Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Advertisements

Warszawa, 09 października 2013 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan CZY PRZEDSIĘBIORSTWA OBRONIŁY.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - jak widzą 2011 r. i czy będą zatrudniać, zwiększać wynagrodzenia i inwestować w 2012 r.? Badania Monitoring sektora.
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
FUNDUSZE STRUKTURALNE – CO DALEJ ?
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
KONKURENCYJNOŚĆ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW 2007
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU WIELKOPOLSKICH MŚP dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Piła, 30 października 2012 Prezentacja.
dr Jakub J. Brdulak Katedra Zarządzania Innowacjami
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Wsparcie w zakresie efektywnego zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Własność intelektualna jako narzędzie zwiększania innowacyjności.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
dr Małgorzata Skrzek-Lubasińska
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
KONKURENCYJNOŚĆ SEKTORA MSP POMORSKIE MSP NA TLE MSP W POLSCE.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Anioły biznesu – kluczowy
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Leasingowe CV MMŚP Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują leasingu. Na podstawie wyników badania przygotowanego przez Konfederację Lewiatan.
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
2015 rok - plany i wyzwania pomorskich MMŚP Konkurencyjność sektora MMŚP na Pomorzu. Jak wypadamy na tle Polski? Na podstawie wyników badania „Monitoring.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Wpływ lokalnej gospodarki na rozwój/innowacyjność przedsiębiorstw w aglomeracji konińskiej Dr Monika Matusiak Centrum Polityk Publicznych Uniwersytet Ekonomiczny.
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Wprowadzenie akcji na NewConnect Zainwestuj w SEKA S.A. 7 października 2011 r.
UBEZPIECZENIA Specjalność na studiach I stopnia Katedra Ubezpieczeń.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zarządzanie międzynarodowe
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan Międzynarodowa konferencja „Rozwój gospodarczy w Europie a kreatywność i innowacyjność kobiet”

Czym charakteryzuje się, wg badaczy, przedsiębiorczość kobieca ?  Koniczność łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych  Działanie w obszarach, które pozwalają na niepełne zaangażowanie się w firmie  Działania na niewielką skalę  Własna firma jako miejsca pracy (brak ofert na rynku pracy), a nie jako realizacja pomysłów  Brak nastawienia na realizację celów ekonomicznych, brak dążenia do wzrostu  Mniejsza pewność siebie (brak wykorzystywania okazji)  Awersja do ryzyka  Awersja do korzystania z finansowania zewnętrznego  Umiejętności budowania relacji z ludźmi  Wykorzystywanie (także) intuicji w działalności gospodarczej Źródło: Julita Wasilczuk, Uwarunkowania prowadzenia firm przez kobiety. Elementy teorii i praktyki.

Czyli przedsiębiorczość kobieca  nie jest kreatywna ?  nie jest innowacyjna ?

Badanie „Konkurencyjność sektora MŚP” 2007 oraz 2008, PKPP Lewiatan, Ankietowanie – Centrum Badania Opinii Społecznej PKPP Lewiatan Badania zostały przygotowane przez ekspertów PKPP Lewiatan Centrum Badania Opinii Społecznej i zrealizowane na zlecenie PKPP przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) w okresie: (1) 19 lipca – 5 września 2007 i (2) 25 sierpnia – 30 września 2008 r. Badania przeprowadzono na ogólnopolskiej losowej próbie 1100 aktywnych małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych, firm będących własnością osób fizycznych lub spółek z większościowym udziałem kapitału prywatnego, w tym także sprywatyzowanych przedsiębiorstw państwowych, zatrudniających od 2 do 249 pracowników. Próba przedsiębiorstw MŚP została (za każdym razem odrębnie) wylosowana z operatu GUS (REGON). Badane były przedsiębiorstwa zatrudniające 2 lub więcej pracowników, gdzie tytułem prawnym zatrudnienia jest terminowa lub bezterminowa umowa o pracę. Wywiady z respondentami były realizowane metodą wywiadu bezpośredniego (face-to-face) przez ankieterów CBOS.

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007 i 2008, PKPP Lewiatan Przedsiębiorstwa, w których własność i zarządzanie jest w rękach kobiet stanowią ponad 20% firm. Własność i zarządzanie należy w ponad 50% firm do mężczyzn. Kobiety właścicielki pracują w większości przypadków z kobietami managerami. Mężczyźni właściciele z mężczyznami managerami.

 Koniczność łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych  Działanie w obszarach, które pozwalają na niepełne zaangażowanie się w firmie ?  Działania na niewielką skalę ?

Firmy „kobiece” to w większym stopniu niż firmy „męskie” mikroprzedsiębiorstwa. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Firmy „kobiece” dominują w usługach – w handlu oraz w obsłudze nieruchomości i usługach związanych z obsługą działalności gospodarczej. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

 Własna firma jako miejsca pracy (brak ofert na rynku pracy), a nie jako realizacja pomysłów ?  Brak nastawienia na realizację celów ekonomicznych, brak dążenia do wzrostu ?

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan Firmy „kobiece” są nastawione na realizację celów ekonomicznych …

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan … i na wykorzystywanie okazji.

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan Poziom inwestycji w innowacje był porównywalny w firmach „kobiecych” i „męskich”.

 Mniejsza pewność siebie ? (brak wykorzystywania okazji)

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007, 2008 PKPP Lewiatan Ale w okresie dobrej koniunktury firmy „męskie” ograniczają zainteresowanie innowacyjnością, a firmy „kobiece” zwiększają to zainteresowanie.

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007 i 2008, PKPP Lewiatan Więcej firm „kobiecych” posiada własne wynalazki i chroni je patentami. Chętniej też, niż firmy „męskie”, sięgają one po kupno patentów.

Awersja do ryzyka Awersja do korzystania z finansowania zewnętrznego

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan Awersja do ryzyka jest silniejsza niż w firmach „męskich”.

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan We wszystkich firmach stosowana jest zachowawcza strategia finansowania.

 Umiejętność budowania relacji z ludźmi ?

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan Firmy „kobiece” budują relacje z klientami – to jeden z trzech priorytetów w budowaniu pozycji konkurencyjnej.

Kobiety mają większe zaufanie do konkurentów na rynku ! Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007, PKPP Lewiatan

Może dlatego rzadziej stykają się z korupcją i uważają, że problem staje się coraz mniejszy ! Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP”, 2007, 2008, PKPP Lewiatan

 Wykorzystywanie (także) intuicji w działalności gospodarczej ?

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan Kobiety potrzebują doradztwa przy budowaniu strategii. Natomiast starają się mieć dość szeroką wiedzę o wszystkich obszarach działania firmy.

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan Kobiety nie są otwarte, tak jak mężczyźni, na zmiany.

Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007, 2008, PKPP Lewiatan Ciągle budują swoją pozycję konkurencyjną na cenie.

PANEL Czy twórczy i intelektualny potencjał kobiet jest właściwie doceniany i wykorzystywany w nauce i w biznesie ?  Czy kobiety mają czekać aż ich twórczy potencjał zostanie doceniony i wykorzystany, czy mają być aktywne ?  Czy są, a jeżeli tak, to jakie - bariery, które ograniczają kobietom możliwość wykorzystania potencjału, który posiadają ?  Co jest potrzebne do efektywnego wykorzystania twórczego i intelektualnego potencjału kobiet ? Jakie są Pań doświadczenia i wnioski z nich płynące ?