1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
IDENTYFIKACJA LICENCJI NA WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO RZECZY
Advertisements

Małgorzata Okońska-Zaremba
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Stypendium Marii Curie
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Transport drogowy Tomasz A. Winiarczyk.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Regionalny Program Operacyjny
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
REJESTR AGENCJI ZATRUDNIENIA ANALIZA PORÓWNAWCZA ROCZNYCH RAPORTÓW Z DZIAŁALNOŚCI AGENCJI ZATRUDNIENIA Z WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO ZA LATA 2005 i 2006 OPRAC.
Czas pracy kierowców Paweł Kmieć.
Ustrój samorządu terytorialnego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Zmiana imienia i nazwiska
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
DZIAŁANIA WITD W RZESZOWIE W ZAKRESIE BRD W 2013 ROKU Rzeszów, wrzesień 2013.
O GRANICZENIA S WOBODY D ZIAŁALNOŚCI G OSPODARCZEJ.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Technik transportu drogowego
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Wymagane dokumenty na drodze
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Konkurencja a polityka konkurencji
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
W kształtowaniu instrumentów rynku pracy
Rządowa administracja zespolona w administracji
Inspekcja Transportu Drogowego
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Zapis prezentacji:

1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce

2 Deregulacja i liberalizacja w Polsce Do 1989 ustawa z 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej Od 1989 ustawa o działalności gospodarczej 1991 ustawa regulująca przewozy międzynarodowe transportem drogowym

3 Deregulacja i liberalizacja w Polsce Koncesji udzielano pod warunkiem: Udokumentowanej trzyletniej praktyki w transporcie krajowym, lub rocznej w transporcie międzynarodowym Niekaralności w ostatnich trzech latach Gwarancji finansowych Spełnienia przez pojazdy wymagań przepisów o ruchu drogowym

4 Deregulacja i liberalizacja w Polsce 1997 koncesjonowanie ilościowe w drogowym transporcie międzynarodowym 1997 zezwolenia w krajowych drogowych przewozach osób Do końca 1999 roku nie wprowadzono żadnej formy regulowania krajowych drogowych przewozów ładunków

5 Deregulacja i liberalizacja w Polsce Ustawa o transporcie drogowym z 6 września 2001r. reguluje: Dostęp do zawodu przewoźnika Dostęp do rynku Przewozy na potrzeby własne Powołuje Państwową Inspekcję Drogową

6 Deregulacja i liberalizacja w Polsce Licencję można o trzymać kiedy: Właściciele lub zarząd nie byli skazani za określone przestępstwa Jeden z zarządzających posiada certyfikat kompetencji zawodowych Przedsiębiorstwo posiada zabezpieczenie finansowe Kierowcy posiadają świadectwa kwalifikacji Przedsiębiorstwo posiada tytuł prawny do pojazdów

7 Deregulacja i liberalizacja w Polsce Inspekcja Transportu Drogowego Monitorowanie i kontrolowanie rynku Opłaty za przejazd po drogach krajowych Kierunki rozwoju rynku przewozów drogowych

8 Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001r. (dz.U nr 125 poz. 1371) 1.wyłączenie spod przepisów ustawy przewozu w ramach ratownictwa medycznego i usług transportu sanitarnego, usług pocztowych i przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych (podporządkowując je pod przepisy ustawy dotyczącej niezarobkowego przewozu drogowego); 2.zmiana warunków odmowy wydawania licencji; wskazując, że sytuacja kryzysowa na rynku transportowym nie może być podstawą do odmowy udzielenia licencji przez ministra właściwego do spraw transportu

9 3.dodanie rozdziału 7a dotyczącego świadectwa kwalifikacji; zamiast świadectw kwalifikacji wymagane będą zaświadczenia wystawiane przez pracodawcę potwierdzające spełnienie przez kierowcę wszystkich wymagań określonych przez rozdział 7a ustawy o transporcie drogowym. Dotyczy to zarówno kierowców wykonujących transport drogowy jak i przewozy na potrzeby własne. Do tej pory świadectwo kwalifikacji dotyczyło tylko kierowców transportu drogowego. Kierowców posiadających obecnie świadectwa kwalifikacji wydane na podstawie art. 4 ust. 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym, uznaje się za spełniających wymagania określone przepisami, niedużej jednak niż przez okres i w zakresie na jaki zostały wydane.

10 4. zmiana w organizacji Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego; organami inspekcji od dnia 1 stycznia 2004 roku zostali Główny Inspektor i wojewódzki inspektor. Do organami inspekcji byli Główny Inspektor i wojewoda działający za pośrednictwem wojewódzkiego inspektora transportu drogowego. Od stycznia 2004 roku w wyniku reorganizacji Inspekcji Transportu Drogowego wojewódzcy inspektorzy będą powoływani przez Głównego Inspektora, a nie tak jak dotychczas przez wojewodę w porozumieniu z Głównym Inspektorem.

11 5. Zmiana kar pieniężnych; o bniżeniu uległa dolna granica wysokości kary nakładanej w drodze decyzji administracyjnej za jednostkowe naruszenie z 200 zł do 50 zł, jak również wprowadzone zostały górne granice wysokości kar nakładanych w trakcie jednej kontroli: zł w przypadku kontroli drogowej zł w przypadku kontroli w przedsiębiorstwie. Wykaz naruszeń i wysokości nałożonych kar określony został w załączniku do ustawy, a nie jak do tej pory w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury.

12 Deregulacja i liberalizacja w Polsce Rynek usług lotniczych po 1990r: Umowy dwustronne konflikty z obcymi przewoźnikami Zobowiązania wynikające z umowy stowarzyszeniowej Ustawa Prawo lotnicze Powołanie Urzędu Lotnictwa Cywilnego

13 Deregulacja i liberalizacja w Polsce Deregulacja w Europie Zachodniej odbyła się w warunkach odmiennych niż w Polsce: Instytucje rynkowe były dojrzałe Duże nasycenie infrastrukturą, techniką i informacjami Doświadczona administracja Korzystne otoczenie zewnętrzne i pierwszoplanowa rola instytucji UE