPETENCJE: - MONITOROWANIE ZAGROŻENIA ZEWNĘTRZNEGO - WDRAŻANIE NOWEJ TECHNIKI WYWIADOWCZEJ - WYWIAD MIĘDZYNARODOWY NADZÓR NATIONAL SECURITY COUNCIL

FEDERAL BUREAU OF INVESTIGATION STWORZONE W 1908 ROKU (REFORMY 1935) WYKONAWCZA AGENCJA ADMINISTRACYJNA (DEPARTAMENT SPRAWIEDLIWOŚCI) CEL: WSPIERANIE DZIAŁAŃ DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZYCH RZĄDU FEDERALNEGO KOMPETENCJE: - ŚLEDZTWO W PRZYPADKU NARUSZENIA PRAWA FEDERALNEGO - PRAWO KARNE, CYWILNE, KWESTIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA - MONITOROWANIE ZAGROŻENIA WEWNĘTRZNEGO

ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY STWORZONA W 1970 ROKU NIEZALEŻNA AGENCJA ADMINISTRACYJNA CEL: OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO I ZDROWIA AMERYKANÓW KOMPETENCJE: - MONITOROWANIE DZIAŁAŃ ZMIERZAJĄCYCH DO OCHRONY ŚRODOWISKA - USTALANIE NARODOWYCH STANDARDÓW OCHRONY PRZYRODY - NAKŁADANIE SANKCJI ZA NARUSZENIE REGUŁ OCHRONY ŚRODOWISKA

FOOD & DRUG ADMINISTRATION STWORZONA W 1906 ROKU WYKONAWCZA AGENCJA ADMINISTRACYJNA (DEPARTAMENT ZDROWIA) CEL: DBANIE O WŁAŚCIWY POZIOM ZYWNOŚCI I LEKÓW NA TERENIE U.S.A. KOMPETENCJE: - ZATWIERDZANIE PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH DO OBROTU - BADANIE LEKÓW I KOSMETYKÓW ZANIM WEJDĄ DO OBROTU - USUWANIE SZKODLIWYCH SUBSTANCJI

INTERNAL REVENUE SERVICE STWORZONA W 1862 ROKU WYKONAWCZA AGENCJA ADMINISTRACYJNA (DEPARTAMENT SKARBU) CEL: „Provide America's taxpayers top quality service by helping them understand and meet their tax responsibilities and by applying the tax law with integrity and fairness to all.” KOMPETENCJA: ŚCIĄGANIE PODATKÓW W 2009 ROKU AGENCJA ZEBRAŁA PONAD DWA i PÓŁ TRYLIONA DOLARÓW

U.S. POSTAL SERVICE STWORZONA W 1971 ROKU (WCZEŚNIEJ URZĄD POSTMASTER GENERAL) NIEZALEŻNA AGENCJA ADMINISTRACYJNA CEL: ZAPEWNIENIE NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI USŁUG POCZTOWYCH KOMPETENCJE: - MONITOROWANIE POCZTY ZEWNĘTRZNEJ I WEWNĘTRZNEJ - OKREŚLANIE CEN USŁUG POCZTOWYCH - USTALANIE NORM BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZĄCYCH PRZESYŁEK POCZTOWYCH