7. Jak zaistnieć na rynku międzynarodowym? Dr hab. Jerzy Cieślik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
6. Jak zaistnieć na rynku międzynarodowym?
Analiza ryzyka projektu
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Międzynarodowa promocja polskich M E B L I Konferencja prasowa 12 grudnia 2011 r. Warszawa.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ministerstwo Gospodarki Zmiana systemu promocji gospodarczej Polski.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Rozliczenia międzynardowe
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Raport o rynku franczyzowym w Polsce Edycja 2009.
2009 Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? EEN jako źródło informacji o warunkach podejmowania działalności na rynkach UE Justyna Kulawik Zespół Przedsiębiorczości.
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Zarządzanie projektami
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Punkt Kontaktowy Polskich Regionów na Ukrainie Projekt finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach dotacji na realizację zadań w zakresie.
A&I Firmness. Wizja Pomaganie firmom w rozwijaniu i zdywersyfikowaniu zagranicznych rynków sprzedaży.
Centrum Inwestora i Eksportera
Faktoring Bezpieczeństwo i wygoda
Ryzyko w transakcjach zagranicznych i metody jego ograniczania
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa Izba Przemysłowo-Handlowa - partnerem dla przedsiębiorstw w kraju i za granicą.
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Wstęp + pośrednicy w handlu zagranicznym
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Kampania reklamowa firmy Mondo Promo Sp. z o.o.. Założona w 2001r. Aktywnie działająca firma w przemyśle tekstylnym Innowacyjne tkaniny oraz wyspecjalizowana.
Logistyk.
British Polish Chamber of Commerce Usługa wsparcia polskich producentów Usługa Eksportowa – BPCC Export Marta Smolarek Konsultant ds. eksportu Brytyjsko.
Zintegrowane systemy informatyczne
UMOWY MIĘDZYNARODOWE A WSPÓŁPRACA GOSPODARCZA – W PRAKTYCE 10 marca 2016 Warszawa.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
6. Przygotowanie programu rozwoju eksportu Dr hab. Jerzy Cieślik.
Pośrednicy w kanałach dystrybucji
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Przedsiębiorczość międzynarodowa Wprowadzenie Dr hab. Jerzy Cieślik.
Wprowadzenie akcji na NewConnect Zainwestuj w SEKA S.A. 7 października 2011 r.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Firmy globalne.
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
Oferta kursów języka rosyjskiego dla firm
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
F&S Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo Technikum nr 2
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Zarządzanie sklepem internetowym
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zarządzanie sklepem internetowym
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
Zapis prezentacji:

7. Jak zaistnieć na rynku międzynarodowym? Dr hab. Jerzy Cieślik

2 Zadanie: Test na umiejętność szybkiego zdobycia informacji Kraj, produkt (branża)? Jakie źródła były sprawdzane? Które okazały się użyteczne a które nie? Co udało się zdobyć? Jakich informacji nie udało się uzyskać?

3 Typowa sytuacja  Nieduża firma  Dobre wyniki w kraju, wzrost sprzedaży zatrudnienia i zysków  W branży niektóre firmy o podobnych rozmiarach już eksportują  W kierownictwie firmy dojrzewa myśl, że trzeba zająć się eksportem

4 Obrót krajowy – obrót międzynarodowy  Specyficzny świat handlu międzynarodowego  Wspaniałe karty w historii  Ludzie o szczególnych predyspozycjach i cechach osobowych  Ukształtowane historycznie standardy, także skodyfikowane  Specyficzny język, skróty, itp.  ale jednocześnie  Dawniej ograniczony zasięg teraz procesy masowe  Postępująca integracja, globalizacja, elektronizacja  Czy sprzedaż z Belgii do Holandii to eksport?  Międzynarodowy obrót wewnątrzkorporacyjny

5 DziedzinaObrót krajowy Obrót między- narodowy Współpraca z agentem, dystrybutorem Inicjacja sprzedaży Negocjacje Typy kontraktów, dokumentacja Zwyczaje i formuły handlowe Sprawy celne, dokumentacja statystyczna Transport Ubezpieczenie Rozliczenia finansowe Rozstrzyganie sporów

6 Przygotowanie do wyjścia na rynki międzynarodowe  www  Materiały promocyjne  Udział w wystawach i targach  Certyfikacja wyrobów  Nawiązanie współpracy z agentami i/lub dystrybutorami

7 Perspektywa Joko Cosmetics Formy pozyskiwania klientów: 1. Udział w targach zagranicznych:  Intercharm / Moskawa  Cosmeeting / Paryż  Beauty Week / Dubai  Beauty World / Frankfurt  HBA / New York  Cosmoproof / Bolonia 2. Portal Promocji Eksportu 3. Konsulaty i Ambasady 4. Zapytania poprzez stronę internetową Polecenia dostawców i klientów z Europy

