Dobrzy żołnierze, czy dobrzy aktorzy – zarządzanie własnym wizerunkiem w pracy – wykład 1 dr Aleksandra Spik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Nauka o informacji w XXI wieku
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Metoda Development Center w praktyce
Psychologia Zarządzania
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Zachowania organizacyjne
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Strategie kariery zawodowej
Kultura organizacyjna
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
KULTURA ORGANIZACYJNA
Doświadczenia z etapu projektu Donq POL Ocena firm Wnioski i rekomendacje Aleksandra Buczkowska-Garbarczyk Być może ta prezentacja wywoła dyskusję, z której.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie strategiczne
Psychologia w zarządzaniu
SMAS Single Market Assistance Services Prezentacja na spotkanie dotyczące współpracy Centrum Polska z koordynatorami Ministerstwo Gospodarki 22 kwietnia.
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE Instytut Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu SPECJALNOŚĆ: PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w zarządzaniu
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Ministerstwo Finansów
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Taktyki autoprezentacyjne
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Wstęp do zarządzania i marketingu
Jakość zasobów cyfrowych 2008/2009 dr Remigiusz Sapa.
Budowa organizacji uczącej się Wydział Zarządzania UW Dr Aleksandra Spik Prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz Dr Aleksandra Spik, dr hab., prof. UW Krysztof.
B UDOWA ORGANIZACJI UCZĄCEJ SIĘ Wydział Zarządzania UW MSM, rok II Dr Aleksandra Spik Prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
J. S Bourdage, J. W. Wiltshhire, K. Lee „Personality and Workplacce Impression Management: Correlates and Implications”, Journal of Applied Psychology,
Zarządzanie wiedzą – rola postaw i zachowań organizacyjnych You cannot force commitment, what you can do…You nudge a little here, inspire a little there,
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Jak zaliczyć wykład: Dobrzy żołnierze, dobrzy aktorzy – kształtowanie swojego wizerunku w pracy? dr Aleksandra Spik.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Postawy związane z pracą A. Spik WZ UW. Zaangażowanie organizacyjne – rozwój koncepcji Zaangażowanie, jako zakłady dodatkowe (H. Becker, 1960). Przywiązanie.
Informatyczne Systemy w Zarządzaniu Tomek Marszał Wyższa Szkoła Informatyki I Umiejętności Zaliczenie przedmiotu Studia niestacjonarne.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW.
Nadzór korporacyjny 1. WSTĘP.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Decydowanie i techniki decyzyjne w administracji
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Rola przemocy w polityce.
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Psychologia w Zarządzaniu
Raport po ocenie 360° - fragment
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
PYTANIA POMOCNICZE Co mi się podobało, a co nie?
Psychologia w Zarządzaniu
Patologie w kierowaniu
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Dobrzy żołnierze, czy dobrzy aktorzy – zarządzanie własnym wizerunkiem w pracy – wykład 1 dr Aleksandra Spik

Literatura podstawowe: Spik, A. (2012) „Zachowania obywatelskie w organizacji, czyli o dobrych żołnierzach wśród pracowników”[w] red. Klincewicz, K., Grzywacz, W.Rozwój potencjału społecznego organzacji – wyzwania XXI wieku. Bergeron D. M. (2007) The potential paradox of organizational citizenship behavior. Good citizens at what cost? Academy of Management Review, 32( 4), Takeuchi, R., Bolino M. C., Lin C.-C. (2015) Too many motives? The effects of multiple motives on organizational citizenship behavior. Journal of Applied Psychology,100( 4), dr Aleksandra Spik

Literatura c.d Grant, A. (2013)„Firmowi dawcy i biorcy” Harvard Business Review Polska, lipiec-sierpień. Smith, C. A., Near, J.W., Organ, D. (1983) Organizational Citizenship Behavior Its Nature and Antecedents. Journal of Applied Psychology, nr 68/4, George, J. M., Brief, A.P (1992) Feeling good- doing good: A conceptual analysis of the mood at work-organizational spontaneity relationship. Psychological Bulletin, Nr112/2, dr Aleksandra Spik

Bolino M. C., Turnley, W. H., Gilstrap J. B., & Suazo M. M. (2010). Citizenship under pressure: What’s a “good soldier” to do? Journal of Organizational Behavior, 31, 835– 855. Bolino M. C., Klotz A., C., Turnley W. H., Harvey, J. (2013) Exploring the dark side of organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 34, dr Aleksandra Spik

Warunki zaliczenia 2 możliwości zaliczenia wykładu: Kolokwium – ostatnie spotkanie 29 IV 2016 Praca zaliczeniowa: – Obecność – 50% obecności. dr Aleksandra Spik

