Projekt inwestycyjny modernizacji połączenia kolejowego objęty Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko Wrocław – Poznań - Szczecin współfinansowany ze środków UE, objęty Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko Poznań, 26 marca 2008 r.
MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E59 WROCŁAW – POZNAŃ odcinek Wrocław – Poznań (etap I) Lot A Wrocław – Rawicz, Lot A Wrocław – Rawicz, Lot B Rawicz – Czempiń, Lot C Czempiń – Poznań Lot B Rawicz – Czempiń, Lot C Czempiń – Poznań LCS Wrocław, Leszno, Poznań. LCS Wrocław, Leszno, Poznań.
3 Przebieg linii E59: (Malmö – Ystad) Świnoujście – Szczecin Poznań – Wrocław Opole – Chałupki (Praga – Wiedeń) Długość linii E59 na terenie Polski ~656 km Lot A: Wrocław – Rawicz Lot A: Wrocław – Rawicz 59,697 km Lot B: Rawicz – Czempiń Lot B: Rawicz – Czempiń 72,307 km Lot C: Czempiń – Poznań Lot C: Czempiń – Poznań 31,400 km Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
4 Stan zaawansowania przygotowania projektu Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań Studium Wykonalności – wykonane w 2004r.; Studium Wykonalności – wykonane w 2004r.; Decyzje lokalizacyjne – 13 uzyskanych, do uzyskania 1 decyzja dla terenów zamkniętych - przewidywany termin lipiec br. Decyzje lokalizacyjne – 13 uzyskanych, do uzyskania 1 decyzja dla terenów zamkniętych - przewidywany termin lipiec br. Decyzja środowiskowa – przewidywany termin uzyskania IV kwartał 2008r. Decyzja środowiskowa – przewidywany termin uzyskania IV kwartał 2008r. Opracowanie dokumentacji projektowej, przetargowej i wniosku na współfinansowanie robót – przetarg w trakcie rozstrzygania (protesty), przewidywany termin podpisania umowy – czerwiec/lipiec 2008r. Opracowanie dokumentacji projektowej, przetargowej i wniosku na współfinansowanie robót – przetarg w trakcie rozstrzygania (protesty), przewidywany termin podpisania umowy – czerwiec/lipiec 2008r.
5 Projektowana modernizacja: standardy zgodne z AGC (i AGTC) v=160 km/godz. w ruchu pasażerskim (docelowo – faza III: v=200 km/godz.) v=120 km/godz. w ruchu towarowym dla taboru o nacisku na oś 221 kN Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
6 Długość modernizowanego odcinka linii – 103,707 km 15 posterunków ruchu: 13 stacji 2 posterunki odgałęźne 7 przystanków osobowych Okres realizacji projektu (robót): Lot B: czerwiec 2011 – marzec 2015 Lot C: grudzień luty 2013 Wykonanie dokumentacji budowlanej : Lot B - grudzień 2009 Lot C – czerwiec 2009 dla prędkości V = 160 km/godz. z elementami rozwiązań dla prędkości V=200 km/h w części dotyczącej: układu geometrycznego torów przygotowania sieci trakcyjnej w zakresie rozstawu podpór (fundamenty + słupy trakcyjne) przystosowanie obiektów inżynieryjnych do nowych obciążeń dynamicznych i zwiększenia wymogów bezpieczeństwa Złożenie wniosku o dofinansowanie robót z Funduszu Spójności UE: Lot B – grudzień 2009 Lot C – maj 2009 Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
7 Zakres prac modernizacyjnych nawierzchnia torowa 207,414 kmt (z podtorzem i odwodnieniem) obiekty inżynieryjne (wiadukty drogowe 3, wiadukty kolejowe 8, przejścia dla pieszych pod torami 7, przejście dla zwierząt 1) sieć trakcyjna + LPN – 207,414 km (z trafostacjami) 10 podstacji trakcyjnych (z liniami zasilającymi) liniowe urządzenia srk – 103,7 km (budowa LCS Leszno oraz włączenie do istniejącego LCS Poznań ) 3 urządzenia diagnostyki stanów awaryjnych taboru sieci telekomunikacji kolejowej 37 peronów, 46 przejazdów kolejowych, 36 dróg równoległych urządzenia ochrony środowiska inne urządzenia infrastruktury kolejowej Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
8 Efekty modernizacji Skrócenie czasu jazdy na odc. Rawicz – Poznań: pociągi kwalifikowane – o ok. 35 min. pociągi osobowe – o ok. 15 min. Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
9 Koszty dokumentacji: Wykonanie dokumentacji projektowej, dokumentacji przetargowej oraz wniosku o dofinansowanie robót budowlanych z Funduszu Spójności w ramach projektu „ Modernizacja linii kolejowej E 59 Wrocław – Poznań” „ Modernizacja linii kolejowej E 59 Wrocław – Poznań” - LOT B euro netto - termin realizacji 18 m-cy od dnia podpisania umowy, - LOT C euro netto - termin realizacji 11,5 m-ca od dnia podpisania umowy, Finansowanie ze środków Funduszu Spójności i ze środków budżetu państwa; podatek VAT ze środków własnych Finansowanie ze środków Funduszu Spójności i ze środków budżetu państwa; podatek VAT ze środków własnych ( Uchwała 333 / 2006 z dnia 21 listopada 2006r. Zarządu PKP PLK S.A. ) Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
