JULITA PIĘTKA EWA RAKOWSKA JOANNA WIŚNIEWSKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Budżetowanie kapitałów
Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie
Metody zarządzania.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami partnerskimi
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rachunkowość zarządcza – wykład 2
(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Definicje operacji.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania
Zmianę Głównym powodem ryzyka przy tworzeniu systemów informacyjnych jest fakt, że każdy projekt systemu informatycznego oznacza zmianę
Zarządzanie projektami
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Geneza podejścia procesowego w zarządzaniu dr Grzegorz Jokiel.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płomińska
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
REENGINEERING (REINŻYNIERIA) METODA GRUNTOWNEGO PRZEKSZTAŁCANIA CAŁOŚCIOWYCH PROCESÓW W PRZEDSIĘBIORSTWIE.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Funkcja planowania.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Dominika Muś TiR, grupa 2b
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

JULITA PIĘTKA EWA RAKOWSKA JOANNA WIŚNIEWSKA REENGINEERING „Współczesne koncepcje i metody zarządzania” Kazimierz Zimniewicz w oparciu o koncepcję M. Hammera i J. Champy JULITA PIĘTKA EWA RAKOWSKA JOANNA WIŚNIEWSKA

REENGINEERING „Reengineering to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej (przełomowej) poprawy (…) osiąganych wyników (takich jak koszty, jakość, serwis i szybkość)”

KLUCZOWE POJĘCIA REENGEERINGU Fundamentalne przemyślenie, Radykalne przeprojektowanie, Dramatyczna poprawa, Procesy.

FUNDAMENTALNE PRZEMYŚLENIE Fundamentalne przemyślenie przedsiębiorstwa i jego procesów oznacza postawienie takich oto pytań: „Dlaczego robimy te rzeczy i dlaczego akurat w taki sposób?” W odpowiedzi chodzi o uzyskanie tego, co należy zmienić i to w sposób zasadniczy.

RADYKALNE PRZEPROJEKTOWANIE Radykalne przeprojektowanie, czyli „aż do końca”. Radykalne oznacza całkowite oderwanie się od przeszłości. Jest to zupełnie nowa droga, lekceważąca wszystkie dotychczasowe układy i sposoby postępowania. W reengineeringu chodzi o całkowicie na nowo ukształtowane przedsiębiorstwo, o zupełnie nowy proces, a nie o ulepszenie, rozszerzenie czy modyfikację procesów istniejących.

DRAMATYCZNA POPRAWA Dramatyczna poprawa, oznacza to, że reengineering nie interesuje się niewielkimi przyrostami, ale raczej skokami ilościowymi. Ulepszenia na dużą skalę wymagają „wytoczenia armat” i zniszczenia starego porządku.

PROCESY Autorzy koncepcji (M. Hammer i J. Champy) definiują proces jako wiązkę aktywności, skierowaną na jedno lub więcej wejść. W wyniku tych aktywności klient dostaje wyrób o pożądanej przez niego wartości.

HIERARCHIA PROCESÓW Źródło: J.W. Dangel, Business Process Reengineering: radikale Umgestaltung von Geschaftprozessen, „ Managment Zeitschrift” 1994, nr 5 s.31

Na każdym ze szczebli hierarchii inaczej uzasadnia się wzrost wydajności. W procesach głównych powinno się mieć na oku podnoszenie wydajności. Na poziomie megaprocesów natomiast chodzi o radykalną reorganizację procesu, czyli o reengineering. Megaprocesy przecinają wszystkie funkcje w przedsiębiorstwie – wychodzą od zaopatrzenia (dostawców) i dochodzą do klientów (odbiorców). Realizacja megaprocesów oznacza zmianę orientacji przedsiębiorstwa z funkcji na proces.

REALIZACJA PROCESÓW W PRZEDSIĘBIORSTWIE Źródło: M.Stadelmann, W.Lux Hot Topics oder kalter Kaffee? Aktuelle Managment – Philosophien kritisch betrachtet, „ Management Zeitschrift” 1995, nr 3,s.33.

PODSTAWOWE ZASADY REENGINEERINGU Dokładnie określony cel projektu, Radykalna poprawa, Orientacja na klientów, Radykalna zmiana, Koncentracja na procesach, Uwzględnienie istniejących ograniczeń, Zmiana sposobów myślenia (zmiana paradygmatów i wykorzystanie podejścia innowacyjnego), Kompleksowe podejście, Szerokie wykorzystanie technologii komputerowych.

