KOMPETENTNI PRACOWNICY WARUNKIEM ROZWOJU WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW dr Beata Piasny Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Zamiejscowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Znaczenie podręcznika
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Normy praktyki zawodowej
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Ekonomika procesów logistycznych
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Jeżeli: Jesteś absolwentem uczelni wyższej i pragniesz zdobyć nowe, obecnie bardzo poszukiwane na rynku umiejętności praktyczne oraz wiedzę z obszaru zarządzania.
Firma dla różnych ludzi
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Szczecin, 15 kwietnia 2013 r. Katedra Organizacji i Zarządzania Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytet Szczeciński Specjalność: Kompetencje.
TECHNIK LOGISTYK "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić.
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Czym jest doradztwo zawodowe?
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Planowanie przepływów materiałów
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Wprowadzenie teoretyczne
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
droga do sukcesu imprezy biegowej
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Technik transportu drogowego
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Proces przewodzenia i kontrolowania
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

KOMPETENTNI PRACOWNICY WARUNKIEM ROZWOJU WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW dr Beata Piasny Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Zamiejscowy Prawa i Nauk o Gospodarce w Stalowej Woli, Katedra Metod i Systemów Zarządzania

1. Charakter współczesnego otoczenia i wymagania jakie z niego płyną wobec organizacji gospodar- czych i ich pracowników 2. Kompetencje i rozwój zawodowy a zatrudnienie 3. System zarządzania kompetencjami – wybrane dylematy dr Beata Piasny

Najważniejsze tendencje cywilizacyjne, kulturowe oraz społeczno-gospodarcze, na które muszą reagować przedsiębiorstwa oraz ich pracownicy to: Zmiana Eksplozja informacyjna Lawinowy wręcz rozwój technologii i technik komunikacyjnych dr Beata Piasny

Globalizacja procesów kulturowych, gospodarczych i społecznych Pojawienie się oraz szybkie utrwalanie cywilizacji, którą używając terminologii A. Tofflera, określa się mianem cywilizacji III fali Wielkie tempo zanikania jednych oraz pojawiania się nowych zawodów

„Technika jutra wymaga nie milionów słabo wykształconych ludzi, gotowych zgodnie wykony - wać ciągle takie same czynności, nie wymaga ludzi, którzy bez słowa spełniają rozkazy i którzy za cenę chleba poddają się automatycznie władzy, ale takich, którzy potrafią myśleć krytycznie i torować sobie drogę w nowym środowisku, którzy potrafią szybko nawiązywać kontakty i widzieć sens w ciągle zmieniającym się świecie” A. Toffler (ok. 40 lat temu) dr Beata Piasny

„Wiodącymi grupami w społeczeństwie wiedzy będą wykwalifikowani pracownicy, to jest wykształceni praktycy, którzy potrafią wykorzystać wiedzę do celów produkcji, tak jak kapitaliści wiedzieli, jak dzielić kapitał do celów produkcji...” P. Drucker dr Beata Piasny

Poszukiwanie nowych teorii i praktyk w obszarze zarządzania organizacjami, głównie biznesowymi Cechą charakterystyczną większości współczesnych rynków pracy na świecie jest to, że są to tzw. rynki pracodawcy. Ludzie do wynajęcia Kompetencje do wynajęcia

Bez wysoko wykwalifikowanych, kompetentnych pracowni- ków nie ma mowy o powodzeniu w osiąganiu celów w warunkach ciągłych zmian Aby organizacja była dynamiczna, elastyczna i konkurencyj- cyjna to dynamiczne, elastyczne i konkurencyjne muszą być również jej zasoby ludzkie dr Beata Piasny Kompetencje i rozwój zawodowy a zatrudnienie

Osoba jest kompetentna wówczas jeżeli posiada certyfikaty dokumentujące jej formalne wykształ- cenie i osiągnięcia oraz chęć i gotowość do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności, jak i zdolność wartościowania podejmowanych działań. dr Beata Piasny Kompetencje Kompetencje wiedzaumiejętnościpostawy

dr Beata Piasny Kompetencje Kompetencje Miękkie (behawioralne) Twarde (funkcjonalne) Kompetencje twarde odnoszą się do posiadania specja- listycznej wiedzy i umiejętności stosowania określonych metod, technik, narzędzi, procesów i procedur, które są niezbędne do pełnienia różnych ról zawodowych lub precy- zyjnego wykonywania obowiązków na danym stanowisku pracy

Kompetencje miękkie określają sposób, w jaki ludzie mają się zachowywać, aby dobrze wykonywać swoje obowiązki zawodowe. Składają się na nie: kompetencje osobiste, które warunkują sprawne, efektywne zarządzanie sobą, jak również kompetencje społeczne, które stanowią główny czynnik skuteczności w kontaktach interpersonalnych dr Beata Piasny Kompetencje Kompetencje Twarde (funkcjonalne) Miękkie (behawioralne)

Różnica miedzy miękkimi a twardymi kompetencjami polega na tym, że twarde kompetencje są konieczne, by móc z łatwością odnaleźć się na danym stanowisku pracy, natomiast posiadanie kompetencji miękkich daje dużą swobodę kompetencyjną oraz łatwość adaptacyjną podczas wykonywania różnych obowiązków. dr Beata Piasny

Cechą charakterystyczną kompetencji jest ich zmienność. Aby sprostać coraz to nowym wyzwaniom pojawia się konieczność ciągłego rozwijania, poszerzania i uaktualnia- nia kompetencji, innymi słowy, konieczność ciągłego uczenia się. Kluczem do utrzymania się na obecnym, agresywnym i zmiennym rynku pracy jest ciągłe inwestowanie we własny rozwój niezależnie od poziomu wykształcenia, wieku czy zajmowanego stanowiska dr Beata Piasny

