Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Advertisements

Związku Miast Polskich
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w latach
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Współpraca JST w Polsce stan i potrzeby Andrzej Porawski Dyrektor Biura Związku Miast Polskich.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Badanie ankietowe szacunku planowanych wydatków majątkowych gmin w latach Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Ustrój samorządu terytorialnego
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Partnerstwo Nyskie 2020 Głubczyce, 21 października 2014 PARTNERSTWA SAMORZĄDÓW Razem dla rozwoju.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
UST.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Program Operacyjny Polska Wschodnia
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Publiczne praw gospodarcze
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego” wspófinansowanego ze środków MF EOG Współpraca międzysamorządowa w Polsce stan i potrzeby Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP Łódź 12 listopada 2013 r.

Program konferencji w dniu : :10Otwarcie konferencji, Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi, Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP 11: :30Podsumowanie wyników naboru projektów w konkursie grantowym w ramach Programu Regionalnego MF EOG – Przemysław Derwich, z-ca dyr. Departamentu PPiPT, MRR 11: :45Prezentacja zasad pomocy dla partnerstw w II fazie projektu predefiniowanego – Tomasz Potkański, kierownik projektu 11: :15Prezentacja raportu „Diagnoza stanu współpracy między- samorządowej w Polsce” - Andrzej Porawski, ZMP 12: :35przerwa 12: :50Planowanie rozwoju na obszarach funkcjonalnych – kontekst przestrzenny - Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP 12: :30Dyskusja 13: :00Prezentacja wniosków z raportu nt. stanu współpracy międzysamorządowej w Norwegii – Anna Stephansen, IRIS 14: :30Prezentacja doświadczeń współpracy w obszarze funkcjonal- nym miasta Stavanger – Felix Laate, Greater Stavanger Area 14: :00Pytania i odpowiedzi, po zakończeniu - lunch

Cele diagnozy Ocena stanu wyjściowego w okresie początkowym pro- jektu predefiniowanego, którego celem jest budowanie kompetencji do rozszerzania współpracy JST dla rozwoju; Zidentyfikowanie form współpracy i ich cech charakte- rystycznych; Wstępna identyfikacja przeszkód utrudniających rozwój różnych form współpracy; Wstępne propozycje potrzebnych działań legislacyjnych; D IAGNOZA POWSTAJE W MOMENCIE POPRZEDZAJĄCYM NOWĄ PERSPEKTYWĘ FINANSOWĄ UE, KTÓRA PREFERUJE ROZWÓJ ZINTEGROWANY, REALIZOWANY W PARTNERSTWIE (MLG)

Wykorzystane zasoby Dostępne rejestry i dane statystyczne Przegląd literatury i zbiorów informacji Dane MF dot. finansów JST Studia przypadków Wyniki ankiety przeprowadzonej w gminach i powiatach

Zidentyfikowane formy współpracy Związki międzygminne i międzypowiatowe Porozumienia administracyjne Spółki prawa handlowego Stowarzyszenia JST Stowarzyszenia specjalne (ustawowe) – LGD i LOT Inne formy: a) sieci metropolitalne / aglomeracyjne b) porozumienia / umowy z innymi partnerami c) konsorcja d) klastry

Związki międzygminne i międzypowiatowe (1) Nowe podmioty prawa publicznego, przejmujące wszystkie prawa i obowiązki organów gmin / pow.; w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Sztywne struktury, dostosowane do tego celu; Istniejące związki – dwa typy (celowe, rozwojowe); 226 gminnych (średnio 8,6 gmin / razem 1499 gmin); 2 powiatowe (po 18 powiatów / razem 36 powiatów); 145 związków złożyło sprawozdania (działa); ok. 1,3 mld zł, w tym 400 mln – inwestycje (2011); z tego blisko 850 mln – 3 związki (KZK GOP, Parsęta, Żywiec);

Związki międzygminne i międzypowiatowe (2) 110 jednozadaniowych (41 - odpady stałe, 35 - woda- ścieki, 11 - lok. transport publ., 10 - turystyka); 116 wielozadaniowych (42 - ekologiczne; 67 - różne; 7 - rozwojowe, w tym GZM); średnio 3,5 zadania w statucie związku; Wydatki bieżące – 2/3 wydatków ogółem, w tym 80% - transport publiczny; Wydatki majątkowe – 1/3 wydatków ogółem, w tym 90 % - gospodarka komunalna i ochrona środowiska; O CENA Z ANKIET – 2,50