Wprowadzenie reengineeringu do przedsiębiorstwa pociąga za sobą zmiany o charakterze rewolucyjnym. Właściwie wszystko się zmienia: miejsca pracy, przekonania i nastawienie pracowników, role kierowników, systemy oceny, wynagrodzenia, awansowania itd. W nowym, uformowanym przez reengineering, systemie działalności gospodarczej punktem wyjścia są procesy. Ze zrozumienia tych procesów wynika struktura organizacyjna wraz z określonymi stanowiskami. Z kolei struktura wpływa na kształtowanie się systemów zarządzania i oceny, a one oddziałują na nastawienie i przekonania pracowników. Wreszcie nastawienie i przekonania warunkują prawidłową realizację procesów w przedsiębiorstwie. W koncepcji autorów reengineeringu związki występujące między wymienionymi elementami modelu systemu działalności gospodarczej są związkami przyczynowo-skutkowymi. Elementy powinny być ściśle do siebie dopasowane - w przeciwnym razie przedsiębiorstwo nie będzie sprawnie funkcjonować.

TECHNOLOGIA INFORMACYJNA W REENGINEERINGU Bank danych jest nowym rozwiązaniem, które pozwala korzystać z informacji równocześnie w wielu miejscach, Dzięki zastosowaniu sieci telekomunikacyjnej można równocześnie czerpać korzyści z centralizacji i decentralizacji, Dzięki komunikacji radiowej i użyciu odpowiedniego komputera, pracownik może odbierać i nadawać informacje z dowolnego miejsca, Komputer wielkiej mocy umożliwia korektę planów na bieżąco.

GŁÓWNE POSTACIE REENGINEERINGU LIDER – kierownik na najwyższym szczeblu zarządzania, z jego polecenia i inicjatywy następuje wszczęcie prac nad radykalną przebudową przedsiębiorstwa; jest on siłą naciskającą na wprowadzenie reengineeringu. MENEDŻER – ponosi odpowiedzialność za wprowadzenie reengineeringu w życie. ZESPÓŁ – jego główne zadanie polega na wykonaniu diagnozy dotychczasowych procesów, zaprojektowaniu nowych procesów i wprowadzeniu ich w życie. KOMITET KIEROWNICZY – to gremium, w skład wchodzą osoby z naczelnego kierownictwa; ich głównym zadaniem jest formułowanie i rozwijanie strategii reengineeringu. KOMÓRKA SZTABOWA – jej zadaniem jest pomoc kierownikowi i zespołowi reengineeringu oraz koordynacja wszelkich prac w tym zakresie.

WPROWADZENIE KONCEPCJI W ŻYCIE Punktem wyjścia w procesie radykalnej reorganizacji jest identyfi­kacja procesów gospodarczych, które podlegać będą przebudowie oraz ustalenie celu działania. Chodzi tu raczej o przedstawienie pewnej ogólnej wizji niż konkretnych celów. Wizja powinna być w miarę konkretna, lecz równocześnie zachować coś, co przyciąga i mobilizuje. Po nakreśleniu wizji następuje właściwe kształtowanie procesu re­engineeringu. Zaczyna się on od określenia i oceny obecnych proce­sów lub procesu, ze szczególnym uwzględnieniem systemu informacyj­nego. Równolegle jednak rozwijana jest wizja. W serii zebrań robo­czych - czyli tzw. warsztatów - uzyskuje się obraz możliwości tech­nicznych, organizacyjnych i kadrowych, jakie ma przedsiębiorstwo.

Kolejnym krokiem jest opracowanie prototypu procesu Kolejnym krokiem jest opracowanie prototypu procesu. W tej fazie najważniejszą rolę odgrywają komórki zajmu­jące się informatyzacją przedsiębiorstwa. Ich zadanie polega na dostarczeniu zespołowi zajmującemu się wprowadzeniem reengineeringu, wiedzy o środkach i metodach informatycznych. Prototyp służy do oce­ny procesu od strony technicznej, organizacyjnej oraz do analizy ryzy­ka. Wyniki oceny są podstawą do rekomendacji wizji. Ostatni etap wprowadzania reengineeringu to wdrożenie wizji. Za­czyna się ono od podjęcia decyzji o gruntownym odnowieniu procesów w przedsiębiorstwie. Wdrożenie wizji przebiega zgodnie z organizacją prac projektowych: podjęcie prac, organizacja zespołów, planowanie i rozwijanie projektu itd. Wielką wagę przywiązuje się do systematycznej kontroli projektu i do zarządzania zmianami. Zaleca się, aby wdrożenie wizji przekazać do­radcom zewnętrznym, którzy specjalizują się w reengineeringu i realiza­cji kompletnych projektów informatycznych.

