W stronę idiomu pieśni romantycznej Anna Al-Araj (UJ)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Advertisements

Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Karol Szymanowski Autorzy: Monika B. i Hubert M..
„Życie i dorobek muzyczny…
Systematyka literatury
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Temat: Muzyka średniowiecza.
Szczęście.
Poezja metafizyczna.
JAN PAWEŁ II
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
„Nie ja wyznaczam godzinę…”
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
,,ŻEBY CZŁOWIEK BYŁ CZŁOWIEKIEM’’
Zdrowe relacje międzyludzkie
"Zatrzymaj się,. "Zatrzymaj się, to przemijanie ma sens...
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Przyszedł na świat w rodzinie, która z muzyką obcowała na co dzień
Jestem sam Panie, tego wieczoru.
Miłość.
PORNOGRAFII MÓWIMY NIE . !.
Motyw człowieka.
FRYDERYK CHOPIN ( ).
Autorki: Kinga Marczak i Weronika Jakubowska
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
TOTUS TUUS – „Cały twój”
HYMN „Un nuevo sol” „Naszą drogą miłość jest”
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
„Język polski dookoła nas na co dzień”
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. Przedstaw problem
Słowo Życia Lipiec 2011 "Czuwajcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie; duch wprawdzie ochoczy, ale ciało słabe” (Mt 26,41). (Mt 26,41). "Czuwajcie.
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Arteterapia – leczenie przez sztukę
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Malarstwo obrazem epoki
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Metody komunikowania się
O m i ł o ś c i.... B o m i ł o ś ć to... chcieć czynić drugiego wolnym, a nie uwodzić go, to uwolnić go z jego więzów, jeśli pozostawał więźniem, aby.
PRAWA dziecka.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
SYMBOLIZM.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
1 Gdybym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący. 2 Gdybym też miał dar prorokowania.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
"Zatrzymaj się,. "Zatrzymaj się, to przemijanie ma sens...
Słowo Życia Luty 2017 “Dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza” (Ez 36, 26)
Czytanie- kto teraz czyta?
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Systematyka literatury
Radosne chwile!.
ROLA MUZYKI W FILMIE.
Moje wiersze w przestrzeni życia
Zapis prezentacji:

W stronę idiomu pieśni romantycznej Anna Al-Araj (UJ)

Naczelne tematy Nieszczęśliwa miłość Nieszczęśliwa miłość Wędrówka – próba znalezienie sensu w drodze Wędrówka – próba znalezienie sensu w drodze Metafizyczny lęk – działający destrukcyjnie, ale też inspirująco Metafizyczny lęk – działający destrukcyjnie, ale też inspirująco Kontemplacja natury – wskazywanie na związek cykliczności pór roku z fazami ludzkiego życia Kontemplacja natury – wskazywanie na związek cykliczności pór roku z fazami ludzkiego życia [cykl a zbiór]

Źródła… Mieczysław Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997 Mieczysław Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997

Die Winterreise Franz Schubert – autor ponad 600 pieśni, twórca fenomenu pieśni romantycznej Franz Schubert – autor ponad 600 pieśni, twórca fenomenu pieśni romantycznej 2-częściowy cykl skomponowany do liryków Wilhelma Müllera w 1827 roku (8- miesięczna przerwa) 2-częściowy cykl skomponowany do liryków Wilhelma Müllera w 1827 roku (8- miesięczna przerwa) Zmiana kolejności utworów wobec słownych pierwowzorów Zmiana kolejności utworów wobec słownych pierwowzorów Każda z części liczy 12 pieśni Każda z części liczy 12 pieśni

Uchem Müllera… „Nie potrafię grać ani śpiewać, lecz gdy piszę wiersze, to przecież śpiewam i gram. Gdybym mógł przekazać również swoje melodie, to moje pieśni bardziej by się podobały. Ale ufam, że znajdę kiedyś duszę nastrojoną podobnie, która wysłyszy melodię ze słów i mi ją zwróci. „Nie potrafię grać ani śpiewać, lecz gdy piszę wiersze, to przecież śpiewam i gram. Gdybym mógł przekazać również swoje melodie, to moje pieśni bardziej by się podobały. Ale ufam, że znajdę kiedyś duszę nastrojoną podobnie, która wysłyszy melodię ze słów i mi ją zwróci.