CAŁE SPOŁECZEŃSTWO, RAZ W CIĄGU ŻYCIA ZASADA: Uczę się przez 17 lat (studia wyższe) Uczę się przez 17 lat (studia wyższe) Korzystam z nabytej wiedzy przez 40 lat Korzystam z nabytej wiedzy przez 40 lat L L L Life Long Learning Kształcenie w ciągu całego życia

Dwa rodzaje portfeli kompetencji i ich harmonizacja 1. Kompetencje wynikające z obiektywnych, bezoso- bowych wymogów stanowisk pracy 2. Kompetencje realnie posiadane przez pracowników dr Beata Piasny

Portfele kompetencji realnie posiadanych przez pracowników stanowią, w stopniu decydującym, o portfelach kompetencji całych organizacji. Jest to jeden z ważniejszych powodów, dla których warto zainwestować w dobry system zarządzania kompetencjami dr Beata Piasny

Zarządzanie kompetencjami – wybrane dylematy Zarządzanie kompetencjami oznacza działalność praktyczną zorientowaną na osiąganie złożonych celów organizacji 1.Planowanie – obejmuje analizowanie potrzeb i projektowanie portfeli kompetencyjnych 2.Organizowanie – to doprowadzenie do zapewnienia właściwych kompetencji we właściwych miejscach i we właściwym czasie dr Beata Piasny

3.Motywowanie to zachęcanie ludzi do zdobywania i rozwijania potrzebnych kompetencji 4.Kontrolowanie (analizowanie i harmonizowanie) to analizowanie i ocenianie, jaka jest relacja między kompetencjami potrzebnymi a realnie dysponowanymi oraz doprowadzanie do stanu zgodności jednych i drugich.

Cele zarządzania kompetencjami W sferze najbardziej ogólnej – zapewnienie kompe- tencji gwarantujących wysoką jakość pracy i życia, rozwój społeczny i gospodarczy, dostosowanie zasobów kompetencji do zmian zachodzących w życiu społecznym i gospodarczym dr Beata Piasny

Cele zarządzania kompetencjami W odniesieniu do przedsiębiorstwa – osiąganie wysokiego poziomu efektywności, konkurencyj- ności, wartości dr Beata Piasny

w sferze życia jednostki – rozwijanie kompetencji koniecznych do wykonywania pracy zawodowej, satysfakcjonującego pełnienia ról zawodowych, a pośrednio do zaspokojenia potrzeb związanych z pracą zawodową dr Beata Piasny Cele zarządzania kompetencjami

System zarządzania kompetencjami w ujęciu czynnościowym Określenie portfeli kompetencji potrzebnych (w firmie, na stanowisku) Ustalenie kompetencji realnie posiadanych (na stanowiskach, w firmie) Określenie kompetencji brakujących dr Beata Piasny

Poprawa bilansu kompetencji poprzez: Alokacje kadr na wewnętrznym rynku pracy Przekwalifikowania i szkolenia pracowników Rekrutacja i dobór kadr z zewnętrznego rynku pracy Outsourcing Outplacement dr Beata Piasny

D oskonalenie zawodowe jako element zarządzania kompetencjami Punktem wyjścia jest określenie optymalnego portfela kompetencji pracownika (uwzględniając potrzeby organizacji), a następnie dążenie do uzupełnienia kompetencji brakujących – o ile jest to realne i opłacalne dr Beata Piasny Kształcenie ustawiczne jest przyszłością człowieka i warunkiem rozwoju firm

Uzupełnienie kompetencji brakujących powinno bazować na szkoleniach modułowych, ukierunkowa- nych na dostarczanie wyłącznie tej wiedzy, której ludziom brakuje. dr Beata Piasny

Inne metody rozwoju (pozyskania) kompetencji zawodowych współpraca ze środowiskiem akademickim zatrudnianie nowych pracowników uczestnictwo w konferencjach wizyty w innych firmach zakup innych firm benchmarking dr Beata Piasny

Granice poszerzania kompetencji zawodowych Każdy człowiek, niezależnie od poziomu wykształ- cenia, wieku i zajmowanego stanowiska, powinien stale rozwijać się zawodowo – jeżeli chce nadal pracować w czasach tak dynamicznych zmian, jak obecnie. W tym sensie żadnych granic nie ma i być nie może. dr Beata Piasny

Uprawnione jest pytanie o granice doskonalenia zawodowego realizowanego z inicjatywy i na koszt pracodawcy – zarówno z uwagi na ograniczoność zasobów, jak i niezamierzone konsekwencje takiego rozwoju („przegrzanie kompetencji”) 1. Sytuacja, gdy kompetencje pracownika przekraczają znacznie wymogi stanowiska pracy, które on zajmuje, rodzi frustracje, wynikające z przekonania o ”marnowaniu się” 2. Wyższe kompetencje nie zawsze oznaczają lepszą pracę dr Beata Piasny

Ludzie lepiej przygotowani zawodowo, o szerszych horyzontach, mogą wykonywać więcej rozmaitych prac, częściej zmieniać stanowiska pracy i awansować. Częściej usprawniają pracę, zmniejszają jej pracochłonność lub zwiększają wartość samej pracy i jej produktów. Zatrud- nienie staje się bardziej elastyczne, łatwiej przeprofilować organizację, dostosować ją do zmieniających się wymogów rynku i klientów. dr Beata Piasny

Dziękuję za uwagę dr Beata Piasny