Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Konflikt w negocjacjach
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Samoocena.
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Kierowanie twórczością w organizacji
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
KULTURA ORGANIZACYJNA
Małgorzata Bogdanowicz
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
KONFLIKTY SPOŁECZNE.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
6 kroków do porozumienia
Dobrostan w pracy.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Konflikty jako procesy społeczne
Lider- Przywódca.
Wyzwania przedsiębiorczości
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Polskie Centrum Mediacji
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Wstęp do zarządzania i marketingu
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Stres w pracy nauczyciela
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako: niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów, spór, zatarg. Konflikt to: proces, w którym strona A podejmuje świadome wysiłki zmierzające do udaremnienia dążeń strony B przez blokowanie w jakiś sposób osiągnięcia przez nią celów lub blokowanie działań w jej interesie; proces, w którym strona A podejmuje świadome wysiłki zmierzające do udaremnienia dążeń strony B przez blokowanie w jakiś sposób osiągnięcia przez nią celów lub blokowanie działań w jej interesie; nieporozumienia na tle celów i środków ich osiągania, gdy antagonizmy emocjonalne są źródłem starć pomiędzy ludźmi lub grupami. nieporozumienia na tle celów i środków ich osiągania, gdy antagonizmy emocjonalne są źródłem starć pomiędzy ludźmi lub grupami.

Analizując różne definicje konfliktów można stwierdzić, że: jest to sytuacja, w której występują co najmniej dwie osoby (strony), strony są od siebie nawzajem zależne, konflikt rozpoczyna się wówczas, gdy jedna ze stron spostrzega, że jej cele, zdarzenia, wartości lub zachowania są sprzeczne z działaniem drugiej strony, i że ta druga strona potencjalnie utrudnia lub blokuje ich realizację, ujawniony konflikt charakteryzują specyficzne zachowania wobec drugiej osoby, druga strona odwzajemnia reakcję, konfliktom towarzyszą emocje, do których często należy agresja.

Funkcje konfliktów: 1.informacyjna – k. informuje kierownictwo, pracowników o tym, co dzieje się w organizacji, 2.motywacyjna – k. zmusza do poprawy istniejącej sytuacji, zachęca do aktywności, większego zaangażowania na rzecz rozwiązania sporu; 3.innowacyjna – k. konflikt rodzi potrzebę zmian na lepsze, postępu, modernizacji, poszukiwania nowych, twórczych rozwiązań; 4.identyfikacyjna – k. powoduje, że pracownicy lepiej poznają wady i zalety firmy, identyfikują się z jej celami, bronią jej interesów.

Pozytywne i negatywne aspekty konfliktów: Pozytywne wyższa jakość podejmowanych decyzji, stymuluje twórczość i innowacje, wyzwala ciekawość i zainteresowanie, sprzyja powstawaniu nowych koncepcji, spaja grupę, zwiększa motywację do działania, ujawnia „punkty zapalne” wymagające naprawy, umożliwia rozładowywanie napięć, frustracji, zapoczątkowuje istotne zmiany, udrażnia kanały komunikacyjne, kreuje pozytywne współzawodnictwo, oczyszcza atmosferę w organizacji, Negatywne osłabia więzi międzygrupowe, może doprowadzić do upadku (rozbicia) grupy, mniejsza spójność grupy, może prowadzić do zakłóceń w procesie komunikacji, powoduje chaos, dezorganizuje pracę grupy, obniża morale członków zespołu, wywołuje wrogość i podejrzliwość w kontaktach z innymi ludźmi,

Źródła konfliktów w organizacji wadliwa struktura organizacyjna nie zapewniającą funkcjonalnych powiązań między szczeblami organizacji, zła organizacja pracy wynikającą z niejasno określonych zakresów obowiązków i celów, braki kompetencyjne i nadużycia kierownictwa, niska kultura organizacyjna, niepewność i brak poczucia bezpieczeństwa, złe warunki pracy, niestosowanie lub naruszanie obowiązującego prawa, system kar i nagród, niezadowolenie z pełnionej roli, szkodliwe ambicje, próżność, trudności z wprowadzeniem innowacji technologicznych i organizacyjnych,

Subiektywne źródła konfliktów: cechy charakteru człowieka, postawy ludzi, sposób zachowania, wydawane opinie, oczekiwania i przewidywania wynikające z pracy w danej firmie, cechy osobowości ludzi Obiektywne źródła konfliktów: sprzeczności między potrzebami, a możliwościami ich zaspokajania, sprzeczności między interesem pracownika, a interesem całej firmy, niewłaściwa komunikacja, różnice kulturowe, pełnienie ról społecznych, niezaspokojone potrzeby

Fazy zarządzania konfliktem J. A. F. Stoner, R. E. Freeman, D. R. Gilbert wyodrębniają w zarządzaniu konfliktem sześć faz: faza pierwsza – to okresowa wymiana zdań, zgłaszanie kłopotów i czuwanie nad przebiegiem zdarzeń w firmie; faza druga – to ustalenie stron konfliktu, jego istoty oraz znaczenia; faza trzecia – kierownictwo przedstawia swoją ocenę konfliktu; wcześniejsze ujawnienie go pozwala szybciej go opanować, strony doprowadzane są do rozmowy;

faza czwarta – zastosowanie odpowiednich metod, które mają pomóc w rozwiązaniu konfliktu; faza piąta – śledzenie, czy wybrane rozwiązanie doprowadziło do rozwiązania konfliktu; faza szósta – tworzenie klimatu współpracy, wprowadzenie potrzebnych zmian.

Sposoby rozwiązywania konfliktów – sami, książka, str. 187, tabela. Negocjacje jako skuteczny sposób rozwiązywania konfliktów (np.: elementy procesu negocjacji, czynniki wpływające na przebieg negocjacji) – sami książka, str. 188.