Co to znaczy „dobry żołnierz” organizacji dr Aleksandra Spik

Tematyka zajęć 1.Zachowania obywatelskie w organizacji - rozwój koncepcji (D. Organ, P. Podsakoff) 1.przegląd najważniejszych/najciekawszych badań dotyczących OCB. 2.Badania nad OCB w Polsce. dr Aleksandra Spik

2. Związek zachowań obywatelskich i innych charakterystyk pracownika. OCB a cechy osobowości, płeć, stanowisko… Wpływ kultury i kultury organizacji. dr Aleksandra Spik

Tematyka zajęć 2.Paradoksy zachowań obywatelskich w organizacji. – Wpływ OCB na rozwój kariery. – OCB a życie osobiste (work-life balance). – Compulsory organizational citizenhip behavior (Vigoda-Gadot) Job creep (Van Dyne, Ellis). dr Aleksandra Spik

Tematyka zajęć 3. Jak odróżnić „dobrego żołnierza” od „dobrego aktora”? Różne motywy OCB – wnioski z badań. Techniki zarządzania wizerunkiem w pracy- wprowadzenie do impression management (M. Bolino). dr Aleksandra Spik

Tematyka zajęć 6. Autoprezentacja – co decyduje o skutecznym kształtowaniu wizerunku? Wyniki badań dotyczące taktyk wywierania wrażenia na innych (m.in.: atrybucje, zachowania niewerbalne, kontakty społeczne, konformizm). dr Aleksandra Spik

Tematyka zajęć 7. Osobowość makiavelisty i jego relacje z otoczeniem. „ Między tym, co dzieje się na świecie, a tym, co się dziać powinno, zachodzi tak wielka różnica. Należy więc być lisem, aby się poznać na sieciach, i lwem, aby odstraszać wilków.” N. MACHIAVELLI: Książę, s. 66 i 76. dr Aleksandra Spik

Spektakularne oszustwa – osobowość makiawelisty i jego relacje z otoczeniem dr Aleksandra Spik

Osobowość makiavelisty dr Aleksandra Spik Victor Lustig - „Człowiek, który sprzedał Wieżę Eiffla. Dwa razy..” Clark Rockeffeler

1. OCB - Początki…. Zachowania kooperujące, spontaniczne i innowacyjne „Organizacja, która opiera się wyłącznie na kalkach nakazanych zachowań jest bardzo kruchym systemem społecznym”. „Nie ma takiego planu, w którym udałoby się prze- widzieć wszelkie możliwe wypadki, lub za pomocą którego można by poddać kompletnej kontroli zmienność zachowań ludzkich.” „ Zdolność ludzi do innowacji, spontanicznej kooperacji, przejawiania zachowań ochraniających i kooperatywnych jest zatem sprawą kluczową dla przetrwania i efektywności organizacji” Katz i Kahn (1979: 521) dr Aleksandra Spik

Obywatel organizacji?? A może „funkcjonariusz”? dr Aleksandra Spik

Satysfakcja z pracy a wydajność pracownika ??? dr Aleksandra Spik

Zachowania obywatelskie w organzacji - Organizational citienship behavior (OCB) „Willing to go the extra mile for the organization” 7 kategorii OCB (Podsakoff i in., 2006) dr Aleksandra Spik

Co odróżnia OCB od innych zachowań w organizacji 1.Konieczne lub wręcz niezbędna dla przetrwania organizacji. 2.Pracownicy wykonują je dobrowolnie. 3.Działania wykraczające ponad formalny zakres obowiązków dr Aleksandra Spik

Kategorie OCB 1.Pomaganie 2.Lojalność organizacyjna 3.Postawa obywatelska (civic virtue). 4.Posłuszeństwo. 5.Samorozwój. 6.Inicjatywa. 7.Wytrwałość. dr Aleksandra Spik

Kategorie OCBPrzykładowe pytania Pomaganie Chętnie pomagam nowym pracownikom zaznajomić się z ich zadaniami Lojalność organizacyjna Bronię organizacji, kiedy osoby z zewnątrz ją krytykują. Przestrzeganie wymogów organizacji Przestrzegam reguł i norm organizacyjnych, nawet wtedy, kiedy nikt mnie nie obserwuje. Samorozwój Jest dla mnie ważne by być na bieżąco z najnowszymi trendami związanymi. Wytrwałość Szukam wyzwań w pracy Inicjatywa Zgłaszam współpracownikom swoje sugestie jak grupa mogłaby funkcjonować lepiej. Postawa obywatelska* Nie uczestniczę w dodatkowych projektach, komisjach itp. jeśli nie jestem do tego zmuszony.