Informacja o wdrożeniu systemu PEKA PIERWSZY TYDZIEŃ Dane, problemy i podjęte działania naprawcze Poznań, 8 lipca 2014
2 System PEKA w liczbach PEKA to bardzo rozległy system informatyczno-telekomunikacyjny. Jest największym projektem karty aglomeracyjnej w Polsce. System PEKA składa się z: komputerów w czytnikach w pojazdach 700 komputerów pokładowych w 700 pojazdach 20 różnych modeli urządzeń 14 zajezdni 1392 przystanki, w tym 293 tramwajowe i 1109 autobusowych 10 gmin w systemie zarządzanym przez ZTM 20 serwerów 10 zintegrowanych systemów informatycznych
3 System PEKA w liczbach pasażerów dziennie korzystających z transportu publicznego wydanych kart PEKA (do 7 lipca 2014r.) dzienny rekord złożonych wniosków (2 lipca 2014r.) miesięczny rekord przyjętych wniosków (czerwiec 2014r.) 40% wniosków składanych przez Internet (czerwiec 2014r. – 53%) 5 aplikacji na jednej karcie 7 metrów – długość linii do personalizacji kart
4 System PEKA w liczbach zapytań skierowanych na Infolinię POZnan*Kontakt (od 1 marca 2014) Unikalnych Użytkowników strony www (od 9 kwietnia 2014) wejść na stronę (od 9 kwietnia 2014) uczestników spotkań informacyjnych (od czerwca 2013) 24 stanowiska w 11 Punktach Obsługi Klienta ZTM w tym: 17 stałych 4 uruchomione w dniu 3 lipca 2014, 3 uruchomiane w dniu 8 lipca Punktów Sprzedaży Biletów wyposażonych w terminale do sprzedaży w systemie PEKA (od 15 maja 2014)
Sieć sprzedaży i obsługi klientów Porównanie statusu Stan poprzedniStan obecny 11 Punktów Obsługi Klienta ZTM sprzedających bilety okresowe w systemie KOMKarta oraz papierowe bilety jednorazowe 11 Punktów Obsługi Klienta ZTM sprzedających bilety okresowe w systemie PEKA, doładowania tPortmonetki oraz Papierową Kartę Jednorazową 14 Punktów Sprzedaży Biletów Okresowych w systemie KOMKarta 116 Punktów Sprzedaży Biletów w systemie PEKA oraz doładowań tPortmonetki; docelowo 200 Punktów Ok.1000 zewnętrznych punktów sprzedaży Ok punktów sprzedaży biletów papierowych Brak możliwości zakupu biletu przez Internet Możliwość zakupu biletu przez Internet Możliwość zakupu biletu przez telefon komórkowy 50 biletomatów stacjonarnych 50 biletomatów stacjonarnych; docelowo 70 przystosowanych do systemu PEKA 246 biletomatów mobilnych przypadkowo rozproszonych w sieci pojazdów 246 biletomatów mobilnych planowo rozmieszczonych w sieci pojazdów
6 Sprzedaż biletów okresowych- liczba transakcji * - dane zostały uśrednione w przeliczeniu na jeden dzień funkcjonowania
7 Sprzedaż tPortmonetki- liczba transakcji * dane uśrednione w przeliczeniu na dzień funkcjonowania
8 Obsługa przez Internet –
9 Bilet Metropolitalny (BM) W ostatnim tygodniu czerwca i w lipcu odnotowaliśmy duży wzrost liczby składanych oświadczeń o BM- łączny stan na 7 lipca oświadczenia
10 1.Brak sprzedaży biletów jednorazowych 2.Zawieszanie systemu centralnego 3.Zawieszanie strony internetowej 4.Niedziałająca część czytników (około 11%) 5.Brak możliwości odczytu uprawnień do ulg przy korzystaniu z tPortmonetki 6.Brak możliwości transferu zakupu dokonanego przez Internet 7.Wadliwe oprogramowanie biletomatów stacjonarnych 8.Zakończenie promocji Nieczynny w pełnym wymiarze czasu Punkt Obsługi Klientów na Junikowie 10.Sporadyczne podwójnie liczenie przystanków w węzłach przesiadkowych 11.System nie pokazuje danych na kontach pasażerów w Internecie Zdiagnozowane problemy w pierwszym tygodniu funkcjonowania systemu
Zdiagnozowane problemy w pierwszym tygodniu funkcjonowania systemu – działania naprawcze LP problemprzyczynaskutekpodjęte działaniaco zostało do zrobienia 1 brak sprzedaży biletów jednorazowych niedostarczenie biletów do punktów sprzedaży przez RUCH zwiększenie kolejek w POK ZTM interwencja w RUCH,dostarczenie bieltów na punkty w dniu 2 lipca wdrożono monitoring dostęności biletów w sieci sprzedaży 2 zawieszanie systemu centralnego błędy w oprogramowaniu systemu po stronie BULL Polska wydłużenie czasu obsługi klientów w POK oraz wydłużenie kolejek prace programistyczne dostawcy BULL Polska