PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WEBQUEST DLA KLASY III: JEDZIEMY NA WYCIECZKĘ DO...
SPIS TREŚCI POLECENIA WPROWADZENIE ZADANIA GEOGRAFOWIE PRZEWODNICY TURYSTYCZNI ORGANIZATORZY WYCIECZEK I ORGANIZATORZY WYCIECZEK II RATOWNICY MEDYCZNI SKORZYSTAJ OCENA PRACY GRUPY ZAKOŃCZENIE
POLECENIA podzielcie się na grupy: geografów, przewodników turystycznych, organizatorów wycieczek, ratowników medycznych; każda grupa otrzyma do wykonania konkretne zadanie lub zadania; każdy uczeń w grupie będzie odpowiedzialny za określone zadanie lub jego część; czas wykonania pracy określi nauczyciel; w czasie swoich poszukiwań potrzebnych materiałów korzystać możecie z zaproponowanych źródeł; na koniec przedstawcie i zaprezentujcie wyniki swojej pracy; dokonajcie oceny wyników pracy pozostałych grup według określonych kryteriów.
LATO kalendarzowe lato rozpoczyna się 22 czerwca; latem dni są długie, a noce krótkie; temperatury powietrza są wysokie; często występują burze, a z nimi gwałtowne i silne wiatry; zwierzęta mają pod dostatkiem pożywienia, wychowują swoje potomstwo; rośliny wydają owoce; na polach trwają żniwa, w ogrodach zbieramy owoce i warzywa; często i chętnie przebywamy nad wodą – pamiętajmy o bezpieczeństwie podczas kąpieli wodnych i słonecznych.
Pojedziemy w cudny kraj – Maria Konopnicka „Patataj, patataj, Pojedziemy w cudny kraj! Tam gdzie Wisła modra płynie, Szumią zboża na równinie, Pojedziemy, patataj …” Mamo, jadę na wycieczkę. Gdzie, jak tam dojedziecie, co tam jest ciekawego? Z łatwością odpowiecie rodzicom, gdy wykonacie zaproponowane Wam zadania.
ZADANIA GEOGRAFOWIE Znajdźcie warte zobaczenia miejsca w Polsce. Przedstawcie je na forum klasy. Wybierzcie wspólnie miejsce wycieczki Możecie skorzystać z: atlasu geograficznego, mapy turystycznych Polski, planów miast polskich Miasta w Polsce
ZADANIA PRZEWODNICY TURYSTYCZNI Zbierzcie informacje na temat miejsca wycieczki. Przygotujcie prezentację multimedialną: Co warto tam zwiedzić, zobaczyć i dlaczego. Możecie skorzystać z: atlasu geograficznego, map turystycznych Polski, planów miast polskich Miasta w Polsce
ZADANIA ORGANIZATORZY WYCIECZEK I Wyszukajcie informacje: jakim środkiem transportu można dojechać do wybranego miejsca wycieczki i określcie koszt transportu, wybierzcie trasę wycieczki. Zebrane informacje przedstawcie na forum klasy. Możecie skorzystać z: atlasu geograficznego, map turystycznych Polski, planów miast polskich Mapa Polski
ZADANIA ORGANIZATORZY WYCIECZEK II Przygotujcie poradnik-ściągę: Co zabrać na wycieczkę? Przygotujcie ilustrowany lub w postaci krótkich zaleceń regulamin wycieczek. Zapoznajcie z nim klasę. Możecie skorzystać z: Co zabrać na wycieczkę szkolną? Apteczka pierwszej pomocy
ZADANIA RATOWNICY MEDYCZNI Zbierzcie informacje na temat udzielania pierwszej pomocy w najczęstszych wypadkach, które zdarzają się podczas wycieczek szkolnych. Przeprowadźcie w klasie szkolenie z udzielania pierwszej pomocy. Możecie skorzystać z: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – Mój podręcznik do nauki pierwszej pomocy Apteczka pierwszej pomocy Jak zgłosić wypadek?
SKORZYSTAJ Strony internetowe, na które warto zajrzeć: Jak zgłosić wypadek? Apteczka pierwszej pomocy Miasta w Polsce Mapa Polski Co zabrać na wycieczkę szkolną? Książki, do których warto zajrzeć: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – Mój podręcznik do nauki pierwszej pomocy atlas geograficzny, mapy turystyczne Polski, plany miast polskich
OCENA PRACY GRUPY 1pkt2 pkt3 pkt4 pkt Opracowanie zadaniaNie zebraliście podstawowych informacji, pobieżnie opracowaliście temat zadania W Waszej pracy pojawiły się drobne błędy, ale zadanie wykonaliście dobrze Zadanie wykonaliście bezbłędnie, zebraliście potrzebne do wykonania zadania informacje Zebraliście znacznie więcej informacji na temat zadania, niż było to wymagane, rozszerzyliście zadanie Prezentacja i estetyka wykonania Nieciekawie i niestarannie wykonaliście swoje prace Ciekawie, ale mało starannie wykonaliście swoje prace Starannie, estetycznie i ciekawie wykonaliście swoje prace Zastosowaliście różne i oryginalne techniki wykonania swoich prac Zaangażowanie i współpraca w grupie Każdy w grupie pracował osobno, nie pracowaliście razem, kłóciliście się Nie wszyscy w grupie przykładali się do wykonania zadania, były między Wami drobne nieporozumienia Dobrze zorganizowaliście pracę w grupie Wszyscy członkowie grupy chętnie i ochoczo pracowali nad wykonaniem zadania Przedstawienie wyników pracy Nie zaciekawiliście słuchających, nie przygotowaliście się do przedstawienia swojej pracy Zaciekawiliście słuchających, ale nie wszyscy przedstawiający byli przygotowani do przedstawienia wyników Przygotowaliście się do prezentacji i zainteresowaliście nią słuchaczy Byliście bardzo dobrze przygotowani i Wasza prezentacja zainteresowała innych Ocena końcowa: 12 pkt – wspaniale,11-9 pkt – bardzo dobrze, 8-6 pkt – dobrze, 5-0 pkt – możecie lepiej
ZAKOŃCZENIE Poznaliście warte zobaczenia miejsca w Polsce, Potraficie przygotować się do wycieczki szkolnej. Umiecie udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym. Umiecie też podzielić się swoją wiedzę z innymi poprzez wypowiedzi ustne, prace plastyczne i pisemne. Potraficie posługiwać się komputerem i korzystać z Internetu w celu zdobycia określonych informacji. Świetnie się spisaliście!