Dobrzy żołnierze, czy dobrzy aktorzy – zarządzanie własnym wizerunkiem w pracy – wykład 1 dr Aleksandra Spik
Literatura podstawowe: Spik, A. (2012) „Zachowania obywatelskie w organizacji, czyli o dobrych żołnierzach wśród pracowników”[w] red. Klincewicz, K., Grzywacz, W.Rozwój potencjału społecznego organzacji – wyzwania XXI wieku. Bergeron D. M. (2007) The potential paradox of organizational citizenship behavior. Good citizens at what cost? Academy of Management Review, 32( 4), Takeuchi, R., Bolino M. C., Lin C.-C. (2015) Too many motives? The effects of multiple motives on organizational citizenship behavior. Journal of Applied Psychology,100( 4), dr Aleksandra Spik
Literatura c.d Grant, A. (2013)„Firmowi dawcy i biorcy” Harvard Business Review Polska, lipiec-sierpień. Smith, C. A., Near, J.W., Organ, D. (1983) Organizational Citizenship Behavior Its Nature and Antecedents. Journal of Applied Psychology, nr 68/4, George, J. M., Brief, A.P (1992) Feeling good- doing good: A conceptual analysis of the mood at work-organizational spontaneity relationship. Psychological Bulletin, Nr112/2, dr Aleksandra Spik
Bolino M. C., Turnley, W. H., Gilstrap J. B., & Suazo M. M. (2010). Citizenship under pressure: What’s a “good soldier” to do? Journal of Organizational Behavior, 31, 835– 855. Bolino M. C., Klotz A., C., Turnley W. H., Harvey, J. (2013) Exploring the dark side of organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 34, dr Aleksandra Spik
Warunki zaliczenia 2 możliwości zaliczenia wykładu: Kolokwium – ostatnie spotkanie 29 IV 2016 Praca zaliczeniowa: – Obecność – 50% obecności. dr Aleksandra Spik
Co to znaczy „dobry żołnierz” organizacji dr Aleksandra Spik
Tematyka zajęć 1.Zachowania obywatelskie w organizacji - rozwój koncepcji (D. Organ, P. Podsakoff) 1.przegląd najważniejszych/najciekawszych badań dotyczących OCB. 2.Badania nad OCB w Polsce. dr Aleksandra Spik
2. Związek zachowań obywatelskich i innych charakterystyk pracownika. OCB a cechy osobowości, płeć, stanowisko… Wpływ kultury i kultury organizacji. dr Aleksandra Spik
Tematyka zajęć 2.Paradoksy zachowań obywatelskich w organizacji. – Wpływ OCB na rozwój kariery. – OCB a życie osobiste (work-life balance). – Compulsory organizational citizenhip behavior (Vigoda-Gadot) Job creep (Van Dyne, Ellis). dr Aleksandra Spik
Tematyka zajęć 3. Jak odróżnić „dobrego żołnierza” od „dobrego aktora”? Różne motywy OCB – wnioski z badań. Techniki zarządzania wizerunkiem w pracy- wprowadzenie do impression management (M. Bolino). dr Aleksandra Spik
Tematyka zajęć 6. Autoprezentacja – co decyduje o skutecznym kształtowaniu wizerunku? Wyniki badań dotyczące taktyk wywierania wrażenia na innych (m.in.: atrybucje, zachowania niewerbalne, kontakty społeczne, konformizm). dr Aleksandra Spik
Tematyka zajęć 7. Osobowość makiavelisty i jego relacje z otoczeniem. „ Między tym, co dzieje się na świecie, a tym, co się dziać powinno, zachodzi tak wielka różnica. Należy więc być lisem, aby się poznać na sieciach, i lwem, aby odstraszać wilków.” N. MACHIAVELLI: Książę, s. 66 i 76. dr Aleksandra Spik
Spektakularne oszustwa – osobowość makiawelisty i jego relacje z otoczeniem dr Aleksandra Spik
Osobowość makiavelisty dr Aleksandra Spik Victor Lustig - „Człowiek, który sprzedał Wieżę Eiffla. Dwa razy..” Clark Rockeffeler
1. OCB - Początki…. Zachowania kooperujące, spontaniczne i innowacyjne „Organizacja, która opiera się wyłącznie na kalkach nakazanych zachowań jest bardzo kruchym systemem społecznym”. „Nie ma takiego planu, w którym udałoby się prze- widzieć wszelkie możliwe wypadki, lub za pomocą którego można by poddać kompletnej kontroli zmienność zachowań ludzkich.” „ Zdolność ludzi do innowacji, spontanicznej kooperacji, przejawiania zachowań ochraniających i kooperatywnych jest zatem sprawą kluczową dla przetrwania i efektywności organizacji” Katz i Kahn (1979: 521) dr Aleksandra Spik
Obywatel organizacji?? A może „funkcjonariusz”? dr Aleksandra Spik
Satysfakcja z pracy a wydajność pracownika ??? dr Aleksandra Spik
Zachowania obywatelskie w organzacji - Organizational citienship behavior (OCB) „Willing to go the extra mile for the organization” 7 kategorii OCB (Podsakoff i in., 2006) dr Aleksandra Spik
Co odróżnia OCB od innych zachowań w organizacji 1.Konieczne lub wręcz niezbędna dla przetrwania organizacji. 2.Pracownicy wykonują je dobrowolnie. 3.Działania wykraczające ponad formalny zakres obowiązków dr Aleksandra Spik
Kategorie OCB 1.Pomaganie 2.Lojalność organizacyjna 3.Postawa obywatelska (civic virtue). 4.Posłuszeństwo. 5.Samorozwój. 6.Inicjatywa. 7.Wytrwałość. dr Aleksandra Spik
Kategorie OCBPrzykładowe pytania Pomaganie Chętnie pomagam nowym pracownikom zaznajomić się z ich zadaniami Lojalność organizacyjna Bronię organizacji, kiedy osoby z zewnątrz ją krytykują. Przestrzeganie wymogów organizacji Przestrzegam reguł i norm organizacyjnych, nawet wtedy, kiedy nikt mnie nie obserwuje. Samorozwój Jest dla mnie ważne by być na bieżąco z najnowszymi trendami związanymi. Wytrwałość Szukam wyzwań w pracy Inicjatywa Zgłaszam współpracownikom swoje sugestie jak grupa mogłaby funkcjonować lepiej. Postawa obywatelska* Nie uczestniczę w dodatkowych projektach, komisjach itp. jeśli nie jestem do tego zmuszony.