mające na celu eliminację błędów monitoring i ciągła praca stabilizacyjna systemu przez głównego wykonawcę BULL Polska 3 zawieszanie strony internetowej błędy w oprogramowaniu systemu po stronie BULL Polska brak dostępności strony www oraz generownie sztucznego ruchu na stronie www i rzeczywistego w POK prace programistyczne dostawcy BULL Polska mające na celu osiągnięcie poprawności działania serwisu, osiagnięcie sprawności usługowej od 4 lipca ciągły monitoring obciążenia strony i podejmowanie działań prewencyjnych 4 niedziałająca część czytników (około 11%) błędy w oprogramowaniu systemu po stronie R&G Mielec oraz wadliwe podzespoły w części czytników brak prawidłowego naliczania opłat za przejazd w taryfie przystankowej oraz zwiększenie liczby reklamacji i kolejek w POK wymieniono wadliwe podzespoły w czytnikach oraz poprawianejest oprogramowanie w czytnikach monitorowanie błędów oraz kontynuacja wprowadzania modyfikacji oprogramowania 5 brak możliwości odczytu uprawnienia do ulgi na krcie w momencie korzystania z tPortmonetki błędy w oprogramowaniu systemu po stronie BULL Polska oraz R&G Mielec zwiększenie kolejki do POK ZTM oraz liczby reklamacji wprowadzono porprawki, od 5 lipca czytniki działają poprawnie monitorowanie działania czytników
Zdiagnozowane problemy w pierwszym tygodniu funkcjonowania systemu – działania naprawcze LPproblemprzyczynaskutekpodjęte działaniaco zostało do zrobienia 6 brak możliwości transferu zakupu dokonanego przez Internet błędy w oprogramowaniu systemu po stronie BULL Polska zwiększenie kolejki do POK ZTM oraz liczby reklamacji umożliwiono wykonywanie trasferu biletów od 5 lipca monitorowanie funkcjonalności 7 wadliwe oprogramowanie biletomatów stacjonarnych błąd w oprogramowniu nowej taryfy po stronie ELGEBE- TRAPEZE zwiększenie kolejki do POK ZTM usunięcie wady w oprogramowaniu i osiagniecie porawności działaniaw dniu 2 lipca monitorowanie funkcjonalności 8Promocja 12+1 wynik zakończenia promocji związany z wzmorzonym ruchem w POK wizyty klientów w POK i wydłużenie czasu obsługi oraz kolejek planujemy zakończenie wzmożonego ruchu do 15 lipca monitorowanie czasu obsługi 9 nieczynny w pełnym wymiarze czasu Punkt Obsługi Klientów na Junikowie brak zasobów ludzkich do sprzedazy i obsługi klientów na skutek absencji chorobowej nieczynne stanowisko obsługowe na jednej zmianie szkolenia sprzedażowe kolejnych pracowników z wnętrza organizacji i uruchomienie stanowiska w dniu 7 lipca prowadzenia dalszych naborów i szkolenie pracowników do prowadzenia sprzedaży i obslugi klientów 10 sporadyczne podwójnie liczenie przystanków w węzłach przesiadkowych błędy w oprogramowaniu systemu po stronie BULL Polska zwiększenie kolejki do BOK ZTM na skutek reklamacji prace programistyczne i wprowadzanie poprawek przez dostawcę systemu BULL Polska implementacja poprawek i monitorowanie funkcjonalności 11 system nie pokazuje danych dot. doładowań tPortmonetki na kontach pasażerów w Internecie błędy w oprogramowaniu systemu po stronie BULL Polska zwiększenie kolejki do BOK ZTM na skutek reklamacji prace programistyczne i wprowadzanie poprawek przez dostawcę systemu BULL Polska implementacja poprawek i monitorowanie funkcjonalności
Planowane działania usprawniające po stronie ZTM 1.Trzy kolejne stanowiska do obsługi klientów w POK wyspecjalizowane w ładowaniu ulg, zbieraniu oświadczeń i przyjmowaniu wniosków oraz kontroli stanu technicznego kart PEKA 2.Pomoc Drużyny PEKA w kolejkach, która ma kierować klientów zainteresowanych zakupem biletów i doładowań tPortmonetki do Punktów Sprzedaży Biletów kontrahentów zewnętrznych lub przez Internet 3.Utrzymujemy wydłużenie czasu pracy POK do ostatniego klienta 4.W sobotę 12 lipca – wszystkie POK pracują od 8.00 do Zakończenie przeprogramowania biletomatów mobilnych – po zakończeniu w biletomatach będzie można kupić bilety nie skasowane 6.W upalne dni rozdajemy wodę osobom stojącym w kolejkach do POK ZTM
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata