Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Psychologia Zarządzania
TEMPERAMENT.
Zarządzanie projektami partnerskimi
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
Anna Paszkowska-Rogacz
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Małgorzata Bogdanowicz
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Etapy podejmowania decyzji
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
zarządzaniu projektami
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Kierowanie zespołami pracowniczymi
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Szkoła Promująca Zdrowie
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
RODZINA.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
8 zasad postępowania lidera
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czynniki strukturotwórcze
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Stres w pracy nauczyciela
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Proces przewodzenia i kontrolowania
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska

GRUPA To co najmniej 2 osoby, które dla osiągnięcia celów wchodzą ze sobą w relacje i regularne stosunki interpersonalne. Mogą być: Formalne- dodatkowo członkowie są powiązani relacjami formalnoprawnymi; Nieformalne- powstają w organizacji jako wytwór jej członków. © Agnieszka Sopińska

Przyczyny powstawania grup nieformalnych Przyciąganie interpersonalne „to moje odbicie w lustrze” (podobny sposób myślenia, osobowość, postawy, intelekt, poczucie humoru, status ekonomiczny) Działania grupowe „człowiek jest istotą stadną” (potrzeba kontaktu z innymi i wspólnego działania- np. wspólne polowania, koncerty) Cele grupy „nic tak nie scala jak wspólny wróg” (cele często rozbieżne z celami organizacji) Korzyści instrumentalne „oceniają mnie po tym z kim przebywam i gdzie bywam” (dodatkowe korzyści lub snobizm- np. przynależność do klubu golfowego) © Agnieszka Sopińska

ZESPÓŁ ZADANIOWY To specyficzna grupa wyodrębniona z organizacji do realizacji określonego celu w wyznaczonym (jednoznacznie lub domyślnie) horyzoncie czasowym. © Agnieszka Sopińska

Cechy grupy i zespołu GRUPAZESPÓŁ Wiele różnych celów. Jeden wspólny cel. Spontanicznie podejmowane zadania i zobowiązania. Jasno określone zadania. Brak liderów lub chaotycznie zmieniający się liderzy/ kierownicy. Ustanowiony przywódca/ kierownik. Brak wewnętrznej organizacji.Istnienie wewnętrznej organizacji Komunikacja spontaniczna.Ustalone sposoby i zasady komunikacji. Brak lub częściowy brak wyodrębnionych ról. Podział ról. © Agnieszka Sopińska

Krzywa życia zespołu zadaniowego (6 faz) FAZACHARAKTERYSTYKA Rozpoznanie Członkowie poznają się i obserwują. Badają, które zachowania interpersonalne będą akceptowane, a które nie. Rodzą się sympatie i antypatie. Różnicowanie Walka o dominację i przewodzenie. Poszukiwanie partnerów koalicyjnych. Ustalane są podstawowe reguły i normy postępowania. Zaczyna powstawać wewnętrzna struktura zespołu Integracja Jednoczenie grupy. Określenie ról i statusu poszczególnych członków. Powstaje wewnętrzna kultura organizacyjna i tożsamość zespołu. Kooperacja Dojrzałość zespołu. Poczucie jedności. Duża aktywność członków. Dryfowanie Kooperacja przeradza się w nadużywanie statusu i pozycji w zespole przez niektórych członków. Powstaje niezadowolenie. Rozpad harmonii i współdziałania. Załamanie Powstanie destrukcyjnych sił odśrodkowych. Rozpad zespołu. © Agnieszka Sopińska

Menedżer zespołu- 4 typy TypNaczelna dewiza ZaletyWady LOGICZNYCo należy zrobić? Co jeszcze można zrobić? Trzeźwo oceniający fakty; Porządkujący i logicznie myślący; Posiada naturalny autorytet; Bywa powolny w decyzjach; Nadmiernie przywiązuje wagę do detali; Nadmiernie racjonalny. PRAKTYCZNYJak to zrobić skutecznie i efektywnie? Zbiera informacje, bada warianty, projektuje; Preferuje wiedzę, wykształcenie, doświadczenie; Stale coś ulepsza; Decyzje podejmuje szybko i sprawnie. Nie potrafi być dyplomatą; Nie dostrzega współpracowników; Nastawiony jest na cel; Jest mało elastyczny. ENTUZJASTAA gdyby spróbować to w inny sposób? Kieruje się zasadą prób i błędów; Jest zawsze tam, gdzie coś się dzieje; Skuteczny w zjednywaniu i motywowaniu członków zespołu; Często nierozważny; Jest pomysłodawcą, ale nie chce być realizatorem. FANTASTADlaczego nie zrobić tego inaczej? Kreatywny i potrafi dostrzec kreatywność innych; Problemy rozpatruje z różnych pkt. widzenia; Działa z fantazją i humorem Ma trudności z podejmowaniem decyzji, gdyż chce uwzględnić zbyt wiele opcji; Opóźnia wiele realizacji; Zbytnio przywiązuje się do swego pomysłu, nawet jeśli nie ma racji © Agnieszka Sopińska

SPOSOBY WZMOCNIENIA KONSOLIDACJI ZESPOŁU/ GRUPY: WPROWADZENIE RYWALIZACJI MIĘDZYZESPOŁOWEJ (Utworzenie konkurencyjnych zespołów) ZNALEZIENIE WSPÓLNEGO WROGA NA ZEWNĄTRZ (konflikt z otoczeniem zwiększa zwartość zespołu) ZACHĘCANIE DO WYRAŻANIA WZAJEMNEJ SYMPATII (wzajemne przyciąganie podobnych osobowości) ZWIĘKSZENIE CZĘSTOTLIWOŚCI WZAJEMNYCH ODDZIAŁYWAŃ (poprawiających relacje) DOPROWADZENIE DO WSPÓLNOTY CELÓW I LOSÓW (akceptacja i jednoczenie się wokół celów) UMIEJĘTNE WYKORZYSTANIE HARYZMY NIEKTÓRYCH CZŁONKÓW © Agnieszka Sopińska

SKUTECZNOŚĆ ZESPOŁÓW (wg J. Katzenbacha i D. Smitha) ZAANGAŻOWANIE UMIEJĘTNOŚCI ODPOWIEDZIALNOŚĆ © Agnieszka Sopińska