8 Promocja – wykorzystanie dźwigni Internetu  Rewolucja z perspektywy mniejszych firm  Radykalna obniżka kosztów działań promocyjnych  Komunikacja via www z klientem zagranicznym via (www) prawie zrównuje sytuacje małych firm i wielkich korporacji  Szybka aktualizacja – tłumaczenie tekstu  Informacja o odwiedzających  Wszelkie inne działania promocyjne skierowane za granicę powinny być poprzedzone przygotowaniem eksportowej strony internetowej

9 Eksportowa wersja strony www  Zwyczaj sprawdzania internetowego nowych kontaktów  Czy nazwa firmy, domena internetowa dobrze brzmi w obcych językach?  Języki, jakim posługują się użytkownicy Internetu  Angielski - 36%  Chiński - 11%  Japoński - 7%  Hiszpański - 7%  Niemiecki - 7%  Ale 96% transakcji internetowych realizowane w języku angielskim!

10 Kwestie techniczne i organizacyjne  Domena polska,.com czy kraju importera  Czy potencjalni klienci w danym kraju korzystają z Internetu  Przepustowość łączy  Dostępny sprzęt, rozdzielczość  Szybkość otwierania się stron

11 Typowe błędy  Wersja zagraniczna – uboga krewna wersji polskiej  Siermiężne tłumaczenie  Argumentacja i sposób prezentacji nie uwzględnia różnic kulturowych  Niektóre strony „Under construction”  Wersja polska aktualniejsza niż wersja obcojęzyczna  Dane kontaktowe firmy – telefon na centralę bądź do osoby bez znajomości obcych języków

12 Internet – od promocji do sprzedaży  Generalnie Internet wzmacnia tradycyjne kanały sprzedaży  B2C – ok. 20% światowego E-biznesu  Dużo wpadek i oszustw  Wysokie koszty transportu, opłat pocztowych, itp..  Trudne kwestie związane ze zwrotami, naprawami, problemy celne  Problemy dotyczące płatności  B2B  80% międzynarodowego E-biznesu  Elektroniczne sprzężenie systemów sprzedaży i systemów finansowych kontrahentów (EDI, Ekstranet)  To może być przyszłość!

13 Materiały promocyjne  Niezbędne w powiązaniu z innymi formami promocji  Wersje językowe  Kluczowe rynki – język lokalny  Pozostałe język angielski  Typowe błędy – podobne jak przy witrynie internetowej  Gadżety  Oryginalność  Zwyczaje, kwestie etyczne  Komu zlecić wykonanie  W kraju jeśli usługodawca ma doświadczenie w materiałach eksportowych, dotyczących konkretnego rynku i branży  Za granicą – najlepiej we współpracy z agentem

14 Udział w misjach, wystawach i targach  Misje handlowe  Typowo organizowane przez agendy rządowe, organizacje biznesowe  Często związane z uczestnictwem w wystawach i targach  Targi, wystawy  Generalne (wielobranżowe)  Specjalistyczne  Indywidualne

15 Uczestnictwo w targach: za i przeciw Argumenty za Zdobycie klientów Analiza trendów na rynku Demonstracja własnego potencjału Nawiązanie więzi kooperacyjnych Argumenty przeciw Wysokie koszty Minimalna ekipa 2-4 osoby Pracochłonne przygotowanie Zbliżony efekt możliwy do uzyskania innymi środkami

16 Uczestnictwo w targach – kiedy warto?  Targi uznane za ważne w branży  Solidne przygotowanie  Koncepcja przyciągnięcia uwagi (ekspozycja, gadżety, itp.)  Notatki ze wszystkich spotkań  Follow-up  Uzyskanie 50 % dofinansowania z Ministerstwa Gospodarki i Pracy

17 Certyfikacja wyrobów i procesów Potwierdzenie wiarygodności partnera w obrocie międzynarodowego Poszukiwanie wspólnego mianownika dla partnerów pochodzących z różnych regionów świata Nieporozumienia związane z certyfikacją  To nie jest gwarancja jakości  Odbiorem jakościowym konkretnych dostaw w obrocie międzynarodowym zajmują się wyspecjalizowane agendy Certyfikacja  Obowiązkowa  Dobrowolna  Quasi-obowiązkowa

18 Certyfikacje Joko Cosmetics ISO 9001:2000 (certyfikat zarządzania jakością) SASO (Saudi Arabian Standard Organisation) FDA (Food and Drugs Administration)