ETAPY WPROWADZANIA REENGINEERINGU Ustalenie celu Identyfikacja procesów podlegających przebudowie Diagnoza i ocena procesów przedsiębiorstwa, rozwijania wizji Opracowanie i przedstawienie projektów nowych procesów Wdrożenie w życie Źródło: J.W. Dangel, Business Process Reengineering: radikale Umgestaltung von Geschaftprozessen, „ Managment Zeitschrift” 1994, nr 5 s.33

REZULTATY WPROWADZENIA REENGINEERINGU W czasopismach fachowych przedstawia się wielce obiecujące wyniki, osiągane przez przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na ra­dykalną reorganizację, czyli reengineering. Na przykład podaje się, że producentowi elektroniki udało się skrócić czas przygotowania pro­duktu z 20 tygodni do 20 dni, a producentowi artykułów spożywczych i napojów skrócić proces decyzyjny ze 100 do 14 dni. Dr Zbigniew Martyniak cy­tuje wyniki zastosowania reengineeringu w koncernie ABB - tutaj czas wprowadzenia na rynek nowych wyrobów skrócił się o połowę. W koncernie Ciba-Geigy obroty zwiększyły się o 5%, a w przedsię­biorstwie Rank Xerox czas realizacji zamówienia zredukowano z 33 do 6 dni. Reengineering z pozytywnym skutkiem zastosowały jeszcze między innymi firmy takie jak Motorola, Solectron i AT&T, za co były nagradzane.

Udane zastosowanie reengineeringu w przedsiębiorstwie pozwala na: skrócenie cyklów produkcji o co najmniej 70%, redukcję kosztów o minimum 40%, poprawę jakości wyrobów i zadowolenia klientów o ponad 40%, podniesienie rentowności o minimum 40%, rozszerzenie udziału w rynku o co najmniej 25%.

Przyznać trzeba, że powyższe efekty są zachęcające i dlatego nie należy się dziwić, że liczne przedsiębiorstwa w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej próbowały wprowadzić w czyn zalecenia słynnych już doradców. Okazało się jednak, że około jedna czwarta przed­siębiorstw próbujących reengineeringu uzyskała minimalne rezultaty przy znacznych niekiedy kosztach.

SPORY I DYSKUSJE WOKÓŁ REENGINEERINGU Reengineering wywołuje gorące dyskusje i kontrowersje. Podzielił on świat praktyków i teoretyków zarządzania na dwa obozy: zdecydo­wanych zwolenników i stanowczych przeciwników reengineeringu. Zwolennicy zauważają, że koncepcja ta umożliwia: całościowe, ponadresortowe myślenie i działanie, wzrost wydajności, skrócenie czasu trwania procesów.

Przeciwnicy z kolei podkreślają takie słabe strony reengineeringu, jak: autorytarny styl kierowania podczas wdrażania koncepcji, pomijanie pracowników w trakcie przygotowywania reorganizacji, wysokie koszty wprowadzenia w życie, zaniedbywanie aspektów kulturowych, co stwarza niebezpieczeń­stwo powstania silnego oporu wobec zmian.

Reengineering powstał na gruncie amerykańskim i przystaje do realiów tamtejszej gospodarki, gdzie podstawowa rola państwa polega na obronie rynku i mechanizmów nim rządzących. Wszystko podporządkowane jest rynkowi a dofinansowane są takie dziedziny jak szkolnictwo, ochrona zdrowia i środowiska. Taki model gospodarki kapitalistycznej wpływa na sposób myślenia obywateli a przede wszystkim memedżerów gdzie na pierwszym miejscu jest klient z jego potrzebami i życzeniami.

W Europie jednak obowiązuje inny model gospodarki kapitalistycznej – model społecznej gospodarki rynkowej, gdzie państwo troszczy się o lecznictwo, transport, ochronę środowiska a jego podstawowym zadaniem jest prowadzenie takiej polityki aby zabezpieczyć biedniejsze grupy społeczne. Tymczasem moda reengineerig przemija. Wszelkie oczekiwania związane z tą koncepcją nie sprawdziły się.

Reengeieering rozczarował również dlatego, że zaniedbał tzw Reengeieering rozczarował również dlatego, że zaniedbał tzw. czynnik ludzki i cały dotychczasowy dorobek w tej dziedzinie, o której pisze Z. Mikołajczyk: „ wszystkie metody współczesne, dążąc do podniesienia produktywności organizacji i obniżki kosztów jej funkcjonowania, mimo pięknych haseł o najważniejszym majątku – człowieku, sprzyjają działaniom na rzecz ograniczenia zatrudnionych”.

Reasumując reengineering oferuje wyłącznie wzrost efektywności ekonomicznej, spychając człowieka na drugi plan, nie mówiąc już o tym, że całkowicie pomija milczeniem skutki społeczne tak radykalnych zmian (redukcja zatrudnienia) w przedsiębiorstwie.