Model edukacyjny Stres w pracy nauczyciela Autor: Lidia Nowak Kwiatkowska Projekt: Praktyka Czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania Im. Gen. Jerzego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Advertisements

Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Roman Piechota Tomasz Kaczmarek
Materiały z warsztatów
Czynniki wpływające na kursy walut
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Wykonała : Zuzanna Tomaszewska Aktywność fizyczna i jej wpływy na zdrowie.
Dziecko widzem i aktorem. Cele: Poznawanie ró ż nych form teatralnych. Odkrywanie własnych mo ż liwo ś ci i uzdolnie ń artystycznych. Rozwijanie zainteresowa.
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
Tworzenie prawa.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Efektywne zarządzanie szpitalem Jan Butkiewicz Zastępca Dyrektora Pionu Ochrony Zdrowia d/s Sprzedaży Warszawa, 27 październik 2010.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Agnieszka Trela doktorantka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Mechanika płynów. Prawo Pascala (dla cieczy nieściśliwej) ( ) Blaise Pascal Ciśnienie wywierane na ciecz rozchodzi się jednakowo we wszystkich.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Rewolucja (?) w zarz ą dzaniu według Petera Senge’a Myślenie systemowe – piąta dyscyplina dr Aleksandra Spik.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Podstawowe pojęcia termodynamiki chemicznej -Układ i otoczenie, składniki otoczenia -Podział układów, fazy układu, parametry stanu układu, funkcja stanu,
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
DOPALACZE mswia.gov.p l. Co to są dopalacze? Grupa różnych substancji lub ich mieszanek o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym, nie znajdujących.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Stres w pracy nauczyciela
SAMOPOZNANIE Lider projektu: Województwo Małopolskie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Projekt biblioteczny klasy 4A, Pod przewodnictwem Katarzyny Latarnik
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Metody radzenia sobie ze stresem
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Model edukacyjny Stres w pracy nauczyciela Autor: Lidia Nowak Kwiatkowska Projekt: Praktyka Czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania Im. Gen. Jerzego Ziętka w Katowicach

Sposoby radzenia sobie ze stresem KARTY PRACY W MODELU EDUKACYJNYM mgr LIDIA KWIATKOWSKA- NOWAK

RADZIMY SOBIE ZE STRESEM Umiej ę tno ść radzenia sobie ze stresem to proces post ę powania z wewn ę trznymi i zewn ę trznymi wymaganiami postrzeganymi jako wyczerpuj ą ce lub przekraczaj ą ce zasoby jednostki. Radzenie sobie mo ż e obejmowa ć behawioralne, emocjonalne, motywacyjne reakcje lub my ś li człowieka. Proces radzenia sobie ze stresem pełni dwie funkcje: a) Instrumentaln ą – zorientowan ą na rozwi ą zaniu problemu, który był ź ródłem stresu, poprzez zmian ę własnego działania albo zmian ę zagra ż aj ą cego otoczenia, b) Uregulowanie emocji – obni ż enie przykrego napi ę cia i innych negatywnych stanów emocjonalnych oraz stymulowanie emocji w celu mobilizacji do działania

Strategie radzenia sobie ze stresem wg. R.S. Lazarusa i S. Folkmana 1. Strategie zorientowane problemowo – czyli konsekwentne osi ą ganie celu pomimo istniej ą cego stresu, np. konfrontacja planowe rozwi ą zywanie danego problemu 2. Strategie zorientowane emocjonalnie – to nie realizacja pierwotnego celu, ale redukcja negatywnych emocji poł ą czonych z uczuciem pora ż ki, np. dystansowanie si ę ucieczka w ś wiat fantazji samoobwinianie si ę nadmierna samokontrola pozytywne przewarto ś ciowanie poszukiwanie wsparcia