Ankieta – wskazania gmin

Ankieta – wskazania powiatów

Porozumienia administracyjne (1) Jedna gmina lub powiat przejmuje wszystkie prawa i obowiązki organów gmin / powiatów; Cel: przeniesienie zadania publicznego na inną JST; Sztywne struktury, dostosowane do tego celu; Dwa typy (celowe - wertykalne, zadaniowe); Brak danych ilościowych (brak rejestru); Często „owocują” innymi formami współpracy; ok. 1,24 mld zł, w tym 355 mln – inwestycje (2012); dodatkowo 0,67 mld zł, w tym 546 mln na inwestycje, w formie dotacji „z tytułu pomocy finansowej na dofinansowanie zadań własnych”

Porozumienia administracyjne (2) W sprawozdaniu RIO za 2012 są dane opisowe dot. województw (229 mln, tzn. 1,5 % ich dochodów; wzrost o 192 %; drogi, kultura, administracja publ., oświata, ochrona zdrowia); dotyczą obu rodzajów; Kwoty dotacji z porozumień w 2012: gminy mln, powiaty - 379, miasta na prawach powiatu - 304, województwa ; O CENA Z ANKIET – 2,80 (G) I 2,90 (P)

Ankieta – wskazania gmin

Ankieta – wskazania powiatów

Spółki prawa handlowego (1) Od na podst. ustawy o gospodarce komunalnej; Cel: zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w dro- dze świadczenia usług powszechnie dostępnych; Brak danych ilościowych, w tym finansowych; Rok Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością razemtylko z udziałem JSTz udziałem innych podmiotów bd

Spółki prawa handlowego (2) współpraca jest zarówno w rubryce 2 (brak rozróż- nienia w Informacji MSP ze względu na liczbę JST) jak i 3 (brak danych w Informacji MSP); dane są w ankietach wysyłanych przez JST do MSP; O CENA Z ANKIET – 2,57 (G) I 2,62 (P) Rok Spółki akcyjne razemtylko z udziałem JSTz udziałem innych podmiotów bd

Ankieta – wskazania gmin

Ankieta – wskazania powiatów

Stowarzyszenia JST (1) Forma prawna – organizacja pozarządowa (NGO); Cel: nieuzasadnione rozróżnienie w ustawach: -Gminy: w celu wspierania idei samorządu teryto- rialnego oraz obrony wspólnych interesów (art. 84); -Powiaty (i województwa) - bez ograniczenia (art. 75); STATYSTYKA: Krajowe (3 gminne, 1 powiatowe, 1 wojewódzkie); Krajowe „branżowe” (6); Regionalne (12 + federacja); „Euroregionalne” (15 + federacja); Lokalne ( „drogowych” + 6 pow. + 9 miast partn.);

Stowarzyszenia JST (2) Mimo odwołania do uPs uważa się, że do stowa- rzyszeń JST nie mogą należeć inne osoby prawne (np. jako członkowie wspierający); Orzecznictwo twierdzi też, że JST nie mogą należeć do innych stowarzyszeń jako członkowie wspierający; TO POWAŻNE I NIEUZASADNIONE OGRANICZENIA ! O CENA STOWARZYSZEŃ LOKALNYCH Z ANKIET : 2,68 (G) i 2,82 (P)

Ankieta – wskazania gmin

Ankieta – wskazania powiatów

Stowarzyszenia specjalne (ustawowe) Stowarzyszenia JST i innych podmiotów, utworzone na podstawie szczególnej regulacji ustawowej: -LGD ( art.15 ust.1 uwrow ); cel: rozwój obszarów wiejskich; -LOT (art.4 uPOT); cel: rozwój i promocja turystyki. Mogą należeć inne osoby prawne, a nawet osoby fiz.; Współdziałanie międzysektorowe (3 sektory); 336 LGD z udziałem 2060 gmin; 132 LOT z udziałem 607 gmin i powiatów; O CENA LGD Z ANKIET – 2,86 (G) I 2,86 (P) O CENA LOT Z ANKIET – 2,38 (G) I 2,75 (P)

Ankieta LGD – wskazania gmin

Ankieta LGD – wskazania powiatów

Ankieta LOT – wskazania gmin

Ankieta LOT – wskazania powiatów

Pozostałe formy Porozumienia metropolitalne / aglomeracyjne; Porozumienia projektowe; Porozumienia / umowy z innymi partnerami; Klastry; Konsorcja.

Główne rekomendacje prawne Związki komunalne – bez zmian; Spółki prawa handlowego – wyrównanie statusu (wszystkie jak gminne); Stowarzyszenia JST: -wyrównanie statusu (cele w usg zawężone; co najmniej dodać działania prorozwojowe); -zapewnić możliwość udziału innych osób prawnych jako członków wspierających (zgodnie z uPs); -zapewnić JST możliwość udziału jako członkowie wspierający w stowarzyszeniach obywatelskich; Wprowadzić zespoły współpracy terytorialnej !!