10 Koszty modernizacji: Szacunkowe koszty wykonania robót: - LOT B realizacja w latach , koszt euro netto, - LOT C realizacja w latach , koszt euro netto, Finansowanie ze środków Funduszu Spójności i ze środków budżetu państwa. Finansowanie ze środków Funduszu Spójności i ze środków budżetu państwa. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji – euro ( dokumentacja ) euro ( roboty ) Razem euro Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
11 Problemy: Uwarunkowania zewnętrzne dla finansowania i realizacji projektu: Obszar Natura 2000 – Ostoja Wielkopolska Obszar Wielkopolskiego Parku Narodowego Poznań – Dębiec - wiadukt kolejowy, nowy węzeł drogowy realizowany wspólnie z miastem Poznań ( fragment III ramy komunikacyjnej ) Leszno - wiadukt drogowy ( kolejowy ) w Lesznie w ciągu ul. Wilkowickiej realizowany wspólnie z miastem Leszno Znalezienie kompromisowych rozwiązań dla ruchu pociągów szybkich ( V=200 km/h ) i ruchu towarowego Modernizacja linii kolejowej E59 Lot B i C na odcinku gr. woj. dolnośląskiego - Poznań
MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E59 NA ODCINKU POZNAŃ - KRZYŻ Lot A Poznań – Rokietnica, Lot A Poznań – Rokietnica, Lot B Rokietnica – Wronki, Lot C Wronki – Krzyż. Lot B Rokietnica – Wronki, Lot C Wronki – Krzyż.
13 Lot A: Poznań - Rokietnica Lot A: Poznań - Rokietnica 0,000 – 18,500 km Lot B: Rokietnica -Wronki Lot B: Rokietnica -Wronki 18,500 – 52,423 km Lot C: Wronki – Granica IR Poznań 52,423 – 80,300 km Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż
14 Stan zaawansowania przygotowania projektu i harmonogram realizacji Studium Wykonalności – w trakcie opracowywania przez Egis Route – SCETAUROUTE S.A. Oddział w Polsce, przewidywane zakończenie czerwiec 2008r. Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach – przewidywane uzyskanie decyzji czerwiec 2008r. Decyzje o lokalizacji linii kolejowej – przewidywany termin uzyskania decyzji czerwiec 2008r. Złożenie wniosku o współfinansowanie do Instytucji Zarządzającej – przewidywany termin styczeń 2009r. Ogłoszenie przetargu na zadanie w systemie „projektuj i buduj” – przewiduje się w miesiącu lipcu 2009r. Podpisanie pierwszego kontraktu – przewidywany termin styczeń 2010r. Rozpoczęcie robót budowlanych na pierwszej lokalizacji – przewiduje się w II półroczu 2010r. Zakończenie realizacji robót – przewidywany termin grudzień 2013r. Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż
15 Projektowana modernizacja: standardy zgodne z AGC (i AGTC) v=160 km/godz. w ruchu pasażerskim (docelowo - v=200 km/godz.) v=120 km/godz. w ruchu towarowym dla taboru o nacisku na oś 221 kN Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż
16 Długość modernizowanego odcinka linii na terenie Oddziału Regionalnego w Poznaniu – 80,300 km Po modernizacji na ww. odcinku znajdować się będzie 9 posterunków ruchu: 6 stacji 3 posterunki odgałęźne 4 przystanki osobowe Przewidywany okres realizacji projektu: styczeń 2010r. – grudzień 2013r. Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż
17 Zakres prac modernizacyjnych na odcinku linii zlokalizowanym na terenie Oddziału Regionalnego w Poznaniu nawierzchnia torowa (z podtorzem i odwodnieniem) - 160,6 km obiekty inżynieryjne (wiadukty, mosty, przepusty) dla prędkości 160 km/h - Lot A 20 obiektów - Lot B 28 obiektów - Lot C 15 obiektów dla prędkości 200 km/h - dodatkowo 16 obiektów inżynieryjnych sieć trakcyjna + LPN (ze stacjami transformatorowymi) – 160,6 km toru podstacje trakcyjne (z liniami zasilającymi) i kabiny sekcyjne – szt. 7 urządzenia srk z włączeniem do LCS Poznań perony – szt. 27 przejazdy kolejowe – szt. 48 drogi równoległe – szt. 16 Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż
18 Efekty modernizacji Skrócenie czasu przejazdu na odcinku Poznań-Krzyż: pociągi kwalifikowane o ok. 20 min. pociągi osobowe o ok. 15 min. Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż
19 Koszty modernizacji: Szacunkowy całkowity koszt inwestycji na odcinku Poznań – Krzyż 468, 900 mln euro 468, 900 mln euro Finansowanie ze środków Funduszu Spójności i ze środków budżetu państwa Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż
20 Problemy: Realizacja dwupoziomowych skrzyżowań dróg z linią kolejową: - Poznań Wola, - szlak Kiekrz – Rokietnica Modernizacja mostów kolejowych: - Wronki – rzeka Warta, - Drawski Młyn – rzeki Noteć i Molita Modernizacja linii kolejowej E59 Lot A, B i C na odcinku Poznań - Krzyż