19 Certyfikacje – praktyczne problemy ISO 9000:2000 wskazówka, że firma przywiązuje wagę do jakości Procedury w ramach UE  Certyfikacja obowiązkowa  Standardy branżowe  Certyfikacja dobrowolna  Instytucje certyfikujące Procedury międzynarodowe  Brak jednolitych standardów  Wymagania poszczególnych krajów, n.p. USA Decyduje specyfika branżowa n.p. zabawki Koszty związane z uzyskaniem certyfikatu – możliwość 50% dofinansowania z MGiP

20 Dlaczego pośrednicy?  Brak własnych kadr i doświadczenia  Na niektórych rynkach i branżach bez pośrednika ani rusz  Decyduje specyfika branżowa  Uwarunkowania historyczne

21 Wybieramy pośrednika  Pośrednicy krajowi  Polska firma eksportowa  Agent krajowy  Typy pośredników zagranicznych  Na cudzy rachunek i w cudzym imieniu (agent, cif-agent, makler handlowy)  Na cudzy rachunek, we własnym imieniu (komisant, konsygnatariusz)  Na własny rachunek i we własnym imieniu (dystrybutor, dealer)  Na własny rachunek, we własnym imieniu, zgodnie z własną specyfikacją (produkcja na zamówienie)

22 Eksport pośredni Polski producent Kraj Zagranica Polska firma handlowa eksportowa ?

23 Eksport bezpośredni I: Dystrybutor Polski Producent eksporter Kraj Zagranica Dystrybutor Odbiorca finalny

24 Eksport bezpośredni II Agent zagraniczny Polski Producent eksporter Kraj Zagranica Odbiorca finalny Agent zagraniczny

25 Eksport bezpośredni III: Agent krajowy Polski Producent eksporter Kraj Zagranica Odbiorca finalny Agent krajowy

26 Eksport bezpośredni IV: Agent krajowy i zagraniczny Polski Producent eksporter Kraj Zagranica Odbiorca finalny Agent zagraniczny Agent krajowy

27 Agent czy Dystrybutor zagraniczny Agent czy Dystrybutor zagraniczny Mała firma, często 1 osoba Możliwy angaż przy niskich obrotach Ryzyko po stronie eksportera Zainteresowany możliwie wysoką ceną Niewielki wpływ na koszty dostawy Budowanie w przyszłości własnej sieci naturalnym etapem Duże organizacje Dystrybutor wymaga większych obrotów Ryzyko po stronie dystrybutora Zainteresowany jak najniższą ceną Możliwy wpływ na obniżkę – konsolidacja zakupów Trudno wyrwać się z objęć dystrybutora

28 Agent polski czy agent zagraniczny: możliwe warianty  Tylko agent polski  Tylko agent zagraniczny  Eksporter zawiera 2 umowy agencyjne, jedną z agentem polskim a drugą z zagranicznym  Polski agent posiada sub-agenta za granicą  Czynniki decydujące o wyborze rozwiązania  Własny potencjał kadrowy do obsługi transakcji  Specyfika kraju eksportera  Tradycje danej branży  Typowe obowiązki krajowego agenta w eksporcie

29 Agenci krajowi wyspecjalizowani w handlu międzynarodowym  Tradycja central handlu zagranicznego  Po 1990 r. wielu pracowników poszło na swoje  Firmy kilkuosobowe  Dominuje specjalizacja branżowa  Rzadko łączą import z eksportem  W Polsce działa kilkaset firm, brak szczegółowych danych  Słabo z młodym narybkiem  Zanikająca specjalizacja na studiach wyższych!

30 Agenci zagraniczni Najczęściej firmy o ustabilizowanej pozycji na konkretnych rynkach i w konkretnych branżach Informacje a działających agentach łatwo dostępne w katalogach branżowych Sugestie krajowego agenta Typowy zakres obowiązków agenta zagranicznego  Zdobywanie zamówień  Przekazywanie wszelkich informacji mogących mieć wpływ na realizację eksportu (n.p. zmiany przepisów)  Załatwianie reklamacji  Ochrona marki  Szkolenie personelu eksportera

31 Kluczowe klauzule w umowie agencyjnej Obowiązki agenta Obowiązki zleceniodawcy Klauzula dotycząca konkurencyjności Klauzula wyłączności Wysokości i sposób wyliczania prowizji  Z tytułu działalności podstawowej  Dodatkowe (wystawy, obsługa techniczna, del credere)

32 Podstawowe reguły przy wyborze formy wejścia na obcy rynek - podsumowanie  Brak doświadczeń eksportowych, początkowo niskie obroty i niepewność sukcesu wskazują na celowość korzystania z agentów  Eksport pośredni nie skłania do budowania potencjału eksportowego i raczej trzeba go unikać  Docelowo przy wysokiej dynamice obrotów powinniśmy planować budowanie własnej sieci  Od samego początku staramy się budować potencjał kadrowy, choćby w minimalnym wymiarze

33