Strategie Z. Ratajczaka 1. Strategia prewencyjna – mo ż na j ą zastosowa ć przed nast ą pieniem zagro ż enia, które mo ż e mie ć miejsce w przewidywalnej przyszło ś ci. 2. Strategia walki, ataku, aktywnego mierzenia si ę z „agresywnym” czynnikiem bezpo ś rednio zagra ż aj ą cym ż yciu, zdrowiu itp. 3. Strategia obrony (ochrony) siebie, oszcz ę dzania sił i ś rodków, ukrywania si ę, zasłaniania i czekania a ż zagro ż enie zmniejszy si ę samo. 4. Strategia ucieczki to powszechnie znany sposób radzenia sobie w tzw. sytuacjach beznadziejnych, gdy ju ż nic nie mo ż na zrobi ć, zmieni ć. Człowieka ogarnia wówczas poczucie bezradno ś ci, niemo ż no ś ci podj ę cia jakiegokolwiek działania, a takie odczucia same w sobie tworz ą syndrom rzeczywistej bezradno ś ci i faktycznego braku siły.

Style radzenia sobie ze stresem – J.D.A. Parker i N.S. Endler Autorzy wyszczególnili trzy style: a) Zorientowany na zadanie – przez poznawcze przekształcenia albo próby zmiany sytuacji dokonuje si ę rozwi ą zania danego problemu b) Zorientowany na emocje – zmniejszenie napi ę cia emocjonalnego poprzez koncentracj ę na własnych prze ż yciach i fantazjowanie c) Zorientowany na unikanie – w wyniku anga ż owania si ę w ś rodki zast ę pcze i odwracanie uwagi

Działania antystresowe Je ś li znane s ą teorie, które wyja ś niaj ą zjawisko stresu psychologicznego, stresory oraz mo ż liwe strategie i style radzenia sobie z tym zjawiskiem, warto podj ąć konkretne działania antystresowe, do których zalicza si ę : 1. Podpowiedzi instynktowne – płacz, ś miech, ż art, które s ą symptomami radzenia sobie z trudn ą sytuacj ą. Pełni ą one funkcj ę raczej oczyszczaj ą c ą i rozładowuj ą c ą napi ę cie emocjonalne. 2. Dialog wewn ę trzny – rozmowa z samym sob ą, której celem jest wzmacnianie zaufania do własnych sił i mo ż liwo ś ci. 3. Ć wiczenia fizyczne – zdaniem specjalistów ró ż ne formy aktywno ś ci fizycznej niweluj ą negatywny wpływ stresu. Ć wiczenia fizyczne sprzyjaj ą relaksacji, obni ż aj ą poziom agresji, rozwijaj ą motywacj ę. 4. Ć wiczenia relaksacyjne – polegaj ą ce na kontroli oddechu, aby osi ą gn ąć odpr ęż enie umysłowe i fizyczne, b ą d ź te ż masa ż 5. Medytacja

Cykl H. Miller i A.D. Smith Człowiek prze ż ywaj ą cy wypalenie zawodowe nie jest zdany tylko na pomoc z zewn ą trz. Wg Miller i Smith potrafi on si ę sam otrz ą sn ąć i z nowym zapasem energii przywykn ąć do ka ż dej sytuacji. Cykl ten składa si ę z pi ę ciu faz: 1. Faza miesi ą ca miodowego – to okres, kiedy pracownik cieszy si ę z nowej pracy, wyzwa ń. 2. Stopniowo kiedy zapał ostyga, zaczynamy dostrzega ć pewne niedogodno ś ci i minusy dotychczasowej pracy. To faza przebudzenia. 3. Negatywnych wra ż e ń przybywa i zaczynamy odczuwa ć monotoni ę ka ż dego dnia. Gdy znika entuzjazm i stajemy si ę coraz bardziej rozczarowani, znajdujemy si ę w fazie poparzenia, 4. Które jest zwiastunem czwartej fazy, czyli w pełni rozwini ę tego syndromu wypalenia. 5. Ostatnim etapem jest fenomen Feniksa, czyli czas odrodzenia i „powstania z popiołów”.