Uchem Müllera… Moje pieśni na dobrą sprawę prowadzą jedynie życie połowiczne, papierowe […] dopóki nie przyjdzie muzyka i nie tchnie w nie iskry życia, bądź też dopóki drzemiącej w nich muzyki nie wywoła się i nie zbudzi”

Główne wątki tematyczne Opowieść o samotności, wyobcowaniu człowieka, wrogości natury, bezcelowości podróży, niespełnionej miłości, nierówności społecznej, odchodzeniu człowieka od Boga, podróży ku obłędowi lub śmierci Opowieść o samotności, wyobcowaniu człowieka, wrogości natury, bezcelowości podróży, niespełnionej miłości, nierówności społecznej, odchodzeniu człowieka od Boga, podróży ku obłędowi lub śmierci Brak linearności czasowej; pozaczasowość, liczne retrospekcje Brak linearności czasowej; pozaczasowość, liczne retrospekcje

Uchem Schuberta… Cykl nazywany cyklem „pieśni straszliwych”/ „pełnych grozy” (schauerlicher Lieder) Cykl nazywany cyklem „pieśni straszliwych”/ „pełnych grozy” (schauerlicher Lieder) Emocjonalny stosunek, efekt żmudnej pracy Schuberta (liczne poprawki nanoszone jeszcze na łożu śmierci) Emocjonalny stosunek, efekt żmudnej pracy Schuberta (liczne poprawki nanoszone jeszcze na łożu śmierci)

Kim jest ów wędrowiec? Nie znamy jego imienia, wyglądu, zawodu, „historii życia” Nie znamy jego imienia, wyglądu, zawodu, „historii życia” Charakteryzowany w odniesieniu do świata wewnętrznych przeżyć Charakteryzowany w odniesieniu do świata wewnętrznych przeżyć Rozczarowany brakiem wzajemności w miłości młody człowiek, nie znajdujący w niczym oparcia, odczuwający pustkę (metafora zimy) Rozczarowany brakiem wzajemności w miłości młody człowiek, nie znajdujący w niczym oparcia, odczuwający pustkę (metafora zimy)

Co z muzyką? Obecność motywów znaczących, integrujących cykl: np. wędrówki, miłości, cierpienia, rezygnacji, buntu Obecność motywów znaczących, integrujących cykl: np. wędrówki, miłości, cierpienia, rezygnacji, buntu Przeciwstawianie sobie trybów dur (rzeczywistość ponadrealna, świat wspomnień i snów) i moll (okrutny świat realny) – w 17 na 24 pieśni z cyklu! Przeciwstawianie sobie trybów dur (rzeczywistość ponadrealna, świat wspomnień i snów) i moll (okrutny świat realny) – w 17 na 24 pieśni z cyklu!

Co z muzyką? Przewaga temp wolnych Przewaga temp wolnych W I cz. melos wznoszący, w II cz. – opadający lub wahadłowy (falisty) W I cz. melos wznoszący, w II cz. – opadający lub wahadłowy (falisty) Uprzywilejowanie tonacji d-moll – „tonacji śmierci” Uprzywilejowanie tonacji d-moll – „tonacji śmierci”

Charaktery ruchu Marszu-wędrówki Marszu-wędrówki Taneczno-fantazyjny Taneczno-fantazyjny Pieśniowo-liryczny Pieśniowo-liryczny Dźwiękonaśladowczy Dźwiękonaśladowczy Przerywany, zanikający Przerywany, zanikający

Co decyduje o wyjątkowości cyklu? Prostota wyrazu – o najtrudniejszych i najdonioślejszych sprawach w życiu człowieka mówi się w sposób szczery i bezpośredni Prostota wyrazu – o najtrudniejszych i najdonioślejszych sprawach w życiu człowieka mówi się w sposób szczery i bezpośredni Idealne połączenie głosu ludzkiego i fortepianu – głos jest nośnikiem subiektywnych treści, fortepian pełni funkcję „komentatora zdarzeń” Idealne połączenie głosu ludzkiego i fortepianu – głos jest nośnikiem subiektywnych treści, fortepian pełni funkcję „komentatora zdarzeń”

Dichterliebe op rok – „rok pieśni” u Roberta Schumanna (wcześniej – głównie miniatury fortepianowe), ok. 150 pieśni 1840 rok – „rok pieśni” u Roberta Schumanna (wcześniej – głównie miniatury fortepianowe), ok. 150 pieśni W szczęśliwym dla siebie okresie (rychłe złączenie z Clarą Wieck) kompozytor tworzy cykl opowiadający o pułapkach miłości, niespełnieniu, sięga po teksty ze sfery lęku W szczęśliwym dla siebie okresie (rychłe złączenie z Clarą Wieck) kompozytor tworzy cykl opowiadający o pułapkach miłości, niespełnieniu, sięga po teksty ze sfery lęku

