PROJEKT EDUKACYJNY DLA Uczniów klasy III c Ulubione święta - Boże Narodzenie w naszej klasie Opracowanie projektu: Urszula Sobaszek
Okres realizacji: od listopada 2014 r. do 19 grudnia 2014 r. Celem projektu było: dostrzeganie piękna i oryginalności w zwyczajach ludowych, kształtowanie postawy szacunku i dbałości do tradycji, rozsądne i odpowiedzialne korzystanie ze źródeł internetowych (z zachowaniem praw autorskich), aktywne podejmowanie się samodzielnej realizacji zaplanowanych zadań,. obsługiwanie popularnych programów komputerowych. Projektem zostali objęci uczniowie klasy III c Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 21 w Gliwicach, pod opieką wychowawcy klasy – Urszuli Sobaszek, biorącej udział w projekcie Szkoła z Klasą 2.0.
Prezentacja metody projektów rodzicom dzieci podczas zebrania grupowego. Włączenie rodziców do realizacji projektu. Pomysł na projekt wziął się z chęci przybliżenia uczniom zwyczajów bożonarodzeniowych, z chęci pielęgnowania tradycji związanych ze świętami. Zrodził się w wyniku wspólnej dyskusji i wymiany zdań między uczniami. Za jego realizacją przemawiało duże zainteresowanie wśród uczniów w/w tematem. Zapoznanie dzieci z treścią baśni Dziewczynka z zapałkami - wysłuchanie nagrania baśni, obejrzenie filmu. Życie i twórczości Hansa Christiana Andersena – portal edukacyjny Zachęcanie do dłuższych, wielozdaniowych wypowiedzi dotyczących baśni -nawiązanie do tematyki Bożego Narodzenia. Umiejętne wykorzystanie swoich wiadomości w działaniach praktycznych. Praca w zespole nad realizacją wspólnego zadania. Poszukiwanie informacji na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych - przeglądarki internetowe (Firefox, Internet Explorer) i wyszukiwarka (Google) oraz w innych źródłach informacji.
Tak rozpoczęła się nasza praca nad realizacją projektu. Zapoznanie dzieci z treścią baśni Dziewczynka z zapałkami - wysłuchanie nagrania baśni, obejrzenie filmu. Zachęcanie do dłuższych, wielozdaniowych wypowiedzi dotyczących baśni. Nawiązanie do tematyki Bożego Narodzenia. Życie i twórczość Hansa Christiana Andersena – portal edukacyjny Inne zakończenie baśni, zilustrowanie jej treści – praca w grupach. Zaprezentowanie informacji na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych.
Bardzo pochłonęła nas praca nad realizacją zadań.
Oto efekty pracy uczniów.
ETAP II obejmował praktyczną stronę przygotowań do świąt i był skierowany na różnorodną aktywność dzieci. Zadania dla grup: Grupa czerwona - przygotowanie,,stołu wigilijnego”. Grupa żółta - ubiera choinkę. Grupa niebieska - przygotowanie z pomocą nauczyciela prezentacji multimedialnej: Symbole świąteczne. Grupa zielona - wykonuje prezenty dla kolegów, układa życzenia. Projektowanie kartek świątecznych w pracowni komputerowej. Sprzedaż wykonanych z pomocą rodziców kartek i innych bożonarodzeniowych dekoracji podczas kiermaszu. Zaprezentowanie jasełek Betlejemska dobranocka kolegom ze szkoły, rodzicom i pensjonariuszom Domu Opieki w Gliwicach –Sośnicy.
,,Stół wigilijny”
Okres Świąt Bożego Narodzenia to szczególny czas, czas śpiewania kolęd, składania życzeń, rodzinnych spotkań, wręczania prezentów bliskim. Magia Świąt dotarła też do klasy III c.
W grupie „zielonej” przygotowano prezenty i życzenia dla wszystkich kolegów, a tymczasem grupa,,żółta” ubrała piękną choinkę. Na zakończenie obejrzeliśmy prezentację multimedialną,,Boże Narodzenie”.
Uczniowie byli uśmiechnięci i zadowoleni. Uczniowie byli uśmiechnięci i zadowoleni.
Ciekawym zadaniem było projektowanie kartek świątecznych w pracowni komputerowej. Ciekawym zadaniem było projektowanie kartek świątecznych w pracowni komputerowej.
Ewaluacja projektu – zaprezentowanie jasełek Betlejemska dobranocka kolegom ze szkoły, rodzicom i pensjonariuszom Domu Opieki w Gliwicach – Sośnicy. Quiz - rozwiązywanie zagadek. Dzielenie się zdobytą wiedzą, podsumowanie zdobytych umiejętności. Zaangażowanie się uczniów i rodziców w organizację kiermaszu bożonarodzeniowego. Ocena całości projektu zaprezentowana na zebraniu z rodzicami na podstawie prezentacji multimedialnej. Ocena uczniów za zaangażowanie w realizację projektu, pomysłowość, estetykę wykonania prac, terminowość, umiejętność współpracy w zespole. Oprócz oceny słownej dzieci otrzymały ocenę z zajęć komputerowych i zachowania.
Nasze stoisko na Szkolnym Kiermaszu Bożonarodzeniowym
Jasełka Betlejemska dobranocka
To Smerfik biegnie z darami od niebieskiej rodziny… Boso po śniegu dziewczynka szła, niosąc zapałki do sprzedania….
Do szopki, hej pasterze Do szopki, bo tam cud...
W noc wigilijną, w blasku świec melodia kolęd płynie w mrok. Niech wszystkim przyniesie radości moc i szczęście na Nowy Rok.
Bibliografia W prezentacji wykorzystano materiały pochodzące z następujących źródeł: pl/images/results.aspx?qu=bombki&ex=1&origin=EC #p g:2| pl/images/results.aspx?qu=%C5%9Bwiece&ex=1#pg:2|