W wybranym przez nas projekcie wzięli udział wybrani uczniowie ze wszystkich klas Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej oraz Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.
W trakcie trwania projektu położyliśmy duży nacisk na propagowanie zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Za cel postawiliśmy sobie: 1. Posiąść wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania. 2. Wykształcić prawidłowe nawyki żywieniowe. 3. Wykształcić umiejętności samodzielnego przygotowywania pełnowartościowych posiłków (w tym zdrowych fast foodów). 4. Rozwinąć umiejętności prezentowania efektów swojej pracy z wykorzystaniem TIK
W trakcie spotkania organizacyjnego zawarliśmy kontrakt- wybraliśmy temat projektu, podzieliliśmy się na grupy, ustaliliśmy źródła informacji z których można będzie korzystać oraz omówiliśmy sposoby dokumentowania pracy nad projektem. Koordynatorem wszystkich naszych zadań została Pani Ania Guzy.
Wyszukiwaliśmy informacji w Internecie w ramach tematów, które podzieliliśmy między siebie. Za pomocą poczty elektronicznej, gg, Skype’a, facebook’a rozsyłaliśmy między siebie wyszukane informacje. Podczas spotkania z Panią Anią uporządkowaliśmy oraz dokonaliśmy selekcji pozyskanych informacji.
Jako podsumowanie zebranych informacji postanowiliśmy opracować Quiz- Czy wiesz, co jesz? sprawdzający wiedzę uczniów na temat fast-foodów, pustych kalorii oraz produktów light. Zebrane materiały wyświetlaliśmy za pomocą tablicy multimedialnej, wspólnymi siłami tworzyliśmy pytania, które miały znaleźć się w quizie, po czym zapisywaliśmy je na tablicy multimedialnej, żeby były dobrze widoczne dla wszystkich. Ostatnim etapem było zapisanie stworzonych pytań w Wordzie.
Wyszukiwanie i przesyłanie informacji –wykorzystanie TIK
Poprzez serwis internetowy wyszukiwaliśmy filmy związane z jedzeniem Fast foodów. Spotkanie w grupie miało na celu prezentację zdobytych informacji, selekcjonowanie informacji do prezentacji, przedstawienie najciekawszych propozycji.
Oto one: Supersizeme. Wyszukano , w licencja: Standardowa licencja YouTube Test "wytrzymałości" kanapek i frytek z najpopularniejszej restauracji Fastfood na świecie, czyli McDonald's. Wyszukano , w licencja: Standardowa licencja YouTubehttps://
Zainspirowani filmem z serwisu youtube wykonaliśmy podobny eksperyment, obserwując zmiany zachodzące w „domowym Fast foodzie” i tym z „Macdonald’a ” Efekty naszej pracy można zobaczyć na stworzonej przez nas prezentacji w Prezi: prezentacja-stworzona-przez-uczniow-zespou-szko- ponadgimnazjalnych-nr-7-specjalnych-w-r-sl/
Omówiliśmy treść obejrzanych filmów, zakończyliśmy eksperyment, wyciągnęliśmy wnioski. Postanowiliśmy sprawdzić,czy można przygotować zdrowy, świeży posiłek fast food, który będzie zawierał istotnie mniej kalorii w stosunku do tych, które proponują nam bary szybkiej obsługi typu McDonald’s czy KFC. W ramach zajęć z gospodarstwa domowego z pomocą nauczycielki- Pani Iwony Procz przygotowaliśmy pełnoziarnistego burgera oraz pizze na pełnoziarnistym spodzie. Porównaliśmy wartość kaloryczną przygotowanych posiłków z tymi serwowanymi w restauracjach szybkiej obsługi. Podczas przygotowywania posiłków robiliśmy zdjęcia, które wykorzystaliśmy podczas tworzenia kolaży w do prezentacji projektu. Użyliśmy do tego internetowego foto edytora Stworzyliśmy także prezentację w Power Pointcie, w której znalazły się przygotowane przez nas kolaże ze zdjęć oraz przepisy na zdrowszą wersję popularnych wśród młodzieży fast foodów.
Ostatnim zadaniem naszego projektu było wykorzystanie platformy do stworzenia Quizu internetowego pt. Czy wiesz, co jesz? Praca nad powierzonym zadaniem dała nam dużo satysfakcji, uwierzyliśmy we własne możliwości w zakresie wykorzystania TIK. Efekty naszej pracy możecie zobaczyć tutaj: Podsumowaniem naszej dwumiesięcznej pracy było stworzenie tej prezentacji. Ukazanie zebranego materiału z użyciem narzędzi TIK dała nam możliwość zaprezentowania własnych umiejętności, przeżycie sukcesu i satysfakcji z pracy oraz wspólnej zabawy, które były dla nas wspaniałą oceną i nagrodą.
Komputer nie tylko ułatwiał zrozumienie i zapamiętanie zdobytych wiadomości, ale przede wszystkim okazał się być dla nas atrakcyjnym narzędziem, którym dość dobrze nauczyliśmy się posługiwać. W miarę potrzeb, staraliśmy się poszerzać umiejętności w zakresie korzystania z technik informacyjnych i komputerowych oraz wdrażać do pracy z wykorzystaniem Kodeksu 2.0 Opracowanie: Tekst i zdjęcia: Uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 6 oraz nauczyciel Anna Guzy Udostępniono na podstawie licencji CC-BY