Ogólne informacje Cykl do wierszy Heinricha Heinego ze zbioru „Lyrisches Intermezzo” Cykl do wierszy Heinricha Heinego ze zbioru „Lyrisches Intermezzo” Liczy 16 pieśni Liczy 16 pieśni Odrzucenie liryków epatujących jawną erotyką, makabrycznością, pełnych złośliwości – ukazanie łagodnego, czystego oblicza nieszczęśliwej miłości Odrzucenie liryków epatujących jawną erotyką, makabrycznością, pełnych złośliwości – ukazanie łagodnego, czystego oblicza nieszczęśliwej miłości

Ogólne informacje Józef Chomiński: przez przytłumienie zmysłowych momentów erotycznych Schumann wysunął na pierwszy plan czyste, spokojne uczucie Józef Chomiński: przez przytłumienie zmysłowych momentów erotycznych Schumann wysunął na pierwszy plan czyste, spokojne uczucie

Fazy rozwoju historii Fascynacja Fascynacja Rozczarowanie Rozczarowanie Ironia (zasłaniająca ból) Ironia (zasłaniająca ból) Oniria (będąca ucieczką od bólu w sferę marzeń) Oniria (będąca ucieczką od bólu w sferę marzeń) Dialektyka bliskości i oddalenia, czułości i dystansu/”oschłości”

Co z muzyką? Poetyka typowa dla cyklów miniatur fortepianowych: mozaikowość nastojów, efektów, wątków (ilustracja „rozbicia” osobowości?; Euzebiusz i Florestan); obszerne postludia Poetyka typowa dla cyklów miniatur fortepianowych: mozaikowość nastojów, efektów, wątków (ilustracja „rozbicia” osobowości?; Euzebiusz i Florestan); obszerne postludia Kontrasty temp, szczerość romantycznej wypowiedzi vs groteska i ironia Kontrasty temp, szczerość romantycznej wypowiedzi vs groteska i ironia

Zjadliwa ironia Ich grolle nicht – rzekomy brak skargi udrapowany w formę muzycznej eksplozji, wyrzutu; wybór prostej tonacji C-dur wobec sytuacji dramatycznej, ponurej i skomplikowanej Ich grolle nicht – rzekomy brak skargi udrapowany w formę muzycznej eksplozji, wyrzutu; wybór prostej tonacji C-dur wobec sytuacji dramatycznej, ponurej i skomplikowanej Ein Jüngling liebt ein Mädchen – tragiczny w wymowie tekst o zagubieniu uczuć kompozytor „obdarzył” prostą, katarynkową melodią (ironiczny dysonans) Ein Jüngling liebt ein Mädchen – tragiczny w wymowie tekst o zagubieniu uczuć kompozytor „obdarzył” prostą, katarynkową melodią (ironiczny dysonans)

Nastrój Waga słowa poetyckiego – deklamacyjne traktowanie głosu wokalnego Waga słowa poetyckiego – deklamacyjne traktowanie głosu wokalnego Unikanie powierzchownej ilustracyjności (docieranie „do głębi” znaczenia liryków Heinego) Unikanie powierzchownej ilustracyjności (docieranie „do głębi” znaczenia liryków Heinego) Próba stworzenia „zapisu przeżyć” Próba stworzenia „zapisu przeżyć”

Naczelne kategorie ekspresywne Intymność – cykl jako wyznanie, subiektywna i szczera wypowiedź, wyraz uczuć Intymność – cykl jako wyznanie, subiektywna i szczera wypowiedź, wyraz uczuć Nastrojowość – kreowanie wrażenia nieskończoności, rozmarzenia Nastrojowość – kreowanie wrażenia nieskończoności, rozmarzenia

Naczelne kategorie ekspresywne Ingresywność – nagłe, nieoczekiwane wtargnięcie (np. emfazy, patosu, ironii, sarkazmu), wyraz chęci dania upustu emocjom niekontrolowanym Ingresywność – nagłe, nieoczekiwane wtargnięcie (np. emfazy, patosu, ironii, sarkazmu), wyraz chęci dania upustu emocjom niekontrolowanym Ulotność – oddanie chwili, błysku, momentu; wyraz chęci uchwycenia nieuchwytnego, zanotowania przemijającego zjawiska Ulotność – oddanie chwili, błysku, momentu; wyraz chęci uchwycenia nieuchwytnego, zanotowania przemijającego zjawiska

Co decyduje o unikatowości cyklu? Stworzenie niepowtarzalnego nastroju, poetyczność cyklu Stworzenie niepowtarzalnego nastroju, poetyczność cyklu Wzmożona rola fortepianu jako „partnera” głosu Wzmożona rola fortepianu jako „partnera” głosu - Komentarz do treści - Dopowiadanie, domykanie myśli przekazywanych przez głos wokalny (często pozostawiany w zawieszeniu)